Mondeo mk4 (ba7) flexifuel bensapumpun vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Mondeo mk4 (ba7) flexifuel bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Jaahans, itse etsiskeltyäni aikani infoa aiheesta sitä löytämättä, ajattelin valottaa asiaa josko joku muukin olisi tarpeessa jatkossa... :)

Tarinahan alkaa siittä kun oma vm 2011 2.0 duratec he FF mondeo (feisliftimalli) alkoi starttaamaan välillä noin 5-6sek ennen kun käynnistyi. (nappistarttivehe) Suurimman osan ajasta ihan toimi kuten ennenkin. Tämä nyt noin parin kuun ajalla. Kelien nyt kylmettyä teki pari kertaa niin että ihan koko kymppisekunnin starttisekvenssin aikana ei käynnisty, saattaa hörähtää, mutta toisella tai kolmannella lähtee. Sitten taas ihan ookoo ja ajossa siis ei muutosta mitenkään.
->ei minkäänlaisia vikakoodeja.

Noh, kerranko tuo sitten kiinnitti huomion ettei pumppu surahda kun "laittaa virrat päälle" eli ei paina kytkintä, vain nappia. Napakka kajautus tankin pohjaan herätti pumpun joten totesin että siellähän se vika asustaa vaikka kilsoja on vain noin 150tkm mittarissa. Toki ekat 140tkm on ajettu re85sella. Liekkö vaikutusta.

Asiaan, lyhyesti.

pumpun hinta? "tiskillä" 700e, Tilaten AD kautta 540e, sisältää koko setin: pumppu, suodattimet, anturi, paineensäädin. Pumpun voi vaihtaakin, voi olla vaan hankala saada suoraan sopivaa, mk3 pumppu/yksikkö ei käy. eikä normibensavehkeen yksikkö, pitää olla FF.

Onko mahd vaihtaa kuten mk3 suurentamalla reikää penkin alla? ei, ei ole reikää. pumppuyksikkö lisäksi todella pyöriteltävä että tulee tankista ylejään ulos. Pumpun sijainti on kuitenkin tankin etureunassa keskellä jos tahtoo reikää kairata ja kokeilla.

onnistuuko ilman nosturia? helposti, iso hallitunkki ja akselipukki riittää, torx 20 ja 25 sekä pikkumeisseli, pihdit ja 10mm/14mm räikkä/hylsy ja jatkovarret. plussana koppa kaljaa/hyvät hermot. Pakoputken suojapelti kirraa nimittäin hermoja.

Toiminta,
-tyhjää tankki bensasta/viinasta, vasen etunurkka tunkilla ylös, 12mm halkaisijaltaan oleva pitkä letku tankkiin ja lappoa. sitten oik takanurkka ylös ja täyttöletku irti, lappoa loput (1/4osa) aineet tankista tätä kautta nyt kun ei tule kaikki silmille. Täyttöputken alapäässä on nääs läppä/kalterit estämään tyhjennys kokonaan. Tietty ennen tätä voi jo irroittaa peitemuovit ja sen pakoputken lämpösuoja pellin, helpottaa näkemistä ja kokemista.

-aktiivisuotimelta putket irti, 2kpl, on taka-akselin päällä. älä riko klipsejä.
- virta/mittaripiuha töpseli irti, sama sijainti. vihreä. iso.
-etureunasta irti pensaputki sekä aktiivipömpelin ilmaputki imusarjalle. älä riko klipsejä.
-eberin/webaston polttoaineputki myös irti jos on. Sille on nimittäin oma näppärä paikka tuossa pumppuyksikössä, vinkiksi kaikille eberin omatoimiasentajille...

-avaa molempien pantojen pultit, ota tankki alas. painahan tämä ei mitään tyhjänä joten turhaa työtä viritellä mysteeritukia.

Pumppuyksikkö helposti pois avaamalla iso mutterirengas, älä säiky, pomppaa koska jousilla likistetty tankin pohjaan yksikkö. sittten vimmattua pyörittelyä että saa ulos tankista.

Käänteisesti kasaten, huomaa nuoli tankissa ja pumpussa osoittamaan oikea suunta/asento. älä riko klipsejä putken irroituksessa, äläkä hävitä tiivisteitä/niiden välissä olevaa muoviprikkaa. uudessa on toki uudet tilalle, mutta kuitenkin.

Entisessä vdo/siemens pumpussa luki kannessa fomoco, mutta yksikön kaukalossa oli teksti "volvo 2wd fuelpump, e85" ilmanko ei toiminu... ;)
uudessa oli vaan hiottu nuo pois.

Tämä sama pumppayksikköhän on myös galaxyssä ja s-maxissa, tiedoksenne.

Tosiaan muuta pensansuodatinta ei ole kun tuo hyttysverkko ennen pumppukoteloa ja bensapumpun kyljessa oleva toinen tiiviimpi suodatin.

Toivotaan että apua jollekkin omatoimiharrastelijalle tästä. Mikäli kysyttäviä tai tarvetta numeroille/kuville/varaosille kuten anturi, laita postia.
c110kenmeri(a)gmail.com

paljonoko sitten meni aikaa?

diagnosointi eli virrantulon mittaus relevian poissulkemiseksi (penkin alla nipussa paksuimmat johdot musta ja keltainen) ja irroitus/yleinen pällistely noin 3 tuntia, pumpun tilaus 3pv bulgariasta, asennus 1 tunti.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Tähän vielä lisättävä sen verta että nyt kilometrien kertyessä täytyy todeta muutamien mielenkiintoisten "ominaisuuksienkin" markittävästi vähentyneen, kuten nykiminen, ja kylmänä tyhjäkäynnin droppaus risteykseen.
(Heijaus väheni sanoin tein, nykiminen ilmeisesti ajonaikaisen oppimisen myötä vähän hitaammin, tai siltä tuntuis.)

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Voortiloinen
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Helmi 2021 20:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Voortiloinen »

Taitaa olla sama remontti edessä omassa -10 mk4 2.0FF Mondeossa... :roll:

Aina kuitenkin on käyntiin lähtenyt. Silloin kun starttauttaa, pieni kaasun painaminen herättää tuon "maamoottorin" kuitenkin käyntiin... :ford:
Vastaa Viestiin