Freeze kirjoitti: ↑18 Tammi 2020 12:41
Itselläni on kanssa pieni periaatteellinen takuucase menossa Fordin maahantuojan kanssa liittyen lainkirjaimen tulkintaan. Kerron sitten myöhemmin miten kävi, siltä varalta että saan itse nokkiini
Elikkäs case on nyt käsitelty.
Autooni jouduttiin tekemään takuukorjaus, ja tiedustelin ennen korjausta maahantuojalta, tilanteen kerrottuani, minne lähetän kululaskun korjaukseen ajosta. Perusteena
tämä - lakipykälää en tarkalleen valitettavasti löytänyt, mutta kuluttajansuojalakiinhan tämä varmaan perustuu:
Takuunantaja vastaa korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan muun muassa kuluttajalle tavaran toimittamisesta korjattavaksi aiheutuneet kulut, varaosat sekä korjaajan työ- ja matkakulut.
Maahantuoja ilmoitti että välilliset kulut eivät kuulu takuun piiriin, ja kehotti olemaan liikkeeseen yhteydessä mikäli haluan väliintuloa esim. vara-auton muodossa .... milläs helvetillä minä sen vara-auton sitten haen 56 km päästä, teleporttaamalla?

Takuunantajahan on auton valmistaja, jonka takia olin juuri yhteydessä suoraan heihin enkä myyjäliikkeeseen.
No, Fordin vastauksen jälkeen olin yhteydessä kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja heidän kannanottonsa oli seuraava:
Voit osoittaa kuluvaatimuksesi myös myyjäliikkeeseen takuukorjauksen vuoksi. Liitä mukaan auton maahantuojan antama vastaus.
Käytännössä siis virhevastuu on näissä tilanteissa jaettu eli kyseessä on yhteisvastuu myyjäliikkeen ja takuunantajan kesken. Virheilmoituksen eli reklamaatio voi osoittaa mille tahansa myyntiportaalle ja heidän tulisi ratkaista korvausasia keskuudessaan.
Mikäli takuuehdoissa on rajoitusehto sivukulujen kohdalla, tulee myyjäliikkeen silloin viimeistään korvata sinulle aiheutuneita ylimääräisiä matkakuluja korjaamolle.
Kuluttajariitalautakunnan käytännön mukaan korvausperusteena voidaan käyttää 0,25e/km.
Korvaus voi perustua myös siihen, ettei myyjäliike toimita käyttöön sijaisautoa korjauksen ajalle.
Eli älkää ajako autoa omaan piikkiin mukisematta takuukorjauksiin, vaan siitä voi vaatia korvausta. Laintulkinnassa jäin niskan päälle mutta muutamaa euroa en halunnut liikkeeltä – joka on minua palvellut hienosti – metsästää.
Maahantuojalle pitää käydä laittamassa vielä sopivan tiukkaa palautetta siitä, miten homman pitäisi toimia.