Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Minulla on otsikon mukainen auto ja 3-sylinterin alakerran voitelunokka oli mennyt tukkoon. Mäntä + kiertokangen yläpää eivät saaneet voitelua.
Mäntä oli mennyt surkeaan kuntoon ja kiertokangen yläpään reiässä on tolkuton klappi, moottori naputti aika pahasti.
Uskoisin että sylinterin saa kuntoon hoonaamalla. Tietenkin tarvitsen jonkin verran osia ( mäntä+renkaat, kiertokanki, hammashihnat uusiksi, kampiakselin stefa, kannen pultit, kampiakselin pultti, kannentiiviste yms.)
Lähes kaikki osat löytyvät nettifirmoista paitsi kiertokankea ja kampiakselin pulttia en vielä löytänyt.
Onko joku korjannut vastaavan vian ? Olisin kiitollinen tiedoista mitä oikein pitää ottaa huomioon ja
miten välttää suurimmat munaukset.
Moottorin rakenne on sen verran hankala että en haluaisi avata sitä uudestaan jonkun pikku jutun vuoksi ...
Mäntä oli mennyt surkeaan kuntoon ja kiertokangen yläpään reiässä on tolkuton klappi, moottori naputti aika pahasti.
Uskoisin että sylinterin saa kuntoon hoonaamalla. Tietenkin tarvitsen jonkin verran osia ( mäntä+renkaat, kiertokanki, hammashihnat uusiksi, kampiakselin stefa, kannen pultit, kampiakselin pultti, kannentiiviste yms.)
Lähes kaikki osat löytyvät nettifirmoista paitsi kiertokankea ja kampiakselin pulttia en vielä löytänyt.
Onko joku korjannut vastaavan vian ? Olisin kiitollinen tiedoista mitä oikein pitää ottaa huomioon ja
miten välttää suurimmat munaukset.
Moottorin rakenne on sen verran hankala että en haluaisi avata sitä uudestaan jonkun pikku jutun vuoksi ...
Poistettu, tupla
Poistettu.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 06 Maalis 2021 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Lisäyksenä asennusvinkkeinä, että kampiakselin pultin lisäksi nokkapukkeihin ja vauhtipyörään/vetolevyyn Autodata vaatii uudet pultit sekä momentti-/kulmakiristys jälkimmäiseen.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑06 Maalis 2021 01:53Käytettynä löytyy useammalta myyjältä eBays:tä. Kampiakselin pultti tulee ehdottomasti vaihtaa uuteen. Oletan noin olevan erityisesti ecoboostissa eli merkkiliikkeestä. Tuskin maksaa enempää kuin 20€ - 30€ kun UK:ssa myyvät paikallisesti hintaan 6,35£.EHarmala kirjoitti: ↑04 Maalis 2021 22:50 Minulla on otsikon mukainen auto ja 3-sylinterin alakerran voitelunokka oli mennyt tukkoon. Mäntä + kiertokangen yläpää eivät saaneet voitelua.
Mäntä oli mennyt surkeaan kuntoon ja kiertokangen yläpään reiässä on tolkuton klappi, moottori naputti aika pahasti.
Uskoisin että sylinterin saa kuntoon hoonaamalla. Tietenkin tarvitsen jonkin verran osia ( mäntä+renkaat, kiertokanki, hammashihnat uusiksi, kampiakselin stefa, kannen pultit, kampiakselin pultti, kannentiiviste yms.)
Lähes kaikki osat löytyvät nettifirmoista paitsi kiertokankea ja kampiakselin pulttia en vielä löytänyt.
Onko joku korjannut vastaavan vian ? Olisin kiitollinen tiedoista mitä oikein pitää ottaa huomioon ja
miten välttää suurimmat munaukset.
Moottorin rakenne on sen verran hankala että en haluaisi avata sitä uudestaan jonkun pikku jutun vuoksi ...
https://tinyurl.com/2btrnt57
Kiertokanki männällä, käytetty vm. 2015 toimitettuna hintaan 70€.
https://tinyurl.com/ven85fxb
Pelkkä kiertokanki reilu 50€ toimitettuna jos 2016 malli käy. En tiedä noista variaatioista.
https://tinyurl.com/ckyxvvy9
Toisena tietenkin se, että männillä on asennussuunta mutta se on melko helposti pääteltävissä männän muodosta tai kiertokangen merkinnästä.
