Focus moottorijarruttaa huonosti
Focus moottorijarruttaa huonosti
Eli Focus 3d 2.0 vuodelta 99 temppuilee. Vauhti ei hidastu aina kunnolla moottorilla jarruttaessa eli kytkin ylhäällä rullatessa. Lähes aina joutuu painamaan jarrua, jotta vauhtia saisi hidastettua.
Tuntuu että ruisku ei aina katkaise bensansyöttöä silloin kuin pitäisi, ja vauhti hidastuu huonosti. Joskus myös kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä turhan korkeiksi muutamaksi sekunniksi.
Mistä mahtaa johtua? Voisiko vika olla ilmamäärämittarissa tai esimerkiksi kaasuläpän asennontunnistimessa? Vai onko kyseessä vain kontaktihäiriö jossain liittimessä?
Tuntuu että ruisku ei aina katkaise bensansyöttöä silloin kuin pitäisi, ja vauhti hidastuu huonosti. Joskus myös kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä turhan korkeiksi muutamaksi sekunniksi.
Mistä mahtaa johtua? Voisiko vika olla ilmamäärämittarissa tai esimerkiksi kaasuläpän asennontunnistimessa? Vai onko kyseessä vain kontaktihäiriö jossain liittimessä?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
[quote="Monteonisti"]Taitaa olla vain ominaisuus?
Ei ole. Jarruttaa välillä moottorilla oikein hyvin. Eli kun päästää kaasusta niin kestää noin 5 - 10 s ennen kuin tapahtuu mitään. Kierrokset alkavat laskea ensin hyvin hitaasti. Pienemmälle vaihtokaan ei auta, sillä ongelma koskee myös korkeampia kierroksia. Pienen hetken kuluttua ruisku ilmeisesti tajuaa, että kaasu on päästetty ja sen jälkeen moottori alkaa jarruttamaan ihan hyvin.
Ärsyttävä vika esimerkiksi maanteillä jonossa ajettaessa. Kun edellä ajava hidastaa, niin joutuu aina heti jarruttamaan ettei ajaisi perään. Pelkästään kaasun päästö ei juuri nopeutta hidasta.
Ei ole. Jarruttaa välillä moottorilla oikein hyvin. Eli kun päästää kaasusta niin kestää noin 5 - 10 s ennen kuin tapahtuu mitään. Kierrokset alkavat laskea ensin hyvin hitaasti. Pienemmälle vaihtokaan ei auta, sillä ongelma koskee myös korkeampia kierroksia. Pienen hetken kuluttua ruisku ilmeisesti tajuaa, että kaasu on päästetty ja sen jälkeen moottori alkaa jarruttamaan ihan hyvin.
Ärsyttävä vika esimerkiksi maanteillä jonossa ajettaessa. Kun edellä ajava hidastaa, niin joutuu aina heti jarruttamaan ettei ajaisi perään. Pelkästään kaasun päästö ei juuri nopeutta hidasta.
Focus 3d 2.0
Kyllä tuota omalla on samoja taipumuksia toisinaan. Ei tosiaankaan aina, mutta joskus. Yleensä maantiellä asiaa ei huomaa, mutta näin kaupungissa sattuessaan häiritsee. Useimmiten kierrosten nostaminen eli pienemmän vaihtaminen 'herättää' moottorijarrutuksen.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Välillä kun ajaa esim 80km/h ja laittaa kytkimen pohjaan jää kierrokset 2000rpm kohdalle ja ei laske ennenkuin auton vauhti laskee alle 50km/h:n... Teki sitä ennen kuin vaihdoin vaparin ja se hävis mutta tullu nyt syksyn mittaan takaisin... Ja välillä ei oo ollenkaan moottorijarrutusta ja välillä taas liikaakin...
Ja sepä mukavaa kun kone moottorijarrutuksessa ampuu välillä putkeen... Kohta katti paskana...

Niin joo. Jäi varmaan se olennaisin sanomatta, eli pihalla seisovaan yksilöön on huollossa vaihdettu/putsattu tyhjäkäyntiventtiili tms joskus vuosia sitten. Jäi nimenomaan kierrokset huutamaan risteyksiin tullessa ja laski sitten joidenkin sekuntien kuluttua. Moottorijarrutuksen ajoittainen puuttuminen voi toki johtua samasta, mutta itellä tyhjäkäyntiongelmaa ei tuon huollon jälkeen ole ollut.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
sama homma
Mulla kans focus -99 moottorijarrutti huonosti ja kierrokset ei pudonnut aina heti. Huollossa vaihtoivat tyhjäkäyntiventtiilin ja jonkin alipaineletkun niin homma korjaantu. (Tosin vieläkin joskus tuntuu ettei moottorijarruta oikein hyvin).