En ihan allekirjoita tätä, itse aikanaan päädyin automaattiin nimen omaan sen perusteella, kun manuaalina tuo 100hp kone tuntui tuhnulta normaalissa kortteliajossa, kun taas automaattina liikkuu ihan kohtuullisesti. Maksoi enemmän, kyllä, kuluttaa enemmän, kyllä, ja hukkaa tehoa, kyllä, mutta käytännön ajossa omat kannikat kertoi olevan ripeämpi ja toki vaivattomampikin ajella. Lisäksi epäilen näinä päivinä jälleenmyyntiarvon olevan parempi koska entistä useampi valitsee automaatin uutta ostaessaan.nestori2 kirjoitti: ↑21 Touko 2019 08:44 En sitten tiedä, millainen on ajotyylisi, mutta kyllä Fiestan nokalla(varmaankin 150 kg kevyempi kuinFocus) tuo sataheppainen 1500 r/min täydet vääntävä kone mielstäni ei tarvitse paljon vaihteiden kanssa "vatkaamista". Ennen oli focus vapaastihengittävällä samantehoisella koneella, kyllä tuo Fiesta mielestäni lähtee aika ripeästi ecoboost-turbokoneella. Toinen juttu sitten on tuo automaatti, mehukytkin hukkaa runsaasti tehoa, nollasta sataan on ero noin 2 sekuntia ja menovettä taajamissa kuluu lähes 2 litraa enemmän. Enpä ole yhtään testiä nähnyt, missä Fiestan automaattivaihteistoa olisi kehuttu ja siitä ilosta saa vielä maksaa paritonnia enemmän+ korkeampaa käyttömaksua. Edelisessä Fiestassa oli kaksoikytkentäloota. Ajoin sellaisella pienen koeajolenkin eikä sekään mielyttänyt, vaikka siinä tehohäviö oli pieni, nollasta sataan veti jopa nopeammin kuin manuaali.
Pääosin kyllä makuasia ja mistäs olisi sen parempi kinastella

edit: Sellainen tuosta vielä unohtui, että oman kokemuksen mukaan tuollainen perinteinen öljyvatkain on liukkaalla kelillä etenemiskyvyltään paljon parempi kuin manuaali, ja yhden talven kokemuksella tuo Fiesta etenee kyllä varsin asiallisesti kitkarenkaillakin, yllättävänkin hyvin etten sanoisi näin pitkään nelivedoilla ajaneena. Tehoa tuossa nakkikattilassa voisi kyllä olla jokatapauksessa lisää, tuo 100hp kone kun vielä tuntuu tyypilliseltä softalla rajoitetulta koneelta eli ei oikein halua yläkierroksilla mennä.