Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tietokone näyttää siis liian vähän?
Oma karkea laskelma tuolta Kuusamon reissulta sanoo, että meni noin kuuden litran tasossa. Mutta tämä ei ole tieteellisen tarkka, en muista litroja ja litrahintoja mitä tankkasin.
Se että sinulla ei ole weba ajon aikana käytössä selittää osaltaan matalampaa kulutusta.
Oma karkea laskelma tuolta Kuusamon reissulta sanoo, että meni noin kuuden litran tasossa. Mutta tämä ei ole tieteellisen tarkka, en muista litroja ja litrahintoja mitä tankkasin.
Se että sinulla ei ole weba ajon aikana käytössä selittää osaltaan matalampaa kulutusta.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo, siis jos tietokone näyttää 6,0, niin arvioni on että 6,3 vois olla todellinen.revote kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 19:54 Tietokone näyttää siis liian vähän?
Oma karkea laskelma tuolta Kuusamon reissulta sanoo, että meni noin kuuden litran tasossa. Mutta tämä ei ole tieteellisen tarkka, en muista litroja ja litrahintoja mitä tankkasin.
Se että sinulla ei ole weba ajon aikana käytössä selittää osaltaan matalampaa kulutusta.
Menikö mulla ohi jotain, kun Kuusamon reissullasi kulutus oli 7,1 ja tuossa edellä n. 6 l??
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tietokoneen mukaan ajoainetta meni 7,1l/100km mutta tosiaan todellista lukemaa en tiedä. Karkealla tasolla laskeskelin niin matalaa kutosta näytti laskimen näyttö. Mutta, ei laskelmani niin pielessä ole että jos vertaan sinun kertomaasi että todellinen on 0,3-0,4l tietokoneen lukeman päälle, ei mulla 7,5l/100km mennyt millään.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mitä nyky webastot/eberit nyt sitten polttaa esim tunnissa. Kyllä jos se on sellanen 0.5l/h, niin johan se nostaa keskikulutusta jos koko ajan taustalla pöhisee.
Hitto täytys tuosta omasta kattoo onko siinä vastukset sisäilmantulossa, kun ei ole webastoa. Kai se täytyy jättää ilman lämmitystä ulos päiväksi ja koittaa.
Hitto täytys tuosta omasta kattoo onko siinä vastukset sisäilmantulossa, kun ei ole webastoa. Kai se täytyy jättää ilman lämmitystä ulos päiväksi ja koittaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tekniikan Maailma sen testasi, taisi olla 0,6 - 0,7 litraa tunnissa dieseliä. Webasto ja Eber oli mukana.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ajotietokoneen mukaan vaihtelee 0,3-0,6 l/h. Näkee, kun auto pysähtyneenä esim valoissa. Tämä siis jo lämmenneellä koneella, heti käynnistyksen jälkeen saattaa olla enemmänkin
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
Re: Uusi Focus mk4 2018
Käyttäkää noita tankkauspäiväkirjoja kuten Spritmonitor niin ei tartte arvailla sitä kulutusta. Ajotietokoneen lukemilla ei ole mitään tekemistä todellisen kulutuksen kanssa.
Ite olen pistäny alusta asti tankkaukset ja huollot tuonne ylös, toimii myös auton omana huoltohistoriana. Sigusta klikkaamalla löytyy.
Löytyy myös helppokäyttöinen mobiiliappi jolla noita voi laittaa heti tankkauksen jälkeen.
Ei ole iso juttu pistää noita ylös jos oikeasti kiinnostaa yhtään seurata oman autonsa kulutusta ja kuluja.
Oman auton kakkosajotietokonetta ei ole nollattu kertaakaan ja se näyttää lukemaa 5,4l/100km 22tkm ja vuoden ajelun jälkeen,eli parin desin heitto todelliseen kulutukseen.
Btw, hauska huomata miten lähellä meillä on kulutukset Freezen kanssa.
Ite olen pistäny alusta asti tankkaukset ja huollot tuonne ylös, toimii myös auton omana huoltohistoriana. Sigusta klikkaamalla löytyy.
Löytyy myös helppokäyttöinen mobiiliappi jolla noita voi laittaa heti tankkauksen jälkeen.
Ei ole iso juttu pistää noita ylös jos oikeasti kiinnostaa yhtään seurata oman autonsa kulutusta ja kuluja.
Oman auton kakkosajotietokonetta ei ole nollattu kertaakaan ja se näyttää lukemaa 5,4l/100km 22tkm ja vuoden ajelun jälkeen,eli parin desin heitto todelliseen kulutukseen.
