Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
HMS77 kirjoitti:Tuulilasin koeajossa haisee taas joku helvetin diesel-propaganda, olin todella tyrmistynyt kun luin tuon Olli Koivusalon koeajoraportin.
Pelkkää paskaa enkä todellakaan allekirjoita.
Minua häiritsee se, että oikeastaan ei koskaan noissa koeajojutuissa kerrota mikä ajotilamoodi tai peräti aktiivisen jousituksen/iskunvaimennuksen/ohjauksen säätö sattui olemaan herra Koeajajalla päällä.
Omassa Mondeossa on ns. aktiivinen jousitus ja kyllä se Comfort-asetuksella tekee autosta sellaisen lievästi lössykän, ohjaus on epätarkka ja iskunvaimennus on myös löysempi. Kun vaihtaa Sport-asetukseen, auto on ryhdissä ihan eri tavalla.
fordever kirjoitti:
Minua häiritsee se, että oikeastaan ei koskaan noissa koeajojutuissa kerrota mikä ajotilamoodi tai peräti aktiivisen jousituksen/iskunvaimennuksen/ohjauksen säätö sattui olemaan herra Koeajajalla päällä.
Omassa Mondeossa on ns. aktiivinen jousitus ja kyllä se Comfort-asetuksella tekee autosta sellaisen lievästi lössykän, ohjaus on epätarkka ja iskunvaimennus on myös löysempi. Kun vaihtaa Sport-asetukseen, auto on ryhdissä ihan eri tavalla.
Onko tehostimessa tai alustan rakenteissa jotakin eroa 1.5 vrt 2.0?
Vaikea uskoa, että ajettavuudesta isoa eroa löytyy pelkän painoeron vuoksi.
Tuossahan ajettiin siis 1.5TDCi automaatti, joten varmasti on eri tuntuma kuin litraisessa manuaalissa.
En ole itekään ihan täysin tyytyväinen tuon automaatin toimintaan joka toisinaan tuntuu hieman epämääräiseltä ja empivältä, mutta ei tuota komboa laiskaksi voi sanoa.
Sport mode päällä tuokin kyllä lähtee kuin se kuuluisa telkkä pöntöstä.
Hätäpuhelu järjestelmään on tullut päivitys.. Ei mulla ole kun kerran herjannu mutta siinäkin on tarpeeksi..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
fordever kirjoitti:
Minua häiritsee se, että oikeastaan ei koskaan noissa koeajojutuissa kerrota mikä ajotilamoodi tai peräti aktiivisen jousituksen/iskunvaimennuksen/ohjauksen säätö sattui olemaan herra Koeajajalla päällä.
Mihin tuo ajotilamoodi itse asiassa muuten vaikuttaa manuaalissa ilman mitään aktiviisia jousituksia, siihen mittariston vaihtamisohjenuoleenko?
Freeze kirjoitti:Lootan vaihtamiseen ja kaasuun reagointiin ainakin automaatilla
Ja sport asento eliminoi start/stopin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Joku täällä mainitsi tuon sadetunnistimen epäloogisen/huonon toiminnan.
Kävinpä tuossa heittämässä lapset vkonlopuksi mummolaan, 250km road trip tuolla vesikelissä ja pakko yhtyä mietteisiin.
Todella surkeasti toimii tuo tihkuasento verrattuna entiseen Mondeoon.
Joko se pyyhkii jatkuvasti, tai sitten ei ollenkaan ja tuntuu ettei tuolla herkkyyssäädöllä ole mitään vaikutusta/paska logiikka.
Tuli kyllä ihan ikävä Mondeon erittäin erinomaisesti toiminutta sadetunnistinta..
HMS77 kirjoitti:Joku täällä mainitsi tuon sadetunnistimen epäloogisen/huonon toiminnan.
Kävinpä tuossa heittämässä lapset vkonlopuksi mummolaan, 250km road trip tuolla vesikelissä ja pakko yhtyä mietteisiin.
Todella surkeasti toimii tuo tihkuasento verrattuna entiseen Mondeoon.
Joko se pyyhkii jatkuvasti, tai sitten ei ollenkaan ja tuntuu ettei tuolla herkkyyssäädöllä ole mitään vaikutusta/paska logiikka.
Tuli kyllä ihan ikävä Mondeon erittäin erinomaisesti toiminutta sadetunnistinta..
Joo saman huomannu mondeossa toimi oikeesti hyvin ei tarvinnu ajatella koko asiaa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Jotenkin lopulliselta kuulostaa tuo 1,5 dieselin kohdalla hinnastossa lukeva "Ei uusia tehdastilauksia".
Jäikö sen tarina oikeasti näin lyhyeksi vai kehitelläänkö tehtaalla jotain päivityspakettia.
PiuhaPoikki kirjoitti:Jotenkin lopulliselta kuulostaa tuo 1,5 dieselin kohdalla hinnastossa lukeva "Ei uusia tehdastilauksia".
Jäikö sen tarina oikeasti näin lyhyeksi vai kehitelläänkö tehtaalla jotain päivityspakettia.
Kuten mainittu, vastasivat Fordilta mun kyselyyn että tilauksia on niin paljon etteivät voi toimittaa Suomeen tällä hetkellä.
Kuulostaa toki oudolta.
HMS77 kirjoitti:
Kuten mainittu, vastasivat Fordilta mun kyselyyn että tilauksia on niin paljon etteivät voi toimittaa Suomeen tällä hetkellä.
Kuulostaa toki oudolta.
Kysyin myyjäliikkestä, että saako myöhemmin. En saanut suoraa vastausta.
Riittääkö 4 A:n Ctek? Lähinnä siis että syökö auton sähköjärjestelmä tuosta suurimman osan jolloin akun lataukseen ei riitä oikeastaan mitään. 4 A:n Ctek löytyis jo kotoa...
Minkä kokoisia akkuja on bensa- ja diesel-Focuksissa?
Riittääkö 4 A:n Ctek? Lähinnä siis että syökö auton sähköjärjestelmä tuosta suurimman osan jolloin akun lataukseen ei riitä oikeastaan mitään. 4 A:n Ctek löytyis jo kotoa...
Minkä kokoisia akkuja on bensa- ja diesel-Focuksissa?
Ei riittänyt vanhassa Focuksessa mk3.5, niin tuskin riittää tässäkään. Meillä oli vanhassa 10 A Defa, joka oli huoltoliikkeen suositus.
Tuota ylläpitolaturin virtamäärää ihmettelen. Miten 4A ei voi riittää? Pitääkö se akku saada täyteen tosi lyhyellä latauksella vai mitä?
Mulla on 2.0TDCi Mondeon kanssa CTEK 5A polar ja kyllä akku on ollut täysi aina ~1h laturin kiinni olon jäljiltä.
Saahan sitä piuhaa pitää kiinni vaikka 2h eikä vain sen hetken kuin webasto pauhaa jos niin tekee.
Mulla ei ole koskaan piuha kiinni kun webastolla autoa lämmitän. Lataan akun täyteen sillon tällön kun ajanut vain lyhyttä ajoa ja webastoa tullut käytettyä moottori sammuksissa.
Jos ajaa pitempää pätkää niin mitään lisä-laturia edes tarvitse.
Viimeksi muokannut Kime, 16 Helmi 2019 14:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kime kirjoitti:Tuota ylläpitolaturin virtamäärää ihmettelen. Miten 4A ei voi riittää? Pitääkö se akku saada täyteen tosi lyhyellä latauksella vai mitä?
Mulla on 2.0TDCi Mondeon kanssa CTEK 5A polar ja kyllä akku on ollut täysi aina ~1h laturin kiinni olon jäljiltä.
Saahan sitä piuhaa pitää kiinni vaikka 2h eikä vain sen hetken kuin webasto pauhaa jos niin tekee.
Mulla ei ole koskaan piuha kiinni kun webastolla autoa lämmitän. Lataan akun täyteen sillon tällön kun ajanut vain lyhyttä ajoa ja webastoa tullut käytettyä moottori sammuksissa.
Jos ajaa pitempää pätkää niin mitään lisä-laturia edes tarvitse.
Huoltoliikkeen selitys meni muistaakseni niin, että laturin kytkeminen herättää auton järjestelmiä ja tuolloin lähes koko 4 A saattaa sujahtaa auton joihinkin sähköjärjestelmiin. Itse en tuohon millään usko, sillä 4 A on todella paljon. Joka tapauksessa meille vaihdettiin veloituksetta 4A --> 10A Fordin ohjeiden mukaan, kun ensin oli asennettu 4A laturi. Tämä siis mk3.5 focuksen kanssa.
Uuteen Focukseen ei meilläkään otettu laturia lainkaan vaikka webastoa ahkerasti käytetäänkin. Ajot ovat meillä kuitenkin 90% pitkiä siivuja.
Tuohon automaattiseen pyyhkiään.. niin MK4 Focuksessa on kyllä aivan paska! ei toimi järjellisesti koskaan.
MK3 Focus ja MK5 Mondeo on täysin erilaiset. Koko pyyhkiät voi unohtaa ja auto hoitaa homman kuin ajatus.
MK4 Focuksen pyyhkiät on muutenkin syvältä, miksi muuttivat pois todella hyvän "sivuilta keskelle pyyhkijät" tuohon "perinteisempään rinnakkain malliin" .
Kehitystä se on taakseppäin meneminenkin? Vuoden auto
Kime kirjoitti:Tuohon automaattiseen pyyhkiään.. niin MK4 Focuksessa on kyllä aivan paska! ei toimi järjellisesti koskaan.
MK3 Focus ja MK5 Mondeo on täysin erilaiset. Koko pyyhkiät voi unohtaa ja auto hoitaa homman kuin ajatus.
