Höpöhöpö, huomattavasti parempi tuo mk3 systeemi. Samaan suuntaanhan se kuskin sulka lumen kasaa edelleen.Viikkus kirjoitti: Se edellisen mallin pyyhintäsysteemi kasasi talvella tuulilasin reunoille paksut kerrokset jäätyvää moskaa ja sen seurauksena näkökenttä kapeni huomattavasti. Ehdottomasti parempi tämä mk4 pyyhkijöiden pyyhintäsuunta. Sadetunnistimesta en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata, edellisen mallin kohdalla en kyllä allekirjoita tuota ”kuin ajatus” luonnehdintaa. Aina sai olla säätämässä.
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
En oo väittänytkään että kasaisi eri paikkaan. Mulla on noita mk3 Focuksia ollut ja ne kasaa talvella lunta ja jäätä huomattavasti tätä uutta mallia enemmän tuulilasin reunalle. Se on fakta ja siihen on turha jankata vastaan.
Mutta hei, joidenkin mielestä kaikki oli ennen paremmin ja sillä keskustelulla on harvemmin mitään tekemistä faktojen kanssa.
Mutta hei, joidenkin mielestä kaikki oli ennen paremmin ja sillä keskustelulla on harvemmin mitään tekemistä faktojen kanssa.

Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eihän siinä mitään outoa ole. Saksassa, Ranskassa ja muualla Euroopassa puuhaillaan jotain dieselin täyskieltoa joten tehdas ei ole resursoinut voimavaroja tarpeeksi dieselin valmistukseen koska ei ole uskonut näin vahvaan menekkiin. Eiköhän tilanne tuosta parane ja sitä myydään mitä ihmiset haluaa ostaa.HMS77 kirjoitti: Kuten mainittu, vastasivat Fordilta mun kyselyyn että tilauksia on niin paljon etteivät voi toimittaa Suomeen tällä hetkellä.
Kuulostaa toki oudolta.
Ford Escort -95
Ford Focus -00
Ford C-max -11
Ford Focus -19
Ford Focus -00
Ford C-max -11
Ford Focus -19
Re: Uusi Focus mk4 2018
Näistä latureista ja akuista oli puhetta... Nyt kun on ollut vähän enemmän nurkka-ajoa niin tänään jätti Webasto ekan kerran käynnistymättä, valitti alhaista akkujännitettä. Mittasin akulta jännitteen - tasan 12V. Vähän alhaalla siis, lähti kyllä silti iloisesti tulille ilman lämmitintä. No tuleepa nyt sitten ekan kerran kokeiltua tuota Defan 10A laturia jonka laitatin heti kun auto tuli. Eiköhän se akku taas aamulla ole täynnä.
Yllättävää on se, että tuossa dieselissä on samainen 70Ah/700A akku joka on litraisessakin. Noh, yllättävän hyvin on jaksanut koko talven mutta saas nähdä kuinka rokkaa vanhemmiten.
Yllättävää on se, että tuossa dieselissä on samainen 70Ah/700A akku joka on litraisessakin. Noh, yllättävän hyvin on jaksanut koko talven mutta saas nähdä kuinka rokkaa vanhemmiten.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Uusi Focus mk4 2018
Vähän pieneltä kuulostaa tuo 70 Ah etenkin pa-lämmitin autoon.
Jos auto lataa ajossa 80%:iin ja lämppäri ei edes halua käynnistyä alhaisen jännitteen vuoksi (jännitettä ne kai vaan osaa seurata?)eli olisko jotain alle 20 %, niin kapeaksi jää akun käyttöalue. Akku kun vielä iän myötä hiipuu, niin Ah:t on tosi vähissä.
Jotenkin virrankulutuksen osalta en kuitenkaan näe suurta kehitystä pa-lämmittimien osalta tai varsinkaan sisäpuhaltimen, joten ylläpitolataus tai jopa lisäksi akkulämmitin voisi olla hyvä. Lämmitin siksi kun kylmä akku vastaanottaa ja luovuttaa virtaa heikommin.
Start/stoppien takia kai akut ovat muutoin jotain paremmin purkausta sietäviä esim agm?
Kaikkea sitä pitää funtsia
Jos auto lataa ajossa 80%:iin ja lämppäri ei edes halua käynnistyä alhaisen jännitteen vuoksi (jännitettä ne kai vaan osaa seurata?)eli olisko jotain alle 20 %, niin kapeaksi jää akun käyttöalue. Akku kun vielä iän myötä hiipuu, niin Ah:t on tosi vähissä.
Jotenkin virrankulutuksen osalta en kuitenkaan näe suurta kehitystä pa-lämmittimien osalta tai varsinkaan sisäpuhaltimen, joten ylläpitolataus tai jopa lisäksi akkulämmitin voisi olla hyvä. Lämmitin siksi kun kylmä akku vastaanottaa ja luovuttaa virtaa heikommin.
Start/stoppien takia kai akut ovat muutoin jotain paremmin purkausta sietäviä esim agm?
Kaikkea sitä pitää funtsia

