Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Osaisiko kukaan sanoa, mikä mahtaa aiheuttaa 1.8 bensa Focuksen täydellisen "sammumisen" kun kääntää avainta virtalukossa siihen asentoon minkä pitäisi sytyttää mittaristoon kaikki valot (siis se asento mistä seuraavassa moottori käynnistyy).
Kun avainta kääntää sen ensimmäisen pykälän, niin mittaristoon tulee valot ja radio käynnistyy, mutta sitten se varsinainen starttivaihe lyö kaiken sammuksiin. Kaapelit kytkettiin ja lisävirralla kokeiltiin, mutta ei pihahdakkaan. Akun kaapelin irroitusta kanssa kokeiltiin, mutta siitä ei seurannut muuta eroa kuin se että radio kysyy nyt koodia.
Semmoinesen ongelman lisäksi huomasin, että keskuslukitus ei toimi. Yleensä tuota aina on tullut käytettyä avaimen napeilla, mutta nyt kun ne eivät toimi, niin kokeilin manuaalisesti kääntää avainta kuskin oven lukossa, mutta avain ei hievahda vasemmalle eikä oikealle.
Voiko tuossa olla nyt jokin erikoisvikatila päällä mikä sammuttaa kaiken, vai liekkö ovien lukitusongelma kokonaan erillinen ongelma?
Edit. vikakoodeja myös yritetty lukea, mutta sekään ei onnistu ainakaan tällä markettilukijalla, kun vikakoodinlukijakaan ei saa virtaa autolta.
Edit2. kokeiltu myös vara-avaimella, ei apua.
Kun avainta kääntää sen ensimmäisen pykälän, niin mittaristoon tulee valot ja radio käynnistyy, mutta sitten se varsinainen starttivaihe lyö kaiken sammuksiin. Kaapelit kytkettiin ja lisävirralla kokeiltiin, mutta ei pihahdakkaan. Akun kaapelin irroitusta kanssa kokeiltiin, mutta siitä ei seurannut muuta eroa kuin se että radio kysyy nyt koodia.
Semmoinesen ongelman lisäksi huomasin, että keskuslukitus ei toimi. Yleensä tuota aina on tullut käytettyä avaimen napeilla, mutta nyt kun ne eivät toimi, niin kokeilin manuaalisesti kääntää avainta kuskin oven lukossa, mutta avain ei hievahda vasemmalle eikä oikealle.
Voiko tuossa olla nyt jokin erikoisvikatila päällä mikä sammuttaa kaiken, vai liekkö ovien lukitusongelma kokonaan erillinen ongelma?
Edit. vikakoodeja myös yritetty lukea, mutta sekään ei onnistu ainakaan tällä markettilukijalla, kun vikakoodinlukijakaan ei saa virtaa autolta.
Edit2. kokeiltu myös vara-avaimella, ei apua.
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Nyt mennään alkuun akussa ei ole virtaa että auto käynnistyisi. Akunkengät tukevasti kiinni ja maadoitus ok ja muut kunnossa että virta menee eteenpäin. Onko sähkömiehenmittaria paljon se akujännite oiken on
Et kertonut autosta noita paljon ajettu ja missä kunnossa se virtalukko on ja muut sulakepuoli ja releet.
Samoin kun jossain Fordeissa se käynnistysvirta kulkee mittariston kautta ettei mittaristovikaa olisi
Aika vaikeaa korjailla kun noi tiedot aika hatarat.
Ps.Onko valot jäännyt päälle tai joku muu vaikka purkannut akun. Eli se 20€ sähkömittari kannattaa hankkia jokaisen kun autoilee helpottaa vian etsintää monesti.. Lataa sitä akkua kunnolla ja varmaan akkukauppaan matka jos alkuperäinen on.
Et kertonut autosta noita paljon ajettu ja missä kunnossa se virtalukko on ja muut sulakepuoli ja releet.
