Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ecobuusteri kirjoitti:
Pienentää ilmanvastusta
Jos tuolla säleikön takana on kaihdin, niin ei todellakaan ole sitä varten, että ilmanvastusta vähentäisi. Päinvastoin! Se lisää ilmanvastusta.
Kyllä se kaihdin siellä ritilän ja syylärin välissä on pelkästään lämpötilan takia. Jos ilmanvastusta haluttaisiin pienentää, niin kai se heti tuossa nokkaritilässä olisi eikä välissä.
Eli onko Fiestassa kaihdin tuolla ritilän välissä?
Ecobuusteri kirjoitti:
Kyllä se kaihdin siellä ritilän ja syylärin välissä on pelkästään lämpötilan takia. Jos ilmanvastusta haluttaisiin pienentää, niin kai se heti tuossa nokkaritilässä olisi eikä välissä.
Eli onko Fiestassa kaihdin tuolla ritilän välissä jos on koko kaihdinta
Kyllä se kaihdin siellä ritilän ja syylärin välissä on pelkästään lämpötilan takia. Jos ilmanvastusta haluttaisiin pienentää, niin kai se heti tuossa nokkaritilässä olisi eikä välissä.
Eli onko Fiestassa kaihdin tuolla ritilän välissä jos on koko kaihdinta Fiestassa?
Yritin kuikuilla mutta niin täynnä kaikkea ST:n keulalla etten ainakaan minä saanut mitään selvyyttä asiaan...Huomasin että lämmöt saa melko normaaliksi pakkasilla kun käyttää autoa paikallaan n.5min...kun lähtee ajoon niin tippuu sinne n.75° eli tuskin mitään kaihdinta ei ainakaan ST:ssä on
Asia mikä vaivaa on se että meneeko tuuli/takalasin lämppärit defaulttina päälle kun on pakkasta,ainakaan yksikään merkkivalo ei pala ellei nappia paina???
Jos näin on niin lyhyttä matkaa ajavat kovilla pakkasilla saa olla tarkkana,mulla duunimatka 30km/suunta niin ehtii latailla..
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
hapelo kirjoitti:Asia mikä vaivaa on se että meneeko tuuli/takalasin lämppärit defaulttina päälle kun on pakkasta,ainakaan yksikään merkkivalo ei pala ellei nappia paina???
Tuon huomaa helposti, kun annat ikkunoiden jäätyä/huurtua rauhassa esim yön yli laittamatta sisätilanlämppäriä päälle. Kun aamulla starttaat, niin kyllä sen äkkiä huomaa alkavatko jäiset ikkunat aukeamaan. Omassa MY 2017 Focuksessa tämä ominaisuus on..
Höpöhöpö. Se kaihdin säätää koneen jäähdytystä ja pienentää ilmanvastusta ja sitä kautta co2 päästöjä.
Kyllä sitä kaihdinviritystä nimenomaan mainostetaan myös ilmavastuksen pienentäjänä, en minä sitä itse keksinyt. Kun kaihdin menee kiinni, niin toki ilmavirtaus moottoritilaan pienenee oleellisesti ja samalla ilmavastus pienee. Jos vaikkpapa auton liikuttamiseen käytettävä voima pienee 100 N(10 kp) ja auton nopeus on 100 km/h, niin tarvittava teho pienee 2,8 kW. Ilmavastuksella on aika oleellinen merkitys kulutukseen tasaisella nopeudella.
Entistä parempi aerodynamiikka parantaa taloudellisuutta
Aktiivisen säleikön sulkijan ansiosta säleikön ilmanottoaukko pysyy auki ja jäähdyttää moottoria, kun ajat hitaasti. Kun lisäät nopeutta, se sulkeutuu automaattisesti, mikä parantaa aerodynamiikkaa ja auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta. Ajan myötä ero on merkittävä
kalle_a kirjoitti:
Tuon huomaa helposti, kun annat ikkunoiden jäätyä/huurtua rauhassa esim yön yli laittamatta sisätilanlämppäriä päälle. Kun aamulla starttaat, niin kyllä sen äkkiä huomaa alkavatko jäiset ikkunat aukeamaan. Omassa MY 2017 Focuksessa tämä ominaisuus on..
Minulla 6/2016 käyttöönotettu Focus. Ei kyllä lähde sulamaan mikään automaattisesti. Onko tullut sitten 2017 tuo ominaisuus?
Se mietityttää onko tässä PTC etuvastus lämmityksessä? Meni vähän off topic, kun ST Fiesta keskustelu. Sori siitä.
Jhy80 kirjoitti:
Minulla 6/2016 käyttöönotettu Focus. Ei kyllä lähde sulamaan mikään automaattisesti. Onko tullut sitten 2017 tuo ominaisuus?
Se mietityttää onko tässä PTC etuvastus lämmityksessä? Meni vähän off topic, kun ST Fiesta keskustelu. Sori siitä.
Sen ominaisuuden saa valittua, omaani pyysin luovutushuollossa ottamaan pois päältä. Joissain on joissain ei.
hapelo kirjoitti:...Joo se mullakin jää lämmöt noihin lukemiin,kabiiniin riittää kyllä lämpöä.Pitäisi kai antaa vähän väliä jengaa ettei tipu kahdelle pytylle?ST:hen ei ole ainakaan vielä tarjolla maskisuojaa joten nätisti siitä yleismallista leikkaamalla voisi olla apuja lämpöihin...
Dandalon kirjoitti:...Eilen oli -30 kun käynnistin auton ilman esilämmitystä, vähän kuulosti alussa vanhalta dieseliltä
Noin 15min ajon jälkeen 60-70km/h sportilla, niin lämmöt alko nousta yli 60c.
Tästä vielä 15min lisää niin pääsin noihin 70c lukemiin, kabiinissa ei ollut kyllä kylmä missään vaiheessa....
Kiitos vastauksista hapelo ja Dandalon. Ilmeisesti siis lämmöt ei tosiaankaan nouse reippaalla pakkasella ajossa riittävästi. Minkähänlaisella ulkolämpötilalle jäähdytysnesteen lämmöt vielä nousevat lähelle 90 astetta?
Onko muuten kenelläkään kolmiovisen ST:n omistajalla kattotelinettä? Miten takimmaisen telineen kiinnitys autoon tapahtuu? Etummainen menee vissiin jotenkin ovenrakoon.
Portti kirjoitti:
Kiitos vastauksista hapelo ja Dandalon. Ilmeisesti siis lämmöt ei tosiaankaan nouse reippaalla pakkasella ajossa riittävästi. Minkähänlaisella ulkolämpötilalle jäähdytysnesteen lämmöt vielä nousevat lähelle 90 astetta?
Onko muuten kenelläkään kolmiovisen ST:n omistajalla kattotelinettä? Miten takimmaisen telineen kiinnitys autoon tapahtuu? Etummainen menee vissiin jotenkin ovenrakoon.
Siinä -10° se vielä lämpiää normiin riippuen ajotavasta ja matkasta...mutta kyllä se sen väh.15km tarvitsee.
Tosiaan meinaa jossain vaiheessa ostaa sen yleismallin maskisuojan ja tarkasti leikata sen muotoon...jos oikein haluaa hifistellä siitä saa kolvin ja maalin kanssa lähes aidon näköisen,olen yhden opelin nähnyt...
Tai sitten kärvistelen tän talven,mä käyn näin talvella "seisontavaloilla" aina ei jaksa
Harri
P.S. tossa töihin ajaessa tein kokeen -13° ulkona,lämmöt kabiiniin +16° niin lämpenee aikas nopeasti normiin...taita olla niin että ainakin ST:ssä lämmöt joko kabiiniin tai koneeseen
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
hapelo kirjoitti:
Siinä -10° se vielä lämpiää normiin riippuen ajotavasta ja matkasta...mutta kyllä se sen väh.15km tarvitsee.