Kolmantena ehdoton puhtaus (osat ja työkalut) ja puhdas tila. IKH myy edullista Motip-rasvanpoistajaa 35€/12kpl laatikko. Tuolla saa osat puhtaaksi ennen voitelua ja asennusta.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä!
Uusia pultteja tulen käyttämään. Sylinteri on nyt hoonattu ja hyvältä näyttää.
Kannen pulttien kiristysohje löytyy mutta miten sen kampiakselin pultin kiristys oikein menee ?
- löydän ohjeita kun käytetään sitä erikoistyökalua eli "Multiplieriä" joka kertoo kaiken noin 5:llä
mutta kyllä siihen täytyy olla joku järkevä menetelmä/momenttimäärät myös pelkällä väännöllä
Crankshaft central screws
1.0 EcoBoost with gasoline straight-3 1.0 L 123 HP engine (2012.2–)
First stage 25 N⋅m
Use new screw.
Second stage 70 N⋅m
With special tool 303-1611
Third stage 60 N⋅m
Fourth stage 90°
Fifth stage 90°
Sixth stage 90°
Seventh stage 90°
Eighth stage 90°
Hyvä ohje mutta vekottimen hinta kertakäyttöön on liian korkea ...
Uusia pultteja tulen käyttämään. Sylinteri on nyt hoonattu ja hyvältä näyttää.
Kannen pulttien kiristysohje löytyy mutta miten sen kampiakselin pultin kiristys oikein menee ?
- löydän ohjeita kun käytetään sitä erikoistyökalua eli "Multiplieriä" joka kertoo kaiken noin 5:llä
mutta kyllä siihen täytyy olla joku järkevä menetelmä/momenttimäärät myös pelkällä väännöllä
Crankshaft central screws
1.0 EcoBoost with gasoline straight-3 1.0 L 123 HP engine (2012.2–)
First stage 25 N⋅m
Use new screw.
Second stage 70 N⋅m
With special tool 303-1611
Third stage 60 N⋅m
Fourth stage 90°
Fifth stage 90°
Sixth stage 90°
Seventh stage 90°
Eighth stage 90°
Hyvä ohje mutta vekottimen hinta kertakäyttöön on liian korkea ...
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Tuossa samasta moottorista oli juttua ja noista momenteista ja ilman erikoistyökalua.
viewtopic.php?t=57794
viewtopic.php?t=57794
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Kiitos, löysin tuon ketjun jo aikaisemmin, halusin vain varmistaa onko kenelläkään lisätietoa/varmuutta.
Taidan vetää "Stage-1 25nm, Stage-2 70nm ja näiden jälkeen vielä 90°" ja laitan vielä lukitetta kierteisiin
sekä sen "friction washerin" (kitkalevyn) levyn sinne alle, jos löydän sellaisen.
Aika ärsyttävää että ohjeet perustuvat kalliin lisälaitteen käyttöön kun harvoin tehdessä käsityökalut
ovat aivan yhtä hyviä.
Kiitoksia... saatan vielä kysellä lisää...joka tapauksessa kerron sitten myöhemmin onnistuiko ja oliko hommassa jotain
mikä pitää ottaa huomioon.
Taidan vetää "Stage-1 25nm, Stage-2 70nm ja näiden jälkeen vielä 90°" ja laitan vielä lukitetta kierteisiin
sekä sen "friction washerin" (kitkalevyn) levyn sinne alle, jos löydän sellaisen.
Aika ärsyttävää että ohjeet perustuvat kalliin lisälaitteen käyttöön kun harvoin tehdessä käsityökalut
ovat aivan yhtä hyviä.