MK4 Focuksen pyyhkiät on muutenkin syvältä, miksi muuttivat pois todella hyvän "sivuilta keskelle pyyhkijät" tuohon "perinteisempään rinnakkain malliin" .
Kehitystä se on taakseppäin meneminenkin? Vuoden auto
Moro!
En ole Mondeota kokeillut mutta noita eri kasoja missä "älykkäät" pyyhkimet on ollut itsellä ja toisten kokeilut,pyyhi nyt!!!,ei mitään...kaksi tippaa vettä,pannaapa sulat heilumaan...voi niitä aikoja kun itse nupista vääntämällä sääti tihkua
Harri
P.S. ja kyllä v*tuttaa aamulla kun on jäänyt nää älykkäät päälle illalla...yöllä lunta&pakkasta...
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Kime kirjoitti:Tuohon automaattiseen pyyhkiään.. niin MK4 Focuksessa on kyllä aivan paska! ei toimi järjellisesti koskaan.
MK3 Focus ja MK5 Mondeo on täysin erilaiset. Koko pyyhkiät voi unohtaa ja auto hoitaa homman kuin ajatus.
MK4 Focuksen pyyhkiät on muutenkin syvältä, miksi muuttivat pois todella hyvän "sivuilta keskelle pyyhkijät" tuohon "perinteisempään rinnakkain malliin" .
Kehitystä se on taakseppäin meneminenkin? Vuoden auto
Se edellisen mallin pyyhintäsysteemi kasasi talvella tuulilasin reunoille paksut kerrokset jäätyvää moskaa ja sen seurauksena näkökenttä kapeni huomattavasti. Ehdottomasti parempi tämä mk4 pyyhkijöiden pyyhintäsuunta. Sadetunnistimesta en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata, edellisen mallin kohdalla en kyllä allekirjoita tuota ”kuin ajatus” luonnehdintaa. Aina sai olla säätämässä.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
toasti kirjoitti:
Huoltoliikkeen selitys meni muistaakseni niin, että laturin kytkeminen herättää auton järjestelmiä ja tuolloin lähes koko 4 A saattaa sujahtaa auton joihinkin sähköjärjestelmiin. Itse en tuohon millään usko, sillä 4 A on todella paljon. Joka tapauksessa meille vaihdettiin veloituksetta 4A --> 10A Fordin ohjeiden mukaan, kun ensin oli asennettu 4A laturi. Tämä siis mk3.5 focuksen kanssa.
Uuteen Focukseen ei meilläkään otettu laturia lainkaan vaikka webastoa ahkerasti käytetäänkin. Ajot ovat meillä kuitenkin 90% pitkiä siivuja.
4A defan älylaturi asennettu ja toimii niinkuin pitääkin. Ilmeisesti mk4 ei enää herää pelkästä laturista vaan vaatii myös lukituksen ja ovien aukaisun.
Pyyhkijät tosiaan toimivat surkeasti automaatilla ,pakko käyttää käsin. Ehkä tuohonkin päivitys tulee?
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18
Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Ylläpitolatauksesta kysyn vaan siksi, että oli juurikin muistikuva että lataaminen herättää auton kuluttamaan virtaa. 4 A riittää hienosti jos ei sähkösyötössä ole rajotteita ajan suhteen tai auto ei virtaa kuluta latauksen aikana. Minun osalta voin ladata vain 2 h kerrallaan, joten siinä mielessä esim 10 A olis parempi.
Toisaalta ajot on semmosia että ehdin ajamaan ajassa sen minkä lämmitänkin pa-lämmittimellä, joten pitäisi riittää. Kuitenkin nyky ecoaikoina autojen laturien ohjauksesta kuullut että eivät päästöjen yms vuoksi edes yritä ladata. Tiedäppä tuota. Osaltani ehkä vain varmistelen virransaannin ja kun neliamppeerinen jo löytyy, niin...
Rusakko_ kirjoitti:Ylläpitolatauksesta kysyn vaan siksi, että oli juurikin muistikuva että lataaminen herättää auton kuluttamaan virtaa. 4 A riittää hienosti jos ei sähkösyötössä ole rajotteita ajan suhteen tai auto ei virtaa kuluta latauksen aikana. Minun osalta voin ladata vain 2 h kerrallaan, joten siinä mielessä esim 10 A olis parempi.
Toisaalta ajot on semmosia että ehdin ajamaan ajassa sen minkä lämmitänkin pa-lämmittimellä, joten pitäisi riittää. Kuitenkin nyky ecoaikoina autojen laturien ohjauksesta kuullut että eivät päästöjen yms vuoksi edes yritä ladata. Tiedäppä tuota. Osaltani ehkä vain varmistelen virransaannin ja kun neliamppeerinen jo löytyy, niin...
1.0:ssa siis 70ah akku, mites muissa?
Lataa akun 80% täyteen jonka jälkeen putoaa laturi pois pelistä.