Re: Uusi Focus mk4 2018
Rusakko_ kirjoitti:Vähän pieneltä kuulostaa tuo 70 Ah etenkin pa-lämmitin autoon.
Jos auto lataa ajossa 80%:iin ja lämppäri ei edes halua käynnistyä alhaisen jännitteen vuoksi (jännitettä ne kai vaan osaa seurata?)eli olisko jotain alle 20 %, niin kapeaksi jää akun käyttöalue. Akku kun vielä iän myötä hiipuu, niin Ah:t on tosi vähissä.
Suurin ongelma kuitenkin on se, ettei akkua ladata täyteen vaan vain 80 %. Hiukan kun akku hiipuu, alkaa ongelmat. Tai jos on pakkasta niin akun ei tartte edes hiipua.
Jos akku ladattaisiin täyteen saakka, pelivaraa olisi paljon enemmän.
Tuntuuhan se jotenkin, tai ei edes jotenkin vaan täysin, hölmöläisen hommalta, että autossa on laturi, mutta sitä ei käytetä. Autoon laitetaan erillinen ulkoinen laturi jotta akku saadaan täyteen.
Ja tämä kaikki vain siksi että saadaan (laskennallisesti) päästöjä alas. Totuus on sitten ehkä hiukan toinen. Jokainen Ah tarvitaan kuitenkin, otetaan ne sitten täydestä tai vajaasta akusta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tuo 80% lataus on kytkettävissä pois IMO, mutta vaikuttaako takuisiin en tiedä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulla oli bemarissa jatkuva murhe talvella näiden sähköjen kanssa. Siinä oli 105Ah AGM-akku takaluukussa kylmässä. Jatkuvasti herjasi akusta (silloin kun ei vaan ollut tarvetta pidemmille ajoille) ja sitten tietysti oli auto pimeänä kirjaimellisesti koska edes sisävalot eivät toimineet. Käymään lähti kyllä aina. Siitä sitten koodattiin pois tuo 80% latauksen rajoitus niin alkoi homma toimimaan. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin tarkoituksena jättää akkuun ”tilaa” moottorijarrutusten aikaiseen talteenottoon. Kaunis ajatus mutta ei toimi täällä pohjolassa ainakaan talvella. Voisivat sen verran kehittää tuota älykkäämmäksi jotta menisi pois päältä kun keskilämpötilat ovat nollassa tai alle. Itselle olisi ihan jees jos vetäisi akun täyteen aina kun voi...
Webasto toimi taas aamulla ihan normaalisti kun oli yön laiturissa. Jos tällä kerran talvessa latailulla pärjää niin hyvä mutta tosiaan mietityttää miten toimii muutaman talven jälkeen.
Webasto toimi taas aamulla ihan normaalisti kun oli yön laiturissa. Jos tällä kerran talvessa latailulla pärjää niin hyvä mutta tosiaan mietityttää miten toimii muutaman talven jälkeen.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Uusi Focus mk4 2018
ST-mallista tietoa: tulee sekä 2,3-litrainen bensa että diesel.
https://www.autoexpress.co.uk/ford/focu ... ith-276bhp
https://www.autoexpress.co.uk/ford/focu ... ith-276bhp
Re: Uusi Focus mk4 2018
Diesel taitaa olla edelleen 2litrainen? En mistään löytänyt mainintaa, että olisi tulossa 2.3 diesel.. Ecoboost 2.3 kuullostaa lupaavalta. Mainitaan, että vaihteistona olisi A7? Kaksoiskytkin vai momentinmuunnin?dr500 kirjoitti:ST-mallista tietoa: tulee sekä 2,3-litrainen bensa että diesel.
https://www.autoexpress.co.uk/ford/focu ... ith-276bhp
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei kai kukaan sanonutkaan että tulee 2.3 diesel.Focus_2.0 kirjoitti: Diesel taitaa olla edelleen 2litrainen? En mistään löytänyt mainintaa, että olisi tulossa 2.3 diesel.. Ecoboost 2.3 kuullostaa lupaavalta. Mainitaan, että vaihteistona olisi A7? Kaksoiskytkin vai momentinmuunnin?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Rusakko_ kirjoitti:Vähän pieneltä kuulostaa tuo 70 Ah etenkin pa-lämmitin autoon.
Jos auto lataa ajossa 80%:iin ja lämppäri ei edes halua käynnistyä alhaisen jännitteen vuoksi (jännitettä ne kai vaan osaa seurata?)eli olisko jotain alle 20 %, niin kapeaksi jää akun käyttöalue. Akku kun vielä iän myötä hiipuu, niin Ah:t on tosi vähissä.
Jotenkin virrankulutuksen osalta en kuitenkaan näe suurta kehitystä pa-lämmittimien osalta tai varsinkaan sisäpuhaltimen, joten ylläpitolataus tai jopa lisäksi akkulämmitin voisi olla hyvä. Lämmitin siksi kun kylmä akku vastaanottaa ja luovuttaa virtaa heikommin.
Start/stoppien takia kai akut ovat muutoin jotain paremmin purkausta sietäviä esim agm?
Kaikkea sitä pitää funtsia
Jotenkin itse en myös näe, että tuolla akun koolla pelkästään olisi merkitystä eli eihän isommilla ampeereillakaan oleva akku sen paremmin höngi virtaa polttoainelämppärin kanssa jos se ei saa latinkia riittävästi eli samat ongelmat edessä oli sitten 60 tai 80 ah:n akku. Toki isommassa on reserviä enemmän, mutta eihän sitä reserviäkään synny jos ajo lyhyttä ja paljon weban käyttöä. Itselläni uudessa Foccerissa defan neliamppeerinen laturi ja täysin ilman ongelmia kun aina joskus jättänyt yön yli latinkiin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei ole vielä webasto tai pakkanen aiheuttanut akkuongelmia, eikä auheuttanut edellisessäkään autossa. Silti mietin että voisi varmuudeksi ostaa esim. Defa SmartCharge laturin ja mieluusti 10A version. Olisi sitten heti ensiapu lähellä jos alkaa nikottelemaan. Eikä varmaan haittaisi silloin tällöin ladata muutenkin. Jos en ole väärin ymmärtänyt niin ylläpitolataus pidentää akun ikääkin?
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kulutuslukemia 1.5 bensa farmari manuaali. Ajettu noin 4000 km.
Mitattu matkamittarin mukaan 6.1 l/100km, ajotietokoneen pitkäaikainen sanoo 6.0 l/100km.
Ajo on ollut pääasiassa ruuhkattomassa liikenteessä maantieajoa. Pienin kulutus 5.7 ja isoin 6.6. Tottakai mukaan hahtuu nurkka-ajoa kaupungissakin. Webastoa käytetty ainakin kerran joka arkipäivä. Vikalistaa voin kirjoitella sitten ajan kanssa...
Mitattu matkamittarin mukaan 6.1 l/100km, ajotietokoneen pitkäaikainen sanoo 6.0 l/100km.
Ajo on ollut pääasiassa ruuhkattomassa liikenteessä maantieajoa. Pienin kulutus 5.7 ja isoin 6.6. Tottakai mukaan hahtuu nurkka-ajoa kaupungissakin. Webastoa käytetty ainakin kerran joka arkipäivä. Vikalistaa voin kirjoitella sitten ajan kanssa...

Re: Uusi Focus mk4 2018
Jaahas, taas pukkaa (minulle) uutta vikaa. Hätäpuhelujärjestelmä ja parkkitutkat valittaa vikaa. Parkkitutkat on aivan puhtaat ja tukossa ollessaan auto osaa kyllä ilmoittaa siitä, eli tuosta ei ole kyse.
Auto ollut ajossa pian kolme kuukautta ja 9000 km, ja pajalla käyty viisi kertaa erilaisten ongelmien takia. Nyt tulee sitten kuudes kerta. Parin viikon välein huollossa, vuoden auto 2019
Auto ollut ajossa pian kolme kuukautta ja 9000 km, ja pajalla käyty viisi kertaa erilaisten ongelmien takia. Nyt tulee sitten kuudes kerta. Parin viikon välein huollossa, vuoden auto 2019

Re: Uusi Focus mk4 2018
Kohta Focus ollut neljä viikkoa huollossa. Tällä viikolla pitäisi vaihtaa jotain osia jos vaan saavat ne. Ei kuitenkaan tietoa, että auttaako osien vaihto jarruongelmaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Taidan olla ensiesittely aikoina tehdyn koeajon lisäksi olla koskematta tähän Focus versioon..
Onpahan Ford foorumi aktivoitunut, jos ei muuta kivaa tästä 


Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Uusi Focus mk4 2018
Piristystä päiväänne. Uudesta ST:stä juttu. https://tekniikanmaailma.fi/ford-focus- ... -kykyjaan/

kattokaiteet hopea, tummennukset ja avaimeton järjestelmä, Parking pack 2,
peruutuskamera, navigaattori, ratinlämmitin, roiskeläpät edessä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
No eiköhän viimeistään loppuvuoden malleista ole jo kaikki ongelmat saatu kitkettyä. Ei tämän ketjun takia hankintaa kannata ainakaan jättää tekemättä, viivyttää ehkä kannattaa.Ganiateri kirjoitti:Taidan olla ensiesittely aikoina tehdyn koeajon lisäksi olla koskematta tähän Focus versioon..Onpahan Ford foorumi aktivoitunut, jos ei muuta kivaa tästä
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muutamalla käyttäjällä ongelmia uuden mallin kanssa = hyvä syy olla ostamatta vaikka muuten kiinnostaisi?Ganiateri kirjoitti:Taidan olla ensiesittely aikoina tehdyn koeajon lisäksi olla koskematta tähän Focus versioon..Onpahan Ford foorumi aktivoitunut, jos ei muuta kivaa tästä
Eihän tänne kukaan kirjoittelekaan tyyliin "voi että kun toimii mahtavasti"..
Sitä vartenhan foorumit yleensä on että täällä jaetaan ongelmia ja haetaan vertaistukea.
Ei ole täysin kivuttomasti omakaan Focus-taival alkanu, en silti valita. Uusi malli joten osasin kyllä odottaa lastentauteja ja sitä vartenhan takuu on että moiset korjataan ilmatteeksi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Minä ainakin olen vieläkin tyytyväinen autooni. Olenkin miettinyt, että kehtaako tänne enää kirjoitellakaan, kun ei ole mitään haukuttavaa. 

Tesla Model Y Performance
Re: Uusi Focus mk4 2018
Juu ei ole valittamista itelläkään. Vedinpä tuossa kulutuspohjat viime viikonloppuna, 500km matka taipui lukemaan 4.1l/100km ajotietokoneen mukaan.Hot hatch kirjoitti:Minä ainakin olen vieläkin tyytyväinen autooni. Olenkin miettinyt, että kehtaako tänne enää kirjoitellakaan, kun ei ole mitään haukuttavaa.

Todellinen kulutus lienee pari desiä enemmän, mutta nyt on vähän huojentuneempi olo kun tietää että tällä pikkudieselillä pääsee kyllä mukaviin lukemiin vaikka alkuun on näyttäny siltä että tämä on yhtä kaukana Ecosta kuin tuo pikkubensakin..

Re: Uusi Focus mk4 2018
Paljonko kilometrejä tullut? Eikö ole tullut kutsua edes "tahaton takaoven avautuminen". Farmari bensaan tuli ainakin sellainen kutsukampanja. Vikaa ei kuulemma kuitenkaan ollut. Tarkastettiin varmuuden vuoksi..Näkyy myös FordEtiksessä.Hot hatch kirjoitti:Minä ainakin olen vieläkin tyytyväinen autooni. Olenkin miettinyt, että kehtaako tänne enää kirjoitellakaan, kun ei ole mitään haukuttavaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
kaikki tosi okei
ei mitään valittamista
ei mitään valittamista

Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo, kävi ohjelmistopäivityksessä ja takaovien tarkistuksessa. Kolme ja puolituhatta mittarissa. Ja, epäilijöille voi sanoa, että litraisenkin kulku riittää vähintäänkin hyvin normiajoihin.Trukki1 kirjoitti: Paljonko kilometrejä tullut? Eikö ole tullut kutsua edes "tahaton takaoven avautuminen". Farmari bensaan tuli ainakin sellainen kutsukampanja. Vikaa ei kuulemma kuitenkaan ollut. Tarkastettiin varmuuden vuoksi..Näkyy myös FordEtiksessä.
Tesla Model Y Performance