Tosiaan meinaa jossain vaiheessa ostaa sen yleismallin maskisuojan ja tarkasti leikata sen muotoon...jos oikein haluaa hifistellä siitä saa kolvin ja maalin kanssa lähes aidon näköisen,olen yhden opelin nähnyt...
Tai sitten kärvistelen tän talven,mä käyn näin talvella "seisontavaloilla" aina ei jaksa
Harri
P.S. tossa töihin ajaessa tein kokeen -13° ulkona,lämmöt kabiiniin +16° niin lämpenee aikas nopeasti normiin...taita olla niin että ainakin ST:ssä lämmöt joko kabiiniin tai koneeseen
Eilen tarkastin tuosta perus Fiestasta tuon kaihdinsysteemin, niin sellainen siellä on. ilmeisesti myös ST:ssä on samanlainen kaihdinsysteemi, niin et ylimääräistä nokkapahvia tarvi
Ecobuusteri kirjoitti:
Eilen tarkastin tuosta perus Fiestasta tuon kaihdinsysteemin, niin sellainen siellä on. ilmeisesti myös ST:ssä on samanlainen kaihdinsysteemi, niin et ylimääräistä nokkapahvia tarvi
Ei ole ST:ssä mitään kaihtimia,lauhduttimia ja kennoja peräjälkeen...etummainen lähes maskissa kiinni joten tuskin sinne se kaihdin edes mahtuisi!
Harri
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
hapelo kirjoitti:
Ei ole ST:ssä mitään kaihtimia,lauhduttimia ja kennoja peräjälkeen...etummainen lähes maskissa kiinni joten tuskin sinne se kaihdin edes mahtuisi!
Harri
Ei ole ST "ilmanvastusta" ajateltu
Sitten kannattaa kyhäillä joku viimasuoja tuohon ritilään.
Tuossa kun nyt ajelin normaaliFiestalla noin -5 asteen pakkasessa, niin karvan verran alle 90 astetta näytti moottorin lämpömittari, joten ihan kelpo varuste tuo aktiivinen viimasuoja, lukema suunnilleen sama kuin päälle -20 asteen pakkasessa. Kyllä mielestäni tuota systeemiä on ainakin Fiestan lisäksi joissain Mondeon malleissa. Jos moottori käy ainoastaan 75 asteen lämmöillä, lieneekö se oikein hyvä moottorin kestävyyden kannalta?
nestori2 kirjoitti:Tuossa kun nyt ajelin normaaliFiestalla noin -5 asteen pakkasessa, niin karvan verran alle 90 astetta näytti moottorin lämpömittari, joten ihan kelpo varuste tuo aktiivinen viimasuoja, lukema suunnilleen sama kuin päälle -20 asteen pakkasessa. Kyllä mielestäni tuota systeemiä on ainakin Fiestan lisäksi joissain Mondeon malleissa. Jos moottori käy ainoastaan 75 asteen lämmöillä, lieneekö se oikein hyvä moottorin kestävyyden kannalta?
Ei kyllä voi kylmäksi autoksi uuttakaan Fiestaa sanoa. Erittäin hyvä talviauto myös vetopidon osalta näillä liukkailla, vaikka kitkat on alla.
Harmi kun ST jostain syystä on kylmä. Tuskin tuo kaihdin niin paljoa auttaa. Tekeekö tuo lepuutustoiminto sitten sen ettei lämpiä?
Ecobuusteri kirjoitti:
Ei kyllä voi kylmäksi autoksi uuttakaan Fiestaa sanoa. Erittäin hyvä talviauto myös vetopidon osalta näillä liukkailla, vaikka kitkat on alla.
Harmi kun ST jostain syystä on kylmä. Tuskin tuo kaihdin niin paljoa auttaa. Tekeekö tuo lepuutustoiminto sitten sen ettei lämpiä?
Varmaan se lepuutuskin laskee lämpöjä...nyt olen alkanut käyttää kabiinissa 18-19° niin koneen lämmöt nousee normiin!Eikä tarvitse palella,kun näin talvella ei tule ajettua t-paita päällä
Harri
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"