Focus 2015
Re: Focus 2015
Ostin 2017-mallisen 1.0 Focuksen viime kesänä. Ostaessa autolla oli ajettu karvan alle 21 tkm ja nyt työmatkapöristelyn seurauksena mittarissa on reilu 31 tkm. Auto on vielä lähes uudenveroinen. Yksi asia vaivaa ja se on vaihteensiirto. Ennen ko. auton ostoa koeajoin viime keväänä kuusivaihteisen 1.0 C-Maxin ja siinä oli loistava laatikko, vaihteet lupsahtelivat kuin itsestään koloon. Sitä ennen olen töissä ajanut toisinaan Transit Connectilla ja siinäkin on loistavan sujuva vaihteensiirto.
Tämän oman auton vaihteiden kanssa en meinaa päästä sinuiksi. Tapana on ajaa autoa säästäen, ilman rallivaihtoja ja nuo vaihteet ovat jotenkin hitaita vaihtaa. Erityisesti kolmosen saa huolella työntää koloon, ettei "napauta" sormille. Siinä on jokin este tiellä tai siltä se tuntuu. Vitonen on samanlainen, jokin pykälä tiellä. Välillä keppi on raskas työntää vapaalle, erityisesti kakkoselta tai neloselta. Ykköseltä kakkoselle pitää vetää vauhdilla, hitaammin vaihtaen keppi kanittaa.
Kortti on ollut pian 20 vuotta ja kaikenlaisia laatikoita on tullut kepitettyä. Fordin laatikoista olin lukenut ja katsonut videoita, että niiden pitäisi olla ilo käyttää. Onko mitään tehtävissä vai onko kaikki nuo 5-vaihteiset laatikot tuollaisia?
Tämän oman auton vaihteiden kanssa en meinaa päästä sinuiksi. Tapana on ajaa autoa säästäen, ilman rallivaihtoja ja nuo vaihteet ovat jotenkin hitaita vaihtaa. Erityisesti kolmosen saa huolella työntää koloon, ettei "napauta" sormille. Siinä on jokin este tiellä tai siltä se tuntuu. Vitonen on samanlainen, jokin pykälä tiellä. Välillä keppi on raskas työntää vapaalle, erityisesti kakkoselta tai neloselta. Ykköseltä kakkoselle pitää vetää vauhdilla, hitaammin vaihtaen keppi kanittaa.
Kortti on ollut pian 20 vuotta ja kaikenlaisia laatikoita on tullut kepitettyä. Fordin laatikoista olin lukenut ja katsonut videoita, että niiden pitäisi olla ilo käyttää. Onko mitään tehtävissä vai onko kaikki nuo 5-vaihteiset laatikot tuollaisia?
Re: Focus 2015
Ei taida toimia anturi hanskalokerossa, eihän siinä ole silloin painetta ollenkaan..EeroH kirjoitti: ↑05 Huhti 2020 20:03Halusin tietynlaiset 18" vanteet eikä löytynyt koko sarjaa mistään. Saksalaisesta purkaamosta löytyi 3kpl renkaineen ja antureineen ja ostin ne.
Kokeilen anturi hanskalokerossa kalibroida ja jos toimii niin antaa olla toistaiseksi. Tilasin sarjan antureita niin kelpaa rikkoa lisää![]()
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Re: Focus 2015
Sujuvasti ainakin itselläni laatikko toimii. Joskus satunnaisesti esim. ykkönen vaatii vähän enemmän voimaa tai käyttää kolmosen kautta. Kerroit, että on 2017 mallin auto. Ilmeisesti protectia vielä jäljellä? Voimansiirto kuuluu protectin piiriin jos siinä on jotain vikaa.Komero kirjoitti: ↑06 Huhti 2020 15:30 Ostin 2017-mallisen 1.0 Focuksen viime kesänä. Ostaessa autolla oli ajettu karvan alle 21 tkm ja nyt työmatkapöristelyn seurauksena mittarissa on reilu 31 tkm. Auto on vielä lähes uudenveroinen. Yksi asia vaivaa ja se on vaihteensiirto. Ennen ko. auton ostoa koeajoin viime keväänä kuusivaihteisen 1.0 C-Maxin ja siinä oli loistava laatikko, vaihteet lupsahtelivat kuin itsestään koloon. Sitä ennen olen töissä ajanut toisinaan Transit Connectilla ja siinäkin on loistavan sujuva vaihteensiirto.
Tämän oman auton vaihteiden kanssa en meinaa päästä sinuiksi. Tapana on ajaa autoa säästäen, ilman rallivaihtoja ja nuo vaihteet ovat jotenkin hitaita vaihtaa. Erityisesti kolmosen saa huolella työntää koloon, ettei "napauta" sormille. Siinä on jokin este tiellä tai siltä se tuntuu. Vitonen on samanlainen, jokin pykälä tiellä. Välillä keppi on raskas työntää vapaalle, erityisesti kakkoselta tai neloselta. Ykköseltä kakkoselle pitää vetää vauhdilla, hitaammin vaihtaen keppi kanittaa.
Kortti on ollut pian 20 vuotta ja kaikenlaisia laatikoita on tullut kepitettyä. Fordin laatikoista olin lukenut ja katsonut videoita, että niiden pitäisi olla ilo käyttää. Onko mitään tehtävissä vai onko kaikki nuo 5-vaihteiset laatikot tuollaisia?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
Tää oli just se kysymys, että mittaako painetta vai paine eroa kalibroinnin jälkeen? Pitäis hälyttää jos hanskalokerossa..Jap3 kirjoitti: ↑06 Huhti 2020 16:55Ei taida toimia anturi hanskalokerossa, eihän siinä ole silloin painetta ollenkaan..EeroH kirjoitti: ↑05 Huhti 2020 20:03
Halusin tietynlaiset 18" vanteet eikä löytynyt koko sarjaa mistään. Saksalaisesta purkaamosta löytyi 3kpl renkaineen ja antureineen ja ostin ne.
Kokeilen anturi hanskalokerossa kalibroida ja jos toimii niin antaa olla toistaiseksi. Tilasin sarjan antureita niin kelpaa rikkoa lisää![]()
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
[/quote]
Sujuvasti ainakin itselläni laatikko toimii. Joskus satunnaisesti esim. ykkönen vaatii vähän enemmän voimaa tai käyttää kolmosen kautta. Kerroit, että on 2017 mallin auto. Ilmeisesti protectia vielä jäljellä? Voimansiirto kuuluu protectin piiriin jos siinä on jotain vikaa.
[/quote]
Ymmärtääkseni protectia on jäljellä, merkkihuollossa olen huollattanut heti oston jälkeen ja huoltokirja on kunnossa. En varsinaisesti epäile vikaa, kun vaihteet aina lopulta kytkeytyvät, mutta ajamisen ilo kärsii kun pitää oikein keskittyä pykältämiseen. Välikaasulla tai kaksoispoljennalla ei ole vaikutusta.
1.5 ecoboostissa lienee eri laatikko kuin omassa kulimallissa.
Sujuvasti ainakin itselläni laatikko toimii. Joskus satunnaisesti esim. ykkönen vaatii vähän enemmän voimaa tai käyttää kolmosen kautta. Kerroit, että on 2017 mallin auto. Ilmeisesti protectia vielä jäljellä? Voimansiirto kuuluu protectin piiriin jos siinä on jotain vikaa.
[/quote]
Ymmärtääkseni protectia on jäljellä, merkkihuollossa olen huollattanut heti oston jälkeen ja huoltokirja on kunnossa. En varsinaisesti epäile vikaa, kun vaihteet aina lopulta kytkeytyvät, mutta ajamisen ilo kärsii kun pitää oikein keskittyä pykältämiseen. Välikaasulla tai kaksoispoljennalla ei ole vaikutusta.
1.5 ecoboostissa lienee eri laatikko kuin omassa kulimallissa.
Re: Focus 2015
Irroittaako kytkin kunnolla? Joko siinä vika tai edellinen kuski rikkonut synkat laatikosta. Miltä öljyt näyttää?Komero kirjoitti: ↑06 Huhti 2020 15:30 Ostin 2017-mallisen 1.0 Focuksen viime kesänä. Ostaessa autolla oli ajettu karvan alle 21 tkm ja nyt työmatkapöristelyn seurauksena mittarissa on reilu 31 tkm. Auto on vielä lähes uudenveroinen. Yksi asia vaivaa ja se on vaihteensiirto. Ennen ko. auton ostoa koeajoin viime keväänä kuusivaihteisen 1.0 C-Maxin ja siinä oli loistava laatikko, vaihteet lupsahtelivat kuin itsestään koloon. Sitä ennen olen töissä ajanut toisinaan Transit Connectilla ja siinäkin on loistavan sujuva vaihteensiirto.
Tämän oman auton vaihteiden kanssa en meinaa päästä sinuiksi. Tapana on ajaa autoa säästäen, ilman rallivaihtoja ja nuo vaihteet ovat jotenkin hitaita vaihtaa. Erityisesti kolmosen saa huolella työntää koloon, ettei "napauta" sormille. Siinä on jokin este tiellä tai siltä se tuntuu. Vitonen on samanlainen, jokin pykälä tiellä. Välillä keppi on raskas työntää vapaalle, erityisesti kakkoselta tai neloselta. Ykköseltä kakkoselle pitää vetää vauhdilla, hitaammin vaihtaen keppi kanittaa.
Kortti on ollut pian 20 vuotta ja kaikenlaisia laatikoita on tullut kepitettyä. Fordin laatikoista olin lukenut ja katsonut videoita, että niiden pitäisi olla ilo käyttää. Onko mitään tehtävissä vai onko kaikki nuo 5-vaihteiset laatikot tuollaisia?
Re: Focus 2015
Kannattaa tarkistaa se vaihdesiirto että se ok. Toiseksi pitääkö laatikko mitään sivuääntä että rattaat ja sykronointi kunnossa. Samoin onko öljyä ja vetarin stefat on kunnossa. Kun ajoit auton oliko se samalainen laatikon puolesta kuin nyt. Kuten sanottiin öljynvaihtoa varmaan huoltokin ehdottaa. Monesti se auto ei parane jos ensikuski on tottunut panssarivaunulla ajamaan intissä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
EeroH kirjoitti: ↑05 Huhti 2020 18:14 Tarvitsin yhden vanteen ja renkaan. Paikallisen merkkiliikkeen ja rengasliikkeen ryöstöhinnoista johtuen tilasin vanteen ja anturin Hollannista sekä renkaan ja asennuksen Riihimäeltä. Vanne tuli kotiovelle, rengas oli valmiina asennettavaksi rengasliikkeessä ja uusimaa suljettiin. No vanne mukaan töihin ja annoin työkaverille joka kotimatkallaan vei Riihimäkeen asennukseen. Seuraavana päivänä sain paketin takaisin ja vein kotia. Rengasliikkeen inhimillisestä virheestä johtuen olikin väärä rengas. No koko homma uudestaan, pyörä töihin->työkaverin mukana Riksuun ja uusi asennus. Rengaspaineanturi paskaksi. Asensivat normaali ventiillillä että saan ajettavan paketin.
Nyt kysymys kuuluu:
A Huomaako auto yhden anturin puuttumisen? Jos laitan ylimääräisen anturin vaikka hanskalokeroon loppuuko herjat?
B Kuka koodaa uudellamaalla rengaspainevalvonnan pois käytöstä?
C Muita vaihtoehtoja?
En halua enää vaivata työkaveria enkä tuota pientä yhdenmiehen rengasliikettä tämän takia.
Joo ei tää nyt onnistu. Sain pyörän taas takaisin muutaman mutkan kautta kun olen lomalla. Kun anturi jäi väliin niin rikkoi renkaan sisäreunan ja vuotaa vanteen välistä. Joten taas uutta kumia tilaukseen ja uutta retkeä saartorenkaan ulkopuolelle

Re: Focus 2015
Yksinkertaisesta hommasta tuli aika monimutkainen juttu. Ja maahantuoja oli oikeassa noista antureista ja poistoista mitä kerroit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
Hei nyt taas!
Kertokaas tietäjät sijaitseeko 1,5 ecoboostin -15 Vesipumppu laturin alapuolella?
Koneen kun lyö kylmänä käyntiin niin niiltä paikkeilta kuuluu laahaava ääni. Ihan kuin olis jossain laakerivikaa...
Ajattelin vaan, että eikö tuo vesipumppu ole ollut tämän koneen murheenkryyni?
Autolla ajettu 100.000km
Kertokaas tietäjät sijaitseeko 1,5 ecoboostin -15 Vesipumppu laturin alapuolella?
Koneen kun lyö kylmänä käyntiin niin niiltä paikkeilta kuuluu laahaava ääni. Ihan kuin olis jossain laakerivikaa...
Ajattelin vaan, että eikö tuo vesipumppu ole ollut tämän koneen murheenkryyni?
Autolla ajettu 100.000km
Re: Focus 2015
Eipä siellä kopan sisässä paljon muita osia ole kuin vesipumppu jos noì jakohihnan kiristinrullat kunnossa ja moniura puoli myös. Vesipumppu varmaan tupperwarelta tilattu kun sen kesto on tosi huono taitaa paras kestää 30tkm. Laadukkaista osista kertoo mainos Fordin koottu.. Tarkista ja korjaa ettei vesipummpu tee mitään suurta vahinkoa. Omko 100tkm jo täynnä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
Toi paketti pitää vaihtaa että työlle tulee takuu.
https://www.autodoc.fi/bosch/7884154 joskin toi on oman Mobdeon en tiedä onko samat osat Focuksessa
https://www.autodoc.fi/bosch/7884154 joskin toi on oman Mobdeon en tiedä onko samat osat Focuksessa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
No mikäs prkl tähän nyt...
Semmonen 30min motarilla 120 vakkari päällä, sen jälkeen pienemmälle tielle 80 mittarissa, ja aina esim mäessä kun automaatti vaihtaa pienemmälle, niin tuntuu oikein reilu nykäisy
isommalle vaihtaa ihan ok
Semmonen 30min motarilla 120 vakkari päällä, sen jälkeen pienemmälle tielle 80 mittarissa, ja aina esim mäessä kun automaatti vaihtaa pienemmälle, niin tuntuu oikein reilu nykäisy

Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Tänään kävin marmorilla näyttämässä autoa. Vaadein että korjattaisiin good Willin piikkiin, kun mittarissa on 99500km ja takuu loppui kk sitten. Aina on merkkihuollossa huollettu, joten ehkä jotain toivoa on. Ainakin laittoivat paperit vetämään...Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2020 14:17 Toi paketti pitää vaihtaa että työlle tulee takuu.
https://www.autodoc.fi/bosch/7884154 joskin toi on oman Mobdeon en tiedä onko samat osat Focuksessa
Rahalla jos maksaa, niin hintaa tulisi 650€. Mutta tuskin tuossa on jakopään osia, mitkä tietysti kannattaa vaihtaa samalla.
Re: Focus 2015
Toivottavasti saat takuuseen. Tunnettu ongelma kun on.. Vaikka takuu loppunut kuukausi sitten ei poista myyjän vastuuta. Se on sitten toinen juttu miten pitkään Focuksen vesipumpun tulisi kestää. Mulla vaihdettiin 30tkm kohdalla. Takuuna vaihdettaessa vaihdetaan pelkkä pumppu. Jakopää ja laturin osat jos haluaa vaihtaa samalla niin maksaa itse.Tipi kirjoitti: ↑14 Huhti 2020 19:34Tänään kävin marmorilla näyttämässä autoa. Vaadein että korjattaisiin good Willin piikkiin, kun mittarissa on 99500km ja takuu loppui kk sitten. Aina on merkkihuollossa huollettu, joten ehkä jotain toivoa on. Ainakin laittoivat paperit vetämään...Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2020 14:17 Toi paketti pitää vaihtaa että työlle tulee takuu.
https://www.autodoc.fi/bosch/7884154 joskin toi on oman Mobdeon en tiedä onko samat osat Focuksessa
Rahalla jos maksaa, niin hintaa tulisi 650€. Mutta tuskin tuossa on jakopään osia, mitkä tietysti kannattaa vaihtaa samalla.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
Luulisi 650€ jo jakohihnan ja vesipumpun saisi vaihdettua.Kerro kuinka kävi takuun kanssa.Vesipumppu tulee kestää jakohihnan vaihtovälin hyvin pitää ollaa marginaalia kestossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
Nyt ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, miksi tässä jakopää ja vesipumppu koko ajan koplataan yhteen? Onko vesipumpun laippa jotenkin jakohihnan takana vai miksi jakohihna pitäisi vaihtaa samalla kuiń vesipumppukin?Focus_2.0 kirjoitti: ↑14 Huhti 2020 20:39Toivottavasti saat takuuseen. Tunnettu ongelma kun on.. Vaikka takuu loppunut kuukausi sitten ei poista myyjän vastuuta. Se on sitten toinen juttu miten pitkään Focuksen vesipumpun tulisi kestää. Mulla vaihdettiin 30tkm kohdalla. Takuuna vaihdettaessa vaihdetaan pelkkä pumppu. Jakopää ja laturin osat jos haluaa vaihtaa samalla niin maksaa itse.Tipi kirjoitti: ↑14 Huhti 2020 19:34
Tänään kävin marmorilla näyttämässä autoa. Vaadein että korjattaisiin good Willin piikkiin, kun mittarissa on 99500km ja takuu loppui kk sitten. Aina on merkkihuollossa huollettu, joten ehkä jotain toivoa on. Ainakin laittoivat paperit vetämään...
Rahalla jos maksaa, niin hintaa tulisi 650€. Mutta tuskin tuossa on jakopään osia, mitkä tietysti kannattaa vaihtaa samalla.
Muuten kyllä ihmetyttää vesipumpun lyhyt käyttöikä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus 2015
Käsittääkseni juurikin näin. Eli vesipumpun laippa on jakoremmin takana, jonka takia se pitää remontissa irroittaa. Muutenhan jakohihna ei ole fyysisesti yhteydessä vesipumppuun. Vesipumppua pyörittää sama moniurahihna, kuin laturia.yritäedes kirjoitti: ↑14 Huhti 2020 22:00Focus_2.0 kirjoitti: ↑14 Huhti 2020 20:39
Toivottavasti saat takuuseen. Tunnettu ongelma kun on.. Vaikka takuu loppunut kuukausi sitten ei poista myyjän vastuuta. Se on sitten toinen juttu miten pitkään Focuksen vesipumpun tulisi kestää. Mulla vaihdettiin 30tkm kohdalla. Takuuna vaihdettaessa vaihdetaan pelkkä pumppu. Jakopää ja laturin osat jos haluaa vaihtaa samalla niin maksaa itse.
Nyt ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, miksi tässä jakopää ja vesipumppu koko ajan koplataan yhteen? Onko vesipumpun laippa jotenkin jakohihnan takana vai miksi jakohihna pitäisi vaihtaa samalla kuiń vesipumppukin?
Muuten kyllä ihmetyttää vesipumpun lyhyt käyttöikä.
Eihän huoltoneuvojakaan ensin asiaa tiedostanut, mutta kun intin vastaan, niin sitten myönsi asian, kun katsoi, että työlle pitää varata enemmän työtunteja.
Re: Focus 2015
Tämä selvä. Nyt löysin kuvan, jossa jakohihnan kiristimen kiinnityspultti näyttäisi menevän vesipumpun laipan läpi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus 2015
Onko kukaan kerinnyt vielä vaihdella tuulilasia, missä hinnoissa pyöritään?
Lämmitettävä, sadetunnistimella
Lämmitettävä, sadetunnistimella
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Eikös se maksa vaihto 150 € pintaan(omavastuu) kun nykyajan autoissa toi lasivakuutus on pakollinen tuon kestävyyden takia.
Tuossa hinta-arvio missä mennään alle 500€
Ford Focus 1.6 2015 60000 455 €
Tuossa hinta-arvio missä mennään alle 500€
Ford Focus 1.6 2015 60000 455 €
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
2018 Foccariin muistaakseni vajaat 1200e, toivottavasti vanhempaan halvempi

Re: Focus 2015
Ei ole lasivakuutus pakollinen, ainakaan mulla, ja ainakaan lähitapiolassa
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Pakollisella tarkoitin vain sama juttu kuin kotivakuutus ei pakollinen mutta suotava.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2015
Oliskohan ollut jotain hiukan vajaa 500 vuosi sitten jos olisin itse maksanut. Kerkes sanoa hinnan ennen kuin selvisi että on vakuutus. Stadissa siis.
Ja siis on vaihdettu jo 4 kertaa. Lämmitettävä, sadetunnistimella ja äänieristetty vai mikä se onkaan.