Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Heräsi epäilys ajellessani nyt lauhemmalla kelillä, et onkohan kaikki kunnossa:
Ostin otsikon mukaisen ajoneuvon noin 3 viikkoa sitten. Kaikki on muuten sujunut mallikkaasti, mutta nyt lauhemmalla kelillä tuntuu, ettei moottori jaksa lämmetä ihan riittävästi. Ajossa Forscanilla mittailin päivällä 62-67c ulkolämpötilan olllessa 5c ja lisälämmitin ei käynnissä. Kesti tovin, että lämpeni yli 60c ja nousu pysähtyi melkeimpä heti 62c jälkeen. Ylämäessä lämmöt nousi 67, mutta tippui tasaiselle palattaessa nopeasti 62:n Illalla kotii ajaessa ei moottori juuri sen lämpimämpi ollut, ulkona 3c ja lisälämmitin oli käytössä. Olisiko mahdollisesti termostaatti vika/jumi vai ominaisuus.
Viiden minuutin ajon jälkeen moottorin jäädytysneste oli lämminnyt 55 asteeseen. Noin 13 minuutin jälkeen lämmönnousu pysähtyi 75 asteeseen. Testi autosi mallista kun se toimii.
Ton mukaan sinun autossa kyllä on vikaa. Onkohän se termari talvimallia jossa avautumislämpötila on korkeampi kuin kesätermarissa. Jos lämmöt jää teidän lukemiin aika kylmää sinne ohjaamoon ilmaa tulee. Tarkista termarin lämpötila ja paljon autolla ajettu nesteet kiertää normisti. Onko muuten lähtenyt käyntiin kun tuossa noita pakkasia oli pikkaisen
Juu, lukaisin tuon Tekniikan maailman testin, kun olin hankkimassa autoa. Autolla on ajettu 180tkm ja normaalisti on käynnistynyt, vaikka pakkasia on ollut. Kävin autolla juuri lapissa ja matkalla lämpöä piisasi hyttiin ihan kiitettävästi. Reissussa huomasin, ettei "viisari" noussut moottorilämpötilamittarissa optimialueen puoleen väliin kuten yleisesti voisi olettaa. Asia ei vielä silloin herättänyt enempiä epäilyksiä.
Tänään kävin ajelemassa moottoritieajoa 120km ja lämmöt pysyi 62-67c välissä kokomatkan. Poikkeuksena ylämäet, jossa lämpö nousi n.70c paikkeille. Alkaa enemmän tai vähemmän olemaan varma termostaatin toimimattomuudesta. Tutkailen vielä lisää infoa/dataa ja kyselen paikallisesta merkkiliikkeestä mielipidettä asiaan. Kysyn samalla termaria ja vaihtohintaa sille. ( Autossa on myyntiturva, jonka pitäisi kattaa vaihto.)
Varmistin Mondeo mk5 UK -ryhmästä, mikä on moottorin käyntilämpötila ajettaessa. Ei kauaa tarvinnut odotella, kun vastaus tuli. Sieltä tuli samalla lisävarmistusta siihen, että termostaatti on ilmeisimmin jumittunut. Kyselen uutta termostaatti varaosaliikkeistä lähipäivinä.
Minkä ikänen Mondeo kyseessä? Jos on alle 5v/100tkm ajettu niin pitäis mennä lisätakuun piikkiin. Tietty jos olet juuri ostanut liikkeestä niin pitäis mennä liikkeen piikkiin joka tapauksessa. Tai jos ostit yksityiseltä niin artisti maksaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Tuli vain mieleen, että onko lisälämmitin varmasti päällä ajon aikana? Vai pudottaako juuri noilla lämmöillä pois päältä. Onko ja toimiiko etusäleikkö? Täällä on useampia kuskeja vastaavalla autolla, jospa joku tulisi kommentoimaan...
EDIT: Toisessa ketjussa kirjoitettiin, että 60 astetta olisi raja, jossa Weba käynnistyy uudelleen/ pysyy käynnissä
lisälämppäri ei taida käynnistyä automaattisesti jos yli 4 astetta ulkona. Ainakaan vanhemmissa ei.
Jossei lisälämppäri käy niin dieseliltä kestää aikas pitkään päästä täyteen lämpöön eli viisari mittarin puoliväliin..jos edes pääseekään.
Mutta jos lisälämppärin käydessä ei nouse puoliväliin niin termari falskannee.