Mondeo 2.0TDCI 140

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Enzo
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Elo 2020 00:20

Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Hoi!

Autoista tietämätön poropeukalo kyselee täälä tyhmiä.Eli asiaan...

-Kuinka harakiri ostos on otsikon koneella varustettu kulkine,jos mittarissa on +200tkm?Onko odotettavissa suuria/kalliita remontteja tekniikan osalta jos on asiallisesti huollettu?Onko koneella vielä vuosia edessä vai alkaako olla jo ehtoo puolella?

-Vaihteistoksi olin ajatellut manuaalia kun arveluttaa automaatit kalliine vikoineen.


-Onko kokemuksia veneenveto hommista?Kestääkö tekniikka +700kg:n paketin vetelyt betonirampeilta.

Voortti kiinnostaisi speksien ja ulkonäkönsä puolesta,mutta ei ole kokemuksia kyseisen konsernin autoista kuin teinivuosilta tuolta 90-luvulta. :D

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Deippa
Viestit: 490
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Eihän tuo nyt vielä noilla kilsoilla ole vasta kun sisäänajettu. Toki oisit voinu iän laittaa niin tiedettäs varmaksi oletko laittamassa MK4 vai MK5 koppasta monsua. Mk3:ssa ei muistaakseni ollut kuin 130hv tehokkain, joten sen lukisin ulkopuolelle. Mutta jos neloskopan mondeoa, niin moottorihan on PSAn dw10, joten sen puoleen huoletonta menoa. Jotain pientä laittoohan näihin iän myötä joka tapauksessa tulee muualle
S-MAX -10 TDCI 140hv
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Jos Mk4:sta on puhe, niin koneesta on kaksi versiota, jotka ovat vähän eri näköisiä. Mulla oli uudempi eli ’13 facelift. Huonona puolena täytyy mainita, että huoltotyöt kuten suodattimen vaihdot ovat ranskalaiseen tapaan vähän hankalia. Käyttöominaisuudet hyvät. Ajoin vajaa parisataa tuhatta ja vikoja oli:
- etuiskari hajosi sadantonnin kohdalla, josta hylkäys katsastuksessa
- joku pa lämmitin/hienosuodatin ennen korkeapainepumppua, josta paloi kansi puhki
- talvella vikavalon syttymistä (turbo underboost) joka ilmeisesti johtui turbon paineputkeen kertyvästä öljystä tai vedestä.. ei ole poistoa järjestetty mitenkään
Jarrupalat vaihdettiin ainakin kerran. Webaston huoltoon on syytä vanhemmassa autossa varautua.
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Olen itse ajanut nyt reilut kolme vuotta kyseisellä tekniikalla ja automaatilla. Ostin 130tkm ajettuna ja nyt 220tkm. Mitään vikaa ei ole konepuolella ollut. Öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä (20tkm).Suosittelen.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja czr96 »

En nyt hirveesti laskisi sen varaan, että tuolla manuaalilla nousee kovin iso vene edes betonilta, jossa betonin pito voittaa kytkimen pidon. Jos vene on 700+ ja siihen päälle kamat ja traileri niin puhutaan jo reilusta tonnista.
Mulla ainakin on huonot kokemukset tästä touhusta ja jättänyt venehommat suosiolla traktorimiehille. Lasku kyllä onnistuu mutta ylös nosto on liian brutaali toimenpide kytkimelle.
Ehkä vanhalla Durashiftilla voisi onnistua. Powershift tuskin kestää sen paremmin kuin perus manuaalikaan rampilla.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja dr500 »

manuaalissa on jonkinlainen kytkintä suojaava softa, joka rajoittaa tehoja. Sen huomasin kun sellasta 8-9 sadan kilon pakettia kiskoin rampilta. Koneessa on kyllä vääntöä, mutta tuo vähän hämää. Yhden vian unohdin: 180 tuhatta ajettuna takapään kolahtelua kuoppiin ajettaessa, joka hävisi itsestään :D
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja czr96 »

dr500 kirjoitti: 19 Elo 2020 09:31 manuaalissa on jonkinlainen kytkintä suojaava softa, joka rajoittaa tehoja. Sen huomasin kun sellasta 8-9 sadan kilon pakettia kiskoin rampilta. Koneessa on kyllä vääntöä, mutta tuo vähän hämää.
Tämä oli uusi tieto mulle. Siinä ei tosiaan tapahdu yhtään mitään vaikka kaasu on rintapellissä kiinni ja kytkin ylhäällä (luistonesto pois päältä). Kiekat pysyy alhaalla, pakko luistattaa jalalla kytkintä että jotain tapahtuisi.
Tämä on yksi syy, miksi seuraava auto on perinteinen automaatti ja vähintään takaveto. Se karsii sitten vaihtoehdot melko vähäksi.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

dr500 kirjoitti: 19 Elo 2020 09:31 manuaalissa on jonkinlainen kytkintä suojaava softa, joka rajoittaa tehoja. Sen huomasin kun sellasta 8-9 sadan kilon pakettia kiskoin rampilta. Koneessa on kyllä vääntöä, mutta tuo vähän hämää. Yhden vian unohdin: 180 tuhatta ajettuna takapään kolahtelua kuoppiin ajettaessa, joka hävisi itsestään :D
Siis kaikissa dieseleissä (paitsi mekaanisissa syöttöpumpuissa) on yksi syöttöä rajoittava tekijä väännön rajoitus joka siis estää dieselin "kuolemisen" ylisyötön vaikutuksesta ja samalla suojelee koko voimalinjastoa.
"harder" is not a very good safeword
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja dr500 »

dr500 kirjoitti: 19 Elo 2020 09:31 manuaalissa on jonkinlainen kytkintä suojaava softa, joka rajoittaa tehoja. Sen huomasin kun sellasta 8-9 sadan kilon pakettia kiskoin rampilta. Koneessa on kyllä vääntöä, mutta tuo vähän hämää. Yhden vian unohdin: 180 tuhatta ajettuna takapään kolahtelua kuoppiin ajettaessa, joka hävisi itsestään :D
vene nousi kyllä, mutta vauhtia ei saanut lisättyä niin kuin olisi halunnut. Vanha Kuga taisi olla samanlainen. Mun mielestä tämä on joku softan ominaisuus, jolla on tarkoitus suojata kytkintä. Voi olla ongelma painavan veneen kanssa. Manuaalilla varustettu opeli (1.6 cdti) ei tehnyt tuota.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja czr96 »

[/quote]vene nousi kyllä, mutta vauhtia ei saanut lisättyä niin kuin olisi halunnut. Vanha Kuga taisi olla samanlainen. Mun mielestä tämä on joku softan ominaisuus, jolla on tarkoitus suojata kytkintä. Voi olla ongelma painavan veneen kanssa. Manuaalilla varustettu opeli (1.6 cdti) ei tehnyt tuota.
[/quote]
Tää just se ongelma kun pitäisi saada vauhtia siinä vaiheessa kun traileri nousee vedestä ja pitäisi päästä kunnolla kaasuttaan ylämäkeen. Siihenhän se homma sitten tössähtää kun vauhti vaan yksinkertaisesti ei riitä ku puoleen väliin nousua. Mulla painaa vene 950 kg + kone 220 kg + traileri vielä päälle.

Toki ei tuollaista ehkä tulisi edes yrittää mun autolla ylös enkä sitä toki enää koskaan yritäkään koska sitä varten on olemassa työkoneet yms.
tämä kuitenkin muille referenssiksi, missä se raja kulkee luiskalla.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Jasperi84
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Loka 2019 19:48
Paikkakunta: Liminka

Re: Mondeo 2.0TDCI 140

Viesti Kirjoittaja Jasperi84 »

Mulla itellä 08- 2.0tdci 140hp aut. Ja ajettu 490tkm. Ite oon ajanu 190tkm sillä ja toiminu ku junan vessa. 20tkm välein vaihtanu öljyt eikä muuten syö öljyä. Automaatti laatikkoon ei oo koskaan vaihettu öljyjä ja seki toimii moitteetta. Luulen et toi automaatti on toiminu sen takia ku autossa ei oo vetokoukkua ni sillä ei oo vedetty koskaan mitään. Yhen startin, lämmityslaitteen puhaltimen ja takajarru satulan oon joutunu uusimaan ja webasto lopetti viime talvena toimimasta. Muuten kyl toiminu hyvin. Suosittelen. :)
Vastaa Viestiin