Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Morjens,
Löytyykö tietoa foorumilta mikä on mekaaninen ennakko vakio Boschilaisessa virranjakajassa?
Tai millä kierroksilla kannattaisi kokonaisennakko säätää/tarkistaa?
Löytyykö tietoa foorumilta mikä on mekaaninen ennakko vakio Boschilaisessa virranjakajassa?
Tai millä kierroksilla kannattaisi kokonaisennakko säätää/tarkistaa?
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Nää löytyy Sierran Korjausoppaasta..hyvässä lykyssä netistä kun ettii Ford Sierra Haynes Manual...mikäs OHC, vuosimalli, kone ja kaasari ? Kierrokset 900 ja alipaineletku irti..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Ennakko 10ast. EYKK
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Nyt kylläkin kysyttiin mekaanista ennakkoa, ei sytytysennakkoa.
http://www.torinoproject.com/tech/ignition.htm
http://www.fordmanuals.org/page-1446.html
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
1600 '86, e-max lohko, kiristetty taunus 1.6 OHC kansi, 266 burton vääntävä nokka, Weber DCOE 40 tuplat.
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Jahas..olen sitten samaa mieltä corttiina san petson kanssa..

Ennakko 10ast. EYKK
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Vieläkään ei tullut vastausta kysyjälle, eli paljonko on mekaaninen ennakko.
Perusennakko + mekaaninen ennakko= kokonaisennakko. Se perusennakko on tuo 10ast.
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Perusennakko tällä hetkellä 13,5 astetta, tosin YKK on varmistamatta.
Netistä löytyy kyllä korjausopas, mutta siellä ei ole kuin perusennakko. Ja nyt kun on mietoa viriviriä niin perusennakko voi olla mitä vain 8-16 asteen väliltä, riippuen tyhjäkäyntiseoksesta.
Rikkaampi seos = suurempi ennakko - laihempi seos = pienempi ennakko.
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Jep, se perusennakko on silloin ok kun toimii hyvin eikä nakuta. Korvakuuloltahan noita ennen säädettiin, jakajan kääntelyä kunnes kierrokset isoimmalla, sitten ajamaan ja jos nakutti vähän myöhäisemmälle. Mutta mistä tuo mekaaninen ennakko, eipä sen tietäjiä taida enää juurikaan löytyä.
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Täytyy kokeilemalla selvittää, kunhan ekaksi on vaihtanut mustat venttiilivarren kumit ”niihin vihreisiin”.Toxox kirjoitti: ↑16 Touko 2020 14:34 Jep, se perusennakko on silloin ok kun toimii hyvin eikä nakuta. Korvakuuloltahan noita ennen säädettiin, jakajan kääntelyä kunnes kierrokset isoimmalla, sitten ajamaan ja jos nakutti vähän myöhäisemmälle. Mutta mistä tuo mekaaninen ennakko, eipä sen tietäjiä taida enää juurikaan löytyä.
Eli kokeiluhan menee siten, että alipaineletku tulpattuna
-tyhjäkäynnillä ennakon tsekkaus 600-900 rpm.
-1000 rpm
-1500 rpm
-2000 rpm
....
Kunnes on saavutettu kierrosnopeus, jossa ennakko ei enää muutu => kokonaisennakko, josta perusennakko vähentämällä saadaan mekaaninen ennakko ja tiedetään 500 rpm:n tarkkuudella mekaanisen ennakon maksimikohta.
Luultavasti jossain 4000-5000 rpm:n välillä, optimaalinen olisi 3200-4000 välillä, tavoitelukema 3500 rpm. Tähän pääsee vain ropaamalla jakajan jousia, kun taas mekaanisen ennakon rajoittamiseksi pitää vaihdella jakajan painoja. Tieto tuolta Torino sivuilta..
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Kokeilemalla se täytyy varmaan selvittää, Ja jos vipuja haluaa muuttaa joutuu varmaan modifoimaan vanhoja.
Vipusatseja ei varmaan löydy.
Vipusatseja ei varmaan löydy.
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Eikös nuo laittanu virimalleihin jo digiboxit virranjakajien paikalle kun tuppas jakajat sekoomaan kun jenkaa anto,näin ainakin kaverin pojan Escossa jossa 2L OHC
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Perusennakko tosiaan kaasari-oharille 1.6:n tapauksessa 8ast, 2.0:lle 10ast. ja ruiskuversiolle 12ast, mutta.. nämä siis vakiokoneille. Mulla oli parilitrasen päällä Tanen 1.6 kansi Bf134-nokalla, puristussuhde n. 11:1, tällä kombolla pidin perusennakon alle 10 jolloin ei naulannut vaikka rajoittimelle (6k rpm) asti huudatti kesä helteessä. Kuitenkin jos laittoi 10 tai enemmän niin naulasi siinä 5000rpm kohdalla 3-vaihteella. Tuo tekniikka oli siis ruiskulla ja harmaalla-Motocraft-jakajalla. Ja tosiaan perusennakko tulee säätää alle 1000rpm käynti nopeudella ja lämpimällä koneella, muuten ei pidä säädöt paikkaansa ja ennako on reippaasti pielessä. Yleensä miedosti viritetyssä vaparissa sytkän puolesta selvitään jo sillä perusennakonsäädöllä 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierra OHC virranjakajan mekaaninen ennakko
Vielä hiukan hakusessa nuo Weberien tyhjäkäynnin seokset, kun tuntuu tumppaavan koneen heti säätöruuvien ollessa vain 1 kierroksen auki, 2 kierrosta auki ja tolla 13,5 perusennakolla näyttäis futaavan ainakin paikallaan. Tää on vähä tällainen ikuisuusprojekti - 12 vuotta ollut kilvet palautettuna ja isäukko viime syksynä luovutti tän mulle talliin ropattavaksiduckworth kirjoitti: ↑16 Touko 2020 18:22 Perusennakko tosiaan kaasari-oharille 1.6:n tapauksessa 8ast, 2.0:lle 10ast. ja ruiskuversiolle 12ast, mutta.. nämä siis vakiokoneille. Mulla oli parilitrasen päällä Tanen 1.6 kansi Bf134-nokalla, puristussuhde n. 11:1, tällä kombolla pidin perusennakon alle 10 jolloin ei naulannut vaikka rajoittimelle (6k rpm) asti huudatti kesä helteessä. Kuitenkin jos laittoi 10 tai enemmän niin naulasi siinä 5000rpm kohdalla 3-vaihteella. Tuo tekniikka oli siis ruiskulla ja harmaalla-Motocraft-jakajalla. Ja tosiaan perusennakko tulee säätää alle 1000rpm käynti nopeudella ja lämpimällä koneella, muuten ei pidä säädöt paikkaansa ja ennako on reippaasti pielessä. Yleensä miedosti viritetyssä vaparissa sytkän puolesta selvitään jo sillä perusennakonsäädöllä![]()

Täytyy varmistaa toi YKK, laittaa sytkä näyttää jotain 8 ja 10 asteen lukemaa perusWebru säädöillä. Ensiksi täytyy vaihtaa nuo venttiilinvarrenkumet "niihin vihreisiin". Kakkosen ja kolmospytyn pako kumet antautuneet tässä ihan muutamalla käyttötunnilla.