Kiitoksia... saatan vielä kysellä lisää...joka tapauksessa kerron sitten myöhemmin onnistuiko ja oliko hommassa jotain
mikä pitää ottaa huomioon.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Haynesin manuaaliin nojaten; kun pultti tiukataan ilman tuota momentinkertojaa niin stepit menee näin:
Vaihe1: 25Nm -- Vaihe2: 70Nm -- lukitus"tikku" hihnapyörän reiästä pois -- Vaihe3: 300Nm -- Vaihe4: 90° kulmakiristys
Että elä 70Nm jälkeen vielä asteita ala laskemaan. Kolmensadan nyyttonin päälle 90 astetta on aika reippaasti, tilanpuutteen myötä itse joutu pylpyröitä käyttään;
https://photos.app.goo.gl/k3mXDRWfWcMUYTMm6
Kitkaprikan ja pultin saa kätevästi merkkitiskiltä, eikä ollu edes munuaisen hintaisia. Osanro 1870533 prikka ja 1791421 pultti.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
mitäs tuosta oikeen tulee loppumomentiksi?
Onko tuo 300 painovirhe? vaatii jo melkosen avaimenkin että 300 ja sitten vielä 90 astetta...
Onko tuo 300 painovirhe? vaatii jo melkosen avaimenkin että 300 ja sitten vielä 90 astetta...
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Ei ole painovirhe. Järeä on pulttikin, M16.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑16 Maalis 2021 08:20 Onko tuo 300 painovirhe? vaatii jo melkosen avaimenkin että 300 ja sitten vielä 90 astetta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Hei !
Nyt on homma tehty. Vaihdoin 3-pytyn männän ja kiertokangen, hoonasin sylinterin.
Oli se aika homma, aikaa meni noin 180 tuntia, purkuvaiheen tein hitaasti ja otin 350 kuvaa.
Varsinainen koonti kesti 4 päivää aina välillä mietiskellen.
Kampiakselin pulttiin käytin lopulta tuon 300 Nm + 90 astetta.
Moottori raksuttaa nätisti ja tuntuu hyvältä.
Tein hommasta itselleni koonti-ohjeen, muutin järjestystä moneen kertaan enkä ole ihan varma
onko työjärjestys nytkään täysin oikea.
Liittäisin sen mielelläni tähän muita auttaakseni mutta en löydä tapaa millä se liitetään
- voisikohan joku neuvoa ?
Eero
Nyt on homma tehty. Vaihdoin 3-pytyn männän ja kiertokangen, hoonasin sylinterin.
Oli se aika homma, aikaa meni noin 180 tuntia, purkuvaiheen tein hitaasti ja otin 350 kuvaa.
Varsinainen koonti kesti 4 päivää aina välillä mietiskellen.
Kampiakselin pulttiin käytin lopulta tuon 300 Nm + 90 astetta.
Moottori raksuttaa nätisti ja tuntuu hyvältä.
Tein hommasta itselleni koonti-ohjeen, muutin järjestystä moneen kertaan enkä ole ihan varma
onko työjärjestys nytkään täysin oikea.
Liittäisin sen mielelläni tähän muita auttaakseni mutta en löydä tapaa millä se liitetään
- voisikohan joku neuvoa ?
Eero
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Paljonkos tuolla moottorilla oli ajettu?
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Hei !
Autolla on ajettu 139 000 km. Kori hyvässä kunnossa, ruostetta ei oikeastaan missään.
Jopa naapuriautojen tekemät "kylkikosketukset" puuttuivat.
Nokkahihna ja öljypumpun hihna olivat varmaankin alkuperäisiä ja hyvässä kunnossa
- vaihtoväli on 250 tkm joten uskon että hihnat kestävät tuon ihan helposti
- 1- ja 2-sylintereissä oli vielä tehtaan hoonausjäljet näkyvissä eikä minkäänlaista olkapäätä sylinterissä
Kannessa venttiilit hyvännäköiset, hieman karstaa mutta todella vähän.
Tuon pikkumoottorin kestävyydestä on paljon juttuja mutta kukaan ei ilmeisesti tiedä paljonko se todella kestää.
Minä uskon näkemäni perusteella että kun suorittaa öljynvaihdot + suodattimen 10 tkm välein niin
kyllä tuo kestää maailman tappiin...
Eero
Autolla on ajettu 139 000 km. Kori hyvässä kunnossa, ruostetta ei oikeastaan missään.
Jopa naapuriautojen tekemät "kylkikosketukset" puuttuivat.
