S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Tervehdys.
Alalla 35 vuotta työskennellyt kaveri, yritti vaihtaa moottorin jäähdytysnesteet. Paisuntasäliön korkki auki ja alatulppa auki, mitään ei tule ulos??
Olisiko tähän jokin taikasana olemassa jotta vaihto onnistuu.
Edellisen kerran vaihdettu 2015.
Ystävällisin terveisin.
Zunigalm
Alalla 35 vuotta työskennellyt kaveri, yritti vaihtaa moottorin jäähdytysnesteet. Paisuntasäliön korkki auki ja alatulppa auki, mitään ei tule ulos??
Olisiko tähän jokin taikasana olemassa jotta vaihto onnistuu.
Edellisen kerran vaihdettu 2015.
Ystävällisin terveisin.
Zunigalm
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Miksi et irrota alavesiletkua?
"harder" is not a very good safeword
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Taikasanapari, säiliö tyhjäzunigalm kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 13:51 Tervehdys.
Alalla 35 vuotta työskennellyt kaveri, yritti vaihtaa moottorin jäähdytysnesteet. Paisuntasäliön korkki auki ja alatulppa auki, mitään ei tule ulos??
Olisiko tähän jokin taikasana olemassa jotta vaihto onnistuu.
Edellisen kerran vaihdettu 2015.
Ystävällisin terveisin.
Zunigalm
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Kiitos Saksoboy ja Tursas.
Kaveri epäili, että on jokin erikoinen syteemi tyhjennykselle kun ei todella tullut tippaakaan.
Paisuntasäiliössä näkyy nestettä normaali määrä.
Varmaankin syytä tilata uusi alaletku ensin, ikää on jo 10 vuotta.
Tuli mieleen termostaatti, voiko se olla vielä 10 vuoden jälkeen ok? Joskus aina tsekkaan kylmänä lähtiessä "lämpömittarin" joka hyppää aika nopeasti näyttämään "normaalia".
yt, Zunigalm
Kaveri epäili, että on jokin erikoinen syteemi tyhjennykselle kun ei todella tullut tippaakaan.
Paisuntasäiliössä näkyy nestettä normaali määrä.
Varmaankin syytä tilata uusi alaletku ensin, ikää on jo 10 vuotta.
Tuli mieleen termostaatti, voiko se olla vielä 10 vuoden jälkeen ok? Joskus aina tsekkaan kylmänä lähtiessä "lämpömittarin" joka hyppää aika nopeasti näyttämään "normaalia".
yt, Zunigalm
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Oliskohan jotain sakkaa/hilsettä kertynyt syylärin pohjalle joka tukkii normi tyhjennysreitin? Lienee hyvä samalla huuhdella koko systeemi jollain keinoin, mömmöjähän tuohon näyttää olevan tarvikeliikkeet pullollaan...
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Pakko kyllä epäillä tämän kaverin ammattiosaamista jos ei kyennyt saamaan jäähdytysnesteitä ulos autosta. Kyllä ammattimies olisi tietänyt mistä ne nesteet sieltä pois saadaan vaikka jonkin yksittäisen tulpan aukaisu ei sitä nestettä sieltä poistaisi.zunigalm kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 13:51 Tervehdys.
Alalla 35 vuotta työskennellyt kaveri, yritti vaihtaa moottorin jäähdytysnesteet. Paisuntasäliön korkki auki ja alatulppa auki, mitään ei tule ulos??
Olisiko tähän jokin taikasana olemassa jotta vaihto onnistuu.
Edellisen kerran vaihdettu 2015.
Ystävällisin terveisin.
Zunigalm
"harder" is not a very good safeword
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Poikkesin asentajan luona.
-tyhjennysroppu on paikassa josta sen saa auki vain käyttämällä 2 erilaista tonkia tai pihtiä. Sormilla ei pääse lähellekään.
-nauroi kakkaista naurua kun kysyin alaletkusta, puretaanko puoli keulaa? kysyi.
Siis S-max 2.0 bensa 205 hp.
Kuinka tärkeää on tuon jäähdytysnesteen vaihto todella on? Nyt sisällä 5 vuotta kiehuneet.
Mukavaa joulunaikaa.
