ohc - dohc sväppi
ohc - dohc sväppi
Käykö -86 2 litrasen OHC-koneen perässä ollut 5 v loota suoraan -92 DOHC koneen perään?
Onko eroa pulttijaossa, startin paikassa, akselin vahvuudessa, booreissa tai silmälaakerissa? Mites laatikon pituus/koneen kannakkeiden osuminen kohdalleen?
Onko eroa pulttijaossa, startin paikassa, akselin vahvuudessa, booreissa tai silmälaakerissa? Mites laatikon pituus/koneen kannakkeiden osuminen kohdalleen?
No ei tuosta selvinnyt oikeastaan mitään ton lootan sopivuudesta kumpaankin koneeseen.janzamar kirjoitti:viewtopic.php?t=2786
Tossahan puhutaan lähinnä päästöistä kun sväppi tehdään toiste päin ja tässähän isopäästöinen vaihtusi vähäpäästöisempään.
Tässä kahdesta eri lähteestä vähän faktoja sväppiin.
1. OHC:n 9 lootassa kytkinkopan alareuna koneeseen kahdella pultilla kiinni, DOHC:n 75 loota kytkinkopan alareuna koneeseen neljällä pultilla kiinni.
2. Terve. Kone käy suoraan tuohon lootaan jotkut reiät todennäköisesti ei passaa, mutta riittävästi saa kiinni ettei karkaa toisistaan irti.
Silmälaakeri kannattaa mitata osassa on sellainen messinki hela, osassa neulalaakeri (pirunmoinen kaivaa pois), mutta kannattaa vaihtaa sekin uuteen.
Doch moottorin vauhtipyörä on aika paljon painavampi kuin ohc:n, kun taas ohc kytkin raskaampi kuin doch, siihen perustuu doch koneen raaka vääntö. Startti samanlainen eli välitetty, laita doch startti jos saat mukaan, se on nopea.
Ruiskun johtosarja on aika simppeli siihen ei tartte kuin virrat ja maa (muistaakseni siinä on ruskea, musta, punainen johto, jotka tulee akulle). Sitten ei tartte kuin puolalta virta siihen paikka johtosarjassa.
Tärkeää että johtosarjassa on mukana kaksi relettä, toinen on ruiskun toinen pumpun
rele. Pumpun releeltä lähtee johto tankille, eli pumpulle. Sierrassa ja korpissa käytetty ruisku versioissa myös ns. inertiakytkintä (Katkaisee syötön jos kohdistuu äkillinen isku autoon), ei ole pakollinen laittaa. Tuon osasen paikka on pumpun virtajohdon välissä.
Sitten olisi paketti melkein valmis, paitsi tankki ja pumppu, ne olis hyvä laittaa dohc koneesta, koska doch tankissa pumppu tankin sisällä jonka yhteydessä myös pa
mittari, ohc koneessa pumppu tankin ulkopuolella. Tankin voi toki tehdä itse
jos hitsaa keskelle pohjaa 90asteen kulman ( mahdollisimman iso lähtö) Tämä
sen vuoksi että noissa ruiskupumpuissa polttoaine valuu tankilta pumpulle ja
siitä pumppu pumppaa koneeseen.
Suodattimen voi laittaa konehuoneeseen, on helpompi vaihtaa. Tankin ja pumpun väliin karkea suodatin esim joku dieselin ( säästää pumppua, ei tartte olla iso roska kun jytkähtää jumiin)
Nyt pitäisi olla auton valmis.
1. OHC:n 9 lootassa kytkinkopan alareuna koneeseen kahdella pultilla kiinni, DOHC:n 75 loota kytkinkopan alareuna koneeseen neljällä pultilla kiinni.
2. Terve. Kone käy suoraan tuohon lootaan jotkut reiät todennäköisesti ei passaa, mutta riittävästi saa kiinni ettei karkaa toisistaan irti.
Silmälaakeri kannattaa mitata osassa on sellainen messinki hela, osassa neulalaakeri (pirunmoinen kaivaa pois), mutta kannattaa vaihtaa sekin uuteen.
Doch moottorin vauhtipyörä on aika paljon painavampi kuin ohc:n, kun taas ohc kytkin raskaampi kuin doch, siihen perustuu doch koneen raaka vääntö. Startti samanlainen eli välitetty, laita doch startti jos saat mukaan, se on nopea.
Ruiskun johtosarja on aika simppeli siihen ei tartte kuin virrat ja maa (muistaakseni siinä on ruskea, musta, punainen johto, jotka tulee akulle). Sitten ei tartte kuin puolalta virta siihen paikka johtosarjassa.
Tärkeää että johtosarjassa on mukana kaksi relettä, toinen on ruiskun toinen pumpun
rele. Pumpun releeltä lähtee johto tankille, eli pumpulle. Sierrassa ja korpissa käytetty ruisku versioissa myös ns. inertiakytkintä (Katkaisee syötön jos kohdistuu äkillinen isku autoon), ei ole pakollinen laittaa. Tuon osasen paikka on pumpun virtajohdon välissä.
Sitten olisi paketti melkein valmis, paitsi tankki ja pumppu, ne olis hyvä laittaa dohc koneesta, koska doch tankissa pumppu tankin sisällä jonka yhteydessä myös pa
mittari, ohc koneessa pumppu tankin ulkopuolella. Tankin voi toki tehdä itse
jos hitsaa keskelle pohjaa 90asteen kulman ( mahdollisimman iso lähtö) Tämä
sen vuoksi että noissa ruiskupumpuissa polttoaine valuu tankilta pumpulle ja
siitä pumppu pumppaa koneeseen.
Suodattimen voi laittaa konehuoneeseen, on helpompi vaihtaa. Tankin ja pumpun väliin karkea suodatin esim joku dieselin ( säästää pumppua, ei tartte olla iso roska kun jytkähtää jumiin)
Nyt pitäisi olla auton valmis.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
- Paikkakunta: Kajaani
Kiitos, hyvä huomio. Näin tosiaan on ton pakosarjan kanssa. Tuo tankin ja pumpun vaihto kuulemma ei ole välttämätön. OHC:n pumpussa on jopa kovempi paine kuin tankin sisällä olevassa. Johtotöitä pitää vaan tehdä.DragoN1982 kirjoitti:Joo taisi olla että ohc:ssä pakosarja on pelkääjänpuolella kun taas dohc:ssä on pakosarja kuskinpuolella.
Tässä lisävalaistusta tarviiko tankki vaihtaa vai. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan, ettei tarvi kantapään kautta opetella, jos jollain on se tieto ennestään.
Terve. Se pumppu homma on sellainen että ohc koneessa on efi ja
doch
koneessa on myös efi. Luultavasti saa toimimaan ilman ruiskun
tankkia mutta
100 varmasti ei pitkälle pääse. Ylämäkeen ajettaessa ja bensa
pinnan
laskiessa ales tankissa tulee ilmiö tyhjiö eli meno loppuu.
Ruiskun tankissa
on keskellä kaukalo josta pumppu imee bensaa ja myös polttoaine
putki tulee
sivusta tankin sisältä. kaasarivehkeen tankissa imuputki tulee
ylhäältä eikä
yletä tankin pohjaan, jolloin tapahtuu tuo ilmiö tyhjiö. Tätä
hommaa on sen
verran tullut kokeiltua että sen jo uskoo itse. Paluuputki vielä
omanaan
lisää kyseistä hommaa kun sekin tulee takaisin tankkiin aika
paineella siis
tuo bensa meinaan.
Terve. Se pumppu homma on sellainen että ohc koneessa on efi ja
doch
koneessa on myös efi. Luultavasti saa toimimaan ilman ruiskun
tankkia mutta
100 varmasti ei pitkälle pääse. Ylämäkeen ajettaessa ja bensa
pinnan
laskiessa ales tankissa tulee ilmiö tyhjiö eli meno loppuu.
Ruiskun tankissa
on keskellä kaukalo josta pumppu imee bensaa ja myös polttoaine
putki tulee
sivusta tankin sisältä. kaasarivehkeen tankissa imuputki tulee
ylhäältä eikä
yletä tankin pohjaan, jolloin tapahtuu tuo ilmiö tyhjiö. Tätä
hommaa on sen
verran tullut kokeiltua että sen jo uskoo itse. Paluuputki vielä
omanaan
lisää kyseistä hommaa kun sekin tulee takaisin tankkiin aika
paineella siis
tuo bensa meinaan.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
- Paikkakunta: Kajaani
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Määkin tuohon transittiin tein omasta tankista ruiskulle toimivan, mutta juuri loiskelevyjen puuttuminen ja hieman "huonosti" mitotettu imuputki aiheuttaa sen että tankkiin jää n 15-20l bensaa kun "bensa loppuu" ja myöskin imee helposti paskaa pumppuun ja pari kertaa on minut jättäny tielle sen takia. helposti imee ilmaa väliin ym. ym.
Suosittelen myös ruiskun tankkia.
Mutta sehän on niin että ei välttämättä tarvi olla dohc:in tankki voi olla myös esim. ruisku-ohc:n pääasiahan on se että siinä on bensanpaluuletku ja sopiva lähtö että saa sähköisen bensapumpun.
Suosittelen myös ruiskun tankkia.
Mutta sehän on niin että ei välttämättä tarvi olla dohc:in tankki voi olla myös esim. ruisku-ohc:n pääasiahan on se että siinä on bensanpaluuletku ja sopiva lähtö että saa sähköisen bensapumpun.