Ford Orion -89 käyntiongelmat
Ford Orion -89 käyntiongelmat
Elikkä semmoinen, kun autoa on vaivannut jo pitkään se että lähtee huonosti käyntiin, etenkin kuumana saa sahata aina jonkunaikaa että sitten hörisee käyntiin. Viimeaikoina on tullut myös oire että sammuilee kun palaa tyhjäkäynnille, ja huonosti vetää alhaalla. Nykyisin pakko ajaa kaupunkiajot ryyppy päällä vähäsen, muuten se yökkii vähänväliä. Maantienopeuksissa ryypyn voi pitää pois.
Oma epäily on bensapumppu, jos siellä on kalvossa reikä tai venähtänyt muutenvaan vanhuuttaan. Osaako joku suoriltaan kertoa kokemuksia aiheesta ? Kävi myös mielessä että onko kaasarissa jotain tukosta tms tyhjäkäyntipiirissä ? Vaiko voiko tukkoinen bensasuodatin jo tehdä mokomaa ? Kaasari on weber dftm 28/30. Kone siis 1.4 cvh.
Pitäisi äkkiä alkaa löytää vikoja, kun mahdollinen lomareissu lähestyy.
Oma epäily on bensapumppu, jos siellä on kalvossa reikä tai venähtänyt muutenvaan vanhuuttaan. Osaako joku suoriltaan kertoa kokemuksia aiheesta ? Kävi myös mielessä että onko kaasarissa jotain tukosta tms tyhjäkäyntipiirissä ? Vaiko voiko tukkoinen bensasuodatin jo tehdä mokomaa ? Kaasari on weber dftm 28/30. Kone siis 1.4 cvh.
Pitäisi äkkiä alkaa löytää vikoja, kun mahdollinen lomareissu lähestyy.
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Valitettavasti minusta ei ole paljoa apua, mutta hienoa, että näinkin vanhoja laitteita on edelleen käytössä.
Oletko tarkistanut, ettei missään tiivisteessä tai letkuissa olisi vuotoa?
Bräkeleanilla tms. testaillut tai silmämääräsesti käännellyt, taivutellut?
Joihinkin kaasuttimiin liittyy myös alipainekalvoja, onko tässä sellaisia?
Oletko tarkistanut, ettei missään tiivisteessä tai letkuissa olisi vuotoa?
Bräkeleanilla tms. testaillut tai silmämääräsesti käännellyt, taivutellut?
Joihinkin kaasuttimiin liittyy myös alipainekalvoja, onko tässä sellaisia?
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Jeesaatko minua ja kertoisit mitä huoltoja autolle tehty ettei tule luetteloa mitä minä tekisin. Laita tulppa ja sytysjohtosarja kuntoon samoin virranjakajankansi ja öyörijä jos ei vaihdettu lähiaikoina. Samoin ilmaputsari. Paljon tyjäkäynti kierrokset on tarviiko niitä säätää
Ajathan 98 bensalla
viewtopic.php?f=3&t=53283
viewtopic.php?f=3&t=34603
Vaihda se polttoainesuodatin ja mirnkä se bensanpinta kaasarissa onko siinä tarkistuslasia sivussa on merkkiviivassa bensa.ostaa pullon kaasuttimen puhdistusainetta ja putsaa kaasari että ne tiehyeet on puhtaat. Pullossa käyttöohje. Bensapumppu näihin ei paljon maksa jos autolla on ajettu paljonkin mitä mittari näyttää.
Ajathan 98 bensalla
viewtopic.php?f=3&t=53283
viewtopic.php?f=3&t=34603
Vaihda se polttoainesuodatin ja mirnkä se bensanpinta kaasarissa onko siinä tarkistuslasia sivussa on merkkiviivassa bensa.ostaa pullon kaasuttimen puhdistusainetta ja putsaa kaasari että ne tiehyeet on puhtaat. Pullossa käyttöohje. Bensapumppu näihin ei paljon maksa jos autolla on ajettu paljonkin mitä mittari näyttää.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Toi bensapumpun toimivuus voidaan kattoa niin että otetaan bensaletku pumpulta kaasariin, pistetään pulloon ja katotaan miten sitä bensaa tulee kun starttaa. Todennäköisesti sitä tulee ihan riittävästi. Mitään varsinaista bensansuodatintahan siellä ei ole eikä kaasarissa mitään tarkistuslasia. Siihen kaasaria ennen tulevaan letkuun voi laittaa vaikka tommosen, niin asia selviää heti..
https://www.mc-scatter.com/img/p/dl/lar ... 270423.jpg
Kaasarin tyhjäkäynnin seos-ja kierrossäädöt ovat sitten erikseen.