Samoin kun jossain Fordeissa se käynnistysvirta kulkee mittariston kautta ettei mittaristovikaa olisi
Aika vaikeaa korjailla kun noi tiedot aika hatarat.
Ps.Onko valot jäännyt päälle tai joku muu vaikka purkannut akun. Eli se 20€ sähkömittari kannattaa hankkia jokaisen kun autoilee helpottaa vian etsintää monesti.. Lataa sitä akkua kunnolla ja varmaan akkukauppaan matka jos alkuperäinen on.
Viimeksi muokannut Renee, 22 Maalis 2020 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Akku siinä on ihan tyhjä..-> lataus...se lisävirrallakin käynnistys edellyttää että ne hyvät kaapelit on hyvin kiinni ja hyvin pitkään väh. 5-10 min ennen starttia ja apuvirta-auto käynnissä..tietysti auttais jos olis jännitemittari jolla pääsis kattelemaan niitä akun jännitteitä..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Kiitoksia vinkeistä!
Apuvirralla kun käynnistystä kokeiltiin, niin taidettiin melko lailla samantien koittaa käynnistystä. Viittä minuuttia siinä ei odoteltu. Mutta apuauto oli kyllä koko ajan päällä ja kierroksia siinä pidettiin koholla.
Autolla ajettu 185 000km. Virtalukon kunnosta en osaa oikein sanoa, ainakin rattilukko aukeaa ihan ormaalisti. Se sulakerasia siinä akun vieressä näytti silmämääräisesti että kaikki näkyvät sulakkeet olivat OK. Tosin osa taitaa olla muovikoteloissa piilossa, niitä ei avattu.
Akunkengistä ainakin + puoli pitäisi olla kunnolla kiinni sen jäljiltä kun akkuresetointi tehtiin. Kannattaako näitä miten putsata, ihan rätillä?
Täytyy juu jännitemittari käydä ostamassa. Jännitemittareiden kanssa en ole ikinä pelannut, onko jotain suositusta millainen pitäisi olla? Hyvä jos sen vaikka Motonetistä saisi.
Apuvirralla kun käynnistystä kokeiltiin, niin taidettiin melko lailla samantien koittaa käynnistystä. Viittä minuuttia siinä ei odoteltu. Mutta apuauto oli kyllä koko ajan päällä ja kierroksia siinä pidettiin koholla.
Autolla ajettu 185 000km. Virtalukon kunnosta en osaa oikein sanoa, ainakin rattilukko aukeaa ihan ormaalisti. Se sulakerasia siinä akun vieressä näytti silmämääräisesti että kaikki näkyvät sulakkeet olivat OK. Tosin osa taitaa olla muovikoteloissa piilossa, niitä ei avattu.
Akunkengistä ainakin + puoli pitäisi olla kunnolla kiinni sen jäljiltä kun akkuresetointi tehtiin. Kannattaako näitä miten putsata, ihan rätillä?
Täytyy juu jännitemittari käydä ostamassa. Jännitemittareiden kanssa en ole ikinä pelannut, onko jotain suositusta millainen pitäisi olla? Hyvä jos sen vaikka Motonetistä saisi.
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Osta samalla 9 v paristo mukaan.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/493131/Ma ... T-III-600V
Tuossa vaikka yksi hyvin pelittää kotihonnisakin ja kaikki toiminnat on mukana.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/493131/Ma ... T-III-600V
Tuossa vaikka yksi hyvin pelittää kotihonnisakin ja kaikki toiminnat on mukana.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
tai tommonen..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493151/ ... a-10A-250V
pitää vaan kääntää se vipu sinne V 9 puolelle ja kattoa mitä se mittari näyttää, kattoa onko mittarissa mukana patteri ja kääntää mittari offiin käytön jälkeen tai muuten on mittarissakin kohta patteri tyhjä..
