Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tessulandia kirjoitti:Suola on kyllä ollu kokoajan pahasta ei voi ymmärtää miksi tietä ei voi aurata vaan tehdä loskaa joka vaaarallista?
Näillä seuduilal on nyt ollu monena päivänä -10 -24 välillä ja hyvä on ollu ajella,kovasti kohkasivat SUURTA lumipyryä no tuli sitä kahtenakin päivänä mutta tiellä silti pysyttiin,toki moottoritiellä jos kaahailee tulee rajat äkkiä vastaan,sekin kummaa että hiljempaa ei voi ajella jos keli on todella huono.
Samaa ihmetellyt. Minusta tuntuu että ihmiset ajavat yleisesti ottaen kuitenkin varovammin kun tie on selvästi jäässä. Sitten kun ollaan siinä nollan lähellä ja tie suolan takia märkä, kuvitellaan että on turvallista. Poikkeuksia toki löytyy.
Oli itse asiassa Espoossa Länsiväylällä tavallista rauhallisempaa ja hyvin auratut moottoritiet silloin lumimyrskyn jälkeisenä aamuna. Ihmiset oli hyvin peloteltu jäämään kotiin tai käyttämään julkisia.
Nyt kun on ollut kunnon pakkasia, on ollut mukava ajaa kun auto ei ole koko ajan suolaliemessä. Jäisistä teistä huolimatta hyvin tuolla on pärjännyt kitkoillakin.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Otsikon kysymykseen on näköjään, ennakkoluulojeni vastaisesti, vastattava kielteisesti. Syksyllä kakkosautoksi ostamani 2003 Fiesta on käsittämättömän siisti; alle en kurkkinut tarkemmin, mutta vakiopaikat eli kaaret, helmat, oven alareunat yms. täysin vailla ruostetta, ainakin näkyvää sellaista. Perheen "ykkösauto", 2006 Audi A3 happanee sen sijaan uhkaavasti, vaikka pitäisi niin premiumia olla... Jo piti viime kesänä fiksata ovia ja etulokarin kaaria. Fiestassa on tosin tarrat ruostesuojauksesta, auttanee asiaa (ja A3 8P on suunnitteluvirhe ovilistoissa).
Tuon suolauksen vuoksi kyllä pitää pestä talviaikaankin ahkerasti.
Fiestassa on tosin tarrat ruostesuojauksesta, auttanee asiaa (ja A3 8P on suunnitteluvirhe ovilistoissa).
Jos yli kymmenvuotta vanhan auton ostaa, niin kyllä nuo tarrat on aika hyvä tae siitä, että ei ruostepesää osta. Kun ruoste lähtee kunnolla liikkeelle, niin on se melkoista taistellua, vaikka niitä vaurioita yrittää korjata, niin jokainen katsastus on auton omistajalle melkoista piinaa, meneekö läpi, siis auto katsastuksesta vai katsastusmiehen piikki auton pohjasta.
Oli 94 vuoden Escort ja 92 vuoden Escort... 92 oli ruostesuojattu ja käsitelty ja mustaa oli pohjassa ja konepellin alla joku hieno kyltti siitä suojauksesta MUTTA tunkki uppos minkä kerkes tähän yksilöön jopa leveän puukalikan kanssa toisin kuin 94 jossa ei ollu mitään suojausta. Parempi antaa hengittää tai sitten erittäin varovainen sen puhistamisen kanssa ennen kuin "sinetöi" auton kohtalon ja kahtoo alkaako muhinoimaan vuosien aikana..
Volvo 850 2.4l 10V *Kotisivut*"To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Sit on vielä se puoli että jos auto on joskus kolaroitu niin vaikka oikasu on tehty hyvin ja se ei näy se on saattanu korkata saumoja koko korin alueelta ja sit alkaa saumat kukkii.
Se kannattaa myös kattoa mistä kohtaa autoa tunkeilla nostelee,on menny ehjäkin pelti mutkalle kun väärästä kohti joku nostanu,itte en nostele kuin palkeista,kanttauksista tai tukivarsista jne ja mitä uudempi auto niin sen vähemmän lähden vaihtamaan renkaita toisten autoon ettei tule yllätyksiä
Itse en muista koska olisin nostanut yhtään autoa helmasta sen enempää virallisista nostokohdista tai vielä vähemmän ei virallisista. Yleensä nostan tukivarsien vahvoista kohdista apurungosta tai takaveto autoja Banjosta tai takalehdistä, mutta helmoista vain mikäli mitään muuta ei ole.
