Ei kestä tulpat painetta, 1992 1.8 zetec, tyhjäk. ongelma
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Pakko kait uskoa?
Tuota Voortilla käyttämistä en sinänsä suosittele kun vaihteleavat sielläkin osia summassa, tuntivelotus vielä päälle, eli siis sama vaihtaa osat itse, onpahan sitten varaosia kun tarvitsee?
Kyllähän ne lopulta Voortillakin vikaa etsii kun osien vaihto ei auta, muistavat kait kuitenkin laskuttaa? 

Tuota Voortilla käyttämistä en sinänsä suosittele kun vaihteleavat sielläkin osia summassa, tuntivelotus vielä päälle, eli siis sama vaihtaa osat itse, onpahan sitten varaosia kun tarvitsee?


Nopeusanturin irroittaminen tasoitti tyhjäkäyntiä ja jättää nyt johonkin 1200, mutta käy tasaiseen. Täällä oli aiemmin maininta että jollain oli irroitettu sama piuha, ilmeisesti pika apu tyhjäkäynnin korjaamiseksi. Noinkohan on anturi rikki, tai sitten anturi, auton paikallaan ollessa pienentää tyhjäkäyntiä "normaalista", ja rullatessa pitää "normaalina" eli 1200. Normaalilla tarkoitan tietysti perusasetusta, oikea normaalihan on alle tonnin. Moottorijarrutus on heikompi anturin irroituksen jälkeen, joten polttoaine ei ilmeisesti nyt katkea kaasun pois ollessa.
http://www.btinternet.com/~madmole/
Tuolla on kyllä paljon asiaa huonosta tyhjäkäynnistä. Maininta juuri siitä kun moottoria yritetään ohjata erittäin saasteettomaksi tyhjäkäynnillä, ja on joku imuvuoto, niin sekoaahan se yrittäessään.
http://www.btinternet.com/~madmole/
Tuolla on kyllä paljon asiaa huonosta tyhjäkäynnistä. Maininta juuri siitä kun moottoria yritetään ohjata erittäin saasteettomaksi tyhjäkäynnillä, ja on joku imuvuoto, niin sekoaahan se yrittäessään.

Imuvuoto, paikallistettu siihen putkeen, mikä lähtee huohotin venttiililtä imusarjaan. Aasin potkua sinne ja kone nosti kierroksia. No onneks ehdin tilaamaan motonetista anturit. Kohta on esco kuin uusi. Pitää vaan toivoo ettei auton pyörähdys kappaleet ja vierintä elimet ala hajoilee. Ei kiinnostais rakentaa koko autoa varaosista uudelleen. 

Jos siihen letkuun heti huohotinventtiilin jälkeen tyrkkää starttipilottia, niin mielestäni kierrosten pitäisikin nousta, koska tämä letku johtaa imusarjaan tyhjäkäyntiventtiilille? Vai mistä se tyhjäkäynti ilmansa ottaa? Tätä teoriaa ainakin tukee ilmiö, että ilmanputsarille tuleva toinen huohotinletku tuntuu imevän ilmaa tyhjäkäynnillä. Siitä letkusta en ole katsonut tarkkaan että mihin se johtaa.
Se venttiili toki voi olla osasyyllinen. Itse vaihdoin juuri omaani ja loppui nykiminen kevyesti hiihdytäessä alle 3 tonnin kierroksilla.
Se venttiili toki voi olla osasyyllinen. Itse vaihdoin juuri omaani ja loppui nykiminen kevyesti hiihdytäessä alle 3 tonnin kierroksilla.
On se kiinni. Otin sen irti ja laitoin takaisin(siis molemmista päistä, imusarjan ja lohkon(huohotinventtiilistä)). Ei se kyllä tyhjäkäynnin ilmaa ilmeisesti ota, koska kun sormella tulppasin sen imusarjan lähdön(tulon), ei ollut juuri vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tämä viittaa siihen että vuotaa jostain muualta kuin siitä letkusta/putkesta. Kuitenkin siitä imusarjan kulmalta jostain. Tämä huohotus menee vain koneen läpi "as usual", eli imee alipainetta moottoriin, jännää tosin että kahta kautta venttiilikopasta(ilmanputsariin) ja lohkon kyljestä(suoraan imusarjaan). Pitää päästä montulle kattomaan purukumin kanssa, missä h*********ssä se vuotokohta on.
