
Escort mk4 ratti vipattaa
Escort mk4 ratti vipattaa
Juu elikkäs ratti vipattaa tossa kulkineessa, joskus jopa tuntuu 100 kovempaa ajaessa että luovii pystysuunnassa että rynkyttää koko kojelautaa. Kellää muulla ollut samanlaista? Jarruttaessa myös vipattaa, levyt ja palat uusattu yms, seuraavaks vaihan nuo kallistuksenvakaajan puslat siihen eteen ne kaks ja sitten tukivarressa ne 2 molemmille puolin. Saa ehotella mahollisia syitä, lukasin tuossa myös että tuohon ohjaustankoon/steering colum jotain osia tilattavissa ja vaihettavissa myös. Tiedä voisko tuommonen rynkytys olla sitten niistä kiinni. Nätisti menee taajamanopeuksissa ja vetoa vasten asettuu jossain 100 tienoilla tällaisenkin huomasin. Renkaita ja vanteita on ollu alla vaikka minkälaisia ja en niitä enää syyllistä. 

Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Sisävetarit, renkaat, vanteet?
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Onkos katsastuksessa huomattu mitään välyksiä pyörät ylhäällä..halvimmat korjattavat on raidetangonpää v/o ulompi nivel.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Vasta leimattu ei ollu mitään
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Taitaa pitää suosiolla mennä noihin vetareihin.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Ulompi nivel rutisee ja paukkuu pyörät linkussa ajaessa, ei aiheuta tärinää.
Ota akselista kiinni ja heiluta niin näet paljonko väljää sisävetarissa.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Jos en ihan väärin muista niin Eskossakin on samanlainen susiratkaisu sisävetareissa kuin Foccerissa.
Ja tuo mainitsemasi vika ei ole ei pyörivissä osissa.
Tuossa miten suojakumit pitää laittaa kiinni:
viewtopic.php?f=3&t=42857
Ja tuo mainitsemasi vika ei ole ei pyörivissä osissa.
Tuossa miten suojakumit pitää laittaa kiinni:
viewtopic.php?f=3&t=42857
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Taidat muistaa väärin, mk4 vetareissa ei ole tukilaakeria(pitemmässä eli matkustajan puolella) ovat sujakumit pannalla kinni.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Taidat olla foorumilla enemmän pätemässä kuin neuvomassa kysyjiäcorttiina san petso kirjoitti: ↑22 Huhti 2020 12:34 Taidat muistaa väärin, mk4 vetareissa ei ole tukilaakeria(pitemmässä eli matkustajan puolella) ovat sujakumit pannalla kinni.

Jos sitä tietoa oikeasti on niin paljon että niskaa ja harteita ihan pakottaa, niin sitähän voisi neuvoa kysyjiä. Mä en näe hyötyä vian ratkaisun kannalta väittelyssä muita neuvojia kohtaan, ja veikkaanpa ettet olisi varmaan kirjoittanut mitään tähän ketjuun tai ottanut kantaan aloittajan ongelmaan, ellet olisi huomannut Toroxin viestiä. Vai onko tekstin aikaan saaminen sitten niin hankalaa ettet osaa muuta kuin heitellä näitä yhden lauseen "ei se noi mee"- tyylisiä vastauksia?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Kyllä tuon toxox linkki 42857 on mk1 focuksen käyvä korjaus linkki, kylläkin rutisava nivel tulee vaihtaa uuteen niin loppuu RUTINAT puolin jos toisenkin.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Kyllä tuon toxox linkki 42857 on mk1 focuksen käyvä korjaus linkki, kylläkin rutisava nivel tulee vaihtaa uuteen niin loppuu RUTINAT puolin jos toisenkin.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Nohnoh katotaas onko siellä tukilaakeria nimittäin pistin suoraan vetarin tulee
Kiitoksia Toxtoxille vetariavauksesta.

Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Eipä mitään, ja tuon cortiinan tukilaakerista viis kuus, tosiaan rakenne taitaa olla sama kuin Foccerissa.
Eli rasvat tulee pihalle, mulle kun tuli nykyinen vm, 2000 Focceri noin 10v. sitten, sisävetarit oli ensimmäisenä tarkastuslistalla.
Oli korjattu asiallisesti (kunnon klemmarit, liimamassaa) ja eikä ongelmia ole ollut vieläkään.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Ei ainakaan mun Escossa ole tukilaakeria apumiehen puolella,sen osaan sanoa kyllä ja juu tärinät voi tulla monestakin paikasta,mulla tuli renkaan runkoviasta se selkis tänää.
Kyllä se siitä korjaantuu kun risan osaan vaihtaa
Kyllä se siitä korjaantuu kun risan osaan vaihtaa

Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Onko ympärivuotisessa käytössä?. Jos on, tekikö talvikumeilla samaa?. Silloin ite kallistuisin enempi rengas/vanne kombinaatioon. Escon vetonivelet (sisempi ja ulompi) ovat saman tyyppiset rakenteeltaan, joten niissä ei ole samaa ongelmaa kuin esim."foccerissa". Eikä ole tukilaakeria oik. puolen vetoaxelis. Minkälainen rengassetti autossa alla?



Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Kuten sanottu tukilaakeri ei kuulu asiaan, vaan vetarin rakenne.TaneRock kirjoitti: ↑23 Huhti 2020 03:13 Onko ympärivuotisessa käytössä?. Jos on, tekikö talvikumeilla samaa?. Silloin ite kallistuisin enempi rengas/vanne kombinaatioon. Escon vetonivelet (sisempi ja ulompi) ovat saman tyyppiset rakenteeltaan, joten niissä ei ole samaa ongelmaa kuin esim."foccerissa". Eikä ole tukilaakeria oik. puolen vetoaxelis. Minkälainen rengassetti autossa alla?![]()
![]()
Eli sieltä tulee rasvat pihalle. Ja ketjun aloittaja sanoi, että rengas/vanne settejä on kokeiltu useita.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Tuossa kun alottaja sanoi että myös jarruttaessa vipottaa niin mulle on aina sanottu että sillon on joko alatukivarressa jotain tai sitten siinä olevat kallistuksen vakaaja kumit väljät,joku veikkasi joskus jopa iskari/jousipakettiakin...
Niin siis aloittajahan ei missään kohtaa itse ole maininnu että vetoakselista tulisi rasvat pihalle? jostain muualta se tieto löytyi.
itsellä kerran niinkin on käyny
Niin siis aloittajahan ei missään kohtaa itse ole maininnu että vetoakselista tulisi rasvat pihalle? jostain muualta se tieto löytyi.
itsellä kerran niinkin on käyny
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Tukilaakeri ei kuulukkaan varsinaisesti asiaan, mut ihmettelen kuinka ylipäätään verrataan foccerin vetariin, kuten mainittin sisänivel on täysin erillainen. Sierrassa hajoss vanhuuttaan? tripoidin nivel vaikka kumi ehjä ja rasvat sisällä. Voihan ne vanne/rengas setit kaivaa vaikka "navetan" takaa??,vai onko setit olleet käytössä olevien alta??. Escos sisänivel on "ikuinen" jos kumi ehjä.Toxox kirjoitti: ↑23 Huhti 2020 07:55Kuten sanottu tukilaakeri ei kuulu asiaan, vaan vetarin rakenne.TaneRock kirjoitti: ↑23 Huhti 2020 03:13 Onko ympärivuotisessa käytössä?. Jos on, tekikö talvikumeilla samaa?. Silloin ite kallistuisin enempi rengas/vanne kombinaatioon. Escon vetonivelet (sisempi ja ulompi) ovat saman tyyppiset rakenteeltaan, joten niissä ei ole samaa ongelmaa kuin esim."foccerissa". Eikä ole tukilaakeria oik. puolen vetoaxelis. Minkälainen rengassetti autossa alla?![]()
![]()
Eli sieltä tulee rasvat pihalle. Ja ketjun aloittaja sanoi, että rengas/vanne settejä on kokeiltu useita.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
komppaan!!Tessu200 kirjoitti: ↑23 Huhti 2020 13:14 Tuossa kun alottaja sanoi että myös jarruttaessa vipottaa niin mulle on aina sanottu että sillon on joko alatukivarressa jotain tai sitten siinä olevat kallistuksen vakaaja kumit väljät,joku veikkasi joskus jopa iskari/jousipakettiakin...
Niin siis aloittajahan ei missään kohtaa itse ole maininnu että vetoakselista tulisi rasvat pihalle? jostain muualta se tieto löytyi.
itsellä kerran niinkin on käyny
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Kyllä mulla on hajonnu Escon sisäpuolen nivelkin ja juurikin se apunmiehen pidempi aina ekaksi menee kun pitkään varteen tulee erilainen voima kun sitä kannatinlaakeria ei siinä ole.
Escoissa on sitten kahdenmoista murrosta on tripoidia ja normikuulakehrää,näin olen itsellä tavannu,pitää muistaa että Orion oli samoilla palikoilla,Fiestakin saman moinen mutta ei muistaakseni käyny sekotella...
Ja juu itekkin vanhoilla renkailla sain kudosvian selville,tarkkaan kun katsoin talvipyörää ja varsinkin kun rengas pyöri ja auto tunkilla oli kuin pystyheittoa.
On tuo etuvetosen värinä/tärinä viat paljon pahempi paikallistaa kuin takavetosessa.
Tosin kerran tuli mulla Escossa takaa oire eteenpäinkin,että aina kannattaa katsoa auto joka kulmasta että kaikki on ok.
Katsomalla on selvinny paljon ja vaikka kaveri kuuntelee kun ajaa ohi että mistä meteli tulee.
Toivotaan että alkukysyjä saa vian korjattua,jokaisella meistä ON ollu ihan hyviä ehdotuksia viaksi.
Escoissa on sitten kahdenmoista murrosta on tripoidia ja normikuulakehrää,näin olen itsellä tavannu,pitää muistaa että Orion oli samoilla palikoilla,Fiestakin saman moinen mutta ei muistaakseni käyny sekotella...
Ja juu itekkin vanhoilla renkailla sain kudosvian selville,tarkkaan kun katsoin talvipyörää ja varsinkin kun rengas pyöri ja auto tunkilla oli kuin pystyheittoa.
On tuo etuvetosen värinä/tärinä viat paljon pahempi paikallistaa kuin takavetosessa.
Tosin kerran tuli mulla Escossa takaa oire eteenpäinkin,että aina kannattaa katsoa auto joka kulmasta että kaikki on ok.
Katsomalla on selvinny paljon ja vaikka kaveri kuuntelee kun ajaa ohi että mistä meteli tulee.
Toivotaan että alkukysyjä saa vian korjattua,jokaisella meistä ON ollu ihan hyviä ehdotuksia viaksi.
Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Jeesjees kiitoksia vaan neuvoja kun tulee lisää vaan
Tosiaan renkuloita ja vanteita on lainattu autoista missä ne ei oo aiheuttanu mitää, ei oo ladon takaa xD vittumainen ongelma tosin kun on koko omistuksen ajan ollut nii nyt ku seisomisen jälkee leimasin nii ajattelin että nyt vaihan vaikka koko etupään osat että herkiää. Ja en oo tosiaan kattonu sitä vänkärin varren kumee että onko tullu rasvat pihalle.

Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Kyllä se siitä,kerran vaihettiin mekin kaikki alustan osat Escossa uusiin ja voin sanoa että auto tuntui kuin uudelta ajaa.
Jos sulla alkaa mittariviisari menee sinne tänne kun ajaa tai alkaa tulla öljyä vetari stefoista se enteilee vetopyörästönlaakeri vikaa ja ei oo kiva homma kun loota pitää purkaa,siihen ei ainakaan mun taidot riitä.
Tuon ongelman kanssa tässä ite painiskellu kun varmasti ehjää lootaa ei enää löydy helposti ja vanhan kunnostajaa en tiedä.
Alkaa olla harvinaista että jollain vielä MK4 Esco ajossa on,täällä päin ei montaa näy,mun oma vain talvella oli liikkeellä,museorekkareihin ehtiny jo muutamia.
Jos vaan suinkin pidä laite ajossa tai sitten edes jemmassa,edes menny kaverini muakin aina jeesas ja kannusti että pidä vaan ei se vaihtamalla parane heh!

Jos sulla alkaa mittariviisari menee sinne tänne kun ajaa tai alkaa tulla öljyä vetari stefoista se enteilee vetopyörästönlaakeri vikaa ja ei oo kiva homma kun loota pitää purkaa,siihen ei ainakaan mun taidot riitä.
Tuon ongelman kanssa tässä ite painiskellu kun varmasti ehjää lootaa ei enää löydy helposti ja vanhan kunnostajaa en tiedä.
Alkaa olla harvinaista että jollain vielä MK4 Esco ajossa on,täällä päin ei montaa näy,mun oma vain talvella oli liikkeellä,museorekkareihin ehtiny jo muutamia.
Jos vaan suinkin pidä laite ajossa tai sitten edes jemmassa,edes menny kaverini muakin aina jeesas ja kannusti että pidä vaan ei se vaihtamalla parane heh!


Re: Escort mk4 ratti vipattaa
Tuli mieleen ku lisää tietoo tullu, mites aurauskulmat??.