Reilu pari vuotta sitten tuli ostettua Mondeo 1.6 EcoBoost 160hv HB -12. Tätä palstaa onkin tullut lueskeltua siitä lähtien mutta nyt päätin rekisteröityä, josko jollakin olisi asiantuntevaa inputtia ongelmiin. Autolla oli ostohetkellä ajettu 78tkm, nyt noin 142tkm.
Melkein heti ostamisen jälkeen levisi turbon oheisvempeleitä, muistaakseni vaihdettuja osia oli ainakin "käyttövivusto" ja ahtopaineanturi ja joku muu. Tästä myyjä maksoi puolet koska oli niin äkkiä kaupan jälkeen. Oireina oli käytännössä täysi hyytyminen, pysyi käynnissä ja pääsi eteenpäin mutta max 2-vaihteella hiljalleen. Tuo ei ole oireillut sen koommin.
Jossain n. 120tkm kohdalla alkoi satunnaisesti kylmänä tyhjäkäynnillä epämääräinen käynti joka kuitenkin aina loppui hetken kuluttua. Paheni pikkuhiljaa ja sitten vilkahteli moottorin vikavalokin, mutta sekin lakkasi vilkkumasta koneen hetken käytyä. Vikakoodi kuitenkin jäi koska esim. start/stop oli pois päältä. Merkkihuolto oli sitä mieltä että vaihdetaan tulpat, vaikka sanoin että tulpat ei olleet edes ohjelman mukaista vaihtoväliä olleet. No, vaihtoivat tulpat, ja ongelma poistuikin vain tullakseen takaisin tässä n. 18tkm tulppien vaihdon jälkeen. Tuolloin aiemmin oli vikakoodit P0300, P0302 ja P0303. Tilasin juuri eBaystä piuhan ja virittelen Forscanin tulille ennenkuin vien mihinkään huoltoon. Vika ei ole koko ajan päällä, tänäänkin kylmänä kävi ihan normaalisti.
Saattaa liittyä edelliseen vikaan, satunnaisesti lämpimän koneen käynnistäminen edellyttää melkoista startin veivausta ja sitten lähtee hankalan oloisesti käyntiin. Esim. jos ajaa koneen lämpimäksi, käy nopeasti kaupassa ja sitten starttaamaan. Tämäkään ei kuitenkaan joka kerta.
Viime kesänä aloin ajoittain havaitsemaan auton ulkopuolella öljyn tuoksahdusta, en siihen heti kuitenkaan reagoinut enkä nähnyt koneen päältä mitään öljyjälkiä. Syksymmällä alkoi kiihdytyksissä nykimään ja vein auton pajalle (ei merkkihuolto tällä kertaa). Ilmansuodatin ja se turbolle menevä iso torvi ihan öljyssä. Olivat sitä mieltä että huohotin/öljynerotin sökönä ja vaihtoivat sen sekä ilmansuodattimen. N. kuukausi tämän jälkeen availin mielenkiinnosta tuon ilmatorven ja oli aikamoisessa vaaleanruskeassa mömmössä sisältä. Putsasin kaiken ja laitoin läjään. Mielenkiintoista muuten että juuri siinä ilmansuodattimen vieressä putkessa on ikäänkuin keräyskuppi öljylle

Jossain samoihin aikoihin huomasin öljyn hajua myös sisällä, lämpimällä koneella paikallaan seisoessa. Huomasin öljyjä vaihdellessa että turbolta välijäähdyttimelle lähtevä torvi turbon päästä oli ulkopuolelta öljyinen ja tuo osoittautuikin syypääksi öljyn hajuun. Juuri tänään putsasin tuon putken toiseen kertaan ja nyt vaihdoin siihen turbon liitokseen uudet klemmarit ja varmistin että on hyvin kiinni. Lienee normaalia että pikkuisen voi ilmaputkessa öljyä mennä huohotuksen takia mutta saisi nyt pysyä mielummin sisäpuolella

Öljyä koneesta katoaa semmoinen 2dl / 1000km ja jäähdytinnestettäkin pikkuisen mutta se on niin pieni määrä että on vaikea edes mitata.
Jos jollain EcoBoostin omistajalla on kokemuksia / vinkkejä tällaisista ominaisuuksista niin kuulisin mielelläni.