Mikä ohjaa tyhjäkäynti venttiiliä
Mikä ohjaa tyhjäkäynti venttiiliä
Eli fordin kirjoissa joutokäyntiventtiliä?
Ecultahan se ohjauksensa saa, mutta mitkä anturit sen ohjaukseen vaikuttaa???
Onko se pelkästään tolta moottorin lämpötila-anturilta tulevan informaation takana?
Mitähän toi imuilman ahtoanturi joka on imusarjassa mahtaa mittailla?
Kun tossa kuitenki ilmamäärää mitataa kuumalanka maffilla.
EDIT: Jaa no. Tän olis voinu laittaa vaikka sähköpuolelle. Modet voi siirtää.
Ecultahan se ohjauksensa saa, mutta mitkä anturit sen ohjaukseen vaikuttaa???
Onko se pelkästään tolta moottorin lämpötila-anturilta tulevan informaation takana?
Mitähän toi imuilman ahtoanturi joka on imusarjassa mahtaa mittailla?
Kun tossa kuitenki ilmamäärää mitataa kuumalanka maffilla.
EDIT: Jaa no. Tän olis voinu laittaa vaikka sähköpuolelle. Modet voi siirtää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Joutokäyntiventtiili, toimii siten että se päästää ilmaa läpän ohi. Sen ohjaus perustuu ilman/koneen lämpötilaan ja läpän asentoon. Sen lisäksi seosta rikastetaan erillisellä suuttimella tai käyttäen normaaleja ruiskusuuttimia.
Jos "ahtoanturilla" tarkoitat MAP anturia, eli manifold absolute preasure, niin sitä yhdessä ilman lämpötilan kanssa ja moottorin tilavuus tuntien voidaan myös käyttää seoksen määrittämiseen. Siitä miten se, ilmeisesti Scorpio Cosworthissa, toimii en ole varma. Yksi käyttö nyt ainakin on moottorijarrutuken määrittäminen ja siihen liittyvä polttoaineen syötön katkaisu. Eli kun imusarjassa on tarpeeksi alipainetta, kierroksia tarpeeksi ja läppä kiinni, ollaan moottorijarrutuksessa ja polttoainetta ei tarvitse syöttää.
Jos "ahtoanturilla" tarkoitat MAP anturia, eli manifold absolute preasure, niin sitä yhdessä ilman lämpötilan kanssa ja moottorin tilavuus tuntien voidaan myös käyttää seoksen määrittämiseen. Siitä miten se, ilmeisesti Scorpio Cosworthissa, toimii en ole varma. Yksi käyttö nyt ainakin on moottorijarrutuken määrittäminen ja siihen liittyvä polttoaineen syötön katkaisu. Eli kun imusarjassa on tarpeeksi alipainetta, kierroksia tarpeeksi ja läppä kiinni, ollaan moottorijarrutuksessa ja polttoainetta ei tarvitse syöttää.
Juu toimintaperaatteen tiedän, mutta just tota pähkäilen, että mikä anturi korpparissa mahtaa olla rikki kun ei venalle tuu jännitettä.
Eli tosiaan toi kääsuläpän asentoanturihan siinä kanssa pitää olla ohjaus "parametrinä" Saattais olla mulla siinä vika kun se antaa vähän erikoisia lukemia testatessa. (läppä kiinni 1,7 volttia) Mikä ton lämpötila anturin vastuksen kuuluis olla? Tossa oli kone lämpimänä 3kOhmia.
Tota Mappia ei korppiossa pitäs olla kun siinä on toi kuumalanka MAF.
Tuli vaan tommonen ahtoilma anturi vastaan kun hain microcatista ton lämpötila anturin hintoja ja ihmettelin, että mitä tekoa sillä tossa on.
Niin ja tosiaan scorpio cosworth kyseessä.
Eli tosiaan toi kääsuläpän asentoanturihan siinä kanssa pitää olla ohjaus "parametrinä" Saattais olla mulla siinä vika kun se antaa vähän erikoisia lukemia testatessa. (läppä kiinni 1,7 volttia) Mikä ton lämpötila anturin vastuksen kuuluis olla? Tossa oli kone lämpimänä 3kOhmia.
Tota Mappia ei korppiossa pitäs olla kun siinä on toi kuumalanka MAF.
Tuli vaan tommonen ahtoilma anturi vastaan kun hain microcatista ton lämpötila anturin hintoja ja ihmettelin, että mitä tekoa sillä tossa on.
Niin ja tosiaan scorpio cosworth kyseessä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaahas. Nyt löyty tietoa. Eli sinne tulee siis sittenkin pulssi ohjaus, mutta vain sen takia, että ecuun on saatu pienempi transistori sitä ohjaamaan. Venttiilin avautumis aste määräytyy noiden pulssien taajuuden mukaan.
Venttiiliä ohjaa kampiakselin asento-anturi, moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila anturi. Näiden tiedot käsitellään ecussa joka määrää pulssin taajuuden sen arvon mukaan mikä on ecun rom:ssa määritetty minimi tyhjäkäynniksi. Sen lisäksi sille on toinen toiminta tila joka säätää kierrokset sinne 1500 nurkille, että motti saadaan lämpimäksi.
Nyt pitää vaan selvittää mikä noista antureista on paskana.
Eli ilmeisesti jompikumpi lämpötila anturi.
Venttiiliä ohjaa kampiakselin asento-anturi, moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila anturi. Näiden tiedot käsitellään ecussa joka määrää pulssin taajuuden sen arvon mukaan mikä on ecun rom:ssa määritetty minimi tyhjäkäynniksi. Sen lisäksi sille on toinen toiminta tila joka säätää kierrokset sinne 1500 nurkille, että motti saadaan lämpimäksi.
Nyt pitää vaan selvittää mikä noista antureista on paskana.
Eli ilmeisesti jompikumpi lämpötila anturi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tyhjäkäynnistä
ohjaus on pwm pulssi.boxissa on eri tyhjäkäynti arvo vapaalla ollessa ja vaihde päällä.drive 728rpm ja myös idle 728rpm vakioboxissa.
Jep. Näinhän se. Ja tosiaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä On vähän aikaa käytössä oma ohjelma mikä nostaa kierrokset sinne 1500 nurkille.
Tossahan on manuaaliloota lyöty perään, mutta eipä se mitään vaikuta tohon tyhjäkäyntiin kunhan ei kukaan käy lyömässä ton automaatin "asento-anturin" ... (mikälie oikealta nimeltään) johtoja yhteen.
Mikäköhän mahtaa ton moottorin lämpötila anturin resistanssi olla lämpimänä?
Ja mitä tolla ilman lämpötila-anturilla mahdetaan tarkottaa???
tota imusarjassa olevaa "ahtoilma" anturiako???
Tossahan on manuaaliloota lyöty perään, mutta eipä se mitään vaikuta tohon tyhjäkäyntiin kunhan ei kukaan käy lyömässä ton automaatin "asento-anturin" ... (mikälie oikealta nimeltään) johtoja yhteen.
Mikäköhän mahtaa ton moottorin lämpötila anturin resistanssi olla lämpimänä?
Ja mitä tolla ilman lämpötila-anturilla mahdetaan tarkottaa???
tota imusarjassa olevaa "ahtoilma" anturiako???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jeps. Joo no noitten mukaan ainakin toi 3kOhmia olis ihan ok.
Ilmeisesti sitten toi imuilman anturi on syyllinen. Ellei sitte oo ecusta se trankku kärähtänyt
Perhana kun tietäis varmaksi mikä toi anturi on. Kun tosiaan jos se on toi stanan ahtoanturi niin täytyy irrottaa imusarja, että sen saa pois.
Ilmeisesti sitten toi imuilman anturi on syyllinen. Ellei sitte oo ecusta se trankku kärähtänyt


Perhana kun tietäis varmaksi mikä toi anturi on. Kun tosiaan jos se on toi stanan ahtoanturi niin täytyy irrottaa imusarja, että sen saa pois.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
anturista vielä
katso myös että apparin kannen takaosaan tuleva johtosarjan maajohto on ehjä.
Joo se näky olevan tukevasti kiinni.
Mittasin ton imuilma anturin ja se näytti sitte oikosulkua eli 0.0 ohmia.
En tosin mitannu sitä anturin navoista vaan kaivelin johtosarjaa ja mittasin siitä liittimestä johon noitten anturien johdot kaikki tulee.
Ilmeisesti oikeet nastat oli kyseessä koska oikosuljin ensin anturin päästä liittimen navat ja mittasin toisesta päästä.
Ainakin niistä katos yhteys kun otin anturin päästä oikosulun auki.
Käväsin semmosen jo uuden hakemassa. (36e) Oli jopa hyllyssä kun toi sama anturi on melkein kaikissa ton ikäsissä voorteissa.
Pitää oottaa, että auto jäähtyy ja koittaa sitte tolla uudella anturilla ihan irrallaan ollessa.
Vai onkohan siinä nopeatkin vaihtelut arvoissa. Voi olla ettei toimi irrallaan.
No. Pitää jossain vaiheessa toi imusarja irrottaa ja vaihtaa se.
Pitäsköhän ottaa työkalut messiin poriin huomenna niin saatais jannujen kanssa oikeen kaljapäissään asentaa... Ei taida tapahtua
Mittasin ton imuilma anturin ja se näytti sitte oikosulkua eli 0.0 ohmia.
En tosin mitannu sitä anturin navoista vaan kaivelin johtosarjaa ja mittasin siitä liittimestä johon noitten anturien johdot kaikki tulee.
Ilmeisesti oikeet nastat oli kyseessä koska oikosuljin ensin anturin päästä liittimen navat ja mittasin toisesta päästä.
Ainakin niistä katos yhteys kun otin anturin päästä oikosulun auki.
Käväsin semmosen jo uuden hakemassa. (36e) Oli jopa hyllyssä kun toi sama anturi on melkein kaikissa ton ikäsissä voorteissa.
Pitää oottaa, että auto jäähtyy ja koittaa sitte tolla uudella anturilla ihan irrallaan ollessa.
Vai onkohan siinä nopeatkin vaihtelut arvoissa. Voi olla ettei toimi irrallaan.
No. Pitää jossain vaiheessa toi imusarja irrottaa ja vaihtaa se.
Pitäsköhän ottaa työkalut messiin poriin huomenna niin saatais jannujen kanssa oikeen kaljapäissään asentaa... Ei taida tapahtua

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Selvispä lopulta sekin vika.
Eli tuo imuilman lämpötila-anturi olikin sitte tietysti loppujen lopuks ehjä.
Toi 0.0ohmia ilmeisesti johtui siitä, että kyseinen liitin josta mittasin oli vähän p.skanen. Eli loikkasi mitatessa siitä suoraan yli.
Aloin noita mittailemaan ecun päästä kaikkia mikä vaan tohon nyt voi vaikuttaa ja kaikki näytti olevan ok. Jopa tyhjäkäyntivenalle tuli jännite
Lopulta sitte sain paikallistettua vian tyhjäkäyntivenan miinusjohtoon. Eli siihen jota tuo ecu ohjailee. Eculta ei ollut venalle saakka yhteyttä.
Sitä sitte aloin kaivelemaan ja seuraamaan niin eikös ollut tosta liittimestä johon antureiden ja tyhjäkäyntivenan johdot tulee niin toi kyseinen johdin ikäänkuin osittain painunut irti. Sen sitten työnsin paikalleen ja jopa alkoi pelittämään.
Stana kun ei vaan opi, että ensin varmuudella selvitetään ja sitten vasta ostetaan palikkaa.
Eli tuo imuilman lämpötila-anturi olikin sitte tietysti loppujen lopuks ehjä.
Toi 0.0ohmia ilmeisesti johtui siitä, että kyseinen liitin josta mittasin oli vähän p.skanen. Eli loikkasi mitatessa siitä suoraan yli.
Aloin noita mittailemaan ecun päästä kaikkia mikä vaan tohon nyt voi vaikuttaa ja kaikki näytti olevan ok. Jopa tyhjäkäyntivenalle tuli jännite

Lopulta sitte sain paikallistettua vian tyhjäkäyntivenan miinusjohtoon. Eli siihen jota tuo ecu ohjailee. Eculta ei ollut venalle saakka yhteyttä.
Sitä sitte aloin kaivelemaan ja seuraamaan niin eikös ollut tosta liittimestä johon antureiden ja tyhjäkäyntivenan johdot tulee niin toi kyseinen johdin ikäänkuin osittain painunut irti. Sen sitten työnsin paikalleen ja jopa alkoi pelittämään.


Stana kun ei vaan opi, että ensin varmuudella selvitetään ja sitten vasta ostetaan palikkaa.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96