Escort -00 STW taka-akselin vaihto <RATKAISTU>
Escort -00 STW taka-akselin vaihto <RATKAISTU>
Vein esko-pojan katsurin tarkastukseen, kaikki meni hyvin (20 pikkuvikaa, hylätty ja katsurin haukut päälle) kunnes päästiin auton alle katsomaan alustan kuntoa. Taka-akselin kohdalla katsuri tuumasi, että kato ville pirua, täällähän on kaksi reikää vastakkaisilla puolilla.
Taka-akselin hitsaaminenhan on nykypäivänä ainakin kiellettyä, joten se pitää vaihtaa. Kuitenkin jos on hyvä hitsari, maskeeraaja ja valehtelija niin se pitäisi hitsaamallakin onnistua. (tietääkö kukaan, koska tuo akselin hitsaaminen muuttui no-no:ksi? Muistaakseni se on aika tuore juttu, 2-4 vuotta tms..)
Onko muut joutuneet vaihtamaan eskortteihinsa taka-akseleita? Ei vaikuta ainakaan hirveän suurelta hommalta, mutta aina näissä jotain tulee eteen...
Hitsaamisen kannalta reiät olivat aika huonossa paikassa + minulla on toinen varaosaesko, jonka taka-akseli näyttää jopa melkein yhtä hyvältä kuin naapurin täti.
Tarkastetaankohan takajarrut ja laakerit ym. akseliin liittyvät, mikäli sen vaihtaa?
Taka-akselin hitsaaminenhan on nykypäivänä ainakin kiellettyä, joten se pitää vaihtaa. Kuitenkin jos on hyvä hitsari, maskeeraaja ja valehtelija niin se pitäisi hitsaamallakin onnistua. (tietääkö kukaan, koska tuo akselin hitsaaminen muuttui no-no:ksi? Muistaakseni se on aika tuore juttu, 2-4 vuotta tms..)
Onko muut joutuneet vaihtamaan eskortteihinsa taka-akseleita? Ei vaikuta ainakaan hirveän suurelta hommalta, mutta aina näissä jotain tulee eteen...
Hitsaamisen kannalta reiät olivat aika huonossa paikassa + minulla on toinen varaosaesko, jonka taka-akseli näyttää jopa melkein yhtä hyvältä kuin naapurin täti.
Tarkastetaankohan takajarrut ja laakerit ym. akseliin liittyvät, mikäli sen vaihtaa?
Viimeksi muokannut ebetra, 15 Syys 2019 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto
Tuossa käytti yksi kylänmies B-Kadettia katsastuksessa ja käski hitsata takajousenkupit kuntoon,ne kun Opelissa ihan taas omanlaisensa,tuumas että ei noita muuten kuntoon saakkaan,eli vanhoissa autoissa olis sallittua mutta uudemmissa joihin osia saa niin Ei,näin itse olen kuullu että joskus ei saanu etuiskarilautasiakaan hitsata/vaihtaa nyt sitten vanhoihin saa koska niitä muuten ei mistää voi saada.
Eli sun Escossa pitäs sitte löytää ehjä akselisto,ainut järkevä vaihtoehto taitas olla parsia kasaan mitä parhaimmin se akseli joka on parhain ja fiksata se ettei mitään näy mistään ja mennä näytille,ei ne taida sentää vielä röntgenillä saumoja katella heh?
Eli sun Escossa pitäs sitte löytää ehjä akselisto,ainut järkevä vaihtoehto taitas olla parsia kasaan mitä parhaimmin se akseli joka on parhain ja fiksata se ettei mitään näy mistään ja mennä näytille,ei ne taida sentää vielä röntgenillä saumoja katella heh?
Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto
Onkohan siellä edes yhtenäistä taka-akselia vaan erilliset alatukivarret.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto
Täälläpäs nyt hifistellään..


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto
Tarinalle löytyi onnellinen loppu, kun vaihdoin varaosaeskon ja käyttöeskon akselit päittäin. Jarruthan siinä piti purkaa kun jarrukilvetykset on vissiin hitsuuteltu akseleihin kiinni.
Ei nyt loppujen lopuksi kovin iso homma ollut, leimallakaan ei katsottu jarruja tai muuta kuin vähän tökittiin uutta mustaksi maalattua ja massattua kaunista akselia.
Ja kyllä, ihan yhtenäinen jäykkä akseli tämän vuotisessa menopelissä on. Akselin ja apurungon välisessä V:n muotoisessa välikössä oli ruostereiät, jotka olisi ollut suht vaikea hitsata (+hioa) ja maskeerata sellaiseksi, ettei sitä katsastusmiehen silmä nää.
Jousikupit oli molemmat ruostuneet irti vanhasta akselista, toisessa ne olivat ihme kyllä kiinni ja hyväkuntoiset
Ei nyt loppujen lopuksi kovin iso homma ollut, leimallakaan ei katsottu jarruja tai muuta kuin vähän tökittiin uutta mustaksi maalattua ja massattua kaunista akselia.
Ja kyllä, ihan yhtenäinen jäykkä akseli tämän vuotisessa menopelissä on. Akselin ja apurungon välisessä V:n muotoisessa välikössä oli ruostereiät, jotka olisi ollut suht vaikea hitsata (+hioa) ja maskeerata sellaiseksi, ettei sitä katsastusmiehen silmä nää.
Jousikupit oli molemmat ruostuneet irti vanhasta akselista, toisessa ne olivat ihme kyllä kiinni ja hyväkuntoiset

Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto <RATKAISTU>
hieno homma että sait työn tehtyä,tuota en tiedä onko jarrukilvet millä kiinni? luulisi kyllä että irti lähtis jos vaihtaa pitäis...
Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto
Kirjoittaja lienee senverran nuori, ettei tiedä, jotta B-mallin Opel Kadett on on takavetoinen menopeli, ja siinä alunperinkin on jousikupit hitsaamalla kiinni perältä tulevasta vetoakselin putkessa.
Allekirjoittaneen ensimmäinen menopeli oli tuollainen, vm-70 muistaakseni.
Seuraava olikin sitten Avenger, oikeen tonniviissatasella koneella.
Meinas kyllä tulla Sumpin takia maastamuutto, kun konerempan yhteydessä sitä viilasin, ja menin ehdottamaan äijälle perämuutoksia, kun duunini huomasi ....
Tiesihän tuo, vanha kisakuski ....

Re: Escort -00 STW taka-akselin vaihto <RATKAISTU>
Jep edesmenny kaverini kippasi oman Sumppinsa katolleen meidän kylillä suorastaan ihme oli ettei käyny hänelle tai emännälle saati pikkupojallekkaan mitään!
Oli vaan liian kova vauhti ja nastarenkaat alla ja loun kyllä arvaa mitä mutkassa käy asfaltilla,hän oli tietyn Ford mallin harrastaja henkeen ja vereen mutta se onkin jo pidempi juttu.
Poistui kyllä keskuudesta ihan ilman kolareita.
No nyt menin kauas alkujutusta mutta suotakoon kun homma jo selkis.
EIpä tuo mitään jos nuorempi ei tiedä vanhaa kalustoa itse en tiedä noista uusista taas yhtään mitään,pitäs olla tietokonehommia tehny niin osais niitä laitella...
Oli vaan liian kova vauhti ja nastarenkaat alla ja loun kyllä arvaa mitä mutkassa käy asfaltilla,hän oli tietyn Ford mallin harrastaja henkeen ja vereen mutta se onkin jo pidempi juttu.
Poistui kyllä keskuudesta ihan ilman kolareita.
No nyt menin kauas alkujutusta mutta suotakoon kun homma jo selkis.
EIpä tuo mitään jos nuorempi ei tiedä vanhaa kalustoa itse en tiedä noista uusista taas yhtään mitään,pitäs olla tietokonehommia tehny niin osais niitä laitella...