Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Tuli hairahdettua 2013-malliseen Focukseen 1.0 Ecoboost-koneella.
Tsekkasin jo koeajon yhteydessä ruostumisesta surullisen kuuluisan turbon jäähdytysnesteputken. Se on pintaruosteessa tässäkin yksilössä. Ruoste pitäisi rapsutella ja harjata varovaisesti pois ja laittaa sitten jotain (?) tököttiä päälle. Onneksi putki on pieni ja helpossa paikassa. Ja vahvuuttakin on sen verran, että ei ihan heti ruostu puhki (mutta ajan kanssa kyllä). Kulutuskestävyyttä ei tarvita.
Minkälaisia ruostesuoja-aineita olette käyttäneet turbon putkessa? Sehän lämpenee enintään n. 100 asteen (jäähdytysneste sisällä) eli aineen pitäisi sietää sellaista.
Noverox kestää +175°C jatkuvasti ja hetkellisesti +230°C. Saa siveltyä siististi, ei tarvitse suojailla paikkoja. Tässä tapauksessa ei tarvitsisi maalatakaan.
Dinitrol ML:lle en löytänyt speksiä maksimilämpötilasta, mutta jossain (pakkauksessa) taisi lukea, että sitä ei saa suihkuttaa moottoriin. ML imeytyy huokoiseen ruosteeseen. Se jää kylläkin tahmeaksi mikä ei ole kiva ominaisuus konehuoneen puolella.
Kallistuisin näistä kahdesta Noveroxin puoleen. Sitten olisi kyllä sinkkimaali (siveltävä), mutta jotenkin en ole hirvittävän vakuuttunut sen toimivuudesta.
Tsekkasin jo koeajon yhteydessä ruostumisesta surullisen kuuluisan turbon jäähdytysnesteputken. Se on pintaruosteessa tässäkin yksilössä. Ruoste pitäisi rapsutella ja harjata varovaisesti pois ja laittaa sitten jotain (?) tököttiä päälle. Onneksi putki on pieni ja helpossa paikassa. Ja vahvuuttakin on sen verran, että ei ihan heti ruostu puhki (mutta ajan kanssa kyllä). Kulutuskestävyyttä ei tarvita.
Minkälaisia ruostesuoja-aineita olette käyttäneet turbon putkessa? Sehän lämpenee enintään n. 100 asteen (jäähdytysneste sisällä) eli aineen pitäisi sietää sellaista.
Noverox kestää +175°C jatkuvasti ja hetkellisesti +230°C. Saa siveltyä siististi, ei tarvitse suojailla paikkoja. Tässä tapauksessa ei tarvitsisi maalatakaan.
Dinitrol ML:lle en löytänyt speksiä maksimilämpötilasta, mutta jossain (pakkauksessa) taisi lukea, että sitä ei saa suihkuttaa moottoriin. ML imeytyy huokoiseen ruosteeseen. Se jää kylläkin tahmeaksi mikä ei ole kiva ominaisuus konehuoneen puolella.
Kallistuisin näistä kahdesta Noveroxin puoleen. Sitten olisi kyllä sinkkimaali (siveltävä), mutta jotenkin en ole hirvittävän vakuuttunut sen toimivuudesta.
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
niin jollei kaikkea ruostetta saa kokonaan pois ruostuu se pinnotteen altakin,toki pidentäähän se putken kestoa jos vaikka kerran kesässä jaksaa/muistaa putkea huoltaa,lämpöä kestävää ainetta vaan pintaan
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
En tiedä asiasta mitään, mutta sen verran kiinnosti että pikaisesti kurkistin varaosaluetteloita. Jäähdysynesteletkukuvassa oli jokunen ohuempi letku - siis ohuempi kuin ylä- tai alavesiletkut - ja niiden hinnat olivat välillä 20-50e. Jos nyt jostain noista on kyse ja ruoste tosiaan häiritsee, niin eipä se nyt suuri panostus ole ostaa ihan uutta letkua ja taas pärjää ilmeisesti ainakin 6 vuotta.
Että ehkä asiaa voisi kysäistä merkkiliikkeestäkin, ei ole välttämättä isosta rahasta kyse.
Että ehkä asiaa voisi kysäistä merkkiliikkeestäkin, ei ole välttämättä isosta rahasta kyse.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
En tiedä minäkään, mutta kerran luin asiasta myös. Oliko se tällanen kohta tosta kiinteestä kulmasta?

ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Jep. Tuo putki (=turbon letkuliitos). Mulla ruoste on eri kohdassa eikä vielä ihan noin syvällä. Ei tuohon letkun vaihdot auta - menee turbo uusiksi, kun ruostuu puhki. Pahimmillaan koko kone, jos nesteet karkaa kesken ajon.S-P-H kirjoitti:En tiedä minäkään, mutta kerran luin asiasta myös. Oliko se tällanen kohta tosta kiinteestä kulmasta?
Fordilla ei hirveästi valvota alihankkijoiden pintakäsittelyä tai sitten Ford on itse speksannut tuohon ohuen sähkösinkityksen. Maailmalla noita on maalailtu Fordin toimesta. Täytyy itsekin tehdä jotain.
"Missä Ford siellä ruoste."
PS. Ovatko nuo tulo- ja paluuletku? Neste kiertää pakopuolelta, jotta neste lämpenisi nopeammin. Entä jos ohittaa turbon jäähdytysnestekierron kokonaan ja yhdistää letkut toisiinsa putken pätkällä? Imuilman lämpötila nousee ja jäähdytysneste lämpenee hitaammin. No joo, älkää edes miettikö tällaista...

-
- Viestit: 273
- Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Joo tuossa on kyllä putki kohta entinen ei auta enää suojaaminen,olis pitäny jo uutena tehdä
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Oletko käynyt marmorilla kysymässä goodwilliä ennen kuin alat itse korjaamaan? Tuo on tunnettu tyyppivika maailmalla.JiiHoo kirjoitti: Minkälaisia ruostesuoja-aineita olette käyttäneet turbon putkessa? Sehän lämpenee enintään n. 100 asteen (jäähdytysneste sisällä) eli aineen pitäisi sietää sellaista.
Suosittelisin käymään aika päättäväisen keskustelun huoltotiskillä ja maahantuojan kanssa. Veikkaan, että lähtökohtaisesti ovat aika nihkeitä, mutta väsytystaktiikalla voisi saada tuloksia (been there, done that mutta eri vian kanssa). Vääntämällä kättä niiden kanssa tästä voi asiakas ainoastaan rahallisesti voittaa, mutta ei menettää mitään.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
No joo, meidän autolla ikää on 6 vuotta ja kohta 180 000 km. Siihen nähden putket ovat ihan hyvässä kunnossa. Tässä valokuva putkista puhtaaksi pyyhkimisen ja ruosteisen kohdan rapsuttelun jälkeen:Frnz kirjoitti: Oletko käynyt marmorilla kysymässä goodwilliä ennen kuin alat itse korjaamaan? Tuo on tunnettu tyyppivika maailmalla.
Suosittelisin käymään aika päättäväisen keskustelun huoltotiskillä ja maahantuojan kanssa. Veikkaan, että lähtökohtaisesti ovat aika nihkeitä, mutta väsytystaktiikalla voisi saada tuloksia (been there, done that mutta eri vian kanssa). Vääntämällä kättä niiden kanssa tästä voi asiakas ainoastaan rahallisesti voittaa, mutta ei menettää mitään.
https://www.dropbox.com/s/75oz7v5k2tvb4 ... o.jpg?dl=0
Laitoin lopuksi putkiin Noveroxia pari kerrosta. Tuolta ihan juuresta on hankala saada ruosteista pois, mutta toivottavasti Noverox auttaa. En tiedä onko tuolla jossain turbon alla vielä lisää letkuliitoksia piilossa...pitänee joskus katsoa alhaalta päin.
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Eli nuo putket on valmistusvaiheessa kiinteästi istutettu ahtimen koteloon?JiiHoo kirjoitti: Ei tuohon letkun vaihdot auta - menee turbo uusiksi, kun ruostuu puhki.
Ja jos ruostuu puhki, niin turbo irti autosta, putket rälläkällä pois ja uudet, vaikka rosterista,
hitsaamalla tilalle?

Tai, kuten sanottu, turbo vaihtoon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Noveroxia alle ja päälle metallimaalia? Mastonilta löytyy kuumakestomaaliakin, mikäli pelkää tuon metallimaalin pysyvyyttä, mä kyllä henk. koht. rötväisin tolla metallimaalilla. On hyvää tavaraa.
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/3033619/
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/3033619/
Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?
Työpaikallani on tehty vastaavannäköisiä liitoksia, eli auton osien jäähdytinnesteputkia prässätty ja väliin tiivistysliimaa. En toki tiedä onko tässä käytetty vastaavaa menetelmää mutta kovin samalta näyttää. Jos on niin kuumentamalla voi saada irtoamaan, mutta tiukassa ovat. Uskoisin että uudet saa helposti prässättyä paikalleen, kunhan vanhat saa ensin kaavittua irti turbon runkoa vaurioittamattayritäedes kirjoitti: Eli nuo putket on valmistusvaiheessa kiinteästi istutettu ahtimen koteloon?
Ja jos ruostuu puhki, niin turbo irti autosta, putket rälläkällä pois ja uudet, vaikka rosterista,
hitsaamalla tilalle?Onko mahdollista?
Tai, kuten sanottu, turbo vaihtoon.

Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)