Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
juhe kirjoitti: ↑03 Syys 2019 07:16
Peseeköhän etanoli (E85) antureita paremmin kuin bensa?
Mitä antureita tarkoitat? Jos meinaat noita map/maf -antureita, niin miten polttoaineella voisi noihin olla mitään kosketuspintaa kun ovat kuitenkin imupuolella? Ja tuo imupuolen karsta on niin helvetin jäykkää tavaraa, ettei sitä kyllä millään höyryillä saa irti kun kaasuläpästäkin piti hammasharjalla jynssätä litkulla tovin.
Palotilan anturit tms. sitten toinen asia, jos sellaisia edes siellä pahemmin on. Ei oma autotietämys riitä noin pitkälle.
Lambdaanturit taitaa tässä olla 2kpl ne pysyy puhtaana kun seokset kunnossa ja ei öljyä kuluta auto. Kuten sanottin menee sellaiseen paikka jossa näkee seokset käykö laihalla nesteen lämpötilat ja näyttääkö mittari oikeita lukemia. Muuten tämän nykyauton korjaus on arpapeliä. Tietysti lukijan käyttäjä ammattimies osaa tulkita oikein. Ja jos ei mene merkkkhuoltoon niin toi hinta ei ole kallis.
Förd kirjoitti: ↑03 Syys 2019 16:11
Mitä antureita tarkoitat? Jos meinaat noita map/maf -antureita, niin miten polttoaineella voisi noihin olla mitään kosketuspintaa kun ovat kuitenkin imupuolella? Ja tuo imupuolen karsta on niin helvetin jäykkää tavaraa, ettei sitä kyllä millään höyryillä saa irti kun kaasuläpästäkin piti hammasharjalla jynssätä litkulla tovin.
Palotilan anturit tms. sitten toinen asia, jos sellaisia edes siellä pahemmin on. Ei oma autotietämys riitä noin pitkälle.
Olisi ehkä syytä katsoa kaaviokuvista miten huohotuskaasut menee kaasuttimen läpi ja voiko ne sotkea antureita. Parempi jos ei voi. Jos etanolin käyttö on parantanut tyhjäkäyntiä, niin ehkä se kertoo vain etanolin sopivan koneen säädöille tyhjäkäynnin kanssa. Kuvitelma on etanolin alaväännön parannuksesta, mutta sekin voi olla omaa kuvitelmaa. Mittaamalla saisi faktoja, mutta mittauttaminen taitaa maksaa enemmän kuin mihin uteliaisuus riittää
Toinen kiinnostava tieto olisi mitä EGR:n olemassa olo sotkee systeemissä. Toiset väittää siitä olevan paljon haittaa, mutta jos etanolissa on peseviä ominaisuuksia, niin puhdistuukohan ne etanolin kanssa. EGR ei sinänsä ole tyhjäkäynnillä auki, paitsi jos säätö ei toimi ja jäisi satunnaisesti vuotamaa -- aiheuttaisi satunnaisia häiriöitä.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Mainitaan nyt 150km taajama-ajelun jälkeen, että juurisyy ei ole kadonnut minnekään. Auto ei enää ole sammunut, mutta niitä samoja kierrosten droppeja tulee edelleen, mutta niihin ei enää kiinnitä huomiota. Auto ei sammu, koska kierrokset romahtaa siihen 550rpm eli juuri ja juuri sen sammumispisteen päälle ja pomppaa siitä taas normaaliin tyhjäkäyntiin. Etanolilla putos 500, jolloin ei enää pysynyt käynnissä.
Kyllä tämä vaatii seuraavaksi sensorien tarkastuksen, mutta autolla voi nyt ainakin ajella suht rauhallisin mielin. Katsotaan seuraavassa huollossa.
Se 10 minuuttia ei välttämättä riitä siihen, että kaikki konkat purkautuu ja tällöin ne opitut arvot ei myöskään nollaannu. 1200 -> 800 rpm "tyhjäkäynnin haku" saattoi olla ihan normaali ilmiö kylmällä koneella. Koittaisin tehdä tuon uusiksi sillä hyppypiuhalla, jolloin konkat varmasti tyhjenee siinä 10 minuutissa tai sitten pidät akun irti vaikka yön yli, n. 8h vähintään. Tai kolmas vaihtoehto, nollaus forscanilla.
Itellä 2.0 flexi ja tuo läpän putsaus + nollaus (hyppypiuhalla) auttoi, puolisentoista vuotta nyt ajellu ja alkoi taas tulla samoja merkkejä, kierrokset välillä seilaa kun menee valoihin joten uusi putsaus + nollaus sessio lie käsillä jälleen.
Jos joku tietää, miten näistä saa EGR:n poistettua ilman vikavaloja ja koodeja niin tieto otetaan riemulla vastaan.
Millä vehkeillä niitä voi edes katsoa? Taitaa sellaiset tulla kalliimmaksi kuin pyytää jotain rasvanäppiä purkamaan tuon ja putsaamaan/vaihtamaan sensorin.
Normi sopiva lukija täällä kylällä tapahtuu 25€.
Näkee lämpötilat antaako anturi oikeaa tietoa jos vertaa mittarion ja kaikki muut jutut ja käykä auto laihalla seoksella . Tietysti kunnon lukija ja käyttäjä joka osaa tulkita saadun tiedon.
Förd kirjoitti: ↑13 Syys 2019 18:39
Millä vehkeillä niitä voi edes katsoa? Taitaa sellaiset tulla kalliimmaksi kuin pyytää jotain rasvanäppiä purkamaan tuon ja putsaamaan/vaihtamaan sensorin.
Laita vaikka ihan kysymys palstalle jossa ilmenee oma paikkakunta ja kysy löytyiskö lähimaastosta jotaki jolla olis kaapeli millä pääsee lukemaan nämä tiedot. Itseltä löytyy ja asun jalasjärvellä (etelä-pohjanmaalla) ja liikun sovittaessa lähikuntiinkin
Uusi yritys kalibroinnin suhteen hyppylangalla. Tyhjäkäyntiä vartti ilman sähkövehkeitä päällä ja kierrokset putos parhaimmillaan noin 950, eikä tuosta enää pudonnut. Sitten vähän kaasua paikallaan ja putosikin sinne 850. Ihmetytti kyllä, miksi 950 kierroksilla keskikulutus oli vain vähän päälle litran
Sitten niitä plasebohuomioita: paikoillaan ollessa hetkellinen kulutus vaikutti olevan paljon matalampi kuin ennen eli nyt huiteli siinä 1,1-1,3L kun ennen oli järjestään 1,4-1,6L. Toki ilmastointi sun muut sähkövehkeet tuohon vähän vaikuttaa, mutta silti tuntui olevan matalampi. Myös tuttua reittiä ajellessa hetkellinen kulutus tuntui jopa huomattavati pienemmältä. Voiko tuo kalibrointi vaikuttaa ajokulutukseenkin?
Tämän enempää ei uskalla vielä sanoa, mutta voihan se olla, että nyt tuli tehtyä kunnon nollaus. Pahoja droppeja ei vielä ilmaantunut.
itselläni samanlaisesta autosta ei nollaantunut kam muisti hyppylangalla eikä edes 2 viikon akun irroituksella. kaasuläpän putsaus (uusi maksaa ihan helvetisti) ja tmap anturin putsaus joka tosin kannattais ostaa uus suoraan ja sitten obd:n kautta kam muistin nollaus auttoi samanlaisiin oireisiin.
tuo vehje jotenkin laskee aina tankatessa sen etanoli prosentin uusiksi ja välillä menee vissiin vähän lotolla kun tuntuu joka tankkauksen jälkeen kylmänä heittelevän kierroksia joskus enemmän ja joskus vähemmän
Joo ei se ongelma ole minnekään kadonnut. Tulee vieläkin droppeja yhtälailla, mutta auto ei ole sammunut kertaakaan. Antaa nyt olla toistaiseksi. Oli tuo kaasuläppäkotelon puhdistus ja muut toimenpiteet silti hyvä tehdä.
Omassakin seilasi esim. liikennevaloihin ajaessa kytkin pohjassa ja tyhjäkäynti painui turhan alas.
Kokeilin varsin bensiinin lisäainetta, toimii. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Muunkin firman lisäaineet varmaan ok mutta minä kokeilin tätä. https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000032151
Focus C-Max, vm. 2006.
Paljon sillä autollaa on ajettu että ne suuttimet on kerännyt kartssa ja toi aina putsaa että hyvänä sumuaa bensaa tulee tulee sylinteriin.
Ajeletko 98 vai 95.
Nyt on taas tankki täynnä etanolia ja ajettu 100km. Sammunut ei ole, mutta sitä samaa yskintää edelleen satunnaisesti. Kylmillä ilmoilla huomannut, että kaasu leijuu välillä normaalia enemmän eli haiskahtaakohan sittenkin imuvuodolta, jos jokin reikä tms. on lämpökutistumisen takia suurentunut. Vai voiko tuo TMAP-sensorin oireilu muuttua myös lämpötilan vaikutuksesta kun taitaa se lämpötilojakin mittailla.
Update: talvi meni kivuttomasti noin 80% etanoliosuudella tankissa, mutta nyt kevään tullessa ja plussan puolelle mentäessä alkoi taas sama perkeleen sammuminen. Kai se on pakko siirtyä kesän ajaksi bensaan.
Kaasuläpän putsasin viime syksynä ja siitä mainitsinkin tässä ketjussa. Ilmamassamittari vaikuttaisi kyllä olevan potentiaalisin syyllinen, koska eikös se ole lämpötilaakin mittaava kapistus, joka osuisi jokseenkin yhteen plussakelien kanssa? Sinne vaan ei pääse itse mitenkään käsiksi ja ehkä turhan iso kustannuserä lähteä sitä huoltamon kautta tutkimaan varsinkin kun pelkkä epäily.
Läppähän oli aika paksussa paskassa, joten mittarikin varmaan aika likainen.
Tämän otsikon aloittajana totean, että nyt ei ole pariin vuoteen ollut mitään seilaamisia kun vaihdoin
uuden akun. Vanha akku kuoli kerrasta kesäaikaan ilman suurempia ennakkovaroituksia. Alkuperäinen
akku kesti 9 vuotta, mutta ehkäpä nuo tyhjäkäynnin seilaamiset oli enteilyä sen akun kunnosta. Toki sillon
kokonaisuuteen autto ne perusasiat eli sähköisen kaasuläpän puhdistus ja sen imusarjassa olevan venttiilin puhdistus.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Hyvä kun kerroit että auto kunnossa. Kuten tiedetään tasainen tapeeksi korkea jännite virtapuolella( akku ja laturi) vaikuttaa niin moneen asiaan kuten auton käytiin. Kyllä toi 9v vuoden akun kesto on hyvä. Jos autoa pitää 27 vuottaa niin 2 kertaa akku tarvitse vaihtaa.