Siis ei ole ensimmäinen kerta minulla, kun kärpästä yritetään tappaa tykillä. Huoh!
Siis ei ole ensimmäinen kerta minulla, kun kärpästä yritetään tappaa tykillä. Huoh!
Tyhjäkäynnin ilmanotto on läppärungossa, läpän etupuolella oleva reikä. Tämä huohotus homma on ilmeisesti siksi 2 osainen, kun molemmat liitännät on kaasuläpän molemmin puolin. Eli tyhjäkäynnillä imee imusarja ja täyskaasulla imee ilmanputsari, koska imusarjasta lähes katuaa alipaine, ja putsariin tulee.
Jos se tyhjäkäynti tossa 1200:ssa pysyy niin saattas olla moottorin tai imuilman lämpötila-anturikin rikki. Ne kun ohjaa tota tyhjäkäynti venaa.
Eli boksi luulee kokoajan, että kone on kylmä ja pitää yllä sitä varten tarkotettua ohjelmaa joka antaa tyhjäkäyntivenalle vähän nopeampaa pulssia, että se pysyy enemmän auki.
Ne kannattaa ainakin mitata.
Eli boksi luulee kokoajan, että kone on kylmä ja pitää yllä sitä varten tarkotettua ohjelmaa joka antaa tyhjäkäyntivenalle vähän nopeampaa pulssia, että se pysyy enemmän auki.
Ne kannattaa ainakin mitata.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Voihan se olla noinkin. Tosin hyvin ihmeelliseltä tuntuu, jos tyhjäkäynnillä imusarja imee suoraan alipaineen moottoritilaan, eikä normaalisti putsarin huohotuksen kautta. Tällöinhän moottori saa ilmaa ohi ilmamäärämittarin todella reilusti, kun kengitetään konetta. Mutta tämä nyt on sivuseikka, toimii miten toimii tuo systeemi. Voisi joskus yrittää katsoa tarkemmin miten tuo todella toimii.tsetec kirjoitti:Tyhjäkäynnin ilmanotto on läppärungossa, läpän etupuolella oleva reikä. Tämä huohotus homma on ilmeisesti siksi 2 osainen, kun molemmat liitännät on kaasuläpän molemmin puolin. Eli tyhjäkäynnillä imee imusarja ja täyskaasulla imee ilmanputsari, koska imusarjasta lähes katuaa alipaine, ja putsariin tulee.
Asiaan: Jos moottori ei käy edelleenkään aina kaikilla pytyillä, ei pelkkä lämpötila-anturien toimimattomuus tuota vikaa selitä. Reilu Imuilmavuoto voi selittää, kuten olitkin jo jonkinlaisen vuodon paikallistanut. katso nyt vielä kerran, kun pääset auton alle se imusarja, että siellä on kaikki letkut kiinni. Itseltä irtosi joskus joku letku ja ajaminen oli aivan mahdotonta. Samoin tyhjäkäynti.
Tarkoitan tässä että, kaasu auki tai kiinni, niin imetään moottorin sisältä ohivuotokaasuja pois(ei siis ilmaa) . Tyhjäkäynti ei periaatteessa saa ilmaa kun siitä läppärungossa olevasta reijästä tk-vettiilin kautta. Huohotuksen kautta eli ilmanputsari-->venttiilikopankansi-->lohko-->huohotin venttiili-->imusarja, saa ilmaa periaatteessa ohi ilmamäärä mittarin, mutta toisin päin ei kierrä koska huohotin venttiili on ns. yksisuuntainen. Mielestäni lohkossa pitäisi olla ilman suhteen alipaine, ainoastaan palokaasut nostavat painetta, ja ne imetään uudelleen kiertoon. Eli periaatteessa huohotusletkun ei pitäisi imeä putsarista lohkoon päin. Tai normaali imun pitäisi kompensoida tuo.
Moottorissa on siis alipainevuoto jota alan tänään paikallistamaan tarkemmin. Luulen että antureissa ei ole mainittavaa vikaa
Moottorissa on siis alipainevuoto jota alan tänään paikallistamaan tarkemmin. Luulen että antureissa ei ole mainittavaa vikaa
Eikun hyvin selitetty. Meni minullekin jakeluun ja kuulostaa uskottavalta. Eli periaatteessa JOS kampikammiosta imettävä "ilma" on vain ohivirrannutta pakokaasua, ei se vaikuta seoksiin. Jos jotain muuta, niin (edelleen) periaatteessa vaikuttaa. Silti jää kyllä vähän epäselväksi, mihin tarvitaan huohotusta kannesta imusarjaan, jos se ei periaatteessa ime eikä puhalla.
Sehän on samaa järjestelmää ne molemmat putket.
Imusarjasta venakoppaan menevä putki siis imee höyryt poltettavaksi sylinterissä ja ilmanputsarilta tulevasta letkusta tulee lohkolle korvausilmaa. Nämä mm. sen vuoksi, ettei tiivisteet pullahda pois paikaltaan.
Ootko muuten huohotus venttiiliä tarkastanut?
Eikös sen pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä? Jos se on jumittunut siihen kerääntyneen töhkän takia niin sehän aiheuttaa imuvuotoa??? vai??
Imusarjasta venakoppaan menevä putki siis imee höyryt poltettavaksi sylinterissä ja ilmanputsarilta tulevasta letkusta tulee lohkolle korvausilmaa. Nämä mm. sen vuoksi, ettei tiivisteet pullahda pois paikaltaan.
Ootko muuten huohotus venttiiliä tarkastanut?
Eikös sen pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä? Jos se on jumittunut siihen kerääntyneen töhkän takia niin sehän aiheuttaa imuvuotoa??? vai??
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Joo venttiili on vaihdettu. Se huohotus menee huohotus venttiililtä nelosen imukanavaan imusarjassa. Sitten erikseen venakopalta ilmanputsariin. Ei ton huohotuksen pitäis tyhjäkäyntii sotkee, koska tukin sen huohotus letkulähdön sormella, niin sillä ei ollut mitään aikutusta tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynnin ilma tulee ennen kaasuläppää olevan reijän kautta tyhjäkäynti venttiilille, joka automatikue säätää ilman määrää moottorille tarpeen mukaan. Tuo huohotus on vain "rinnalla" imemässä höyryjä uudelleen kiertoon kampikammiosta, eli voisi vaikka huokailla taivaalle, ja tyhjäkäynti olisi ennallaan. Tosin, jos se imee pelkkää ilmaa, siis jos huohotin letku menee imusarjalta ilmaan, eli on vaikka poikki, huononee tyhjäkäynti luonnollisesti koska kone saa liikaa ilmaa seokseen. Mutta heti kun laittoi sen tyhjäkäynti venttiiliin kiinni, jolloin imi moottoriin alipainetta, oli vaikutus sama kuin letkun tukkimisella, eli moottorin läpi ei ilma virtaa. En ole kyllä kokeillut, "imeekö" se ilmanputsarilole tuleva huohotin letku. Eli antaako korvaavaa ilmaa moottorin sisälle, toisen huohottimen imiessä. Käyn tyyppäämässä, niin tiedetään.
Ai niin, jäi keskiviikkoon se imuvian määritys, tänään ei kerennyt.
Ai niin, jäi keskiviikkoon se imuvian määritys, tänään ei kerennyt.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tuo venakopan huohotin kait "työntää" ilmaa putsariin kun siinä on se "öljynerotinkin"?
Jos se imis, niin kai ois lähtö ilmanputsarin jälkeen? 8) Lähinnä kait huohotin poistaa painetta lohkosta, siis ei tee alipanetta?
Ainakin vanhemmissa pirsseissä hönki kovasti, piti joissain päästää ulkoilmaan jotta ei sotkenut putsaria ja kaasaria. 8)


Eli jos huohotusventtiili on rikki, tai sen jousi kuoleentunut, imee alipaine nelospyttyyn ilmaa kampikammion kautta ja nelospytyn seokset menee laihalle. Joskus oli myytävänä 2.0 litrasen mondeon kansi, jossa muistaakseni juuri kolmos/nelos sylinterit olivat kärsineet vauriota ilmeisesti liian laihasta seoksesta. Voisiko tällä asialla jokin yhteys? Kannattaa varmaan olla tarkkana ja vaihtaa se venttiili sopivin väliajoin (esim. 120tkm tai vähemmänkin), ettei vahinkoja pääse tapahtumaan.
Kerro sitten miten kävi, kun ilmeisesti joudut vaihtamaan imusarjan tiivisteen.
Kerro sitten miten kävi, kun ilmeisesti joudut vaihtamaan imusarjan tiivisteen.
Tätä mäkin just meinasin tolla edellisellä viestillä, että jos se huohotin vena jämähtää auki asentoon niin se haukkaa sieltä kautta ilmaa sillonkin kun ei pitäisi.grebe kirjoitti:Eli jos huohotusventtiili on rikki, tai sen jousi kuoleentunut, imee alipaine nelospyttyyn ilmaa kampikammion kautta ja nelospytyn seokset menee laihalle. Joskus oli myytävänä 2.0 litrasen mondeon kansi, jossa muistaakseni juuri kolmos/nelos sylinterit olivat kärsineet vauriota ilmeisesti liian laihasta seoksesta. Voisiko tällä asialla jokin yhteys? Kannattaa varmaan olla tarkkana ja vaihtaa se venttiili sopivin väliajoin (esim. 120tkm tai vähemmänkin), ettei vahinkoja pääse tapahtumaan.
Kerro sitten miten kävi, kun ilmeisesti joudut vaihtamaan imusarjan tiivisteen.
Ja joo kyllä se tosiaan imusarjaan päin imee.
Ei síeltä poispäin taida millään saada ilmaa tungettua... paitsi turboissa.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Kun painetaan kaasu pohjaan, eli ts. kepitetään kunnolla, tippuu imusarjasta alipaine, niin huohotus alkaa kiertää toisin päin, eli ilmanputsariin tulee alipaine ja se alkaa "imemään" venttiilikopasta höyryjä, huohotin venttiili ei laske "ilmaa" takaisin päin "imusarjasta lohkoon" ja siitä venttiilikoppaan, koska huohotusventtiilissä on yksisuunta toiminto. Kepitettäessä ohivuodotkin ovat suurimmillaan ja höyryt kulkevat venttiilikopan kautta ilmanputsariin, ja siitä normaalin virtauksen mukana moottorin läpi.Monteonisti kirjoitti:Tuo venakopan huohotin kait "työntää" ilmaa putsariin kun siinä on se "öljynerotinkin"?Jos se imis, niin kai ois lähtö ilmanputsarin jälkeen? 8) Lähinnä kait huohotin poistaa painetta lohkosta, siis ei tee alipanetta?
Ainakin vanhemmissa pirsseissä hönki kovasti, piti joissain päästää ulkoilmaan jotta ei sotkenut putsaria ja kaasaria. 8)
Eli kierto on silloin palotilasta pelkät ohivuodot venttiilikopan kautta ilmanputsariin jne.
Kun taas löysätään kaasu, tulee imusarjaan kova alipaine, alkaa se taas imeä moottorin läpi ilmaa ilmanputsarista.
Huohotusventtiilissähän on jousikuormitteinen avautuminen, joten en tiedä millä painella se avautuu. Nämä "kootut selitykset" ovat niin, jotta se toimisi vain yhteen suuntaan vapaasti.