Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Moi!
Olisikohan kellään antaa arvauksia mikä voisi aiheuttaa nykimistä moottoritie nopeuksissa?
Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun ulkolämpötila on ~10°C tai enemmän. (Testattu on, kolme viikkoa 2x100km päivässä motaria ja neljänä iltapäivänä on lämpötila ollut yli kymmenen)
Vika siis ilmenee tasakaasulla ajaessa (vakkarilla tai ilman), rauhoittuu hetkeksi kun antaa vähän kaasua. Kiihdytyksissä ja tyhjäkäynnissä ei ongelmaa.
Tossa forscanista vähän käppyrää, vinkkejä kaivataan mitä tonne kannattaa ottaa seurantaan vian löytämiseksi.
https://i.imgur.com/NJXvHTO.png
Olisikohan kellään antaa arvauksia mikä voisi aiheuttaa nykimistä moottoritie nopeuksissa?
Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun ulkolämpötila on ~10°C tai enemmän. (Testattu on, kolme viikkoa 2x100km päivässä motaria ja neljänä iltapäivänä on lämpötila ollut yli kymmenen)
Vika siis ilmenee tasakaasulla ajaessa (vakkarilla tai ilman), rauhoittuu hetkeksi kun antaa vähän kaasua. Kiihdytyksissä ja tyhjäkäynnissä ei ongelmaa.
Tossa forscanista vähän käppyrää, vinkkejä kaivataan mitä tonne kannattaa ottaa seurantaan vian löytämiseksi.
https://i.imgur.com/NJXvHTO.png
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Paljon autolla ajettu. Erg puhtaat ja hiukkassuodatin auki että pakokaasut pääsee pois ja päästöpuoli ok.
Hyvät öljyt ei kansi vikaa jäähdytysnesteet pysyy ei painetta järjestelmässä liikaa. Suodatin okja suuytimet toimii hyvin että soppaa tulee hyvällä sumulla sama määrä joka sylinteriin. Yhtään vikakoodia ei anna ja lämpömittari on tolkussa. Joku kampiakselin anturi voi kiukutella jos psikat lämpiää mutta jos vikakoodeja ei ole joku ei sähköinen häikkä on. Se nykiminen tulee moottorista ettei jos automaatti niin siitä. Kun aloitusviestiin noita tietoja olisi kiva saada.
viewtopic.php?f=3&t=55897
Hyvät öljyt ei kansi vikaa jäähdytysnesteet pysyy ei painetta järjestelmässä liikaa. Suodatin okja suuytimet toimii hyvin että soppaa tulee hyvällä sumulla sama määrä joka sylinteriin. Yhtään vikakoodia ei anna ja lämpömittari on tolkussa. Joku kampiakselin anturi voi kiukutella jos psikat lämpiää mutta jos vikakoodeja ei ole joku ei sähköinen häikkä on. Se nykiminen tulee moottorista ettei jos automaatti niin siitä. Kun aloitusviestiin noita tietoja olisi kiva saada.
viewtopic.php?f=3&t=55897
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Valitettavasti monikaan käyrien lyhenteistä ei meikäläiselle avaudu, mutta jos seuraavat eivät jo kuvassa ole, niin näitä ehdottaisin:
- moottorin kierrosnopeus
- kaasuläpän asento
- turbon säädön ohjausarvo ja oloarvo
- ahtopaineen ohjausarvo ja oloarvo
Onko vaiva sama myös vitosvaihteella ajaessa?
- moottorin kierrosnopeus
- kaasuläpän asento
- turbon säädön ohjausarvo ja oloarvo
- ahtopaineen ohjausarvo ja oloarvo
Onko vaiva sama myös vitosvaihteella ajaessa?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Oli vähän puuttellinen avausviesti, myönnettäköön.Renee kirjoitti: ↑07 Huhti 2020 20:25 Paljon autolla ajettu. Erg puhtaat ja hiukkassuodatin auki että pakokaasut pääsee pois ja päästöpuoli ok.
