ohc - dohc sväppi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
capri3
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005 18:01

ohc - dohc sväppi

Viesti Kirjoittaja capri3 »

Käykö -86 2 litrasen OHC-koneen perässä ollut 5 v loota suoraan -92 DOHC koneen perään?

Onko eroa pulttijaossa, startin paikassa, akselin vahvuudessa, booreissa tai silmälaakerissa? Mites laatikon pituus/koneen kannakkeiden osuminen kohdalleen?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei sieltä mitään junia t...
capri3
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005 18:01

Viesti Kirjoittaja capri3 »

janzamar kirjoitti:viewtopic.php?t=2786
No ei tuosta selvinnyt oikeastaan mitään ton lootan sopivuudesta kumpaankin koneeseen.
Tossahan puhutaan lähinnä päästöistä kun sväppi tehdään toiste päin ja tässähän isopäästöinen vaihtusi vähäpäästöisempään.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

jaa perskules :)
muistin just jostain lukeneeni että kaikki laatikot sun muut piti vaihtaa,mutta ei se tuossa ollutkaan,jotenka enpäs sitten muistakkaan,mites se nyt sitten oli tosiaan,luulishan tuon laatikon käyvän?
ei sieltä mitään junia t...
capri3
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005 18:01

Viesti Kirjoittaja capri3 »

Tässä kahdesta eri lähteestä vähän faktoja sväppiin.

1. OHC:n 9 lootassa kytkinkopan alareuna koneeseen kahdella pultilla kiinni, DOHC:n 75 loota kytkinkopan alareuna koneeseen neljällä pultilla kiinni.

2. Terve. Kone käy suoraan tuohon lootaan jotkut reiät todennäköisesti ei passaa, mutta riittävästi saa kiinni ettei karkaa toisistaan irti.

Silmälaakeri kannattaa mitata osassa on sellainen messinki hela, osassa neulalaakeri (pirunmoinen kaivaa pois), mutta kannattaa vaihtaa sekin uuteen.

Doch moottorin vauhtipyörä on aika paljon painavampi kuin ohc:n, kun taas ohc kytkin raskaampi kuin doch, siihen perustuu doch koneen raaka vääntö. Startti samanlainen eli välitetty, laita doch startti jos saat mukaan, se on nopea.

Ruiskun johtosarja on aika simppeli siihen ei tartte kuin virrat ja maa (muistaakseni siinä on ruskea, musta, punainen johto, jotka tulee akulle). Sitten ei tartte kuin puolalta virta siihen paikka johtosarjassa.

Tärkeää että johtosarjassa on mukana kaksi relettä, toinen on ruiskun toinen pumpun
rele. Pumpun releeltä lähtee johto tankille, eli pumpulle. Sierrassa ja korpissa käytetty ruisku versioissa myös ns. inertiakytkintä (Katkaisee syötön jos kohdistuu äkillinen isku autoon), ei ole pakollinen laittaa. Tuon osasen paikka on pumpun virtajohdon välissä.

Sitten olisi paketti melkein valmis, paitsi tankki ja pumppu, ne olis hyvä laittaa dohc koneesta, koska doch tankissa pumppu tankin sisällä jonka yhteydessä myös pa
mittari, ohc koneessa pumppu tankin ulkopuolella. Tankin voi toki tehdä itse
jos hitsaa keskelle pohjaa 90asteen kulman ( mahdollisimman iso lähtö) Tämä
sen vuoksi että noissa ruiskupumpuissa polttoaine valuu tankilta pumpulle ja
siitä pumppu pumppaa koneeseen.

Suodattimen voi laittaa konehuoneeseen, on helpompi vaihtaa. Tankin ja pumpun väliin karkea suodatin esim joku dieselin ( säästää pumppua, ei tartte olla iso roska kun jytkähtää jumiin)

Nyt pitäisi olla auton valmis.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikös dohc:ssä mene pakoputki eripuolella autoa etuosassa -> ainakin puolet putkesta vaihtoon
Focus 1.0 edition a6 2017
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

Joo taisi olla että ohc:ssä pakosarja on pelkääjänpuolella kun taas dohc:ssä on pakosarja kuskinpuolella.
Sierra 2.3i 16v
capri3
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005 18:01

Viesti Kirjoittaja capri3 »

DragoN1982 kirjoitti:Joo taisi olla että ohc:ssä pakosarja on pelkääjänpuolella kun taas dohc:ssä on pakosarja kuskinpuolella.
Kiitos, hyvä huomio. Näin tosiaan on ton pakosarjan kanssa. Tuo tankin ja pumpun vaihto kuulemma ei ole välttämätön. OHC:n pumpussa on jopa kovempi paine kuin tankin sisällä olevassa. Johtotöitä pitää vaan tehdä.
capri3
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005 18:01

Viesti Kirjoittaja capri3 »

Tässä lisävalaistusta tarviiko tankki vaihtaa vai. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan, ettei tarvi kantapään kautta opetella, jos jollain on se tieto ennestään.

Terve. Se pumppu homma on sellainen että ohc koneessa on efi ja
doch
koneessa on myös efi. Luultavasti saa toimimaan ilman ruiskun
tankkia mutta
100 varmasti ei pitkälle pääse. Ylämäkeen ajettaessa ja bensa
pinnan
laskiessa ales tankissa tulee ilmiö tyhjiö eli meno loppuu.
Ruiskun tankissa
on keskellä kaukalo josta pumppu imee bensaa ja myös polttoaine
putki tulee
sivusta tankin sisältä. kaasarivehkeen tankissa imuputki tulee
ylhäältä eikä
yletä tankin pohjaan, jolloin tapahtuu tuo ilmiö tyhjiö. Tätä
hommaa on sen
verran tullut kokeiltua että sen jo uskoo itse. Paluuputki vielä
omanaan
lisää kyseistä hommaa kun sekin tulee takaisin tankkiin aika
paineella siis
tuo bensa meinaan.
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

Kyllähän se ruiskuntankki yleensä on siihen vaihdettu, tosin yks kaveri teki kaasaritankista ruiskutankin ihan kotikonstein. Ei kyllä aikonu toista kertaa tehdä :) Mutta suosittelen vaihtamaan oikean tankin siihen.
Sierra 2.3i 16v
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Määkin tuohon transittiin tein omasta tankista ruiskulle toimivan, mutta juuri loiskelevyjen puuttuminen ja hieman "huonosti" mitotettu imuputki aiheuttaa sen että tankkiin jää n 15-20l bensaa kun "bensa loppuu" ja myöskin imee helposti paskaa pumppuun ja pari kertaa on minut jättäny tielle sen takia. helposti imee ilmaa väliin ym. ym.

Suosittelen myös ruiskun tankkia.
Mutta sehän on niin että ei välttämättä tarvi olla dohc:in tankki voi olla myös esim. ruisku-ohc:n pääasiahan on se että siinä on bensanpaluuletku ja sopiva lähtö että saa sähköisen bensapumpun.
Vastaa Viestiin