Nokkahihna ja öljypumpun hihna olivat varmaankin alkuperäisiä ja hyvässä kunnossa
- vaihtoväli on 250 tkm joten uskon että hihnat kestävät tuon ihan helposti
- 1- ja 2-sylintereissä oli vielä tehtaan hoonausjäljet näkyvissä eikä minkäänlaista olkapäätä sylinterissä
Kannessa venttiilit hyvännäköiset, hieman karstaa mutta todella vähän.
Tuon pikkumoottorin kestävyydestä on paljon juttuja mutta kukaan ei ilmeisesti tiedä paljonko se todella kestää.
Minä uskon näkemäni perusteella että kun suorittaa öljynvaihdot + suodattimen 10 tkm välein niin
kyllä tuo kestää maailman tappiin...
Eero
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Oliko kyseisessä tämä 20000km tai ketran vuodessa huoltoväli. Tykkäät jos puolitetaan moottori kestää silloin hyvin. Mutta helposti palataan 70 luvulle noilla lukemilla .Markkinamiehet tahtoo noita huoltovälejä pidentää. Onhan se vissi ero välihuolto maksaa joko 200€ tai 400€ vuodessa jos 2 kertaa 20tkm ajomatkalla käy huollossa. Paljon tulee kilsoja vuodessa. Ennen oli laskukaava bensakoneissa kestossa kertotaan tilavuus joko 2.5 tai 3. Eli litran moottori pitää kestää vähintäin 250-300 tkm. Mitä tilavempi moottori sen kestävämpi joskin toi tehojen ulosmittaus lyhentää kilometrejä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Vai palataan 70-luvulle ? No, Tuomas Kyrön sanoin "ennen oli kaikki paremmin".
Työsuhdeautoilijat voivat käyttää autoaan miten haluavat mutta minä ajattelen asiaa auton omistajan kannalta.
Ja miksi autoa pitää käyttää "merkkihuollossa" kun suurimmassa osassa autoja takuuaika on mennyt umpeen vuosia sitten ?
En tarkoita että auto pitäisi viedä täydelliseen huoltoon joka 10 tkm, pelkästään öljyn ja suodattimen vaihtoon, muut huollot voi silti suorittaa ajallaan.
Pikahuolloissa (=ei merkkihuolto) tuo ei maksa sen enempää kuin yksi tankillinen bensaa eli 70-80€.
Keskivertoautoilija ei taida ajaa kuin 15-17 tkm vuodessa, tässä tieto vuodelta 2018: "Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin viime vuonna keskimäärin 14 000 kilometriä."
Tuon mukaan keskivertoautoilijan kulut nousevat olemattoman vähän jos sillä pystyy välttämään vaihtomoottorin ( 4000-7000€) hankinnan 140 tkm kohdalla.
Bensaan kuluuu 14 tkm:n aikana noin 7 l/100 km = noin 1500 €
Vakuutuksiin vaikka mitä, kasko ..ei kasko
Arvon aleneminen ?
Taisin hiukan provosoitua mutta minun mielestäni öljyllä on suurin merkitys moottorin kulumisessa, kaikki muu mekaniikka ( muu kuin moottori) kuluu joka tapauksessa kilometrien kertyessä mutta niiden osien kestävyydellä on olemattoman vähän tekemistä "ns. merkki-huollossa" käymisellä.
Työsuhdeautoilijat voivat käyttää autoaan miten haluavat mutta minä ajattelen asiaa auton omistajan kannalta.
Ja miksi autoa pitää käyttää "merkkihuollossa" kun suurimmassa osassa autoja takuuaika on mennyt umpeen vuosia sitten ?
En tarkoita että auto pitäisi viedä täydelliseen huoltoon joka 10 tkm, pelkästään öljyn ja suodattimen vaihtoon, muut huollot voi silti suorittaa ajallaan.
Pikahuolloissa (=ei merkkihuolto) tuo ei maksa sen enempää kuin yksi tankillinen bensaa eli 70-80€.
Keskivertoautoilija ei taida ajaa kuin 15-17 tkm vuodessa, tässä tieto vuodelta 2018: "Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin viime vuonna keskimäärin 14 000 kilometriä."
Tuon mukaan keskivertoautoilijan kulut nousevat olemattoman vähän jos sillä pystyy välttämään vaihtomoottorin ( 4000-7000€) hankinnan 140 tkm kohdalla.