Zunigalm
-tyhjennysroppu on paikassa josta sen saa auki vain käyttämällä 2 erilaista tonkia tai pihtiä. Sormilla ei pääse lähellekään.
-nauroi kakkaista naurua kun kysyin alaletkusta, puretaanko puoli keulaa? kysyi.
Siis S-max 2.0 bensa 205 hp.
Kuinka tärkeää on tuon jäähdytysnesteen vaihto todella on? Nyt sisällä 5 vuotta kiehuneet.
Mukavaa joulunaikaa.
Zunigalm
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Tästä voi olla montaa mieltä. Itse kyllä vaihtaisin, kyseessä kuitenkin bensaturbo moottori.
Olen jostain muualtakin kuullut/lukenut, että alavesiletkun lähtö on pahassa paikassa. Puskurin irrotusta taidettiin ehdottaa...

En yritäkään kokenutta asentajaa tässä neuvoa. Mutta keskustella asiasta voi. Entä jos irrottaa termostaattikotelon? Siihen tuleva letkut on varmasti irrotettavissa. Osa nesteistä tulee ulos ja loput ehkä voisi kierrättää pois painamalla varovasti vettä vesiletkusta johonkin em. letkusta.
Sitten uusi tiiviste koteloon, ehkä uusi termari ja uudet nesteet sisään. Sisäänjäävän huuhteluveden määrä täytyy tietenkin arvioida jäähdytysnestettä lisätessä, jotta oikea pakkasenkestävyys saavutetaan.
Tai vaihtaa vain sen nesteen, mikä tulee ulos termarikotelolle tulevasta letkusta.
Viimeksi muokannut yritäedes, 10 Joulu 2020 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Kyllä se hyvä on vaihtaa. Joku kertoi, että vesipumppukin kestää paremmin kun ei päästä nesteitä huonoon kuntoon.
Ja pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa. Kattoo jostain jäähdytysjärjestelmän tilavuuden, raakaa puolet ja loput vettä.
Ja pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa. Kattoo jostain jäähdytysjärjestelmän tilavuuden, raakaa puolet ja loput vettä.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Pari kk sitten syylärin samalla koneella olevaan (vm.-10) vaihtaneena, niin ei minulla ainakaan tarvinut puskuria purkaa. Alavesiletku taaksepäin. Pohjapanssari ja puskurin alla oleva muovi pois niin pääsee letkuun käsiksi.
Minusta ainakin tosi helppo ja nopea homma.
Tulppa oli aika jumissa itelläkin. Joutu pihdeillä kääntämään ja repimään.
Minusta ainakin tosi helppo ja nopea homma.
Tulppa oli aika jumissa itelläkin. Joutu pihdeillä kääntämään ja repimään.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Vanhemmissa autoissapa kävi mulla niin että kun vaihto jäähdytysmesteet uusiin olikin aamulla lätäkkö alla ja vesipumppu vuoti,ainakin kolmessa autossa noin kävi jotenka sempä jälkeen en ole nesteisiin koskenu lisänny vaan jos jostain vuotanu tai rempassa laskettu pois,sen verran otti pattiin että saapi olla.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Oli varmaan sitten niin paskaset nesteet, että olivat tukkineet pienet vuodot. Mitenkä jos vaihtaisi ne nesteet ennen kun pääsevät kovin huonoon kuntoon.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Tässä tilanteessa itselle tulee mieleen kysymys että menikö näihin kulkineisiin varmasti oikeanlaiset jäähdytin nesteet?Tessu200 kirjoitti: ↑14 Joulu 2020 05:28 Vanhemmissa autoissapa kävi mulla niin että kun vaihto jäähdytysmesteet uusiin olikin aamulla lätäkkö alla ja vesipumppu vuoti,ainakin kolmessa autossa noin kävi jotenka sempä jälkeen en ole nesteisiin koskenu lisänny vaan jos jostain vuotanu tai rempassa laskettu pois,sen verran otti pattiin että saapi olla.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 19:12
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Itse vahdoin pari viikkoa sitten termarin S-Maxiin ( 2.0 TDCI ) ja huomasin saman homman. Ei tule mitään syylärin tulpasta ulos. Koitin painaa paineilmalla ulkoa sisäänpäin, mutta ei mitään apua. Alaletkun sai helpoiten ainakin tossa mallissa termarin päästä irti. Syylärin päästä ei mahdu ottamaan kovin helpolla.
Nestettä ei kyllä tullut ulos kuin vähän vajaa 5l ( ohjeen mukaan järjestelmässä on 8l ) No vaihtuihan sieltä suurin osa niin eiköhän se riitä..
Nestettä ei kyllä tullut ulos kuin vähän vajaa 5l ( ohjeen mukaan järjestelmässä on 8l ) No vaihtuihan sieltä suurin osa niin eiköhän se riitä..
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 19:12
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Katselin tätä vielä tarkemmin kun jäi vaivaamaan niin toi tyhjennysproppuhan on erillinen osa.
https://ford.7zap.com/fi/car/38/6.47294 ... 638/68409/
Osa 8115
Kai toi lähtee irti ihan vaan vetämällä ?
Saattaa kyllä tulla nesteet syliin, mutta tuleepahan ainakin jostain ulos

https://ford.7zap.com/fi/car/38/6.47294 ... 638/68409/
Osa 8115
Kai toi lähtee irti ihan vaan vetämällä ?
Saattaa kyllä tulla nesteet syliin, mutta tuleepahan ainakin jostain ulos


Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Joo, irti tuo lähtee kiertämällä ja vetämällä. Se on tulppa, ei hana. Se voi vain joskus olla niin tiukassa, että ei oikein uskalla pihdeillä vääntää. Astia alle, sinne ne nesteet lorisee - paineet on tietenkin laskettu pihalle paisarin korkin kautta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Niin mistä alatulpasta te ootta sitten yrittänyt vettä pihalle?
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 19:12
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Just tosta samasta, mutta esim. Baijerilaisesta nesteet tulee pihalle siitä vieressä olevasta putkesta kun tota "hanaa" kääntää. Jotenkin oli samanlainen oletus tämän kanssa, ei kestänyt hermo vetää tätä voimalla pihalle kun ei ollut varmuutta lähteekö se niin. Tässä kuvassa näkyy hyvin miten tossa syylärissä on ton tulpan vieressä tollainen "oksa" mistä olisi voinut kuvitella nesteen tulevan.

Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Hyvä kuva.macman_lahti kirjoitti: ↑20 Tammi 2021 20:45Just tosta samasta, mutta esim. Baijerilaisesta nesteet tulee pihalle siitä vieressä olevasta putkesta kun tota "hanaa" kääntää. Jotenkin oli samanlainen oletus tämän kanssa, ei kestänyt hermo vetää tätä voimalla pihalle kun ei ollut varmuutta lähteekö se niin. Tässä kuvassa näkyy hyvin miten tossa syylärissä on ton tulpan vieressä tollainen "oksa" mistä olisi voinut kuvitella nesteen tulevan.
![]()
Juuri tuollaisen visualisoin mielessäni kun Mercedeksessä on juuri tuollainen proppu ja putkenpätkä johon saa kätevästi letkun jolloin tyhjennys on harvinaisen steriili kun nestettä ei valu yhtään ohi astian.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Jos noin vaikea vaihtaa nesteet niin jättäsin vaihtamatta kuten olen tehnykkin ja niin tekee moni muukin kunnes joku paikka vuotaa ja tulee ne nesteet vaihettua.
Vai onko nykyajan alumiinilohkot niin huonoja että nesteet syövyttää olemattomiin kun pitää olla alvariinsa vaihtelemassa?
Vai onko nykyajan alumiinilohkot niin huonoja että nesteet syövyttää olemattomiin kun pitää olla alvariinsa vaihtelemassa?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 19:12
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Tossahan ei ole varsinaisesti mitään vaikeaa, mutta kun näitä ei työkseen tee niin ei aina tiedä miten mikäkin paikka aukeaa. Sen takia nämä foorumit on ihan uskomattoman käteviä kun täällä voidaan jakaa tietoa niin kotikorjaajakin pystyy tekemään hankalampiakin hommia. Etenkin liittimet on välillä hankalia ymmärtää miten ne aukeaa. Ei ole kauhean kiva rikkoa lisää sen takia kun ei ole ihan varma mitä tekee.Tessu200 kirjoitti: ↑23 Tammi 2021 04:57 Jos noin vaikea vaihtaa nesteet niin jättäsin vaihtamatta kuten olen tehnykkin ja niin tekee moni muukin kunnes joku paikka vuotaa ja tulee ne nesteet vaihettua.
Vai onko nykyajan alumiinilohkot niin huonoja että nesteet syövyttää olemattomiin kun pitää olla alvariinsa vaihtelemassa?
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Kyllä meni koska kaikki nuo ovat -70 luvun tuoteita ja sillon -90 luvulla ei näitä uudempia aineita edes ollukkaan.saksoboy kirjoitti: ↑17 Joulu 2020 10:31Tässä tilanteessa itselle tulee mieleen kysymys että menikö näihin kulkineisiin varmasti oikeanlaiset jäähdytin nesteet?Tessu200 kirjoitti: ↑14 Joulu 2020 05:28 Vanhemmissa autoissapa kävi mulla niin että kun vaihto jäähdytysmesteet uusiin olikin aamulla lätäkkö alla ja vesipumppu vuoti,ainakin kolmessa autossa noin kävi jotenka sempä jälkeen en ole nesteisiin koskenu lisänny vaan jos jostain vuotanu tai rempassa laskettu pois,sen verran otti pattiin että saapi olla.
JA mitenkä muuten voi vaihtaa nesteet moottoreihin jos ei ole edes tyhjennyshanaa saati tulppaa tai jos on tulppa sitä ei auki saa?
Että aika mahdottomuus on moneen saada kokonaan uudet nesteet saatikka päästä huuhtelemaan lohkoa,että on se nesteiden vaihto semmosii naiak turhaa puuhaa kun roju jää lohkoon kuitenkin ja valurautasissa se siellä tiukassa istuu.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Alavesiletku irti ja puutarhaletkulla syyläriin päin vettä (tai toisi päin) niin kauan jotta lohkosta tuleva vesi kirkastuu. Sit paineilmalla perään jotta ylimääräiset vedet saa pois. Letkut kiinni ja täyttämään järjestelmää.Tessu200 kirjoitti: ↑02 Helmi 2021 17:33
JA mitenkä muuten voi vaihtaa nesteet moottoreihin jos ei ole edes tyhjennyshanaa saati tulppaa tai jos on tulppa sitä ei auki saa?
Että aika mahdottomuus on moneen saada kokonaan uudet nesteet saatikka päästä huuhtelemaan lohkoa,että on se nesteiden vaihto semmosii naiak turhaa puuhaa kun roju jää lohkoon kuitenkin ja valurautasissa se siellä tiukassa istuu.
"harder" is not a very good safeword
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
Otetaas tästä ketjuun jatkoa. Pitäisi omaan Duratec 2.0 myllyyn vaihtaa vesipumppu ja samalla vaivalla myös termostaatti. Vesipumppuun löytyy helposti järkeviä merkkejä mutta termostaatti vaikuttaa hankalemmalta.
https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1302167
Olisin päätymässä EPS merkkiin kun en oikein muutakaan tiedä ja oli jokin made in italy oe.
Ja onnistuukos vaihto tosiaan vain etu umpion irrottamalla helposti?! Näytti ahtaalta paikalta...
https://workshop-manuals.com/ford/s-max ... -he_(mi4)/
Sitten mitäs nestettä pitäisi käyttää? Hyllyssä olisi VAG G13 purppuraa nestettä.
https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1302167
Olisin päätymässä EPS merkkiin kun en oikein muutakaan tiedä ja oli jokin made in italy oe.
Ja onnistuukos vaihto tosiaan vain etu umpion irrottamalla helposti?! Näytti ahtaalta paikalta...
https://workshop-manuals.com/ford/s-max ... -he_(mi4)/
Sitten mitäs nestettä pitäisi käyttää? Hyllyssä olisi VAG G13 purppuraa nestettä.
Re: S-max 2,0 lit 203 hp Jäähdytysnesteen vaihto
WSS-M97B44-D kuules jos purkissa on nämä kirjaimet ja numerot silloin käy.. Mutta vaihdatko kaikki nesteet ettei tule mitään coktailia jos ei tietoa mitä siellä ennestään on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali