Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Ford S-Max vm 2006 2.0tdci (140hp) kyseessä.
Auto käy mielestäni tasaisesti, mutta matalilla kierroksilla kiihdyttäessä meinaa hyytyä, turbo ei lähde mukaan kuin vasta lähempänä 3000rpm. Sen jälkeen ahtaa voimakkaasti. Muutaman kerran meni vikatilaan "engine malfunction". Eli kiihdytykset täytyy tehdä varovasti kaasua painamalla, jolloin toimii suht ok.
Korjaamon mukaan ei jätä vikakoodia. Auto ollut merkkiliikkeessä huollossa, eivätkä löytäneet syytä. Vaihdettiin imusarjan painetunnistin tmv. Ei auttanut. Ymmärtääkseni turbonkellot ja muut säädöt tarkastettu. Polttoainejärjestelmän paineet kunnossa. Näiden toimenpiteiden jälkeen engine malfunction ilmoitusta ei ole tullut, mutta tehottomuus ja puutuminen vaivaa.
Auto käy mielestäni tasaisesti, mutta matalilla kierroksilla kiihdyttäessä meinaa hyytyä, turbo ei lähde mukaan kuin vasta lähempänä 3000rpm. Sen jälkeen ahtaa voimakkaasti. Muutaman kerran meni vikatilaan "engine malfunction". Eli kiihdytykset täytyy tehdä varovasti kaasua painamalla, jolloin toimii suht ok.
Korjaamon mukaan ei jätä vikakoodia. Auto ollut merkkiliikkeessä huollossa, eivätkä löytäneet syytä. Vaihdettiin imusarjan painetunnistin tmv. Ei auttanut. Ymmärtääkseni turbonkellot ja muut säädöt tarkastettu. Polttoainejärjestelmän paineet kunnossa. Näiden toimenpiteiden jälkeen engine malfunction ilmoitusta ei ole tullut, mutta tehottomuus ja puutuminen vaivaa.
Viimeksi muokannut Fordere, 25 Huhti 2021 22:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Kuules paljon autolla on ajettu kilometrejä. Tehoton niin kyllä minä ensimmäiseksi sen turbon huoltaisin ja katson ahtoletkut on kunnossa. Turbossa ettei mitään ole rikki jos kerran jopa suodattimenjalka halkesi. Ilmeisesti kosteutta tai jotain muuta häikkää järjestelmässä kun tuollaista sattuu. Varmaan syksyllä huolettu auto talvikuntoon.
Turboahdin ei ahda - Turboahtimen tehottomuus voi johtua itse turboahtimesta tai moottorin apulaitteista, usein ahtopaineensäätimestä. ... Turboahtimen normaalit kulumat voivat johtaa siihen että tehot hiipuvat ja erityisesti siipipyörien osuessa koteliodensa seinämiin niin että siipipyöristä katoavat siivet.
Turboahdin ei ahda - Turboahtimen tehottomuus voi johtua itse turboahtimesta tai moottorin apulaitteista, usein ahtopaineensäätimestä. ... Turboahtimen normaalit kulumat voivat johtaa siihen että tehot hiipuvat ja erityisesti siipipyörien osuessa koteliodensa seinämiin niin että siipipyöristä katoavat siivet.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Näköjään unohtui kilometrit. Eli onhan sillä reilusti jo kelattu. Lähemmäs 300000k km. Aiemmin mitään ongelmaa ei ollut tehojen suhteen ennen käynnistysongelmia->suodattimen jalan halkeamaa. Suodattimen pohjalla ei kuitenkaan vettä ollut, eikä halkeama niin suuri ollut että naftaa oisi valunut sieltä. Näin kertoivat. Tälle syksyä ei naftasuodatinta ollut vaihdettu huollon yhteydessä.
Viimeksi muokannut Fordere, 25 Huhti 2021 22:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Omasta mielestä kuulostaa siltä ettei VNT- siivet toimi syystä tai toisesta. Itse karstoitumis ongelmaa en ole kauheesti näistä koneista kuullu enkä nyt muista onko tässä jo sähköinen vai alipaineella toimivat siivet mutta sinne suuntaan itse rahani laittasin jos vetoa lähetään lyömään.Fordere kirjoitti: ↑30 Tammi 2021 15:05 Ford S-Max vm 2006 2.0tdci (140hp) kyseessä.
Auto käy mielestäni tasaisesti, mutta matalilla kierroksilla kiihdyttäessä meinaa hyytyä, turbo ei lähde mukaan kuin vasta lähempänä 3000rpm. Sen jälkeen ahtaa voimakkaasti. Muutaman kerran meni vikatilaan "engine malfunction". Eli kiihdytykset täytyy tehdä varovasti kaasua painamalla, jolloin toimii suht ok.
Mistä kannattaisi lähteä vikaa selvittämään? Onko ehdottaa korjaamoa vian paikallistamiseen pk seudulla?
Itse lähtisin ongelmaa selvittämään sillä että ottasin livedatana pihalle turbon pyynnin ja toteutuneen paineen sekä ahtopainesäätimen duty cyclen.
Näistä voidaan päätellä jo yrittääkö se ahtaa, paljonko se ahtaa sekä milloin se ahtaa / yrittää ahtaa. Varsinki jos siellä näkyy ensi pyynti nousevan mutta paineet ei jonka jälkeen kun paineet nousee ne ns. piikkaa (yliahtaa) niin paineen kontrolloimisessa on ongelmia ja se tarkoittaa että ahtopainesäädin tai siivet eivät toimi.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Kuuluuko kiihdytettäessä outoja kohinoita ja vihellyksiä.
Ainakin mondeon ja transitin tuon ikäisissa on tyyppivikana turbon ahtopaineletkun halkeaminen. Juurikin noissa kilsoissa.
Se paksuin letku ennen imusarjaa...
EI välttämättä huomaa kuin puristelemalla letkua
Tehot tippuu ja alkaa tulemaan mustaa savua.
4 tuollaasta on ollut ja kolmesta on haljennut....
Yhdestä ei huomannut kuin tehosta ja pienestä savusta.
Kaks muuta kohisteli/vihelteli silleen (kera mustan savun ja tehonpuutteen) että luuli ensin että turbo on rikki.
Savutus johtuu siitä että että ahdettu ilma karkaa ja auto ei tiedä sitä vaan syöttää dieseliä kuten kokonaismäärään kuuluisi eli menee raakasti rikkaalle...
Ei ole vikakoodeja tullut näistä.
Ainakin mondeon ja transitin tuon ikäisissa on tyyppivikana turbon ahtopaineletkun halkeaminen. Juurikin noissa kilsoissa.
Se paksuin letku ennen imusarjaa...
EI välttämättä huomaa kuin puristelemalla letkua
Tehot tippuu ja alkaa tulemaan mustaa savua.
4 tuollaasta on ollut ja kolmesta on haljennut....
Yhdestä ei huomannut kuin tehosta ja pienestä savusta.
Kaks muuta kohisteli/vihelteli silleen (kera mustan savun ja tehonpuutteen) että luuli ensin että turbo on rikki.
Savutus johtuu siitä että että ahdettu ilma karkaa ja auto ei tiedä sitä vaan syöttää dieseliä kuten kokonaismäärään kuuluisi eli menee raakasti rikkaalle...
Ei ole vikakoodeja tullut näistä.
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Täytyy tarkastaa kun kiireiltä ehtii. Ainakin savutusta on esiintynyt, että siinä mielessä hyvä nosto! Auto on päivittäisessä ja toimii normaalisti, mutta kun itse käynyt ajamassa niin tuskaisen tehottomalta tuntuu.
Viimeksi muokannut Fordere, 25 Huhti 2021 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Putkia huolellisesti puristelemalla löytyy...muuten voi olla aika huomaamaton naarmu.
Eka kannattaa katsoa se viimenen imusarjaan tuleva paksu letku.
Kun paine kasvaa sinne barin tienoille niin ahtopaine karkaa.
Ja kunnei painetta niin tehot puuttuu. Ja kiisseliä menee silti täys määrä joten savua tulee.
Eka kannattaa katsoa se viimenen imusarjaan tuleva paksu letku.
Kun paine kasvaa sinne barin tienoille niin ahtopaine karkaa.
Ja kunnei painetta niin tehot puuttuu. Ja kiisseliä menee silti täys määrä joten savua tulee.
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Halkeaman kohdalla on myös öljyistä möhnää.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford S-Max 2.0tdci tehoton
Suattaapi olla.
Parissa on ollut mutta parissa oli letku päällepäin aivan kuiva.
Halkeama saattaa näyttää siltä kuin ei olisi edes läpi, pintanaarmu vain.
Korjata kannattaa kyllä nopeasti sillä lisääntynyt savutus rasittaa turhaan kattia ja mahdollista hiukkasloukkua.
Voi jopa tukkia ne. Ja tietty entistä enempi kakkaa kulkee egr kautta takaisin imuilmaan.
Otin tuossa viime kesänä samassa rempassa imusarjan irti about 300k ajetusta TDCI mondeosta, EGRssä ja imusarjassa oli suorastaan uskomaton määrä moskaa.
Lähti pois rapsuttelemalla, liottamalla ja rätillä. Kanavat olivat puoliksi ummetulla.
Eli tällänen vika aika yleinen...ainakin itellä menny noita 3 eri autoista.
https://aijaa.com/1QkSqp
Tuo tekee autosta nuhapumpun ja savutuksesta päätellen koko moottori vähintään on hajoamassa.
Mutta korjaus on about 20eur ja aikaa menee ehkä puoltuntia.
Parissa on ollut mutta parissa oli letku päällepäin aivan kuiva.
Halkeama saattaa näyttää siltä kuin ei olisi edes läpi, pintanaarmu vain.
Korjata kannattaa kyllä nopeasti sillä lisääntynyt savutus rasittaa turhaan kattia ja mahdollista hiukkasloukkua.
Voi jopa tukkia ne. Ja tietty entistä enempi kakkaa kulkee egr kautta takaisin imuilmaan.
Otin tuossa viime kesänä samassa rempassa imusarjan irti about 300k ajetusta TDCI mondeosta, EGRssä ja imusarjassa oli suorastaan uskomaton määrä moskaa.
Lähti pois rapsuttelemalla, liottamalla ja rätillä. Kanavat olivat puoliksi ummetulla.
Eli tällänen vika aika yleinen...ainakin itellä menny noita 3 eri autoista.
https://aijaa.com/1QkSqp
Tuo tekee autosta nuhapumpun ja savutuksesta päätellen koko moottori vähintään on hajoamassa.
Mutta korjaus on about 20eur ja aikaa menee ehkä puoltuntia.