Hyvät öljyt ei kansi vikaa jäähdytysnesteet pysyy ei painetta järjestelmässä liikaa. Suodatin okja suuytimet toimii hyvin että soppaa tulee hyvällä sumulla sama määrä joka sylinteriin. Yhtään vikakoodia ei anna ja lämpömittari on tolkussa. Joku kampiakselin anturi voi kiukutella jos psikat lämpiää mutta jos vikakoodeja ei ole joku ei sähköinen häikkä on. Se nykiminen tulee moottorista ettei jos automaatti niin siitä. Kun aloitusviestiin noita tietoja olisi kiva saada.
viewtopic.php?f=3&t=55897
Vm 2011, ajettu 240tkm, manuaali.
Viikonloppuna putsattu egr (ei ollut karstaa juuri lainkaan), vaihdettu öljyt+suodatin sekä polttoainesuodatin. Nykiminen alkoi taas iltapäivällä kun oli lämmintä, eli noista ei apua ollut.
Ainut vikakoodi on P0683, eli joku hehkuihin liittyvä. Tulee heti takaisin poiston jälkeen.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Kokeilen noita laittaa lukuun seuraavalla kerralla "kun kelit sallii". Tekee myös vitosella. Nelosella ajelin ~10min 120kmh niin ei nykinyt, mutta alkoi taas hetken päästä kun laittoi kutosen.riikomi kirjoitti: ↑07 Huhti 2020 21:45 Valitettavasti monikaan käyrien lyhenteistä ei meikäläiselle avaudu, mutta jos seuraavat eivät jo kuvassa ole, niin näitä ehdottaisin:
- moottorin kierrosnopeus
- kaasuläpän asento
- turbon säädön ohjausarvo ja oloarvo
- ahtopaineen ohjausarvo ja oloarvo
Onko vaiva sama myös vitosvaihteella ajaessa?
Nykiminen ei ole jatkuvaa, saattaa esim nykiä 30s, sitten 2min menee hyvin ja taas nykii 5s-1min jne.. Korjaantuu siis painamalla kaasua heti, mutta kaasuun koskematta on kestänyt noin max minuutin.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Millä kiwrroksilla se nykiminen alkaa kierroslukumittarin mukaan
5 vaihteella ne kierrokset ei varmaan nouse sinne asti tai jos nousee nykikö silloin.
Ilmaputsari puhdas ja samoin ilmamassamittari MAF on kunnossa ja onko koskaan puhdistettu. Kun normaalisti dieselit ei paljon nypyttele.
5 vaihteella ne kierrokset ei varmaan nouse sinne asti tai jos nousee nykikö silloin.
Ilmaputsari puhdas ja samoin ilmamassamittari MAF on kunnossa ja onko koskaan puhdistettu. Kun normaalisti dieselit ei paljon nypyttele.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Mulla joskus edellinen kolmoskoppanen Mondeo nyki ärsyttävästi just vain ja ainoastaan matka-ajossa ja vika löytyi kaasupolkimesta. Siellähän on se anturi, joka haistelee polkimen asentoa. Vika korjaantui Jaguarista otetulla varaosapolkimella
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Vähän päivitystä tilanteeseen, eilen taas lämmin päivä niin pääsi testailemaan.
MAF-Anturin kun otti irti niin nykimistä ei esiintynyt. Silloin ainakin forscanin mukaan egr on kiinni koko ajan.
Tuossa aloitusviestin kuvassa kaksi ylintä viivaa on egr-asento tietoja, eli menee kiinni auki nykimisen tahtiin.
MAF-anturi on jo aikaisemmin irroitettu ja putsailtu, ei vaikutusta lukemiin. Mitähän noi arvot pitäisi ehjässä olla? Itsellä näyttää esim tyhjäkäynnillä ~9.4 g/s ja jos egr kiinni 16.5 g/s.
MAF-Anturin kun otti irti niin nykimistä ei esiintynyt. Silloin ainakin forscanin mukaan egr on kiinni koko ajan.
Tuossa aloitusviestin kuvassa kaksi ylintä viivaa on egr-asento tietoja, eli menee kiinni auki nykimisen tahtiin.
MAF-anturi on jo aikaisemmin irroitettu ja putsailtu, ei vaikutusta lukemiin. Mitähän noi arvot pitäisi ehjässä olla? Itsellä näyttää esim tyhjäkäynnillä ~9.4 g/s ja jos egr kiinni 16.5 g/s.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Tuo mafin irroitus kyllä viittaa sen vikaan .Kun auto alkaa toimimaan niilä tehdasasetuksilla ainakin bensakoneissa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?
Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Egr on pelissä lämpötilasta riipumatta. Ei onnistu ikävä kyllä tässä vehkeessä egr blokkaaminen noilla konsteilla, menee saman tien limpmodeen.riikomi kirjoitti: ↑09 Huhti 2020 19:25 Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?
Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
^Oletko kokeillut, että limppiin menee? Yleensä auto antaa pelkän vikavalon. Onko autosi MK4 vai MK4.5?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
MK 4.5 on tämä. Ja tosiaan heti syttyi vika valo kun auton käynnisti, eikä ottanut kuin 3000 rpm.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Taas oppi uutta....MK4 ei mene tuosta limppiin.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Jos palataan Forscanin käyriin.... Mahtaakohan niistä nähdä ajallista eroa pyynnön ja toteutuman välillä?
Siis jokin tekijä laittaa koneen säädöt humppaamaan edestakaisin. Löytyisikö käyristä selittäjää sille, minkä toimilaitteen pyyntö on se ensimmäinen muutos, joka saa muutkin arvot heilumaan?
Siis jokin tekijä laittaa koneen säädöt humppaamaan edestakaisin. Löytyisikö käyristä selittäjää sille, minkä toimilaitteen pyyntö on se ensimmäinen muutos, joka saa muutkin arvot heilumaan?
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Polttoaineen paine paineputkessa voisi olla yksi lokattava asia. Onko arvo normaali vian ilmetessä?
Jos on samanlainen kuin 2.0 tdci, imusarjassa on yhdistetty paine- ja lämpötila-anturi moottorinohjausta varten. Ahtopaine näkyy obd2:llakin. Tosin sitä ahtopainetta ei tasakaasulla paljon tarvita. Pienemmässä koneessa on toinenkin pa-suodatin juuri ennen korkeapainepumppua.
Jos on samanlainen kuin 2.0 tdci, imusarjassa on yhdistetty paine- ja lämpötila-anturi moottorinohjausta varten. Ahtopaine näkyy obd2:llakin. Tosin sitä ahtopainetta ei tasakaasulla paljon tarvita. Pienemmässä koneessa on toinenkin pa-suodatin juuri ennen korkeapainepumppua.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Tähän liityen; Käytin auton ohjelmoinnissa, eli teho-ohjelmointi + EGR off. Nyt kuitenkin forscanilla katsottuna egr toimii samanlailla kuin ennen ohjelmointiakin. Lisäksi koitin nyt uudestaan tulpata sen tuosta mainitsemastasi paikasta --> limpmodeen samantien. Minun järjen mukaan EGR ei ole kyllä nyt ohjelmoitu pois???Turbotaunus kirjoitti: ↑11 Huhti 2020 01:44Egr on pelissä lämpötilasta riipumatta. Ei onnistu ikävä kyllä tässä vehkeessä egr blokkaaminen noilla konsteilla, menee saman tien limpmodeen.riikomi kirjoitti: ↑09 Huhti 2020 19:25 Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?
Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Ja pätkimisongelma ennallaan.
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Kokeilepa jättää tulppaukseen noin sentin kokoinen reikä. Tuollaisia on myynnissä ebayssä, ja väittävät ettei anna vikavaloa.
Tavoite olisi siis varmistaa, että EGR on syypää.
Tavoite olisi siis varmistaa, että EGR on syypää.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50
Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"
Nyt on 10mm reikä tulppauksessa, koitin ensin 6 ja 8mm reiällä ja tuli vikavalo. Tiedä sitten onko vaikutusta enää noin isolla reiällä.