95E vai 98E bensalla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hietsu

95E vai 98E bensalla?

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Kumpaa oikeasti pitäisi tankata 1.8i Zetecín tankkiin???
Ite olen laittanut 95E.... Joku muistaakseni puhui jotain 98E:stä...
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Kyllä mä oon tohon farkkuun aina 98:a tankannu :roll:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Mä oon laittanu jo kolmatta vuotta 95
Escort 1.8 sport -97
hietsu

Eli kirjava on käytäntö...

Viesti Kirjoittaja hietsu »

onko kirjatietoa kellään?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Zetecin eec-v kytkentäkaaviossa näkyy oktaanin säätö mitenköhän toimii? joku piuha maihin?
Escort 1.8 sport -97
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

zak69 kirjoitti:Kyllä mä oon tohon farkkuun aina 98:a tankannu :roll:
Kumpaas laitat toho -91 Efiin???
Power
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:52

Viesti Kirjoittaja Power »

Mulla lukee ainakin Escort -94 Ohjekirjassa että vain 95oct
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Power kirjoitti:Mulla lukee ainakin Escort -94 Ohjekirjassa että vain 95oct
Ja myllynä on?
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Efiin laitan 95 ja tohon zetecciin 98 sen takia kun 95:llä nyki hiukan. Huomaa ihan selvän eron ajossa, noin kulunkin kannalta. Tietoa ei ole mitä oikeesti pitäs laittaa noihin :?
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

zak69 kirjoitti:Efiin laitan 95 ja tohon zetecciin 98 sen takia kun 95:llä nyki hiukan. Huomaa ihan selvän eron ajossa, noin kulunkin kannalta. Tietoa ei ole mitä oikeesti pitäs laittaa noihin :?
Efiin 95 ja Zetecciin 98okt.
Mutta mitäs mä teen kun mun Zetec on Efillä varustettu? :D
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Otat aina tankin täys ja laitat puolet ja puolet :lol:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Sillähän ei käytännössä oo mitään merkitystä laitatko 95 vai 98 oktaanista. Ysikasilla kulkee vähän paremmin ja saattaa jopa kulutus tippua vähän, mutta se on kalliimpaa. Tuulilasissahan ne tekivät kerran semmosen testin missä verrattiin kannattavuutta 95 ja 98 välillä. Lopputulos oli että ei käytännössä oo huomattavaa eroa.
Monet vaan sekottaa ton 98okt. löpön vanhaan lyijylliseen ysiysiin jota ei tietenkään saa käyttää uusissa vehkeissä.
Melkein kaikissa foorteissahan toi minimi oktaani on 91 eli sen puoleen ei oo mitään väliä.

Uudemmissa autoissahan on toi nakkutuksen tunnistin mikä säätää ennakot automaattisesti kohdilleen käytetyn bensan mukaan, mutta vanhemmista sen voi muuttaa maadottamalla määrätyn johdon jos alkaa nakuttamaan. tehtaallahan ne on yleensä sääetty 95okt bensalle.

Eikä noihin oktaanilukuihin voi aina luottaa kun ykskin tuttu kauppias tilaa aina niin paljon 95oktaanista että säiliön täytyttyä se päästää aina loput yskasin säiliöön :D
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Power
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:52

Viesti Kirjoittaja Power »

hietsu kirjoitti: Ja myllynä on?
1.6 Zetec
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

TeRoK kirjoitti:vanhaan lyijylliseen ysiysiin jota ei tietenkään saa käyttää uusissa vehkeissä.
Ai että pitäisi toimia 95 vehkeessä kuin vehkeessä, toimisiko esim mk2 ekkerissä 1.3 kentti koneena, eli kun sytyksen kattoo sen verran ettei nakuta niin pitäisi toimia vai. Mites sitten käynnistys eli lähteekö yhtä hyvin käyntiin yms

Jos näin on niin täytyy kyllä kokeilla ja jos paljoa vaikuta niin siirryn kyllä käyttämään ysifemmaa, on se kuitenkin melkeen aina 2-3 snt halvempaa ku 98
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ainakin joissakin Zeteceissä on oktaanivalitsin!
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eli se vissiin säätelee ennakkoa
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Varmaan. En ole kokeillut kun 95 pelittää hyvin.
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Juu ennakkoo säätää ja vedetään vaan yks piuha muistaakseni maihin, ja on säädetty 95:lle :roll:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

VesQ kirjoitti: Ai että pitäisi toimia 95 vehkeessä kuin vehkeessä, toimisiko esim mk2 ekkerissä 1.3 kentti koneena, eli kun sytyksen kattoo sen verran ettei nakuta niin pitäisi toimia vai. Mites sitten käynnistys eli lähteekö yhtä hyvin käyntiin yms

Jos näin on niin täytyy kyllä kokeilla ja jos paljoa vaikuta niin siirryn kyllä käyttämään ysifemmaa, on se kuitenkin melkeen aina 2-3 snt halvempaa ku 98
No kyllä mä noissa vanhemmissa käyttäisin 98okt. löpöä. Ja sitten vielä lisäainetta sekaan niin kone kestää. Periaatteessa kyllä pitäs pelata ysivitosellaki
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ajoin p3 taunuksella 95-98 teboilin tarraa, käytin molempia sekasin . en huomannu mitään ihmeellistä kävi ja kukku vallan mainiosti, nuissa vanhoissa koneissa on niin pienet puristukset ( etenkin väljissä ). yli 100 000 km ajoin eikä siinä ainakaan ees venttiilit uponnu kanteen, oliko sitte niin hyvä öljy voitelu.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jos oli jo niin paljon kulunu että oli seetit kulunu kokonaan pois :wink: :D
Toi terra on ja ollu meissille semmonen kirosana kun noi vanhemmat fjoordit mitä on tullu vastaan (granada, P7:t) niin ne ei oo pelannu sitte ollenkaan sillä. Ilmeisesti aiheuttaa jotain kuplaa polttoaineputkistoon tai jotain.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

TeRoK kirjoitti:Jos oli jo niin paljon kulunu että oli seetit kulunu kokonaan pois :wink: :D
Toi terra on ja ollu meissille semmonen kirosana kun noi vanhemmat fjoordit mitä on tullu vastaan (granada, P7:t) niin ne ei oo pelannu sitte ollenkaan sillä. Ilmeisesti aiheuttaa jotain kuplaa polttoaineputkistoon tai jotain.
Eiköhää ne Sjöldviikistä samasta pytystä kaikki tule... En jaksa uskoa ainakaan huomattaviin laatueroihin bensan suhteen, dieselin laatueroihin uskon pikkasen. :?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

on niillä eroa, huomaa jollain 2-tahti laitteella varsinkin. myöskin talvella ja kesällä on eri "laatuista" bensaa haihtuvuus ominaisuudet eri.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Meinasin esim. Nesteen, Tebiksen, A24, Jetin 95E:tä, 98E erikseen, ei niin että KAIKKI bensa olis samaa. :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

hietsu kirjoitti:Meinasin esim. Nesteen, Tebiksen, A24, Jetin 95E:tä, 98E erikseen, ei niin että KAIKKI bensa olis samaa. :D
:oops:

ahaa :idea:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin