Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Ostin syyskuussa kolmannen mk3 1.8 duratec farkun. Ostohetkellä ajotietokone näytti 7,5:n keskikulutusta, mikä oli mielestäni vähän liikaa. Lukema putosi 7,2:een omalla ajotyylillä. Eristin pakosarjan Motonetin basalttivillalla (meni n 2 pakettia). Korotin pakosarjan suojaa peltisoirolla ja tein pellistä myös uuden yläosan. Tällä tavoin sain pakosarjan päällekin n 8 cm villakerroksen. Alkuperäisen alumiinisen suojan alle ei mahdu kovin paksua villakerrosta. Nyt voi heti ajon jälkeen avata konepellin ja laittaa käden pakosarjan uuden suojapellin päälle, eikä käsi pala. Kulutuslukema putosi 6,7:ään.
Syksyn aikana latausvalo syttyili välillä ja aluksi osasin vain ihmetellä asiaa. Sitten katselin vähän konepellin alle ja huomasin laturin takaosassa hapettuneen johtoliitoksen (laturin + kaapeli, mutta silloin en vielä tiennyt sitä). Ruiskutin liitokseen CRC:tä ja se tuntui auttavan. Latausvalo ei enää syttynyt.
Kaksi päivää sitten kesken ajon alkoi palaneen käryä tulla sisään ja auto oli hinattava kotiin. Irrotin laturista pahasti hapettuneen + kaapelin. (Huom. Ensin akun miinusjohto irti!) Liitoskohdassa oleva muovinen suoja oli selvästi palanut/sulanut mistä käry todennäköisesti oli peräisin. Hioin kaapelin päässä olevan liittimen ja laturin puolen kiinnityskohdan (ruuvi) santapaperilla. Tuli kiiltävä kuparipinta näkyviin. Rasvasin kaikki osat Bilteman akkunaparasvalla ja laitoin kaapelin kiinni uudella mutterilla.
Pienoinen yllätys seurasi sitten koeajossa. Akun irroittamisen jälkeen kulutuslukema oli taas 7,5:ssä, mikä lienee joku oletusarvo. Lukema lähti kuitenkin laskemaan ja jo runsaan 20 km ajon jälkeen se putosi uuteen ennätykseen eli 6,6:een. Ja kotiin tullessa n 40 km ajon jälkeen lukema oli pudonnut 6,2:een. Eli mikäli en ole ihan väärässä, niin laturin hapettuneen + kaapelin liitoksen huolto vähensi polttoaineen kulutusta n puoli litraa!?
Tankilla mitattuja lukemia ei vielä ole, mutta näyttää vahvasti siltä, että ainakin ko. liitoksen kunnosta kannattaa pitää hyvää huolta.
Ajot ovat pääasiassa työmatkoja ympäri pääkaupunkiseutua, ei kuitenkaan Helsingin keskustan alueella.
Syksyn aikana latausvalo syttyili välillä ja aluksi osasin vain ihmetellä asiaa. Sitten katselin vähän konepellin alle ja huomasin laturin takaosassa hapettuneen johtoliitoksen (laturin + kaapeli, mutta silloin en vielä tiennyt sitä). Ruiskutin liitokseen CRC:tä ja se tuntui auttavan. Latausvalo ei enää syttynyt.
Kaksi päivää sitten kesken ajon alkoi palaneen käryä tulla sisään ja auto oli hinattava kotiin. Irrotin laturista pahasti hapettuneen + kaapelin. (Huom. Ensin akun miinusjohto irti!) Liitoskohdassa oleva muovinen suoja oli selvästi palanut/sulanut mistä käry todennäköisesti oli peräisin. Hioin kaapelin päässä olevan liittimen ja laturin puolen kiinnityskohdan (ruuvi) santapaperilla. Tuli kiiltävä kuparipinta näkyviin. Rasvasin kaikki osat Bilteman akkunaparasvalla ja laitoin kaapelin kiinni uudella mutterilla.
Pienoinen yllätys seurasi sitten koeajossa. Akun irroittamisen jälkeen kulutuslukema oli taas 7,5:ssä, mikä lienee joku oletusarvo. Lukema lähti kuitenkin laskemaan ja jo runsaan 20 km ajon jälkeen se putosi uuteen ennätykseen eli 6,6:een. Ja kotiin tullessa n 40 km ajon jälkeen lukema oli pudonnut 6,2:een. Eli mikäli en ole ihan väärässä, niin laturin hapettuneen + kaapelin liitoksen huolto vähensi polttoaineen kulutusta n puoli litraa!?
Tankilla mitattuja lukemia ei vielä ole, mutta näyttää vahvasti siltä, että ainakin ko. liitoksen kunnosta kannattaa pitää hyvää huolta.
Ajot ovat pääasiassa työmatkoja ympäri pääkaupunkiseutua, ei kuitenkaan Helsingin keskustan alueella.
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Joo laske oikea kulutus kunnolla vaikka 2000km matkalta. Kymää ja paperia hyväksi käyttäen. Toivottavasti laturi ei kärsinnyt tuosta oikosulusta. Onko sulla sähkömittaria näkee paljon auto lataa. Kuinka tässä mallissa ottaako imuilman esilämmityksen pakosarjasta
Toiseksi tarkista moottorin ja korin maatoituspisteet että siellä on puhdas pelti kaapelia vasten.
Toiseksi tarkista moottorin ja korin maatoituspisteet että siellä on puhdas pelti kaapelia vasten.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Ei taida ruiskukoneissa käytetä esilämmitystä... Taitaa olla noiden kaasarikoneiden juttuja jäätyvinä kurkuina.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Kuules kyllä omassa Volvossa on. Ihan ruiskupeli on ja tosi hyvä keksintö ei kaasuläpät jäähdy talvella.
Kuulemma moottori hajoaa jos ei ole tätä artic.varustusta
Muistakaa se
https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/i ... tys/314132
Kuulemma moottori hajoaa jos ei ole tätä artic.varustusta
Muistakaa se
https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/i ... tys/314132
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Onnittelut hyvän auton valinnan johdosta...Raimo59 kirjoitti: ↑04 Joulu 2019 21:15 Ostin syyskuussa kolmannen mk3 1.8 duratec farkun. Ostohetkellä ajotietokone näytti 7,5:n keskikulutusta, mikä oli mielestäni vähän liikaa. Lukema putosi 7,2:een omalla ajotyylillä. Eristin pakosarjan Motonetin basalttivillalla (meni n 2 pakettia). Korotin pakosarjan suojaa peltisoirolla ja tein pellistä myös uuden yläosan. Tällä tavoin sain pakosarjan päällekin n 8 cm villakerroksen. Alkuperäisen alumiinisen suojan alle ei mahdu kovin paksua villakerrosta. Nyt voi heti ajon jälkeen avata konepellin ja laittaa käden pakosarjan uuden suojapellin päälle, eikä käsi pala. Kulutuslukema putosi 6,7:ään.


Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Kummaa homma tuo pakosarjojen eristely nykyään...niinkö kylmänä käy että kulutus muka nousee?
Susihan tuommoinen tekniikka sitten on täällä Suomen kylmissä oloissa,mitenkä sitten kesän 30 asteen helteessä kun eristetty?
Aika erikoisia on nykyautot muuta en voi sanoa,nuo vanhat räppänät lykkää lämpöä minkä kerkii ja jos ei nii pahvi nokalle niin toimii.
Kummaksi on kyllä maailma menny ja tälläsilläkö se sitten pelastuu
Susihan tuommoinen tekniikka sitten on täällä Suomen kylmissä oloissa,mitenkä sitten kesän 30 asteen helteessä kun eristetty?
Aika erikoisia on nykyautot muuta en voi sanoa,nuo vanhat räppänät lykkää lämpöä minkä kerkii ja jos ei nii pahvi nokalle niin toimii.
Kummaksi on kyllä maailma menny ja tälläsilläkö se sitten pelastuu
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Pakosarjan eristämisestä saatava hyöty (tehon lisäys) perustuu fysiikkaan. Kuuma kaasu virtaa nopeammin kuin viileämpi. Virtausnopeuden kasvu johtuu kaasun taipumuksesta laajentua lämpötilan noustessa. Pakosarjan eristäminen (yleensä se tehdään nauhoilla tai keraamipinnoitteella) taitaa olla aika tavallinen virityskeino moottorien tehoista kiinnostuneiden keskuudessa. Samalla se on kuitenkin halpa ja melko helppo tapa parantaa auton polttoainetaloutta, mikäli se sattuu olemaan kiinostuksen kohteena.
Laturi taitaa olla kunnossa, koska latausvalo ei pala ja akun jännite pysyy hyvällä tasolla (jossain 12.8 V). Mutta kokemus antoi motivaatiota tarkistaa muutkin sähkö/maadoitusliitännät.
Tällä hetkellä farkkumondeon (81 kW) ajotietokoneen antama alin kulutuslukema on tasan 6 l (6.0), mikä on mielestäni aika hyvä lukema. Eli pudotusta ennen laturin kaapeliliittimen huoltoa on 0,7 l.
Varmaan koneessa (yli 300000 km) olisi muutakin viilattavaa (nokka-akselin säätö?), jolla kulutusta voisi vielä kutistaa. Pitäisi vaan vielä vanhana oppia uusia juttuja...
Laturi taitaa olla kunnossa, koska latausvalo ei pala ja akun jännite pysyy hyvällä tasolla (jossain 12.8 V). Mutta kokemus antoi motivaatiota tarkistaa muutkin sähkö/maadoitusliitännät.
Tällä hetkellä farkkumondeon (81 kW) ajotietokoneen antama alin kulutuslukema on tasan 6 l (6.0), mikä on mielestäni aika hyvä lukema. Eli pudotusta ennen laturin kaapeliliittimen huoltoa on 0,7 l.
Varmaan koneessa (yli 300000 km) olisi muutakin viilattavaa (nokka-akselin säätö?), jolla kulutusta voisi vielä kutistaa. Pitäisi vaan vielä vanhana oppia uusia juttuja...
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Kyllä tuossa tietenkin oikeassa olet kun polttoaineetkin ovat muuttuneet,ei tule lämpöä kuten aikoinaan se on huomattu.
Joo ei taida enää mullakaan riittää elonaika et alkais uudempia juttuja opettelee,nuoret menny jo edelle heh.
Joo ei taida enää mullakaan riittää elonaika et alkais uudempia juttuja opettelee,nuoret menny jo edelle heh.
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
1995 2.9 V6 Scorpion Cosworth ei ole esilämmitystäRenee kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 10:14 Kuules kyllä omassa Volvossa on. Ihan ruiskupeli on ja tosi hyvä keksintö ei kaasuläpät jäähdy talvella.
Kuulemma moottori hajoaa jos ei ole tätä artic.varustusta
Muistakaa se
https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/i ... tys/314132
2008 2.3 Mondeo ei ole esilämmitystä
2011 2.0 EcoBoost Mondeo ei ole esilämmitystä.
Jeep Wagoneer 1974 5.9 V8 Kaasari, tässä pakokaasut lämmitti imusarjaa kaasarin alla, poistin käytöstä eli tukin kanavat, ei kone hajonnut, joskus 0 kelillä aivasti kaasarin kautta kun kylmä kone mutta vieläkin laite ajossa.
Kuulema moottorit kestää ilmankin ja eipä nuo kaasuläpät jäädy ruiskukoneissa, ei sitä tarvita eikä moottorit hajoa, eriasia on huonosti suunitellut huohotukset joita on jäätynyt ja sitä kautta moottoreita parit hajonnut kun lykännyt öljyt pihalle mittatikun kautta.
Linkistäsi poimittuja:
Imuilman esilämmittimet ovat -80 luvun kaasutinmoottoreiden aikaa, ei siis nykyaikaa. Eihän ruiskumoottori tarvitse mitään esilämmityksiä. Ehkä joissakin nykymoottoreissa tämmöinen voi olla, mutta käytännössä se on turha kapine.
Toinen juttu ovat nämä huohotinputkien lämmittimet(Peugeot 206) joita on asennettu tiettyihin merkkeihin jälkikäteen, mutta uskoisin tehtaan jo korjanneen tällaiset tyyppiviat nykyisiin autoihin.
Mikäseon kun on mennyt jo hukkaan? Sellainenhan oli eka kinnerissäni Kupla-66(seksiseks) mallissa. Leko mäntäkaasareissa välttämätön, ellei jopa pakollinen. Ei sen puute mitään hajota vaan kaasarin kurkun kuuraantuminen umpeen ahistaa motikan hengityksen ja tehot häviää. Kannattaa katsahtaa ix:stä niin huomaa sen tarpeen sopivissa kosteuksisa jo +15C:ssä. Turboruiskarissa ei tarvita.
Kannattaa muistaa, että Autontuojat ry:n johtaja Puputti on autoKAUPAN asiantuntija, mikä ei välttämättä tee hänestä autoTEKNIIKAN asiantuntijaa ja että lehtijutuissa on myös toimittajan väärinkäsityksen mahdollisuus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mondeo mk3 Duratecin laturiongelmasta ja kulutuksesta
Tämä vain toteamus jota näkyy ihan autontuojien yhdistyksen pj käyttävän. Ja autoissa ei näy olevan noira juttuja kummiskin. Mutta otetaan esimerkki talosta sitä lämmitetään vaikka sähköllä. Mutta ilmanvaihto aika heikko kun tuloilmaa talvipakkasilla monesti on -30 asteista. Sisällä aika viileää kun vertaa naapurin taloon. Jossa tuleva ilma esilämmitetään vastaavasti samalaisissa olosuhteissa sinne +30. Kummassa talossa mieluumin asuisit. Mutta mulla Volvossa on vakiona toi joten varmaakin tämä juttu on tässä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali