Bensa-farkkujen vetokoukut
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Bensa-farkkujen vetokoukut
Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
Tai siis ainakin myytävänä olevissa käytetyissä sellaisissa?
Noista ecoboost-koneista ymmärrän, mutta kakkossukupolven...?
Tai siis ainakin myytävänä olevissa käytetyissä sellaisissa?
Noista ecoboost-koneista ymmärrän, mutta kakkossukupolven...?
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Paljonko olisit valmis maksamaan vetokoukullisesta bensa farmarista?
Ford
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Niin, no. Ekassa Mondeossa mulla oli vetokoukku... tuli käytettyä tasan kolme kertaa kolmen vuoden aikana. Seuraavaan Mondeoon ja tähän Focukseen ei sellaista enää otettu, kun ei ole omaa kärryä. Ei tällaisen kaupunkilaisen, vaikka on kesämökki, kannata tilata kallista koukkua, jos käyttö on vain hyvin satunnaista. Mieluummin vuokraan tarvittaessa vaikka kuorma-auton, kun kortti sellaiseen riittää (300-400 euroa per päivä plus polttoaine)... 

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Pirkanmaalta olen etsiskellyt, ja hinta riippuu muustakin kuin koukusta.

Kymppitonnin alle pitäisi löytyä.
Tällä hetkellä parhaana ehdokkaana 2011-vuoden 1.6 farmari focus (bensa, ei-ecoboost). Siihen, tosin, pitää hommata vetokoukku ja sähkösarja. Yhteensä maksanevat n. 300 eur kun itse laittaa paikalleen.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Voisin kuvitella, että litrainen ecoboost säästäisi sekä kytkintä että hermoja kärryn kanssa, lähinnä mainion moottorinohjauksen ja alaväännön ansiosta. Sellaisella olen muutaman päivän ajellut huoltojen yhteydessä, ja (ilman kärryä) esim. rauhallinen parkkipaikoilla liikuttelu onnistuu pelkän kytkimen avulla. Ei tarvitse jumpata kaasun kanssa.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Niin, siis, näyttäisi, että parkkipaikoilla joka toisessa farkussa olisi vetokoukku, mutta myytävissä autoissa hyvin harvassa. Esim. Pirkanmaalla näyttäisi olevan yksi 1.6 bensafocus farmari myynnissä alle 10 000 eur, jossa olisi vetokoukku. Vain turhan paljon ajettu.Tampereella ei ainuttakaan.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
No pirskatti. Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon seikkaan. Toivottavasti kuitenkin löydät sopivan menopelin. 

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Meikäläisen budjetilla saisi korkeintaan niitä ensimmäisiä pikkuturboja, joissa on niitä jäädytysjärjestelmän ongelmia.calculus kirjoitti: ↑06 Elo 2019 21:32 Voisin kuvitella, että litrainen ecoboost säästäisi sekä kytkintä että hermoja kärryn kanssa, lähinnä mainion moottorinohjauksen ja alaväännön ansiosta. Sellaisella olen muutaman päivän ajellut huoltojen yhteydessä, ja (ilman kärryä) esim. rauhallinen parkkipaikoilla liikuttelu onnistuu pelkän kytkimen avulla. Ei tarvitse jumpata kaasun kanssa.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Jaa, olisko se sitten niin, että farkut ei tarvii peräkoukkua. Tässäkin on sellainen, mutta sitä en ikinä ole käyttänyt, koska tavaraa mahtuu hyvin takakonttiin, kun penkit kääntää. Pikemminkin olen tutkinut, että millä ton ruosteisen turhakkeen sais pois. Muovinen suojuskupukin on pari kertaa pöllitty... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Eikös ne ole useimmiten palkeissa kiinni pulteilla?tursas kirjoitti: ↑07 Elo 2019 09:05 Jaa, olisko se sitten niin, että farkut ei tarvii peräkoukkua. Tässäkin on sellainen, mutta sitä en ikinä ole käyttänyt, koska tavaraa mahtuu hyvin takakonttiin, kun penkit kääntää. Pikemminkin olen tutkinut, että millä ton ruosteisen turhakkeen sais pois. Muovinen suojuskupukin on pari kertaa pöllitty...![]()
Jotain tuon tapaista (kuvalinkkiä en, näköjään, saa laitettua): http://varaosahinttu.fi/varaosa.php?id=707256
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Thanks, pitäis tutkia, on niitä jotain väliaikaisesti irrotettaviakin malleja. Siellä on ne sähköt ja kaikki. Periaate kun on, jos joku toimii, älä koske..turboruuvi kirjoitti: ↑07 Elo 2019 09:40 Eikös ne ole useimmiten palkeissa kiinni pulteilla?
Jotain tuon tapaista (kuvalinkkiä en, näköjään, saa laitettua): http://varaosahinttu.fi/varaosa.php?id=707256

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Luultavasti johtosarja - haaroitus liitinten välissä. Haaroitusliitin vain irti ja jäljellejääneet liittimet yhteen.
Johto irti vetokoukun pistorasiasta ja pujottelu takakopasta ulos. Haaroitusliitin on aika hankala purkaa, eikä mahdu läpivienneistä (toivottavasti).
Ainakin -99 diesel-focukseen tuli muinoin asennettua päinvastaisessa järjestyksessä.
https://www.dropbox.com/s/zlakq2x42vlaa ... 6.jpg?dl=0
Tuossa kuvassa tuo vasemmalle alas lähtevä naru menee peräkärryn pistokkeeseen.
Johto irti vetokoukun pistorasiasta ja pujottelu takakopasta ulos. Haaroitusliitin on aika hankala purkaa, eikä mahdu läpivienneistä (toivottavasti).
Ainakin -99 diesel-focukseen tuli muinoin asennettua päinvastaisessa järjestyksessä.
https://www.dropbox.com/s/zlakq2x42vlaa ... 6.jpg?dl=0
Tuossa kuvassa tuo vasemmalle alas lähtevä naru menee peräkärryn pistokkeeseen.
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Nettiauto (ei kopioidu nätisti):
Myydään bensiiniautot
- Vaihtoautohaun tulokset
Vaihtoautohaun tulokset 46 kpl
48085 kpl bensiiniautoa myynnissä Nettiautossa hintaluokissa 51 € - 949 800 €. Selaa ilmoituksia ja löydä itsellesi sopiva bensiiniauto edullisesti ja vaivattomasti
Hakuehdot:
Henkilöauto
Farmari
bensiini
Manuaali
< 10 000 €
> 2010
1.6 - 1.8
< 205 000 km
Vetokoukku
Tieliikennekelpoinen
Myydään bensiiniautot
- Vaihtoautohaun tulokset
Vaihtoautohaun tulokset 46 kpl
48085 kpl bensiiniautoa myynnissä Nettiautossa hintaluokissa 51 € - 949 800 €. Selaa ilmoituksia ja löydä itsellesi sopiva bensiiniauto edullisesti ja vaivattomasti
Hakuehdot:
Henkilöauto
Farmari
bensiini
Manuaali
< 10 000 €
> 2010
1.6 - 1.8
< 205 000 km
Vetokoukku
Tieliikennekelpoinen
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
No jos kyseinen auto muuten kiinnostaa niin tuo vetokoukun laitattaminen jälkikäteen ei liene maailman suurin sijoitus kun autoilun kokonaiskustannuksia miettii. Kysyin koukkuja asentavalta firmalta niin uusimman korimallin Focukseenkin tuon saa noin 500 eurolla töineen päivineen eli jos hyvä yksilö löytyy muuten niin tuskin kannattaa kauppoja jättää tekemättäturboruuvi kirjoitti: ↑06 Elo 2019 11:26 Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
Tai siis ainakin myytävänä olevissa käytetyissä sellaisissa?
Noista ecoboost-koneista ymmärrän, mutta kakkossukupolven...?
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Mun budjetilla tuskin saa muuta kuin ensimmäisiä ecoboost-vehkeitä, ja niihin kait pitää vaihtaa sitten syyläri ja vesipumppukin...
Eikös noita ole liian heikon jäähdytyksen takia jo paljon mennytkin, ja tukevampi jäähdytys ruvettiin laittamaan vakiona vetokoukullisiin vasta joskus 2015 tai sen jälkeen.
Tai näin ainakin muistaisin kuulleeni...
Jos tarkoitat kakkos-fokuksia, niin niitä tässä on etsiskeltykin. Vetokoukku + sähkösarja itse kiinni pultattuna lienee n. 300 eur.
Eikä liene kaksinen suoritus - ei ainakaan -99 1.8 TD:hen aikoinaan ollut.
Mutta sopivan vetokoukuttoman focuksenkin löytäminen Pirkanmaalta on, lievästi sanoen, haastavaa.
Eikös noita ole liian heikon jäähdytyksen takia jo paljon mennytkin, ja tukevampi jäähdytys ruvettiin laittamaan vakiona vetokoukullisiin vasta joskus 2015 tai sen jälkeen.
Tai näin ainakin muistaisin kuulleeni...
Jos tarkoitat kakkos-fokuksia, niin niitä tässä on etsiskeltykin. Vetokoukku + sähkösarja itse kiinni pultattuna lienee n. 300 eur.
Eikä liene kaksinen suoritus - ei ainakaan -99 1.8 TD:hen aikoinaan ollut.
Mutta sopivan vetokoukuttoman focuksenkin löytäminen Pirkanmaalta on, lievästi sanoen, haastavaa.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
1.0 ecoboost koukun asennuksessa asennetaan myös jäähdytysjärjestelmän muutos jossa tulee kiertovesipumppu avuksi. Ei jäähdyttäjää tai vesipumppua ole tarvinnut vaihtaa. Jos muutos sarjaa ei ole asennettu niin silloin voi tulla ongelmia. Pumpun asennuspaikka on flekti asennelman alaosassa.turboruuvi kirjoitti: ↑07 Elo 2019 20:05 Mun budjetilla tuskin saa muuta kuin ensimmäisiä ecoboost-vehkeitä, ja niihin kait pitää vaihtaa sitten syyläri ja vesipumppukin...
Eikös noita ole liian heikon jäähdytyksen takia jo paljon mennytkin, ja tukevampi jäähdytys ruvettiin laittamaan vakiona vetokoukullisiin vasta joskus 2015 tai sen jälkeen.
Tai näin ainakin muistaisin kuulleeni...
Jos tarkoitat kakkos-fokuksia, niin niitä tässä on etsiskeltykin. Vetokoukku + sähkösarja itse kiinni pultattuna lienee n. 300 eur.
Eikä liene kaksinen suoritus - ei ainakaan -99 1.8 TD:hen aikoinaan ollut.
Mutta sopivan vetokoukuttoman focuksenkin löytäminen Pirkanmaalta on, lievästi sanoen, haastavaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Ai näinkö se menikin. No aikalailla isompi murhe, kuin vanhemmissa. Mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä siitä, minkä kokoluokan pumppu tarvittaisiin, ja missä kohden lisäkierto liittyisi olemassaolevaan. Ei niitä koukullisia ecoboostejakaan liiemmin näytä myynnissä vilisevän...focst kirjoitti: ↑07 Elo 2019 20:22 1.0 ecoboost koukun asennuksessa asennetaan myös jäähdytysjärjestelmän muutos jossa tulee kiertovesipumppu avuksi. Ei jäähdyttäjää tai vesipumppua ole tarvinnut vaihtaa. Jos muutos sarjaa ei ole asennettu niin silloin voi tulla ongelmia. Pumpun asennuspaikka on flekti asennelman alaosassa.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Siihen on saatavilla sarja ja ohjeet mutta vaatii ohjelmoinnin että toimii oikein. Lähinnä ajattelin jos ostat käytetyn jossa on koukku varmista että on pumppu asennettu. Näkyy helposti yläkautta flektiasennelman alaosassa keskivaiheilla.turboruuvi kirjoitti: ↑07 Elo 2019 21:20 Ai näinkö se menikin. No aikalailla isompi murhe, kuin vanhemmissa. Mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä siitä, minkä kokoluokan pumppu tarvittaisiin, ja missä kohden lisäkierto liittyisi olemassaolevaan. Ei niitä koukullisia ecoboostejakaan liiemmin näytä myynnissä vilisevän...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Sanoisin, että tuon ns. ylimääräisen kiertovesipumpun asennuksen tarpeellisuus käytettyyn focukseenkin riippunee vetotarpeesta. Jos vetää harvakseltaan jarrutonta 750kg kärryä ja kevyehköjä kuormia niin en jaksa uskoa, että koneen jäähdtyksen osalta tulee ongelmia. Saahan sen sinne myöhemminkin asennettua jos täytyy usein raskaita kuormia viedä. Tosin jarruttomalla kärryllä ei mitään ihmeitä vedellä. Tuskinpa kovin moni litrasella myöskään asuntovaunua hinailee.
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Itseasiassa Pirkanmaalla tuntuu olevan niin heikko käytettyjen Fordien tilanne, että voin joutua tyytymään Toyota Avensikseen.
Kalliitahan ne kyllä on, eivätkä ilmeisesti niin hyviä (enää?) kuin yleensä kuulee puhuttavan.
Ainakin yli 300 000 km ajetuissa koko Suomessa oli 2 Toyota Avensista ja 10 Ford Focusta (kaikki, muuten, 1.6:ia, 1.8:t loistivat poissaolollaan).
Kalliitahan ne kyllä on, eivätkä ilmeisesti niin hyviä (enää?) kuin yleensä kuulee puhuttavan.
Ainakin yli 300 000 km ajetuissa koko Suomessa oli 2 Toyota Avensista ja 10 Ford Focusta (kaikki, muuten, 1.6:ia, 1.8:t loistivat poissaolollaan).
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Nyt sitten osui. 2011 Ford Focus 1.6 farmari - kolmoskoppainen. Tuli sitten ostettua. Vetokoukku ja sähkösarja pitäisi vielä hommata.turboruuvi kirjoitti: ↑07 Elo 2019 23:37 Itseasiassa Pirkanmaalla tuntuu olevan niin heikko käytettyjen Fordien tilanne, että voin joutua tyytymään Toyota Avensikseen.
Kalliitahan ne kyllä on, eivätkä ilmeisesti niin hyviä (enää?) kuin yleensä kuulee puhuttavan.
Ainakin yli 300 000 km ajetuissa koko Suomessa oli 2 Toyota Avensista ja 10 Ford Focusta (kaikki, muuten, 1.6:ia, 1.8:t loistivat poissaolollaan).
Ei tullut minusta Toyota-miestä.
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Oliskohan syy niinkin yksinkertainen että vaununvetäjät, eli aktiiviset koukun tarvitsijat valitsee dieselin ja bensa-auton omistajat jättävät koukun tietoisesti pois koska tulee aika hitosti koukulle hintaa jos sitä tarttee kerran, pari vuoteen. Tai jopa harvemmin, jolloin on vaan järkevämpi vuokrata esim pakettiauto, tai lainata tutulta.turboruuvi kirjoitti: ↑06 Elo 2019 11:26 Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Toisaalta, luulisi, että monikin olisi siirtynyt dieselistä bensaan, kun verokohtelu on mitä on, eikä polttoaineiden hintaerotkaan niin isoja enää ole.
Nimim, ent dieselisti.
Vaan vaikuttaisi kyllä siltä, että dieseleissä on vetokoukkuja ihan eri malliin...
Nimim, ent dieselisti.
Vaan vaikuttaisi kyllä siltä, että dieseleissä on vetokoukkuja ihan eri malliin...
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Ei se mistään litrahinnasta ole kiinni, vaan yksinkertaisesti dieselin väännöstä.turboruuvi kirjoitti: ↑08 Elo 2019 16:58 Toisaalta, luulisi, että monikin olisi siirtynyt dieselistä bensaan, kun verokohtelu on mitä on, eikä polttoaineiden hintaerotkaan niin isoja enää ole.
Nimim, ent dieselisti.
Vaan vaikuttaisi kyllä siltä, että dieseleissä on vetokoukkuja ihan eri malliin...
Re: Bensa-farkkujen vetokoukut
Nonni. Varmasti sellainen auto, minkä halusitkin.turboruuvi kirjoitti: ↑08 Elo 2019 15:01 Nyt sitten osui. 2011 Ford Focus 1.6 farmari - kolmoskoppainen. Tuli sitten ostettua. Vetokoukku ja sähkösarja pitäisi vielä hommata.
Ei tullut minusta Toyota-miestä.

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012