Btw, hauska huomata miten lähellä meillä on kulutukset Freezen kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Sinulla pomppasi kulutukset heti minusta edelle kun "löysit" ajonaikaisen Webaston
mutta kaikkihan siihen vaikuttaa. Ajoprofiilit, ympäristöt, keli, nokkasuojaus ...

Re: Uusi Focus mk4 2018
Harmi vaan kun tuo A8 automaatti syö tuota dieseliä aika kovin.
Mielestäni lähemmäksi 5 pitäisi päästä tuolla yhdistelmällä. https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Manuaalilla pääsee kuitenkin 4 pintaan. https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Ihmeen hyvin on tuo Mondeo vanhalla TDCi moottorilla pärjännyt kulutuslukemissa uudempia malleja vastaan.
=> Pitänee venyttää ajoneuvon vaihtoa vielä muutama vuosi.

Manuaalilla pääsee kuitenkin 4 pintaan. https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Ihmeen hyvin on tuo Mondeo vanhalla TDCi moottorilla pärjännyt kulutuslukemissa uudempia malleja vastaan.
=> Pitänee venyttää ajoneuvon vaihtoa vielä muutama vuosi.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei mitään tekemistä...
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16

Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulle ihan samantekevää, automaatin mukavuus on asia josta olen valmis maksamaan isomman kulutuksen muodossa.janti kirjoitti: ↑31 Joulu 2019 11:40 Harmi vaan kun tuo A8 automaatti syö tuota dieseliä aika kovin.Mielestäni lähemmäksi 5 pitäisi päästä tuolla yhdistelmällä. https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Manuaalilla pääsee kuitenkin 4 pintaan. https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Ihmeen hyvin on tuo Mondeo vanhalla TDCi moottorilla pärjännyt kulutuslukemissa uudempia malleja vastaan.
=> Pitänee venyttää ajoneuvon vaihtoa vielä muutama vuosi.![]()
Manuaalia ei tähän talouteen tule enää koskaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sama.
Ja myös polttoaineen kulutus on toissijainen seikka, halusin nyt vain seurata kun ensimmäinen pidempi roadtippi käytiin nyt vetämässä.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Re: Uusi Focus mk4 2018
30 000 km jälkeen mitattu kulutus matkamittaria ja tankkausmääriä käyttäen 6,0 ja ajotietokone 2 mukaan 5,8. Siis nollasin tuon 2 ajotietokeneen vasta 30 tkm. jälkeen. Eli uskon että ainakin omissa ajoissa tuo ajotietokone näyttää pitkässä juoksussa noin 0,2 l liian vähän.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Re: Uusi Focus mk4 2018
Nyt on itsellekin kertynyt kokemuksia kolmen kuukauden ja 5000 kilometrin verran farkku Active Focuksella, koneena 1,5 ecoboost 182 ja A8.
Auto on elokuun tuotantoa, mallia 2019.75.
Aika iso osa ajosta on kaupunki painotteista, keskinopeudet 39-48km/h välillä. Puolen tankin verran ajeltu maantiellä 5,8l kulutuksella ja pelkkää kaupunkiajoa ajaessa keskikulutus ollut 9l. Tankillisten kulutukset on vaihdelleet 7,0-8,3 välillä. Keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan on 7,7l ja käsin laskettuna 7,78l joten omaan käyttöön ajotietokone on riittävän tarkka.
Pääasiassa automaatti toimii hienosti, vaihteiden vaihdot on nopeita eikä laatikko mieti kun kaasua runttaa kunnolla. Voimaa on koneessakin omaan tarpeeseen riittävästi, kulkupuoli on kunnossa. Ainakin toistaiseksi Webasto on lähtenyt päälle aina ja s/s toimii myöskin. Activen kapeampi rengastus toimii hyvin Suomen uraisilla teillä, 18” vanteellakin eivät urat tunnu häiritsevästi. Kokonaisuudessaan ajettavuuden osalta ei ole löytynyt moitittavaa, ainoastaan kehuttavaa.