Alkuperäinen tunkki kuluttaa helman pintakäsittelyä jokaisella käyttökerralla, vaikka nostaisikin oikeasta kohdasta. Jokainen voi laskea montako renkaanvaihtoa on tehty esim. 15-vuotiaaseen Suomi-autoon. Siihen vielä mahdolliset diy-rempat päälle. Yksi syvä naarmu riittää ja ruostuminen lähtee käyntiin. Ei ihme, jos jossain vaiheessa helma alkaa kukkimaan.
Helmoista kyllä voi nostaa, kunhan tunkissa/nosturin käpälässä on min. 150mm. matkalta kantava kumipäälysteinen pinta. Myöskin hiekka on syytä pyyhkäistä välistä pois, vaikka ei sillä ole sinänsä väliä, koska hyvin harvassa 5v. tai vanhemmassa autossa ei ole enemmän tai vähemmän ruhjotut nuo helmojen nostovyöhykkeet jo valmiiksi..
Xanthe_ kirjoitti:Oli 94 vuoden Escort ja 92 vuoden Escort... 92 oli ruostesuojattu ja käsitelty ja mustaa oli pohjassa ja konepellin alla joku hieno kyltti siitä suojauksesta MUTTA tunkki uppos minkä kerkes tähän yksilöön jopa leveän puukalikan kanssa toisin kuin 94 jossa ei ollu mitään suojausta. Parempi antaa hengittää tai sitten erittäin varovainen sen puhistamisen kanssa ennen kuin "sinetöi" auton kohtalon ja kahtoo alkaako muhinoimaan vuosien aikana..
Mustaa...? Ei kai joku ole mennyt pilaamaan autoa bitumipohjaisella aineella? No niitä myytiin kovasti vielä 90-luvulla ja todella halpaa oli.
Mikä muuten tekee siitä huonon? Jos siis alla oikeilla automaaleilla (esim. 2k-epoksi+2k-pintaväri) toteuttu pintakäsittely. Ajelin vielä 90-luvulla polkuautolla, niin ihan itseäni yleissivistääkseni kyselen Sen tiedän että tiikerimassa on huonoa, jos joutuuki joskus hitsaamaan...
EDIT: SIis näin:
ja näin:
Pitää vielä varmistaa (kunhan löydän sen tyhjän purkin jostain), että oliko se nyt anti gravel vai bitumipohjanen mitä tonne ruuttasin 1,5 vuotta sitten
Mustaa alusta massa on myös ihan öljypohjaistakin ja haisee aivan raskasöljylle,ei taida olla täällä poijjaat semmosta ikänä nähnykkään?? markkinoitiin millon milläkin nimellä mutta alumperin oli Tiikerimassaa ja sen jälkeen sitä teki monikin valmistaja,millon kovempan millon juoksevampana.
itte en ole muuta kuin sitä aikoinan autoihini laitellu ja hyvin se alustassatoiminu on,tuo kun on öljypohjanen seos eikä mikään muovi tms synteettinen valmiste ainakin varmistaa pehmeänä pysymisen,jos massairtoaa niin voi pyyhkästä pensselillä lisää,kovat massat sen sijaan lohkeaa ja päästää suolavedet alle!
Juurikin noiden kovien massojen takia on saanut alustansuojaukset huonon maineen,totta kai on kun vääränlaista ainetta myyty ihmisille sinne kohtaan jonne kivet hakkaa.
Tuota pehmeää massaa voi myös pitää pehmeänä,entisaikaan oli tapana kesällä ruiskutaa öljyä alustaan ja antaa imeytyä sen massaan ja taas oli pehmeetä eikä ruostunu,mikään kun ei kestä ikuisesti
No niin, meidän viimeisin hankinta eli vm. 2013 Focus Mk3 oli huollossa ja sain sieltä videolinkin. Videolla auton keula on ilman suojamuoveja ja sieltä paljastui "kivasti" ruostunut apurunko. Tästä voidaan päätellä, että ne "suoja"-muovit eivät suojaa ruostumiselta, enemmänkin ilmanvastukselta. Myös tukivarret ovat ruosteessa.
Näin näppituntumalta voin sanoa, että Focus Mk3 ruostuu vähintään yhtä nopeasti kuin Mk1. Mitään syytä ei ole miksi näin ei olisi.
Apurungon vaihtaminen on sen verran kallis rasti, että kannattaa ehdottomasti ruostesuojata edes se ennen kuin on jo liian myöhäistä! Toki kaikki mahdolliset kotelorakenteet ovat jo täynnä suolaista kivipölyä eikä niitä saa puhtaaksi, mutta huolellinen ruostesuojaus tuo reippaasti lisävuosia autolle.
Eteenpäin myytäessä ruostesuojauksen puute eli ruoste voi olla ongelma, koska vanhempia autoja ostavat kyllä yleensä ymmärtävät tämän päälle.
Täytyy alkukesästä kääriä hihat ja tehdä tähänkin ruostesuojaus. Siis kauttaaltaan koko auto. Paska homma, mutta ei kallis.
Jos Focus ruostuu pohjasta nin se ruostu näköjään pellitkin ennen aikojaan. Vaimon 90thkm ajetun 2014 mallisen kyljessa takalokarin pokkauksessa 5cm matkalta maali kuplii ja takaikkunana listan vieressä lohkeilee ruosteen päältä maalit. Siis jumaliste omani volvo V70 -07 on 3krt niin vanha kuin Focus ja maalipinta edelelen virheetön. Yhtäkään ruosteen alkua tai muuta ei löydy mistään ja sentään ajettu 300thkm. Ihan lahoja
Raid kirjoitti:Jos Focus ruostuu pohjasta nin se ruostu näköjään pellitkin ennen aikojaan. Vaimon 90thkm ajetun 2014 mallisen kyljessa takalokarin pokkauksessa 5cm matkalta maali kuplii ja takaikkunana listan vieressä lohkeilee ruosteen päältä maalit. Siis jumaliste omani volvo V70 -07 on 3krt niin vanha kuin Focus ja maalipinta edelelen virheetön. Yhtäkään ruosteen alkua tai muuta ei löydy mistään ja sentään ajettu 300thkm. Ihan lahoja
Jos tarkoitat takalokarin ja takapuskurin saumaa, niin se on Mk 2:n ja Mk 3:n yksi heikko kohta.
Takaluukun ruostuminen on ollut murhe jo Mk 1:stä lähtien. Siinä on sellainen suunnitteluvirhe, että maalipinta rikkoutuu listan kiinnityspisteiden kohdalta ja takaluukku lähtee ruostumaan. Ruoste paljastuu siinä vaiheessa, kun se leviää listan yläpuolelle. Eli jos otat listan irti, todennäköisesti ruostetta on paljon isommalla alueella kuin voisi luulla. Nämä ovat sellaisia ongelmia, että ruostesuojauttaminen ei niitä estä.
Fordin koritakuu korvaa sisältä päin lähteneen ruosteen korjaamisen eli ns. "kuplat" tasan niin kauan kuin maalipinta on kuplan kohdalla ehjä. Käytännössä 95% ruostumisesta lähtee ulkoapäin.
Ruostesuojasin Focus Mk 3 Ecoboostin (2013, 188 000 km).
Pohjassa on paljon muovisuojia (9 kpl) joiden päällä oli kilokaupalla hiekkaa, savea ja pieniä kiviä.
Painepesun jälkeen vuorokausi kuivumista.
Sitten Dinitrol ML ja tunti kuivumista.
Tämän jälkeen Dinitrolin 4941/CAR ja vuorokausi kuivumista.
Lopuksi pestyt muovit takaisin paikoilleen.
Dinitrolin aineisiin meni 70 €.
Keulan apurunko oli reunoistaan jo ruosteessa, samoin tukivarret. Korin arka paikka on taka-akseliston kohdalla. Muuten kori oli siistissä kunnossa. Veikkaan, että ilman ruosesuojausta apurunko on se mistä tulee ensimmäisenä hylkäys katsastuksessa.
Kiitos vihdoinkin olen saanut asiallisen vastauksen noihin pohjamuovi juttuihin,olenkin monta kertaa kyselly millon missäkin että miten nuo nykyautot mahtaa ruostua kun pohjat on muoveilla peitettyjä,yleensä on vastauksena ollu että ei ne enää ruostu KUN on sinkitty kori...
