Auton huoltaminen itse

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Auton huoltaminen itse

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Moi

Minulla on on 4v. vanha Ford Fiesta Van Diesel.

Kysyisin raadin mielipidettä, että mitä kaikkia pieniä huoltotoimenpiteitä olisi itse helposti tehtävissä ns. takapihalla ilman, että tarvitsisi aina viedä autoa huoltoon. Samalla säästyisi rahaa, ja olisi mukavaa itsekin näprätä auton parissa jonkin verran.

Ajattelisin esim. raitisilmasuodattimen, ilmansuodattimen vaihtoa jne.

Miten mahtaa uudehkossa autoissa jarrunesteen vaihto omatoimisesti? Tarvitaanko jotain huollon tietokonetta mukaan, vai voiko sen tehdä niin kuin ennen vanhaan.

Entä moottoriöljynvaihto suodattimineen?

Aikoinaan tuli vanhan Taunuksen kanssa näprättyä sitä sun tätä, ja tuli tuo asepalveluskin suoritettua autokomppaniassa, joten pientä kipinää olisi, kun tuo oman auton takuuaika meni umpeen.

Siitä on vaan 30v. aikaa, kun tuota edellistä Fordia itse huolsin. Aika ja autot ovat muuttuneet, joten neuvoja tähän kiitos.

Ei tosiaan ole tallia, joten takapihalla lähinnä näitä tulisi tehtyä, ellei huoltotallia vuokraa tunniksi pariksi, mutta kustannuksia siitä jo itsestäänkin tulee...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Auton huoltaminen itse

Viesti Kirjoittaja Renee »

Auton huoltaminen itse ja pikkurempat(jarrut esim)
Pääsee hyville tuntipalkoille. Hommaa korjauskäsikirja ja hyvät työvälineet hyksysarjat ja muut jutut. Renkaanvaihtoon monenttiavain ja kunnon hallitunkki sen muovilätkän kanssa. Joku raitisilmasuodattimen vaihto ohje on siinä pakksuksessa jos ostaa Mann Bosh tai muun merkkituotteen. Yuotubessa on myös korjausvideoita yllinkyllin. Tietysti dieselin polttoainepuolelle pitää tietää mitä tekee jos sinne kajoaa. Työniloa
En tiedä mikä firma tämä on onko huijari vai ihan turvallinen
https://gist.github.com/anonymous/c4127 ... 4cba0793ef
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dr500
Viestit: 153
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Auton huoltaminen itse

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Dieselin huollossa vaihdetaan yleensä öljyt+suodatin sekä polttoainesuodatin. Pa-suodattimen vaihto ei välttämättä ole aivan simppeli ranskalaisperäisessä moottorissa. Mondeon öljynsuodattimen etsimiseen meni aikoinaan vartti, jonka jälkeen homma kaatui sopivan työkalun puutteeseen.. Kannattaa tosiaan etsiä noita videoita.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Auton huoltaminen itse

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin ja eikös ne abs jarrutkin vaadi jotian tietoa jos nesteitä vaihdellaan samoin ne itse jarrutkin?
Juurihan tuolla toisessa osiossa oli jollain ongelmia kun ei saanu abs jarruja ilmattua,jarrutkin jo hiukka erilaiset kuin Taunuksessa aikoinaan,että tieto ei ole pahitteeksi,niin ja onhan siellä sitten vaihteisto/vetopyörästö öljykin sekin kannattaa vaihtaa joskus uuteen,mikä monelta tuppaa unohtumaan.
Vastaa Viestiin