Fiesta tekniikanvaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Fiesta tekniikanvaihto

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

Elikkäs tuon 1,4 tekniikan tilalle tulis MK4 escortin -90 1.6 kissallinen ruisku tekniikka...
molemmat koneet CVH
mitähän kaikkee joutuu vaihtamaan?
ainakin jarrut mut mistä?
Viimeksi muokannut jushi69, 12 Loka 2005 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

XR2i käy vertailumallista, ja siinä on vielä enemmän puhtiakin kuin tuossa aikomassasi moottorista. Eli etu- ja takajarrut XR2i:stä tai 1.6S:stä, ovat molemmissa samat. Jousisarja sulla näköjään jo onkin, riittänee alustamuutoksesta. Nykyiset vetarit ja laatikko käyvät jos ei halua viilata pilkkua välityksien suhteen, jäähdytysjärjestelmä käy samaten nykyisestä.

Kaasari -> ruisku -muutoksen yhteydessä pitää aina huomioida tuo polttoaineen saanti, joko ruiskun tankki tai joku muu systeemi jotta painepumppu saa kokoajan soppaa pumpattavaksi.

Ei nyt ihan selvinnyt mulle onko tuo tuleva moottorisi Mk4 vai Mk5 Escortista - vuosimallista veikkaisin Mk4 mutta kataltysaattori viittaisi Mk5 - ja se tekee sitten suuren eron sähkötöiden määrään. Jos se on tuo uudempi EFi, sähkötöitä tulee olemaan riittävästi.

Vaikka autosi ei vähäpäästöinen olekaan, voi silti olla että katalysaattorin joudut laittamaan. Kaikkihan me tiedämme ettei tuo ruiskukattikone ilman katalysaattoriakaan saastuta enempää kuin autosi saa saastuttaa, mutta silti kyseisen moottorin päästöarvot on aikanaan mitattu katalysaattorilla ja mitään virallista dokumenttia moottorisi päästöistä ilman kattia ei ole olemassa. Veikkaan tässä kohtaa olevan eniten hajontaa konttoreissa/katsastajissa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Harri S
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2005 20:22

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Sain juuri -89 Fiestani valmiiksi. Aluksi yritin sovittaa siihen XR 3i ekkerin ruiskua (sitä vanhempaa), mutta paketin sovitus olisi vaatinut jarrutehostajan/-pääsylinterin siirron alemmas, se kun sattuu läppärungon tielle sekä akun siirron muualle ilmamääräjakajan tieltä. Roskiinko koko satsi?

Ostin sittemmin läpimädän -90 efi ekkerin, josta otin koko moottorin, moottorinohjauksen ja siihenliittyvät johtosarjat. Nyt meneekin -90 ekkeri roskikseen.

Tässä moottorissa on EEC-IV ohjaus, suorasytkä (Edis 4?), lamda ym.
Koska koko härvelin ajoitus tulee vauhtipyörältä, on syytä ottaa koko kone, jossa on kaikki tarvittavat anturit valmiina. Eikä Ruiskun satsikaan sovi kanteen ilman suutinpesien rouhintaa vanhaan kanteen.

Älä unohda nopausmittarin anturia vaihdelaatikosta, koska sen avulla tietokone päivittä itsensä nollauksen jälkeen noin 8 km ajon aikana.
Pakoputkistoksi kävi alkuperäinen ässän pakosarja ja putki, johon lisäsin lamdan. Akunkokoinen ekkerin ilmanputsari ei sovi fiestan pellin alle.

-90 Ekkerissä polttoainepumppu on tankissa anturipaketissa, joka ei käy fiestan pikkuanturinreikään, tankinsilpomisen välttämiseksi asensin takajalkatilan ja tankin väliin lattian alle tuon vanhan ylimääräiseksijääneen ruiskupaketin pumpun kytkettynä alkuperäisen bensaimulinjan väliin. Myöhemmin on syytä jatkaa tankin imukärsää, jotta se ei hori ilmaa kovemmissa kanttauksissa, jos tankki on lähes tyhjä.

Sähkökuvat sain fordilta, joka antoi ne ilomielin ("jos joku noin vanhaa autoa jaksaa laittaa, niin kopioi vaikka koko mappi, eikä maksa mitään").

Ennen koneen irroitusta testasin oman releistykseni periaatteella "auton aivot piuhoineen irti ja syliin ja auto käyntiin". Moottorinohjauksen kytkee autoon seitsemän piuhaa, joista kuusi tarvitaan. Paikallisten maadoitusten lisäksi.

A-katsastus olisi halunnut koneesta dynopaperit, mutta toinen asema ihmetteli syytä muutoskatsastukseen??? Halusivat autoon joko katin tai todistuksen, että motti ilman kattia täyttää E15.04 päästövaatimukset. -90 ekkeristä löytyy tuo katiton malli 1.6 Li (108 hv), mutta todistus on oltava.
Kannatta siis tiedustella katsastusasioista useammalta asemalta.

Arvaa kumman valitsin ja maahantuojalta on tulossa paperi päästöistä.

Oishan se kiva toi kone myös MK I:ssä, mutta helpommalla pääset jos ostat uudemman 1.6 ässän (niitä saa muutamalla satasella) ja laitat efin siihen. Ässässä on aika pitkälti sama alusta kuin XR2:ssakin ja tehojen nousu 90 - 105 (108) heppaan pysyy alle 20 %. Tai sitten valmis batmobile XR2i.
Vastaa Viestiin