Vaikuttaa vähän sähköpuolen vialta, ettei kävis aina kaikilla pytyillä, veto puuttuu, pätkii, sammuu, ei lähe käyntiin lämpimänä..sen korjaamisesta jo mainittiin edellä linkeissä..
https://www.mc-scatter.com/img/p/dl/lar ... 270423.jpg
Kaasarin tyhjäkäynnin seos-ja kierrossäädöt ovat sitten erikseen.
Vaikuttaa vähän sähköpuolen vialta, ettei kävis aina kaikilla pytyillä, veto puuttuu, pätkii, sammuu, ei lähe käyntiin lämpimänä..sen korjaamisesta jo mainittiin edellä linkeissä..
Viimeksi muokannut tursas, 25 Tammi 2020 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Itsellä joskus oli nuorenamiehenä Datsun 100A laitoinin siihen sähköisenbensapunpun ja painetasaajan. Hyvä keksintö talvella lähti tosi hyvin käyntiin. Vinkkinä jos kiinnostaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Niin kait, tossa pitäis olla mekaaninen bensapumppu, idiioottivarma ja uusi maksoi kympin euroaikana, löytyykö niitä enää sitten mistään.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Tämä malli on rehellinen kaasurinmalli ilman mitään katalysaattoria ja muita juttuja.
Toisaalla oli myös sama moottorimalli ongelmien kanssa.
viewtopic.php?f=6&t=57617
Toisaalla oli myös sama moottorimalli ongelmien kanssa.
viewtopic.php?f=6&t=57617
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Toi on ykspisteruisku eikä kaasari..Renee kirjoitti: ↑25 Tammi 2020 10:13 Tämä malli on rehellinen kaasurinmalli ilman mitään katalysaattoria ja muita juttuja.
Toisaalla oli myös sama moottorimalli ongelmien kanssa.
viewtopic.php?f=6&t=57617
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Tiedän mutta tässäkin kysyjä ihan erimallia tarjosi alussa luvitko loppuun että 90 vm.tekele kyseessä.
https://ford.7zap.com/en/car/77/no/5/1528/15166/
Onko kysyjällä tällä tekniikalla auto?
https://ford.7zap.com/en/car/77/no/5/1528/15166/
Onko kysyjällä tällä tekniikalla auto?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Löytyykö tästä vielä ihan normi sytytyspuola? mullapa kerran Escossa se pätki ja vikaa etittiin viikko,toki vika voi olla muissakin ohjainyksiköissä jos normi puolaa ei enää ole...ohjainyksikkö mulla pimeni kerran kokonaan lämpimänä ja kylmänä taas toimi,uuden kun vaihto auto pelas. oli toki erimoottorillakin ja vanhempi
Näitä kun monilla eri variaatioilla kasattuna,pitäs melkeen nähnä mitä konehuoneessa on ja mitä ei.
Mulla ollu kyllä kans tyhjäkäyntipuute parissa vanhassa piha-autossa ja välillä vikaa ei oel helpolla löytyny,kaasari kannattaa purkaa,putsata ja jos uusia osia saa niin niillä kasaa aina parempi tulos,tuolla aikasemmin tulin juuri se että kun ei tiedä miten on aikasemmin huollettu ja mitä vaihdettu/korjattu mutta katsoo kaiken mahdollisen läpi eikä ensin yritä mitään turhaa säädellä jos mitään säädettävää enää edes on.
Näitä kun monilla eri variaatioilla kasattuna,pitäs melkeen nähnä mitä konehuoneessa on ja mitä ei.
Mulla ollu kyllä kans tyhjäkäyntipuute parissa vanhassa piha-autossa ja välillä vikaa ei oel helpolla löytyny,kaasari kannattaa purkaa,putsata ja jos uusia osia saa niin niillä kasaa aina parempi tulos,tuolla aikasemmin tulin juuri se että kun ei tiedä miten on aikasemmin huollettu ja mitä vaihdettu/korjattu mutta katsoo kaiken mahdollisen läpi eikä ensin yritä mitään turhaa säädellä jos mitään säädettävää enää edes on.
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Joo. Eilen kävin auton kimppuun paremmin, kun lämppärin moottori rupesi kuullostamaan sorvilta (toinen laakerti pamahti). Samalla sitten purkaessa konehuonetta selvitin tuota käyntivikaa. Aina tuossa siis on ollut tuo ongelma että suht huonosti käynnistyy; tai että saa sahata pitkään.
Mutta sitten itse oireisiin jota löytyi, johon tulikin jo heti tuolla alussa vastauksia näköjään. Eli bensapumppu vaikuttaisi olevan ihan ok. Virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu jo aikaisemmin tässä ihan hiljattain. Tulpanjohdot hajosi sitä mukaa kun niitä irroittelin Tulppia koitin tarkistaa vaan. Päädyin sitten ostamaan uudet tulpat sekä johdot. Johdot on nyt yleismallit biltemasta, laadukkaimman tuntuiset mitä löysin koko kaupungista.
Myös hämmästytti tuo että ilmanputsari joka oli vasta vaihdettu varmaan vuosi sitten, oli aivan umpitukossa, huohotusletku joka tulee kannen vasemmasta kulmasta putsariin, se kulma putsarista etenkin oli ihan uitettu öljystä ? Öljytikkukin oli hypännyt irti. Mutta jos taas noin rajusti huohottaisi, niin öljykorkki (joka vaan painetaan) olisi kyllä jo tippunut maailmalle. No, nyt on ainakin uusi putsari.
Kone ainakin nyt toistaiseksi lähtee käyntiin taas paremmin käyntiin ja alavääntö parani kyllä selkeästi, ja sammuileminen loppui. Vahoissa tulpissa oli 1mm kärkiväli, uusissa samnalaisissa oli 0,9mm, en niitä säädätnyt kun en tiennyt siihen hätään mikä olisi paras väli laittaa.
Ja se lämppärimoottori tuli myös tosiaan purettua, ja sainpahan senkin hyrräämään taas nätisti, vaikka tuota ei ole taidettu purettavaksi tehdä ollenkaan. Oli lämmittimen kennonkin päällä melkoinen oravanpesä, jonka samalla imuroin puhtaaksi.
Kiitokset kaikille vastauksista !
Mutta sitten itse oireisiin jota löytyi, johon tulikin jo heti tuolla alussa vastauksia näköjään. Eli bensapumppu vaikuttaisi olevan ihan ok. Virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu jo aikaisemmin tässä ihan hiljattain. Tulpanjohdot hajosi sitä mukaa kun niitä irroittelin Tulppia koitin tarkistaa vaan. Päädyin sitten ostamaan uudet tulpat sekä johdot. Johdot on nyt yleismallit biltemasta, laadukkaimman tuntuiset mitä löysin koko kaupungista.
Myös hämmästytti tuo että ilmanputsari joka oli vasta vaihdettu varmaan vuosi sitten, oli aivan umpitukossa, huohotusletku joka tulee kannen vasemmasta kulmasta putsariin, se kulma putsarista etenkin oli ihan uitettu öljystä ? Öljytikkukin oli hypännyt irti. Mutta jos taas noin rajusti huohottaisi, niin öljykorkki (joka vaan painetaan) olisi kyllä jo tippunut maailmalle. No, nyt on ainakin uusi putsari.
Kone ainakin nyt toistaiseksi lähtee käyntiin taas paremmin käyntiin ja alavääntö parani kyllä selkeästi, ja sammuileminen loppui. Vahoissa tulpissa oli 1mm kärkiväli, uusissa samnalaisissa oli 0,9mm, en niitä säädätnyt kun en tiennyt siihen hätään mikä olisi paras väli laittaa.
Ja se lämppärimoottori tuli myös tosiaan purettua, ja sainpahan senkin hyrräämään taas nätisti, vaikka tuota ei ole taidettu purettavaksi tehdä ollenkaan. Oli lämmittimen kennonkin päällä melkoinen oravanpesä, jonka samalla imuroin puhtaaksi.
Kiitokset kaikille vastauksista !
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
"Myös hämmästytti tuo että ilmanputsari joka oli vasta vaihdettu varmaan vuosi sitten, oli aivan umpitukossa, huohotusletku joka tulee kannen vasemmasta kulmasta putsariin, se kulma putsarista etenkin oli ihan uitettu öljystä ? Öljytikkukin oli hypännyt irti. Mutta jos taas noin rajusti huohottaisi, niin öljykorkki (joka vaan painetaan) olisi kyllä jo tippunut maailmalle. No, nyt on ainakin uusi putsari."
Se pitäis muistaakseni se huohotinletku ohjata sinne auton alle, jos paljon räkii öljyä ja huohottaa, eikä sinne ilmanputsariin..ei se nyt niin ympäristöystävällinen ratkaisu ole, mutta ei sitä Greta Thunbergiltä tarvii kysyä..
Se pitäis muistaakseni se huohotinletku ohjata sinne auton alle, jos paljon räkii öljyä ja huohottaa, eikä sinne ilmanputsariin..ei se nyt niin ympäristöystävällinen ratkaisu ole, mutta ei sitä Greta Thunbergiltä tarvii kysyä..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Millainen huohotussydeeni tässä on olisiko syytä tutkia että auki paikat. Jos mittatikku ei pysy paikoillaan
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Venttiilikopan vasemmasta takakulmasta menee lyhyt letkupätkä putsariin. Oikealla puolella on öljykorkki ja sitten takakulmassa on paksumpi letku joka menee suoraan lohkoon alas.
Tuo öljykorkki on siis vaan sellainen painettava versio, joka ei tiukasti siinä ole. Jos kone huohottaisi kovasti niin kyllä se sen öljykorkin ampuisi aika nopsaan pihalle. Tikun pölläyttäminen vaatii paljon enemmin painetta kuin tuo korkin irtoaminen, luulen että öljytikku on irronnut vaan muista syistä eikä ole huomattu.
Pitää perehtyä vielä tuohon huohotukseen paremmin. Tolla tahdilla jos sylkee öljyä huohotuksesta niin on auton pohja ja peräpääkin nopeasti aika hurjan näköinen. Ehkä siihen letkun pätkään voisi laittaa öljylle keruuastian väliin.
Tuo öljykorkki on siis vaan sellainen painettava versio, joka ei tiukasti siinä ole. Jos kone huohottaisi kovasti niin kyllä se sen öljykorkin ampuisi aika nopsaan pihalle. Tikun pölläyttäminen vaatii paljon enemmin painetta kuin tuo korkin irtoaminen, luulen että öljytikku on irronnut vaan muista syistä eikä ole huomattu.
Pitää perehtyä vielä tuohon huohotukseen paremmin. Tolla tahdilla jos sylkee öljyä huohotuksesta niin on auton pohja ja peräpääkin nopeasti aika hurjan näköinen. Ehkä siihen letkun pätkään voisi laittaa öljylle keruuastian väliin.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 21 Tammi 2020 15:00
- Paikkakunta: Paimio
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Mulla -86 eskossa tuo huohotusletku välillä jäätyi ja meni tukkoon ( lyhyttä ajoa) se sitten aiheutti öljytikun pomppaamisen pois paikoiltaan. Virittelin siihen tikkuun jousen, sillä seurauksella että ampui öljykorkin pois paikoiltaan. Konetila oli ikävän näköinen. Laitoin huohotusletkuun eristettä ( toinen paksumpi letku päälle) sillä tokeni.
=============
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Re: Ford Orion -89 käyntiongelmat
Otat sen letkun pois putsarista mikä sinne menee ja ohjaat huohottamaan auton alle,ei tukkoa putsaria,näin tein CVH Sierrassakin ettei turhaan höyryjä syö.leimalle sitten voi laitella letkun oikeaan paikkaan ettei ihmettele höyryjä.
Ainakin CVH moottoreissa ollu ihan yleistä että korkki katoaa tielle,itte laitoin ketjuun ja kiilasin vieläpä kumiletkun pätkän putsarin/korkin väliin ja pysyny on.
Sitä en ymmärrä miksi se sieltä lentää kun tämäkin vähän ajettu ja ohjurinkumitkin vaihettu eikä öljyä enää siis syö/vuoda?
Eihän nuo letkut ole kuin sen takia ettei mitään höyryjä pääsis ilmakehään,toki jos niitä menee muuttelee pitää katsoa tarkkaan ettei jää mitään letkuja avoimiksi mistä vetääkin ilmaa sisälle ja laihentaa seosta,sitten voipi olla ettei saa päästöjä enää kuriin...
Ainakin CVH moottoreissa ollu ihan yleistä että korkki katoaa tielle,itte laitoin ketjuun ja kiilasin vieläpä kumiletkun pätkän putsarin/korkin väliin ja pysyny on.
Sitä en ymmärrä miksi se sieltä lentää kun tämäkin vähän ajettu ja ohjurinkumitkin vaihettu eikä öljyä enää siis syö/vuoda?
Eihän nuo letkut ole kuin sen takia ettei mitään höyryjä pääsis ilmakehään,toki jos niitä menee muuttelee pitää katsoa tarkkaan ettei jää mitään letkuja avoimiksi mistä vetääkin ilmaa sisälle ja laihentaa seosta,sitten voipi olla ettei saa päästöjä enää kuriin...