Tyhjä akku alle 12 V, täysi akku 12,8 V, moottori käynnissä akun navoista latausjännite semmonen 13,8 V
Biltemassa tommonen
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000018521
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493151/ ... a-10A-250V
pitää vaan kääntää se vipu sinne V 9 puolelle ja kattoa mitä se mittari näyttää, kattoa onko mittarissa mukana patteri ja kääntää mittari offiin käytön jälkeen tai muuten on mittarissakin kohta patteri tyhjä..
Tyhjä akku alle 12 V, täysi akku 12,8 V, moottori käynnissä akun navoista latausjännite semmonen 13,8 V
Biltemassa tommonen
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000018521
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Apuvirralla käynnistettäessä auttavan auton moottori pitää sammuttaa ennen starttausyritystä.
Jos auttavan auton kone on käynnissä, niin silloin on riski jännitepiikistä autettavan moottorin käynnistyessä. Ennen starttausyritystä nimittäin auttavan auton laturi antaa virtaa reilusti. Kun autettava moottori käynnistyy, niin saman aikaisesti auttavan auton laturin kuorma äkisti pienenee ja autettavan auton laturi alkaa tuottamaan virtaa. Nuo yhdessä voivat aiheuttaa jännitepiikin, joka tekee tuhojaan.
Jos auttavan auton kone on käynnissä, niin silloin on riski jännitepiikistä autettavan moottorin käynnistyessä. Ennen starttausyritystä nimittäin auttavan auton laturi antaa virtaa reilusti. Kun autettava moottori käynnistyy, niin saman aikaisesti auttavan auton laturin kuorma äkisti pienenee ja autettavan auton laturi alkaa tuottamaan virtaa. Nuo yhdessä voivat aiheuttaa jännitepiikin, joka tekee tuhojaan.
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Kävin hakemassa tuon Mastechin digitaalimittarin ja väänsin V= 20 asetukselle ja yhdistin mustan piikin miinusnapaan ja punaisen plussaan. Ei yhtikäs mitään lukemaa. Nyt oli myös yön jäljiltä sisältä kaikki sähköt kadonneet, ei mitään vaikutusta mihin asentoon virtalukossa avaimen käänsi, pimeänä oli.
Taitaa siis olla yksinkertaisesti uuden akun paikka? Vai voiko tuossa olla vielä jokin muukin kohta mikä kannattaa vielä tarkistaa ennen uutta akkua?
Taitaa siis olla yksinkertaisesti uuden akun paikka? Vai voiko tuossa olla vielä jokin muukin kohta mikä kannattaa vielä tarkistaa ennen uutta akkua?
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Onko laturia talossa ottaako akku latausta vastaan vai sipannut tyystin. Eipä siinä ole mitään muuta tehtävissä.. Kyllähän joskun tapahtuu niin akku mener siihen tilaan ettei anna virtaa enään ulos kennoissa häikkää. Onko alkuperäinen akku. Hyvin kestänyt. Onko autossa start/stop toiminta vai normi jutut se vaiikuttaa mikä akku sinne tulee .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Siitä ei ole tietoa onko alkuperäinen, joku Varta siinä on. Itsellä ollut auto vasta viime kesästä asti. Start/stopia ei ole. Perus bensa 1.8 farmari vm2010.
Semmoinen korjaus volttilukemiin, että oikea tulos akusta oli 2,6 (eli ei täysin mykkä niinkuin aluksi ilmoitin), mutta kyllä se rikki käsittääkseni joka tapauksessa on. Mittari rupesi antamaan tuloksia vasta kun olin painanut hold-nappia, sitä ennen ei lukuja näkynyt. Rupesin epäilemään mittaria kun ei seinän pistorasiastakaan näyttänyt mitään lukemaa.
Laturia ei ole niin sitä en tähän hätään pysty testaamaan. Mutta uuden akun taidan nyt käydä hakemassa.
Semmoinen korjaus volttilukemiin, että oikea tulos akusta oli 2,6 (eli ei täysin mykkä niinkuin aluksi ilmoitin), mutta kyllä se rikki käsittääkseni joka tapauksessa on. Mittari rupesi antamaan tuloksia vasta kun olin painanut hold-nappia, sitä ennen ei lukuja näkynyt. Rupesin epäilemään mittaria kun ei seinän pistorasiastakaan näyttänyt mitään lukemaa.
