
Itselläni on Mondeo. En muista, että sen ohjeissa olis puhuttu lainkaan ajan mukaan tehtävästä jakohihnan vaihdosta. Joillakin huoltoliikkeillä tuntuu olevan kova kiire päästä jakohihoja vaihtamaan. Onhan se hyvä kertaurakka.
Henlo!Neptunex kirjoitti: ↑20 Marras 2020 14:16 Kiitos kaikille ja erityisesti tursakselle, joka lähetti tekniset tiedot ja mielipiteen. Kyseisessä Fiestassa on FordEtis tietojen mukaan Duratec DOHC 1,25 l moottori. Huollossa nyt kiirehtivät vaihtoa, mutta ajattelimme siirtää vielä ensi kevääseen, jolloin muutakin vuosihuoltoa. Onko mielipidettä siitä, missäpäin olisi vaihto kohtuuhintaisinta. Kokemukset siitä, mitä tehdään kun tilataan vain "huolto" ovat järkyttävät. Onko jokin firma pääkaupunkiseudulla erikoistunut tähän hommaan?
Kiitos duckwotrh, kun kerroit omaa osaamistasi..duckworth kirjoitti: ↑21 Marras 2020 18:18Henlo!Neptunex kirjoitti: ↑20 Marras 2020 14:16 Kiitos kaikille ja erityisesti tursakselle, joka lähetti tekniset tiedot ja mielipiteen. Kyseisessä Fiestassa on FordEtis tietojen mukaan Duratec DOHC 1,25 l moottori. Huollossa nyt kiirehtivät vaihtoa, mutta ajattelimme siirtää vielä ensi kevääseen, jolloin muutakin vuosihuoltoa. Onko mielipidettä siitä, missäpäin olisi vaihto kohtuuhintaisinta. Kokemukset siitä, mitä tehdään kun tilataan vain "huolto" ovat järkyttävät. Onko jokin firma pääkaupunkiseudulla erikoistunut tähän hommaan?
Tuo Fiestan 1,25 koneeseen jakopää oli aika lailla samankaltainen kun mitä Focuksen 1.6 Zetec S myllyssä, kun tehtiin opiskelijakaverin Fiestaan, kyseinen remppa. Ainoa ero Focukseen oli lievästi ahtaampi tila, esim. pakonokkaa varten hitsasin kiintoavaimeen mutkan että sain pakonokkaa pidettyä paikollaan kun kirittiin nokkapyöriä ja apulaitehihna on strech-tyylinen eli oo kiristintä vaan paikolleen muljautus vähän niinku polkupyörän ketjuissaEn siis usko että tarvitaan mitään erikoistunutta korjaamoa saati merkkiliikettä. Jos itse innostut tekemään niin hommaat vaan ajoitustyökalut ja vauhtipyöränlukitustyökalun niin homma pitäisi onnistua kerrasta.
-Arde
Sit vaan hain takaa että pienemmässäkin pajassa varmaan onnistuu tuo remppa, jos se onnistu mulla taivas alla ja ammattikoulun hallissatursas kirjoitti: ↑21 Marras 2020 21:07Kiitos duckwotrh, kun kerroit omaa osaamistasi..duckworth kirjoitti: ↑21 Marras 2020 18:18 Henlo!
Tuo Fiestan 1,25 koneeseen jakopää oli aika lailla samankaltainen kun mitä Focuksen 1.6 Zetec S myllyssä, kun tehtiin opiskelijakaverin Fiestaan, kyseinen remppa. Ainoa ero Focukseen oli lievästi ahtaampi tila, esim. pakonokkaa varten hitsasin kiintoavaimeen mutkan että sain pakonokkaa pidettyä paikollaan kun kirittiin nokkapyöriä ja apulaitehihna on strech-tyylinen eli oo kiristintä vaan paikolleen muljautus vähän niinku polkupyörän ketjuissaEn siis usko että tarvitaan mitään erikoistunutta korjaamoa saati merkkiliikettä. Jos itse innostut tekemään niin hommaat vaan ajoitustyökalut ja vauhtipyöränlukitustyökalun niin homma pitäisi onnistua kerrasta.
-Arde
Et liene tuota jakopäätä tehnyt vai oliko tämä joku ihmeen trolli?futura68 kirjoitti: ↑11 Joulu 2020 00:10 Itse en veisi mihinkään nyrkkipajalle, koska tuossa voi olla monta mutkaa matkassa ja jopa ammattilaisen jäljiltä on kampiakselin pultti löystynyt aiheuttanut kansivaurion. Niitä kuulee jatkuvasti kun on mennyt jako sekaisin. Itse työhön vielä, monelta jää jo se mainittu pultti avaamatta kun on tiukassa, seuraavaksi rikotaan kiinni jumittunut hihnapyörä ja lopuksi jätetään pultti löysään, jolloin lopputulos arvattavissa..
Konepellin lukko... Voi olla myös tiukassa... Kerran 15min tappelin sen kanssa...futura68 kirjoitti: ↑11 Joulu 2020 21:13 Onhan noita tehty ja nähty tehtävän. Tarkoitin että jos pultti on tiukassa, homma jää tekemättä. Ja jos pultin saa auki, pyörä voi vielä olla tiukassa kampiakselissa. Ja koska kiiloja ei ole, pultti pitää kiristää ohjeiden mukaan, mieluiten vielä tiukempaan. On hyvää tuuria jos kaikki lähtevät irti ilman pilleillä kuumentamista. Yks paikka jossa voi vielä pultti katketa, on venttiilikoppa, ne ovat joskus aivan ruostuneita. Alalla jo vuosikymmeniä, joten tiedän kyllä noiden murheet.
futura68 kirjoitti: ↑11 Joulu 2020 21:25 Jatkan vielä, eli voihan niinkin käydä ettei mitään murhetta ole ja kaikki aukeavat ilman murheita. Paljon hankalampi on duratecin ketjujakopää, kun pitää vielä saada siivapyörä siihen asentoon, että sytkäkin toimis oikeaan aikaan. Niin ja olen varmaan tehny jakopäärempan lähes kaikkiin ford-moottoreihin.
Oisit jo hyvä mies antanut olla
Tein Autojerryyn tarjouspyynnön 2009 vuoden 1,8 tdci:n jakohihnan vaihdosta. Tarjouksia tuli haarukassa 358-1030 €. Kun ohjeen mukaan pitäisi tuon ikäisessä vaihtaa muutakin kuin "laturin hihna", niin kiinnostus heräsi laajaan hintahaarukkaan ja korjaamokaveri katsoi Autodatasta mitä työhön kuuluu. Jos asiakas vaan iloisesti valitsee halvimman, jää aika paljon uusimatta tarpeellista. Kalleimman tarjouksen mukana tuli lista osista ja tunneista.Tessu200 kirjoitti: ↑13 Joulu 2020 05:54 Kai sitä voi korjaamolta/korjaajalta kysyä osaako hän varmasti työnsä?
En itsekkään ala uudempiin autoihin mitään tekemään kun niistä ei kokemuksia jotenka vastaus että en tee ei ole sillon mikään häpeämisen aihe.
itse ainakin kyselen jos mitä tahansa korjautan että onnistuuko homma varmasti,kyllä sen huomaa jutuissa osaako korjaaja vai ei kun hieman asioihin perehtyy.
Toivotaan että keväällä homma hoituu,kerroppa sitten kun olet teetättäny ja jälleen kärry kulkee.
Aika monella on auto, mutta ei mitään käsitystä autostaan sen ohjaamon ulkopuolisista asioista. Ottaa vaan sen halvimman, kun kerran kilpailutti...