No näyttää sitten ruostuvan kummiskin että jos sellasen muovitetun auton ostaa niin paha on nähdä muovien alle onko siellä mitään? eihän katsuritkaan sinne sitten nää ja paljon jää piilevää tulevaisuuteen.
Tuttavani osti uuden auton eikä meinaa sitä suojata syynä se että kuulemma on suojausta parannettu JA hän sen ikänen että auto varmasti viimenen,että tässäkin käy sitten niin että vähän ajettu auto sitten joskus onkin toiselle omistajalle arvoitus...ensi katsastusaikaakin kun on venytetty jälleen.
Seuraavana päivänä pestyt lokarit ja muovilevyt takaisin paikalleen.
Aineisiin meni n. 70 €, lisäksi pari kertakäyttöhaalaria ja hengityssuojainta ja hanskat.Eiköhän tämä käsittely hidasta ruostumista sen verran, että autoa voi pitää pitkään.
Tessulandia kirjoitti: ↑06 Helmi 2019 16:00
Mustaa alusta massa on myös ihan öljypohjaistakin ja haisee aivan raskasöljylle,ei taida olla täällä poijjaat semmosta ikänä nähnykkään?? markkinoitiin millon milläkin nimellä mutta alumperin oli Tiikerimassaa ja sen jälkeen sitä teki monikin valmistaja,millon kovempan millon juoksevampana.
itte en ole muuta kuin sitä aikoinan autoihini laitellu ja hyvin se alustassatoiminu on,tuo kun on öljypohjanen seos eikä mikään muovi tms synteettinen valmiste ainakin varmistaa pehmeänä pysymisen,jos massairtoaa niin voi pyyhkästä pensselillä lisää,kovat massat sen sijaan lohkeaa ja päästää suolavedet alle!
Juurikin noiden kovien massojen takia on saanut alustansuojaukset huonon maineen,totta kai on kun vääränlaista ainetta myyty ihmisille sinne kohtaan jonne kivet hakkaa.
Tuota pehmeää massaa voi myös pitää pehmeänä,entisaikaan oli tapana kesällä ruiskutaa öljyä alustaan ja antaa imeytyä sen massaan ja taas oli pehmeetä eikä ruostunu,mikään kun ei kestä ikuisesti
Mulla oli ei niin kauaa sitten spray pullossa jotain ohennetulta jäteöljyltä näyttävää ja tuoksuvaa ruosteenestoainetta.
Ajattelin, että nyt on pullon hinnassa katteet kohdallaan.
Raid kirjoitti: ↑23 Huhti 2019 20:23
Jos Focus ruostuu pohjasta nin se ruostu näköjään pellitkin ennen aikojaan. Vaimon 90thkm ajetun 2014 mallisen kyljessa takalokarin pokkauksessa 5cm matkalta maali kuplii ja takaikkunana listan vieressä lohkeilee ruosteen päältä maalit. Siis jumaliste omani volvo V70 -07 on 3krt niin vanha kuin Focus ja maalipinta edelelen virheetön. Yhtäkään ruosteen alkua tai muuta ei löydy mistään ja sentään ajettu 300thkm. Ihan lahoja
Itse en oikein vieläkään ihan täysin saa kiinni näiden poppakonstien käytöstä ruosteenestoon, koska siihen on jo ihan oikeat tarkoitukseen sopivat aineetkin olemassa. Jos homman haluaa tehdä pitoautossa kunnolla, niin 2k epoksi ensin työstetylle pinnalle ja päälle kosteussuluksi 2k pintamaali, niin ollaan jo pitkällä. Päälle voi sitten ruiskia vielä massan kohtiin jotka alttiita kiveniskuille/mekaaniselle kulutukselle, esim. helmat, kaarten sisäreuna ja pohja.
Taitaapi vaan maksella tuommoset maalit jatyöt aika paljon ja aikaakin vie,monella ei ole itsellä paikka missä tehdä eikä ehkä taitoakaan ja autokin oltava ajossa useimmiten,ainakin ennen on auttanut kun käyti uuden auton suojauksessa.
Jo vanhat ajetut onkin sitten eriasia jos on jo ruostetta ilmaantunu,se onkin vaikea paikka eikä moni lähde tekemään paljoakaan,ikävä kyllä