Bensaan kuluuu 14 tkm:n aikana noin 7 l/100 km = noin 1500 €
Vakuutuksiin vaikka mitä, kasko ..ei kasko
Arvon aleneminen ?
Taisin hiukan provosoitua mutta minun mielestäni öljyllä on suurin merkitys moottorin kulumisessa, kaikki muu mekaniikka ( muu kuin moottori) kuluu joka tapauksessa kilometrien kertyessä mutta niiden osien kestävyydellä on olemattoman vähän tekemistä "ns. merkki-huollossa" käymisellä.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Viimeksi tänään katselin 1.0 focuksen huoltokirjaa, edellinen öljynvaihto oli tehty jossain pika huollossa ja oli laitettu väärät öljyt sisään. Saa auton huoltaa missä haluaa mutta sitten kun remmistä pinta irtoaa väärien öljyjen takia niin kalliiksi tulee.EHarmala kirjoitti: ↑30 Maalis 2021 19:19 Vai palataan 70-luvulle ? No, Tuomas Kyrön sanoin "ennen oli kaikki paremmin".
Työsuhdeautoilijat voivat käyttää autoaan miten haluavat mutta minä ajattelen asiaa auton omistajan kannalta.
Ja miksi autoa pitää käyttää "merkkihuollossa" kun suurimmassa osassa autoja takuuaika on mennyt umpeen vuosia sitten ?
En tarkoita että auto pitäisi viedä täydelliseen huoltoon joka 10 tkm, pelkästään öljyn ja suodattimen vaihtoon, muut huollot voi silti suorittaa ajallaan.
Pikahuolloissa (=ei merkkihuolto) tuo ei maksa sen enempää kuin yksi tankillinen bensaa eli 70-80€.
Keskivertoautoilija ei taida ajaa kuin 15-17 tkm vuodessa, tässä tieto vuodelta 2018: "Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin viime vuonna keskimäärin 14 000 kilometriä."
Tuon mukaan keskivertoautoilijan kulut nousevat olemattoman vähän jos sillä pystyy välttämään vaihtomoottorin ( 4000-7000€) hankinnan 140 tkm kohdalla.
Bensaan kuluuu 14 tkm:n aikana noin 7 l/100 km = noin 1500 €
Vakuutuksiin vaikka mitä, kasko ..ei kasko
Arvon aleneminen ?
Taisin hiukan provosoitua mutta minun mielestäni öljyllä on suurin merkitys moottorin kulumisessa, kaikki muu mekaniikka ( muu kuin moottori) kuluu joka tapauksessa kilometrien kertyessä mutta niiden osien kestävyydellä on olemattoman vähän tekemistä "ns. merkki-huollossa" käymisellä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
HYVÄ HUOMIO:Unohdin tosiaan mainita että ecoboost 1.0 tarvitsee juuri määrätyn tyyppistä öljyä ettei hammashihnat turpoa ja ala hajota,
tuota on kuulemma tapahtunut ja saattaa johtaa täystuhoon öljypumpun esisuodattimen tukkeutuessa.
Eli mootoriöljyn pitää ehdottomasti täyttää ”Ford WSS-M2C948-B” määritelmä.
tuota on kuulemma tapahtunut ja saattaa johtaa täystuhoon öljypumpun esisuodattimen tukkeutuessa.
Eli mootoriöljyn pitää ehdottomasti täyttää ”Ford WSS-M2C948-B” määritelmä.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Kokeilen olisiko tuo tekemäni "ohje" näytettävissä tällä tapaa:
https://www.dropbox.com/sh/6e01dobp9qdi ... tI_ia?dl=0
https://www.dropbox.com/sh/6e01dobp9qdi ... tI_ia?dl=0
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Hyvin näkyy linkki ja mahtavan työn olet tehnyt kyllä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Suuritöinen, kuten moottoriremontit yleensäkin tahtovat olla. Tuliko 3-sylinterin hoonauksesta virheetön lopptulos vai jäikö vielä naarmuja?EHarmala kirjoitti: ↑31 Maalis 2021 09:50 Kokeilen olisiko tuo tekemäni "ohje" näytettävissä tällä tapaa:
https://www.dropbox.com/sh/6e01dobp9qdi ... tI_ia?dl=0
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Jäi pystynaarmuja mutta ei paljoa.
Mittaan ohivuodon uudestaan kun on kertynyt hiukan kilometrejä.
Mittaan ohivuodon uudestaan kun on kertynyt hiukan kilometrejä.
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Ensinnäkin, kiitos tosi selkeästä ja yksityiskohtaisesta työselosteesta ja ohjeesta. Mahtavaa jälkeä!
Toiseksi, on rohkaisevaa nähdä, että vielä löytyy niitä (meitä), jotka haluavat/joutuvat itse korjaamaan kulkineensa.
Kannattaa ottaa kuppi kahvia/teetä/yksi olut ja lukea selostus rauhassa läpi. Siitä saa hyvän kuvan siitä, mitä tarkoittaa nykyaikaisen moottorin koneremontti. Sen tekeminen/teettäminen/tekemättä jättäminen 1.0 Ecoboostiin on yleensä vasta edessä. Ko. moottori on usein, luulen niin, ns. pienemmän ajosuoritteen autoissa, 10 000 - 15 000 km vuodessa. Siitä seuraa, että yli satatuhatta ajettuja alkaa vasta ilmestyä teille kasvavalla vauhdilla.
Toiseksi, on rohkaisevaa nähdä, että vielä löytyy niitä (meitä), jotka haluavat/joutuvat itse korjaamaan kulkineensa.
Kannattaa ottaa kuppi kahvia/teetä/yksi olut ja lukea selostus rauhassa läpi. Siitä saa hyvän kuvan siitä, mitä tarkoittaa nykyaikaisen moottorin koneremontti. Sen tekeminen/teettäminen/tekemättä jättäminen 1.0 Ecoboostiin on yleensä vasta edessä. Ko. moottori on usein, luulen niin, ns. pienemmän ajosuoritteen autoissa, 10 000 - 15 000 km vuodessa. Siitä seuraa, että yli satatuhatta ajettuja alkaa vasta ilmestyä teille kasvavalla vauhdilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Lisäsin tuohon linkkiin myös kuvia.
https://www.dropbox.com/sh/6e01dobp9qdi ... tI_ia?dl=0
Auto kävi katsastuksessa, kaikki ok.
Toimii edelleen hienosti. Aika voimakkaan tuntuinen litraiseksi moottoriksi ja kulutuskin on noin 5.8 l/100 km
https://www.dropbox.com/sh/6e01dobp9qdi ... tI_ia?dl=0
Auto kävi katsastuksessa, kaikki ok.
Toimii edelleen hienosti. Aika voimakkaan tuntuinen litraiseksi moottoriksi ja kulutuskin on noin 5.8 l/100 km
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
En ehtinyt mitata ohivuotoa, auto meni aika pian vaihtoon kun vaimo sanoi että ei tule käyttämään manuaali-autoa.
Kieltämättä se hiukan kiusasi itseäkin.
Nyt käytössä Ford B-MAX automaattivaihteistolla.
Vaihdoin auton liikkeessä, annoin korjausselostuksen liikkeelle.
- Focus lähti uudelle omistajalle muutamassa päivässä, jäi mietityttämään kertoiko liike rehellisesti auton historian ostajalle ...
No, ainakin ostaja sai kunnossa olevan auton.
Kieltämättä se hiukan kiusasi itseäkin.
Nyt käytössä Ford B-MAX automaattivaihteistolla.
Vaihdoin auton liikkeessä, annoin korjausselostuksen liikkeelle.
- Focus lähti uudelle omistajalle muutamassa päivässä, jäi mietityttämään kertoiko liike rehellisesti auton historian ostajalle ...
No, ainakin ostaja sai kunnossa olevan auton.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 21 Tammi 2020 15:00
- Paikkakunta: Paimio
Re: Ford Focus Ecoboost 1.0 125 hp vm -13 ja kiertokanki
Tähän liittyen kiitokset @EHarmala todella hyvä doku, kaikki olennainen löytyi tuosta.
Maallikon tekemä puuhavideo saman moottorin purkamisesta, toki irrallaan https://www.youtube.com/watch?v=ejJ-0k1pqmw

Maallikon tekemä puuhavideo saman moottorin purkamisesta, toki irrallaan https://www.youtube.com/watch?v=ejJ-0k1pqmw
=============
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2