Laturia ei ole niin sitä en tähän hätään pysty testaamaan. Mutta uuden akun taidan nyt käydä hakemassa.
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Taitaa olla paras vaihtoehto kun laturia ei ole talossa. Kun saat akun paikolleen tarkista latausteho 13.4-14.9 v välissä pitäisi olla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Jep täytyy testailla lataustehoa kun mittarikin nyt on. Kiitoksia infosta. Latausjännite ilmeisesti testattava heti ajon jälkeen kun auto on sammutettu?
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Tuota laturi testataan niin moottori käy kaikki sähkökuluttavat laitteet pois päältä ja korotetulla kierroksilla. Mitä mittari näyttää. Akku pitäisi ladata täyteen ainakin minä teen sen ennen vaihtoa. Mutta ei pakollinen. Toi akunvaraustila testi auto seisoo yli yön ennen käynnistämistä mitataan jännite. Hyvä akku 12.7v huono 12v pintaan tämä on tälläinen pikatesti.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Epäilyttävän alhainen jännite, saman verran kuin tavallisessa sormipatterissa..sen mittarin käyttöä voi opetella kotona kaikista palohälyttimien, patterien ja kännylaturien jännitteitä tutkimalla..akkulaturikin näyttäis maksavan Motonetissa 39.90, ei nekään niin kalliita ole..semmonen on hyvä ollatim2 kirjoitti: ↑22 Maalis 2020 14:54
Semmoinen korjaus volttilukemiin, että oikea tulos akusta oli 2,6 (eli ei täysin mykkä niinkuin aluksi ilmoitin), mutta kyllä se rikki käsittääkseni joka tapauksessa on. Mittari rupesi antamaan tuloksia vasta kun olin painanut hold-nappia, sitä ennen ei lukuja näkynyt. Rupesin epäilemään mittaria kun ei seinän pistorasiastakaan näyttänyt mitään lukemaa.
Laturia ei ole niin sitä en tähän hätään pysty testaamaan. Mutta uuden akun taidan nyt käydä hakemassa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500198 ... -V-45-90-A
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Uusi akku vaihdettu ja ainakin tässä kohtaa kaikki kunnossa. Startissa huomasin suht selkeän eron, pyörähtää napakammin käyntiin kuin ennen.
Uusi akku näytti ennen kiinnitystä 12.4V tjms, ajoin vähän aikaa ja mittasin heti ajon jälkeen 13.3 tjms. Reilun vartin parkin jälkeen näytti 12.8. Täytyy nyt jatkaa mittailua huomenna kun auto seisonut pidempään.
Vanha akku näytti 2.5, tyhjenee siis edelleen (siinä kohtaa kun oli vielä viimeisiä hetkiä autossa kiinni, juuri ennen vaihtoa). Varmaan siinä jokin fataali vika sitten on.
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Uusi akku näytti ennen kiinnitystä 12.4V tjms, ajoin vähän aikaa ja mittasin heti ajon jälkeen 13.3 tjms. Reilun vartin parkin jälkeen näytti 12.8. Täytyy nyt jatkaa mittailua huomenna kun auto seisonut pidempään.
Vanha akku näytti 2.5, tyhjenee siis edelleen (siinä kohtaa kun oli vielä viimeisiä hetkiä autossa kiinni, juuri ennen vaihtoa). Varmaan siinä jokin fataali vika sitten on.
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Re: Focus 1.8 vm2010 - käynistettäessä mittariston kaikki valot sammuu
Hyvä että pelaa, huomasin viimeksi kun hain sieltä Motonetista akkua, niin oli mittari mukana ja huomasin että sielläkin uudet akut oli osa melkein täysiä ja osa lähes tyhjiä valmiiksi.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon