Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Rusakko_ kirjoitti: ↑02 Syys 2019 18:59
Antenni n. 65 mm korkea, telineiden yläpinta (missä T-ura/kitkakumi) n. 80 mm. Suksiboksien pohjan muotoilusta sitten riippuu kuinka lähelle antenni tulee. Monesti boksin pohja on perästä nostettu ja telineitä voi muutenkin liu'uttaa vähän eteenpäin (edemmäs mitä minulla kuvissa), jolloin boksin perä nousee ylemmäs ja asemointi muutenkin enemmän vaaterissa. Vaikken boksia olekaan hankkimassa, niin rohkenisin väittää, että heittämällä sopii.
Onkos jollain Wagonissa tuota Fordin "omaa" telinettä? Ajattelin, että pitäisikö vaan pelata varman päälle ja ostaa ne. Ainakin oma Calixin boxi on lovettu pohjasta niin, että sen alin kohta jää telineiden yläpinnan alapuolelle useamman sentin. Windbar Edge on tyylikäs ja näkisin, että ne voisivat olla katolla lähes aina. Tuo fordin oma teline on selkeästi korkeampi ja ulkonäkö vähän krouvi. No, eipä tässä millään Aston Martinilla ajellakaan. Edge on myös hiljainen, mites mahtaa tuo Fordin teline?
Juu , kyllä karttadatasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Välillä tulee niin ihmeellisiä nopeus nykäyksiä ja kiihdyttämisiä, kun karttadata ristiriidassa nopeusmerkkien kanssa.
Huollossa väittivät kytkeneensä sen pois, mutta epäilyttää koska täysadaptiivisella tulee edelleenkin vääriä nopeusrajoituksia.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
Meille tuli Fordin omat telineet. Boksia ei ole, mutta fillareiden kuljettamiseen katolla toimivat hyvin, helppo asentaa ja ovat tukevat. Fordin telineet taitavat olla käytännössä joku Thulen vanhempi Wingbar-malli (?), mutta eivät ne tosiaan ole kovin matalat. Ulkonäkö on meille kuitenkin sivuseikka.
1.5 dieseliin on tehty öljypohjamuutos uusiin autoihin lyhyen öljynvaihtovälin takia. Vanhojen autojen omistajat joutuvat tyytymään ohjelmistopäivitykseen. Vahvistus tähän saatu jälleenmyyjältä. Mielenkiintoista, että vika vaatii Fordin mielestä uuden öljypohjan, mutta vanhoille autoille kuitenkin riittää ohjelmistopäivitys
Lisäksi jos öljyt on vaihdettu vaikka 27 tkm lukemassa auton ilmoituksen takia, on öljyt silti vaihdettava myös 30 tkm huollossa, jos haluaa takuun säilyvän. Tämä varmistettu maahantuojalta.
Upea auto, taitaa itsellä jäädä todellakin vuoden autoksi tämä vuoden auto.
toasti kirjoitti: ↑11 Syys 2019 14:20
1.5 dieseliin on tehty öljypohjamuutos uusiin autoihin lyhyen öljynvaihtovälin takia. Vanhojen autojen omistajat joutuvat tyytymään ohjelmistopäivitykseen. Vahvistus tähän saatu jälleenmyyjältä. Mielenkiintoista, että vika vaatii Fordin mielestä uuden öljypohjan, mutta vanhoille autoille kuitenkin riittää ohjelmistopäivitys
Lisäksi jos öljyt on vaihdettu vaikka 27 tkm lukemassa auton ilmoituksen takia, on öljyt silti vaihdettava myös 30 tkm huollossa, jos haluaa takuun säilyvän. Tämä varmistettu maahantuojalta.
Upea auto, taitaa itsellä jäädä todellakin vuoden autoksi tämä vuoden auto.
Miksi sitä huoltoa ei vois tehdä samalla 27tkm kun kerran siinä öljyt vaihdetaan?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst kirjoitti: ↑11 Syys 2019 14:32
Miksi sitä huoltoa ei vois tehdä samalla 27tkm kun kerran siinä öljyt vaihdetaan?
Miksi lisäsin omia kustannuksia? Seuraava huolto sitten olisi 42 tkm kohdalla ja jos sen teen taas 3 tkm aikaisemmin niin se tulisi tehtyä 39 tkm kohdalla. Näetkö kaavan?
Tässä pitää ymmärtää myös se että itsellä tulee 40 tkm mittariin vuodessa. Ei tuo varmaan niille merkkaa mitään jotka ajavat niin vähän, että vuosi tulee vastaan ennen kuin kilometrit.
Enkä ymmärrä miksi ne öljyt pitäisi vaihtaa muuta kuin auton ilmoituksen mukaan kun kerran on mukautuva väli. Se auto ilmoittaa viimeistään 15 tkm kohdalla joten vuoden välistä on itse pidettävä tietysti kirjaa. Jos öljynvaihto sattuu samaan huollon kanssa niin tottakai sitten vaihtaisin huollon yhteydessä.
Edit. Ja jos helpottaa ajattelua niin muuta vaikka 27 tkm 25 tkm:ksi. Ford maksaa öljynvaihdon, jos öljyillä on päästy enintään 10 tkm niin tuo on worst-case. Tuskin sinäkään autoasi 5 tkm ennenaikaisesti huoltoon viet? Tässä autossa se tarkoittaa että auto huolletaan kun 66% huoltovälistä ajettu.
toasti kirjoitti: ↑11 Syys 2019 14:50
Miksi lisäsin omia kustannuksia? Seuraava huolto sitten olisi 42 tkm kohdalla ja jos sen teen taas 3 tkm aikaisemmin niin se tulisi tehtyä 39 tkm kohdalla. Näetkö kaavan?
Tässä pitää ymmärtää myös se että itsellä tulee 40 tkm mittariin vuodessa. Ei tuo varmaan niille merkkaa mitään jotka ajavat niin vähän, että vuosi tulee vastaan ennen kuin kilometrit.
Enkä ymmärrä miksi ne öljyt pitäisi vaihtaa muuta kuin auton ilmoituksen mukaan kun kerran on mukautuva väli. Se auto ilmoittaa viimeistään 15 tkm kohdalla joten vuoden välistä on itse pidettävä tietysti kirjaa. Jos öljynvaihto sattuu samaan huollon kanssa niin tottakai sitten vaihtaisin huollon yhteydessä.
Edit. Ja jos helpottaa ajattelua niin muuta vaikka 27 tkm 25 tkm:ksi. Ford maksaa öljynvaihdon, jos öljyillä on päästy enintään 10 tkm niin tuo on worst-case. Tuskin sinäkään autoasi 5 tkm ennenaikaisesti huoltoon viet? Tässä autossa se tarkoittaa että auto huolletaan kun 66% huoltovälistä ajettu.
Mulla ei tule vuodessa kun noin 20tkm. Käytin tänään öljynvaihdossa kun tuli 15tkm täyteen mulla huoltoväli 30tkm/2v. En ymmärrä mikä fordin idea on tossa että pitäis joka huollossa öljyt vaihtaa jos ne on kuitenkin vaihdettu ajallaan ilmaisimen mukaan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
64 % öljyn käyttöikää jäljellä, kun mittarissa on nyt n.9900 km. Mulla on työmatka 13 km per suunta pk-seudulla, eli mennään ihan mun oletuksen mukaan. Lyhyemmästä ajosta öljyn käyttöikä lyhenee nopeammin. 1 400 km reissu pudotti öljyn käyttöikää vain 5 prosenttiyksikköä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Joo. Tässä on nyt kyse 1.5 DIESELISTÄ, jossa on ihan tunnetusti ongelmia asian kanssa, kun Ford on jo tuotannossakin tehnyt muutoksia tämän takia.
Omat ajot myös aina pitkiä, joten ajan käsittääkseni hyvinkin optimaalisesti öljyn kannalta. Ford ei osannut vastata tarkasti, että millaisella ajolla tuo 15 tkm öljynvaihtoväli on tässä moottorissa laskettu. Puhuttiin vain "optimaalisista olosuhteista" mikä on täysin turha tieto, tämän nyt ymmärsi sanomattakin.
Aivan. Juuri tuon moottorin kanssa on todellakin ongelma öljyn kestävyyden kanssa. Ajattelin vain laittaa oman kokemukseni bensakoneesta, koska yleensä foorumeille kirjoitetaan vain ongelmista ja sen takia kokonaiskuva vääristyy herkästi.
Itselläni ei todellakaan öljyn vaihtoväli tule olemaan 30 tkm lyhyiden ajomatkojen takia, mutta ihan riittävä kuitenkin.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
calculus kirjoitti: ↑11 Syys 2019 18:23
64 % öljyn käyttöikää jäljellä, kun mittarissa on nyt n.9900 km. Mulla on työmatka 13 km per suunta pk-seudulla, eli mennään ihan mun oletuksen mukaan. Lyhyemmästä ajosta öljyn käyttöikä lyhenee nopeammin. 1 400 km reissu pudotti öljyn käyttöikää vain 5 prosenttiyksikköä.
Mulla 52% 15tkm kohdalla eli ois ajanut yli 30tkm.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Rusakko_ kirjoitti: ↑10 Syys 2019 17:38
Tuosta keskuslukkotakaoviensensori-keskusteluun: mulla aukeaa ja lukittuu myös takaovista. Valmistettu huhtikuun puolivälistä alkaen kulunutta vuotta. Jokunen viikko meni tajuta, että lukittaessa ovia kahvasta, riittää että sormen vie kevyesti kahvan päällä olevien kohoumaraitojen päälle. Käytännössä tosi kevyt kosketus riittää ja toimii 99 %:sti. Aluksi kahvaa tuli paineltua ja ovet lukittuivat satunnaisesti ja hermothan siinä meni.
Moottoriöljyn kulutus on vähentynyt: 3000 km kohdalla öljyntaso 2/5 (tikun reikää öljyssä) ja 5500 km kohdalla 0/5. Täyttö 100 % ja 10 000 km kohdalla 3/5. Ei mikään tieteellisen tarkka, mutta suuntaa-antava. 15 tkm kohdalla ajattelin ölpöttimet vaihtaa, vaikka FordPässi näyttäis tätä menoa ajoa riittävän 30 tkm asti. Melko kirkastahan tuo näyttää olevan edelleen.
Tänään valmistui Focus Finikorin ruostesuojauksesta
Öljyt vaihdettiin 2 000 km kohdalla. Nyt ajettu 23 000 km eikä kulutusta ollenkaan.
toasti kirjoitti: ↑11 Syys 2019 14:20
1.5 dieseliin on tehty öljypohjamuutos uusiin autoihin lyhyen öljynvaihtovälin takia. Vanhojen autojen omistajat joutuvat tyytymään ohjelmistopäivitykseen. Vahvistus tähän saatu jälleenmyyjältä. Mielenkiintoista, että vika vaatii Fordin mielestä uuden öljypohjan, mutta vanhoille autoille kuitenkin riittää ohjelmistopäivitys
Onko nyt käsissä auto jolla on myöhemmin surkea vaihtoarvo verrattuna uudistettuun 1.5 dieseliin? Uudistus on varmaan tullut vasta nyt syksyllä valmistuviin autoihin joita on saanut tilauskatkon jälkeen?
Start-stop vika vaikutti lopulta muihinkin riittävää akkuvarausta edellyttäviin laitteisiin, esim lisälämmitin. Vian syyksi paljastui akun varauksen autolle kertova osa (mikä lie nimeltään), joka siis antoi väärää tietoa ja vaati resetoinnin ja päivityksen.
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18
Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Peksi. kirjoitti: ↑11 Syys 2019 21:34
Onko nyt käsissä auto jolla on myöhemmin surkea vaihtoarvo verrattuna uudistettuun 1.5 dieseliin? Uudistus on varmaan tullut vasta nyt syksyllä valmistuviin autoihin joita on saanut tilauskatkon jälkeen?
