Ihan samaa olen mietiskellyt keskenäni.
Kävin jonkun aikaa sitten systerin luona Kotkassa, ja siellä tuli ajettua sellaista mukulakivikatua, jonka aiheuttama äänimaailma pisti korvaan: mun mielestä (olen saanut ammattimiksaajan koulutuksen) vastamelujärjestelmä toimi päin helvettiä. Kivetys aiheutti kyllä jyrinää, mutta pienellä viiveellä tuli sellainen suorastaan veret seisauttava jytinä, jonka oletan johtuneen vastamelujärjestelmän virheellisestä toiminnasta, eli systeemi työnsi B&O:n subbarin täydeltä matalaa vastamelua, joka olikin samassa vaiheessa ajomelun kanssa...

Voin toki olla täysin hakoteillä, ja melu aiheutui vain alustan resonanssista epätasaisella alustalla.
Toisaalta, tänään pitkän linjan automiehen kaverin kanssa todettiin, että äänitaso ei nouse mitenkään häiritseväksi edes kesäisillä motarinopeuksilla ja vähän

ylikin. Äänimaisemassa on sellainen perusjurnutus, mutta tuulen suhinat tai muu yleinen ääntely ei haittaa keskustelua.
Odotan kyllä äänimaiseman puolesta kauhulla, kun viikon päästä alle tulevat 18" kesäkiekot.