Jos liikkeessä myynnissä, etenkin jos siinä merkkiliikkeessä, jonka huoltokirjaakin mainostetaan, niin kyllähän se liike maksaa kaiken, vaikka vika johtuisikin juuri huonosta huollosta. Ja etenkin jos johtuu.
Jos myynnissä toisessa liikkeessä, niin mielestäni silti tämä toinen liike on vastuussa lupauksistaan, mutta tämä hieman kinkkisempi tapaus.
Jos yksityiseltä ostat tuollaisen, niin sitten todennäköisesti artistin piikkiin menee.
Tuossa tapauksessa, että huoltokirjastakaan ei näe mitä jätetty tekemättä, liikkeen vastuu on vielä selvempi. Siinä tapauksessa, että huoltokirjasta selviää pitkäksi mennyt huoltoväli, asia on vähän kinkkisempi, voisiko myyjä vedota asiakkaan velvollisuuteen tarkistaa huoltokirja? Ei mielestäni, pitäisi lisäksi mainita, että huoltojen puutteellisuus voi aiheuttaa asiakkaalle ongelmia.
Se taas, että onko lopullinen maksaja Ford, maahantuoja, aiempi omistaja, kyseinen merkkihuolto, käytetyn myyjä tai vaikka myyjän anoppi, ei asiakkaalle kuulu. Asiakas on yhteydessä myyjään, joka hoitaa homman kuntoon ja laskuttaa sitten eteenpäin mistä saa, jos mistään.
Niin tässä taasen mennään saivartelun puolelle, eli siihen onko mainos huoltokirjasta ja sen olemassa olosta vai onko huollot tehty huolto-ohjelman mukaan.
Voinko mainostaa omaa 1/2 miljoonaa ajettua hondaa huoltokirjalla (on se olemassa), vaikka siellä ei ole kolmea leimaa enempää ja toisessa huollossa "jäi" osa ja kolmannessa puolet töistä tekemättä ? (kolmannen osalta katkesi henkilökohtainen asiakassuhde vehoon - ehkäpä lopullisesti).
Huoltokirjastahan ei nykyään näe yhtään mitään - paitsi päivämäärän ja kilometrit - ehkä - sisältö on saatu "irtolapulla" ja jos sitä ei ole, niin sähköisen huoltokirjan sisältö on painoarvoltaan lähellä nollaa, minusta. Kahden mondeon sähköisestä huoltokirjasta jälkikäteen pyydettyä tulostetta katselleena - niin se ei kerro juuri muuta kuin että on se huollossa ollut.
Esimerkki - moottoriöljy+suodatin, vaihteistoöljy. (60k huolto) ja pyyhkijän sulat, sumuvalo, moottoriöljy (120k huolto)
Molempia huollettu eri huoltoliikkeissä - merkkihuoltoja molemmat, vaan mitä huollot on pitäneet sisällään (tuossa listattuna siis kaikki mitä tulosteissa luki) ??
Ensimmäisessä voi ehkä arvailla että on vaihdettu öljyt ja suodatin moottoriin - vaihteiston osalta öljyt suodatin onkin jo enempi kysymysmerkki, jälkimmäisessä tapauksessa on vaihdettu sulat ja sumuvalo (oikeasti ehkä polttimo) ja moottoriöljyt - suodatin tässäkin arvoitus - laatikkoon ei sitten ole koskettu. Tosin kummassakaan esimerkissä ei kerrota vaihdetun yhtään mitään, jos tarkkoja ollaan.
Molempien autojen kohdalla myydään täydellistä huoltokirjaa, mutta kun kirjassa ei "lue" sisältöä, eikä sitä ihan helposti saa selvillekkään - muuan liike luovuttaa sen vain auton omistajalle, joten ennen ostoa ei ole mahdollisuutta saada selville tietoja.
Viimeinen kappale on ihan selvää kauraa - ostaja keskustelee myyjän kanssa - muulla ei ole merkitystä. Se että on hankkimassa autoa käyttöön eikä korjaamolle, niin ajaa selvittelemään edes hieman auton taustoja. Uudessa autossa olisi takuu ja selviäisi tältä ongelmalta, mutta ei liitu riitä siihen aiheeseen.
Tämä ei ole pelkästään Foortia koskeva ongelma - mutta osaltaan on kärjistynyt Mondeoissa ja varsinkin vaihteistoissa, kun se öljynvaihto on "unohtunut" - monella muulla merkillä (mese - volvo - vv - audi) ei lootaongelmaa ole, kun niihin ei tarvitse ohjelman mukaan koskea. (tai kyllä niissä lootaongelmia on, mutta ei "huoltamattomuus" ongelmaa).
-jp-