Start-stop vika vaikutti lopulta muihinkin riittävää akkuvarausta edellyttäviin laitteisiin, esim lisälämmitin. Vian syyksi paljastui akun varauksen autolle kertova osa (mikä lie nimeltään), joka siis antoi väärää tietoa ja vaati resetoinnin ja päivityksen.
Heinäkuussa tullut tehtaalla öljypohja muutos.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Peksi. kirjoitti: ↑11 Syys 2019 21:34Start-stop vika vaikutti lopulta muihinkin riittävää akkuvarausta edellyttäviin laitteisiin, esim lisälämmitin. Vian syyksi paljastui akun varauksen autolle kertova osa (mikä lie nimeltään), joka siis antoi väärää tietoa ja vaati resetoinnin ja päivityksen.
Eli mikä vika siis sulla oli ja nyt SS toimii kuten pitää?
Mulla näytti auttavan tuo akun vaihto ja telematiikkapäivitys, ainakin pari viikkoa toiminut start/stoppi putkeen. On tosin ollutkin normaalia enemmän matka-ajoa mutta hyvältä vaikuttaa! Vielä kun saisi muutkin jutut kuntoon...
revote kirjoitti: ↑11 Syys 2019 21:40
Eli mikä vika siis sulla oli ja nyt SS toimii kuten pitää?
Ei sammuttanut moottoria vaan herjasi jokaisessa pysähdyksessä kahden viikon ajan "start-stop ei käytössä - akkua ladataan". Ja tämä viallinen osa siis antoi infoa vajaasta latauksesta vaikka akku oikeasti täynnä.
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18
Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
No, toivotaan että tuo softapäivitys auttaisi edes jotenkuten tuohon öljy ongelmaan..
Ilmeisesti tuo isompi öljypohja muutos ei onnistu alkupään malleihin sitten syystä tai toisesta.
Mulle sanottiin 15tkm huollossa että Ford maksaa ylimääräiset vaihdot, mutta entäs takuun jälkeen..?
toasti kirjoitti: ↑11 Syys 2019 14:20
1.5 dieseliin on tehty öljypohjamuutos uusiin autoihin lyhyen öljynvaihtovälin takia. Vanhojen autojen omistajat joutuvat tyytymään ohjelmistopäivitykseen. Vahvistus tähän saatu jälleenmyyjältä. Mielenkiintoista, että vika vaatii Fordin mielestä uuden öljypohjan, mutta vanhoille autoille kuitenkin riittää ohjelmistopäivitys
Lisäksi jos öljyt on vaihdettu vaikka 27 tkm lukemassa auton ilmoituksen takia, on öljyt silti vaihdettava myös 30 tkm huollossa, jos haluaa takuun säilyvän. Tämä varmistettu maahantuojalta.
Upea auto, taitaa itsellä jäädä todellakin vuoden autoksi tämä vuoden auto.
Ja auton ostaneet tyytyy tähän? Selvääkin selvempi virhe ja asian annetaan olla?
Ford ei mitään tee ellei auton ostaneet vaadi.
No, jokainen tuhlaa omat rahansa miten tahtoo. Ford kiittää ja jatkaa samaa rataa eteenpäin. Ei ole ihme että Fordin toiminta on tällaista kuin on.
HMS77 kirjoitti: ↑11 Syys 2019 22:20
No, toivotaan että tuo softapäivitys auttaisi edes jotenkuten tuohon öljy ongelmaan..
Ilmeisesti tuo isompi öljypohja muutos ei onnistu alkupään malleihin sitten syystä tai toisesta.
Mulle sanottiin 15tkm huollossa että Ford maksaa ylimääräiset vaihdot, mutta entäs takuun jälkeen..?
Ei se softapäivitys sitä korjaa että öljy on huonoa ennen aikojaan. Sehän vain laittaa sinutkin ajamaan entistä huonommilla öljyillä mistä seuraa pahimmassa tapauksessa moottorin hajoaminen. Ford laskee että takuuajan moottori kestää joten muuta ei tehdä ellei kansalaiset vaadi.
Arski54 kirjoitti: ↑11 Syys 2019 22:49
Ei se softapäivitys sitä korjaa että öljy on huonoa ennen aikojaan. Sehän vain laittaa sinutkin ajamaan entistä huonommilla öljyillä mistä seuraa pahimmassa tapauksessa moottorin hajoaminen. Ford laskee että takuuajan moottori kestää joten muuta ei tehdä ellei kansalaiset vaadi.
Jos jutut pitävät paikkansa niin kyllä softapäivityksen pitäisi estää öljyn huononemista ennen aikojaan.
Senhän on kerrottu säätelevän hiukkasloukun puhdistuspolttojen määrää ja ajoitusta jolloin nokea ja polttoainetta ei päätyisi öljytilaan entiseen malliin.
Päivityksen toimivuuden näkee talven tullen. Pitkäkestoista testausta kylmissä olosuhteissa tuskin on päästy tekemään ennen päivityksen julkaisua. Mutta voihan se toimiakin.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑12 Syys 2019 07:18
Jos jutut pitävät paikkansa niin kyllä softapäivityksen pitäisi estää öljyn huononemista ennen aikojaan.
Senhän on kerrottu säätelevän hiukkasloukun puhdistuspolttojen määrää ja ajoitusta jolloin nokea ja polttoainetta ei päätyisi öljytilaan entiseen malliin.
Päivityksen toimivuuden näkee talven tullen. Pitkäkestoista testausta kylmissä olosuhteissa tuskin on päästy tekemään ennen päivityksen julkaisua. Mutta voihan se toimiakin.
Jep, kyllä softalla voi tiettyyn rajaan asti asiaan vaikuttaa.
Suurin kysymysmerkki itselle on se, että jos asia on korjattavissa pelkästään softalla, niin miksi Ford on nostanut tuotantokustannuksia lisäämällä suuremman öljypohjan. Tämä uusi öljypohja uusissa autoissa antaa aika vahvan oletuksen, että pelkkä softakorjaus ei ole riittävä.
Paljon se öljytilavuus kasvoi tuolla uudellaa öljypohjalla.Mutta eikös joku 30tkm dieseli autolla aika pitkä öljyvaihtoväli ole
Eikös siinä nor,msti ole 3.8 litran öljytila.
Nykyään on sensorit jotka mittaa öljynlaadun ennen omistajaa otti mittatikusta öljyn ja kokeilli peukalon ja etusormen välisssä onko liukastaa ilman mitään karstaa
Renee kirjoitti: ↑12 Syys 2019 10:44
Paljon se öljytilavuus kasvoi tuolla uudellaa öljypohjalla.Mutta eikös joku 30tkm dieseli autolla aika pitkä öljyvaihtoväli ole
Eikös siinä nor,msti ole 3.8 litran öljytila.
Nykyään on sensorit jotka mittaa öljynlaadun ennen omistajaa otti mittatikusta öljyn ja kokeilli peukalon ja etusormen välisssä onko liukastaa ilman mitään karstaa
Öljynvaihtoväli tässä moottorissa on 15 tkm.
Kuitenkin käyttäjillä auto ilmoittaa öljynvaihtotarpeesta jopa jo 5 tkm ajon jälkeen.
Vanhan mallisen öljypohjan tilavuus on muistaakseni 4 l tai alle. Uudesta ei ole tietoa.
Dieselmoottorissa ei ole sensoria öljyn laadulle. Öljyn laadun määritys perustuu puhtaasti laskennallisen arvoon. Tähän vaikuttavat esimerkiksi kylmäkäynnistysten määrä, dpf-polttojen määrä, ajokilometrit yms.
Bensamoottorissa ymmärtääkseni on sensori öljyn laadulle. Siitä käsittääkseni johtuu myös se ero, että bensamoottoreilla öljyn laatu on nähtävissä prosentteina mittaristossa ja FordPassissa. Dieselmoottoreilla tätä ei ole näkyvissä .