Pajalle ei olla vielä menty yhdenkään vian takia mutta näistä juteltiin korjaamon kanssa, mutta ei ole olemassa mitään korjausta niin ei varattu aikaakaan:
- Keskimmäinen takaturvavyö jää hälyttämään jos autoa ei sammuta kun tuolta paikalta joku nousee pois
- Ovien reunasuojukset toimivat nihkeästi eivätkä aina ovea avattaessa mene oven reunaan asti
Muita huomioita:
- Parkkitutkien äänet eivät aina kuulu kaiuttimista vaan jostain mittariston luota, seuraavalla käynnistyskerralla vika on yleensä taas poissa. Sama
ongelma oli jo 2015 mallisessa Mondeossa jota ei ikinä saatu korjattua, joten tuskin tässäkään
- Välillä kiihdyttäessä tuntuu kuin veto hieman nykisi, meno on vähän heijaavaa. Tuntuu kuin automaatti melkein vaihtaisi pienemmälle, mutta ei
kuitenkaan vaihda ja tämä tuntuu kiihdytyksessä. Reilummin kun painaa kaasua niin vaihde menee pienemmälle ja veto on tasaista
- R ja D vaihteiden välillä vaihtaminen on turkasen hidasta, vaihteen kytkeytyminen kestää liian kauan
Saa nähdä miten seuraavat 5 tonnia menevät.
Auto on elokuun tuotantoa, mallia 2019.75.
Aika iso osa ajosta on kaupunki painotteista, keskinopeudet 39-48km/h välillä. Puolen tankin verran ajeltu maantiellä 5,8l kulutuksella ja pelkkää kaupunkiajoa ajaessa keskikulutus ollut 9l. Tankillisten kulutukset on vaihdelleet 7,0-8,3 välillä. Keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan on 7,7l ja käsin laskettuna 7,78l joten omaan käyttöön ajotietokone on riittävän tarkka.
Pääasiassa automaatti toimii hienosti, vaihteiden vaihdot on nopeita eikä laatikko mieti kun kaasua runttaa kunnolla. Voimaa on koneessakin omaan tarpeeseen riittävästi, kulkupuoli on kunnossa. Ainakin toistaiseksi Webasto on lähtenyt päälle aina ja s/s toimii myöskin. Activen kapeampi rengastus toimii hyvin Suomen uraisilla teillä, 18” vanteellakin eivät urat tunnu häiritsevästi. Kokonaisuudessaan ajettavuuden osalta ei ole löytynyt moitittavaa, ainoastaan kehuttavaa.
Pajalle ei olla vielä menty yhdenkään vian takia mutta näistä juteltiin korjaamon kanssa, mutta ei ole olemassa mitään korjausta niin ei varattu aikaakaan:
- Keskimmäinen takaturvavyö jää hälyttämään jos autoa ei sammuta kun tuolta paikalta joku nousee pois
- Ovien reunasuojukset toimivat nihkeästi eivätkä aina ovea avattaessa mene oven reunaan asti
Muita huomioita:
- Parkkitutkien äänet eivät aina kuulu kaiuttimista vaan jostain mittariston luota, seuraavalla käynnistyskerralla vika on yleensä taas poissa. Sama
ongelma oli jo 2015 mallisessa Mondeossa jota ei ikinä saatu korjattua, joten tuskin tässäkään
- Välillä kiihdyttäessä tuntuu kuin veto hieman nykisi, meno on vähän heijaavaa. Tuntuu kuin automaatti melkein vaihtaisi pienemmälle, mutta ei
kuitenkaan vaihda ja tämä tuntuu kiihdytyksessä. Reilummin kun painaa kaasua niin vaihde menee pienemmälle ja veto on tasaista
- R ja D vaihteiden välillä vaihtaminen on turkasen hidasta, vaihteen kytkeytyminen kestää liian kauan
Saa nähdä miten seuraavat 5 tonnia menevät.
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tänä aamuna oli aika kova tuuli töihin ajellessa ja vähän tuntui välillä jonkinlaista heikahtelua, mutta ei mitään ylimäärästä ohjauksen tarvetta. Vielä jonkun verran häiritsee 205/60/16 talvirenkailla ohuempi ajotuntuma ja ohjauksesta tavallaan puuttuu se terävin tunto vaikka kuskin paikalle kyllä tulee hyvin kaikki info tiestä ja kelistä. Kuitenkin taidan jossain vaiheessa pyöräkulmat tarkistuttaa....
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kokeileppa 3-2,8 bar paineita renkaisiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulla oli vastaavaa käytöstä noin kuukausi sitten. Nyt on parkkitutkien ja ajotietokoneen äänet siirtynyt kokonaan mittariston taakse ja viime viikolla myös puheluiden äänet siirtyi sinne. Seuraavaksi varmaan musiikki...
Huolto ens viikolla ja toivotaan että tähän olisi joku korjaus olemassa vaikka Mondeoon ei ollut.

Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tätä sivutuuliherkkyyttä kritisoin muutama viesti sitten. Meinaatko, että kulmat voisi olla pielessä? Uudessa autossa?@rsk@ kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 08:51 Tänä aamuna oli aika kova tuuli töihin ajellessa ja vähän tuntui välillä jonkinlaista heikahtelua, mutta ei mitään ylimäärästä ohjauksen tarvetta. Vielä jonkun verran häiritsee 205/60/16 talvirenkailla ohuempi ajotuntuma ja ohjauksesta tavallaan puuttuu se terävin tunto vaikka kuskin paikalle kyllä tulee hyvin kaikki info tiestä ja kelistä. Kuitenkin taidan jossain vaiheessa pyöräkulmat tarkistuttaa....
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei tuossa hb:ssä ole varsinaista sivutuuliherkkyyttä, mutta wagonissa tein sen havainnon näitä koeajellessa.
Ei se tavatonta ole, että kulmat olis viturallaan..
Ei se tavatonta ole, että kulmat olis viturallaan..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Aina kun olen uutta autoa käyttänyt nelipyöräsuuntauksessa on löytynyt säädettävää. Joko tehtaalta lähtee vähän huolimattomasti säädettyjä tai sitten esim. rajut pyörien sidonnat ja kova kuljetus voi aiheuttaa säätöjen muuttumista?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Focus mk4 2018
Hmm, tämä voisi selittää myös uraherkkyyden. Pitääpä ottaa tämä puheeksi huollossa, 13.1. on aika takaluukun kaasujousen vaihtoon.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Minä taas en ole havainnut uraherkkyyttä. Vaan pikemminkin uratunnottumuutta.
Auto ei välitä urista yhtään mitään vaan menee sinne minne ohjataan. Ja ohjaamaan sitä joutuu koko ajan.
En sitten tiedä johtuuko ohjaustehostinratkaisuista vai ripustusten geometriasta vai renkaista mutta tien pinnan puodot eivät välity rattiin mitenkään.
Itseäni tämä häiritsee jonkun verran kun olen tottunut autoihin jotka pysyvät urissa. Esimerkiksi vanha Connectini ja perheen kakkosauto MK2 focus seuraavat ajouria niin, että riittää kun kättä vain pitää ratilla.
Tämä uusi taas on kokoajan menossa jompaan kumpaan reunaan ja autoa on herkeämättä ohjattava. Ei se varsinaisesti pyri urista poiskaan eikä ole levoton mutta mitään suuntavaistoa siihen ei ole ohjelmoitu.
Tottumiskysymys varmaan.
Työn puolesta tulee ajettua Octavialla pitkiä matkoja ja se on aikalailla samanlainen näiltä osin.
Auto ei välitä urista yhtään mitään vaan menee sinne minne ohjataan. Ja ohjaamaan sitä joutuu koko ajan.
En sitten tiedä johtuuko ohjaustehostinratkaisuista vai ripustusten geometriasta vai renkaista mutta tien pinnan puodot eivät välity rattiin mitenkään.
Itseäni tämä häiritsee jonkun verran kun olen tottunut autoihin jotka pysyvät urissa. Esimerkiksi vanha Connectini ja perheen kakkosauto MK2 focus seuraavat ajouria niin, että riittää kun kättä vain pitää ratilla.
Tämä uusi taas on kokoajan menossa jompaan kumpaan reunaan ja autoa on herkeämättä ohjattava. Ei se varsinaisesti pyri urista poiskaan eikä ole levoton mutta mitään suuntavaistoa siihen ei ole ohjelmoitu.
Tottumiskysymys varmaan.
Työn puolesta tulee ajettua Octavialla pitkiä matkoja ja se on aikalailla samanlainen näiltä osin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ehkä tuo ohjaus on kuitenkin hiukan liian kevyt ja herkkä, eli täytys ajaa etusormella ja peukalolla pitelemällä ja tämä korostuu kapeemmilla/korkeampi profiilisimmilla talvirenkailla. Hankala sanoa. Tekis mieli koittaa 215/55/16 talvirenkaita, tai sitten jotain 17". Toisaalta välillä tuntuu, että takertuu vähän liian pieniin asioihin liian tarkasti. Mutta tuo st-line alusta vaikuttaisi kuitenkin olevan vähän leveämmän renkaan tarpeessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
No näinhän se pitäisi ainakin omaan makuun ollakin, auto menee sinne minne minä sen ohjastan. Kommenttisi perusteella saattaisi hyvin ollakin, että mulla on kulmissa säädettävää.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 13:22 Minä taas en ole havainnut uraherkkyyttä. Vaan pikemminkin uratunnottumuutta.
Auto ei välitä urista yhtään mitään vaan menee sinne minne ohjataan.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee