Sierran lämmöt
Sierran lämmöt
Terve forumin väki!
Tarvis hieman apua kun ittellä loppu ideat ja tieto.
Sain vaihdossa tuommosen Sierra vm '89.
Moottorin oli edellinen omistaja vaihtanut 2.0l ohc.
Ei meinaa lämmintä puhaltaa laisinkaan. Hain sit motonetissä uuden termarin 87c ja kun sitä olin vaihtamassa niin eihän sie ollu vanhaa termaria ollenkaan. Uus paikalle ja ehkä vähän lämpösempää tulee mutta ei silti normi lämmintä.
Erillinen lämpömittari näyttää 60c. Esim liikenne valoissa saattaa inasen nousta mut siinä 60-64c pysyy. Vesipumppu ainakin oli uusi. Mites kun tästä oli ilmeisesti paisuntasäiliö otettu pois Tai ainakin paikka löytyy ja termarin kotelosta lähtevä pieni letku tukittu mikä ilmeisesti muuten menis paisarille, vaikuttaako jotenkin asiaan ettei oo paisaria? Ilmat koittanu saada pois Syyläri korkki auki, auto käynnissä ja puristelin letkuja ja lisäsin nestettä. Onko näissä ongelmia saada ilmattua?
Kovasti kiitosta etukäteen vastauksista!
Tarvis hieman apua kun ittellä loppu ideat ja tieto.
Sain vaihdossa tuommosen Sierra vm '89.
Moottorin oli edellinen omistaja vaihtanut 2.0l ohc.
Ei meinaa lämmintä puhaltaa laisinkaan. Hain sit motonetissä uuden termarin 87c ja kun sitä olin vaihtamassa niin eihän sie ollu vanhaa termaria ollenkaan. Uus paikalle ja ehkä vähän lämpösempää tulee mutta ei silti normi lämmintä.
Erillinen lämpömittari näyttää 60c. Esim liikenne valoissa saattaa inasen nousta mut siinä 60-64c pysyy. Vesipumppu ainakin oli uusi. Mites kun tästä oli ilmeisesti paisuntasäiliö otettu pois Tai ainakin paikka löytyy ja termarin kotelosta lähtevä pieni letku tukittu mikä ilmeisesti muuten menis paisarille, vaikuttaako jotenkin asiaan ettei oo paisaria? Ilmat koittanu saada pois Syyläri korkki auki, auto käynnissä ja puristelin letkuja ja lisäsin nestettä. Onko näissä ongelmia saada ilmattua?
Kovasti kiitosta etukäteen vastauksista!
Re: Sierran lämmöt
Kokeiles että onko jäähdytin lämmin... jos on niin se uusi termari on valmiiksi rikki eli vuotaa läpi tai termarin tiiviste ei kunnolla paikalla.
Itsellä oli se kuminen tiivite tullut pois termarin ja letkuliittimen välistä niin vuoti ohi ...
Itsellä kanssa motonetistä ostettu 92 asteinen ja lämmöt jää 84-87 paikkeille.
Itsellä oli se kuminen tiivite tullut pois termarin ja letkuliittimen välistä niin vuoti ohi ...
Itsellä kanssa motonetistä ostettu 92 asteinen ja lämmöt jää 84-87 paikkeille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Sierran lämmöt
Suoritithan ilmauksen samalla kun täytit nesteen, tarkoitan että otithan vesipumpun päällä olevan tumpin kumitulpan pois ennen kun lisäsit nesteet koska ilmaus suritetaan siitä?
Re: Sierran lämmöt
Pitää siinä puristella myös lämmityslaitteen kennolle menevää letkua, jotta lämpeneekö se yhtään..lämmitylaitteen toimintaa toisissa Sierroissa kuvailtiin osuvasti termeillä "lämmin lehmän henkäys".. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran lämmöt
Ei oo kuuma jäähdytin. Ai se pitää niin ilmata
pitääkin huomenna koittaa josko rupeis toimimaan.

Re: Sierran lämmöt
Ei näyttäny olevan kyseistä tulppaa tossa pumpussa. Osaako kukaan sanoo miten päin tuo termari tulee tonne koska ei ollut vanhaa ollenkaan että olis siitä nähny miten päin tulee. Nyt asennettu niin että "nänni" sojottaa pois päin koneesta jos oikein muistan.corttiina san petso kirjoitti:Suoritithan ilmauksen samalla kun täytit nesteen, tarkoitan että otithan vesipumpun päällä olevan tumpin kumitulpan pois ennen kun lisäsit nesteet koska ilmaus suritetaan siitä?
Re: Sierran lämmöt
Uskosin että ongelma on tosiaan siinä termarin sisemmässä tiivisteessä, ainakin Wahler- merkkisessä, myyjän mukaan hyvässä tarvike osassa, se muljahti pois paikaltaan, eikä auton lämmennyt ajossa. Suosiolla siis alkup. Motocraft termari hankintaan, mulla 88 ast. ja lämpenee kone 20 asteen pakkasillakin normaalisti, silloin kun menin vielä talviajojakin Sierralla...
Ja mitä ilmaamiseen tulee niin kyllä Sierran jäähdytysjärjestelmä ilmaantuu kun käyttää konetta ja lisäilee nestettä, saattaa vaatia lopuksi jopa 20km lenkin, jolloin näkee kun lämmöt ekä kohoaa yli puolen välin ja sitten viisari tippuu (termari auennut kunnolla), usein tässä kohtaa on saanut lorauttaa vikat nesteet paisariin/systeemin.
Vesipumpussa ei ole ilmaustulppaa, vaan se uudemmessa ohareissa siinä termarikopan pikkulähdossä, vanhemmissa siitä tulee letku suoraan paisariin, mutta uudemmissa haaroitus on otettu ylävesiletkusta. Mutta kuten sanottua yleensä OHC- Sierra ilmaantuu ilman kikkaluja.
Termari taisi tulla niinpäin että kun otat kopan käteen, niin näkyy se astelukema joka on stanssattu termariin, eli se puoli koneeseen päin, toki tämä muistikuva on jo nelisen vuotta vanha
Olihan sulla se pidike kunnolla niissä urissa, joka pitää termaria paikallaan kopassa?
Ja mitä ilmaamiseen tulee niin kyllä Sierran jäähdytysjärjestelmä ilmaantuu kun käyttää konetta ja lisäilee nestettä, saattaa vaatia lopuksi jopa 20km lenkin, jolloin näkee kun lämmöt ekä kohoaa yli puolen välin ja sitten viisari tippuu (termari auennut kunnolla), usein tässä kohtaa on saanut lorauttaa vikat nesteet paisariin/systeemin.
Vesipumpussa ei ole ilmaustulppaa, vaan se uudemmessa ohareissa siinä termarikopan pikkulähdossä, vanhemmissa siitä tulee letku suoraan paisariin, mutta uudemmissa haaroitus on otettu ylävesiletkusta. Mutta kuten sanottua yleensä OHC- Sierra ilmaantuu ilman kikkaluja.
Termari taisi tulla niinpäin että kun otat kopan käteen, niin näkyy se astelukema joka on stanssattu termariin, eli se puoli koneeseen päin, toki tämä muistikuva on jo nelisen vuotta vanha

Olihan sulla se pidike kunnolla niissä urissa, joka pitää termaria paikallaan kopassa?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Sierran lämmöt
Niinpäs onkin itselläni oli vm.1986 2.0 GL 5ov.vuoteen 1998 asti joka toinen syksy kun vaihtoi termarin ja kumirenkaan niin tarkeni, termarin kotelon kumitulppa pois kunnes täytettäessä tumpista tuli neste niin tulppa takasin, se lukitusrengas piti laittaa huolella paikalleen tuo 88 ast. On ihan sopiva.
Re: Sierran lämmöt
Kuten sanottiin aina alkuperäisiä osia ja myös se kumitiiviste mukaan maksaa vajaa 4 euroa jos ei paketissa ole mukana valmiina . Samoin katsoo että tiiviste menee hyvin paikoilleen helposti kalkkia jos ei ole termaria siellä kotelon sisällä ollut.
https://www.autodoc.fi/autonosat/termos ... 2-0-i-dohc
Neste kiertää ohjaamon kennossa hyvin letkut on auki .Monesti kannattaa se jäähdytysjärjestelmä putsata(sitä varten omat litkut) kesällä, luovuttaa paremmin lämpöä talvella kun kennosta sisältä on kalkki ja ruoste poissa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1319074 ... ei-lampene
Mikäs puuha_pete sitä autoa on rakentanut oikein ?
https://www.autodoc.fi/autonosat/termos ... 2-0-i-dohc
Neste kiertää ohjaamon kennossa hyvin letkut on auki .Monesti kannattaa se jäähdytysjärjestelmä putsata(sitä varten omat litkut) kesällä, luovuttaa paremmin lämpöä talvella kun kennosta sisältä on kalkki ja ruoste poissa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1319074 ... ei-lampene
Mikäs puuha_pete sitä autoa on rakentanut oikein ?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Sierran lämmöt
Ai sielä pitäis olla joku pidike sille termeille? Otin auki niin oli muljahtanu pois paikoilta mutta ei mee tuon tiivisteen kanssa pohjalle missä tuo ura on. Perkules kun ei ollu sitä vanhaa termaria niin tiedä yhtään miten tulee. Kolme tiivistettä tuli mukaan. Pyöree mikä mahtuu just tohon uran kohdalle. Sit pienempi kulmikas ja sit mikä on termarin ympärillä. Joku tee se itse kai mä osaan asentaja ollu asialla. Termari ainkin toimii kun kiehautin vettä kattilassa niin avatu ja sulkeutu normaalisti. Aika kulahtanu on tuo kotelokin että varmaan paras hakee vaan uus.
Re: Sierran lämmöt
Tiiviste ei tulekaan siihen uraan vaan itse termarin ja termarinkopan väliin. Siihen uraan tulee se pidike joka muistuttaa vähän rautalangasta väänneltyä kolmiota. Termarinkoppaa tuskin löydät uutena enää mistään, mullahan toki on käytetty koppa jemmassa, mutta en taida sitä pystyä myymään..
Toki voin laittaa tähän ketjuun kuvia että selkeää tuo ajatus miten se pidike on kopassa.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran lämmöt
Juu sain termarin nyt sinne fairyn avulla pohjalle ja pesin kyl kunnolla ennen ku autoon laitoinduckworth kirjoitti:Tiiviste ei tulekaan siihen uraan vaan itse termarin ja termarinkopan väliin. Siihen uraan tulee se pidike joka muistuttaa vähän rautalangasta väänneltyä kolmiota. Termarinkoppaa tuskin löydät uutena enää mistään, mullahan toki on käytetty koppa jemmassa, mutta en taida sitä pystyä myymään..Toki voin laittaa tähän ketjuun kuvia että selkeää tuo ajatus miten se pidike on kopassa.

Lämmöt nousi 80c ja puhalsi lämpimämpää jo ja letkut kaikki lämpösiä mutta ei kauaa menny ku nousi 100c ja vähän päälle ja yläletku jäähty (Ei kumminkaan keittäny)
Ei muutaku uudestaan irti, termari oli hyvin paikallaan mutta kun koitin kaataa kiehuvaa vettä termarin ollessa paikalla, ei auennutkaan enään. Noh, termari irti ja kiehuvaan veteen niin taas hieman aukes. Voi video tätä säätämistä :'D huomenna hakeen fordin liikkeestä alkuperäsen termarin jos vaan löytyy ja uus kokeilu.
Mahtaakohan semmosta pidikettä löytää mistään vai jostain purkuautosta koko termarikoppa härpäke pidikkeineen kaikkineen. Pistä ihmeessä kuvaa niin näkee vähän ja myös kummin päin se termari sie on
Re: Sierran lämmöt
Noniiin vielä kerran koitin ja käänsin termarin toiste päin eli ns. Pohja koneeseen päin ja nyt puhaltaa tarpeeks lämpöstä ja lämmöt pysyy 95cNani kirjoitti: Juu sain termarin nyt sinne fairyn avulla pohjalle ja pesin kyl kunnolla ennen ku autoon laitoin
Lämmöt nousi 80c ja puhalsi lämpimämpää jo ja letkut kaikki lämpösiä mutta ei kauaa menny ku nousi 100c ja vähän päälle ja yläletku jäähty (Ei kumminkaan keittäny)
Ei muutaku uudestaan irti, termari oli hyvin paikallaan mutta kun koitin kaataa kiehuvaa vettä termarin ollessa paikalla, ei auennutkaan enään. Noh, termari irti ja kiehuvaan veteen niin taas hieman aukes. Voi video tätä säätämistä :'D huomenna hakeen fordin liikkeestä alkuperäsen termarin jos vaan löytyy ja uus kokeilu.
Mahtaakohan semmosta pidikettä löytää mistään vai jostain purkuautosta koko termarikoppa härpäke pidikkeineen kaikkineen. Pistä ihmeessä kuvaa niin näkee vähän ja myös kummin päin se termari sie on

Re: Sierran lämmöt
Olisko tästä apua?
https://www.motomobil.com/thermostat-in ... 202-2.html
https://www.motomobil.com/thermostat-in ... 202-2.html
Re: Sierran lämmöt
Tuossa kuvassa näkyy just se pidike, mistä puhuin, ei se sitten ihan kolmio nyt ollukaan96taunus kirjoitti:Olisko tästä apua?
https://www.motomobil.com/thermostat-in ... 202-2.html

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran lämmöt
Burtonpower.com englannissa myy ainakin uusia termarikoteloita.
Re: Sierran lämmöt
Ok kiitoksia!
Nyt rupes potuttaan huolella. Tänään heitin 120km lenkin ja puhalsi kyl semmosta ok lämpöö ja mittari näyttää 95c en tie pitääkö paikkaansa. Rupes sitten tyhjäkäynti oleen korkeella 1100-1200 ja ihan muuten vaan kattoin öljyt vaik edellinen omistaja sano et just vaihdettu. Nooh tikku aivan kuiva
lisää öljyä ja nyt savuttaa valkosta aika reippaasti ja näköjään nesteetkin vähentyny. Olisko kansipahvi sitten syy? Tehny myös semmosta ku nopeesti painaa kaasua niin pätkäsee mut tasasella kaasulla toimii ihan normaalisti. Kyl mukavaa ku kusetetaan auto kaupoissa.. onnesta helppo remppaa tehdä tämmösiin vanhoihin pa#koihin 
Nyt rupes potuttaan huolella. Tänään heitin 120km lenkin ja puhalsi kyl semmosta ok lämpöö ja mittari näyttää 95c en tie pitääkö paikkaansa. Rupes sitten tyhjäkäynti oleen korkeella 1100-1200 ja ihan muuten vaan kattoin öljyt vaik edellinen omistaja sano et just vaihdettu. Nooh tikku aivan kuiva


Re: Sierran lämmöt
Niin ja käynnistys rupes oleen vaivalloista lämpimänä, kaasua joutuu pumppaan hetken aikaa et hörähtää käyntiin.Nani kirjoitti:Ok kiitoksia!
Nyt rupes potuttaan huolella. Tänään heitin 120km lenkin ja puhalsi kyl semmosta ok lämpöö ja mittari näyttää 95c en tie pitääkö paikkaansa. Rupes sitten tyhjäkäynti oleen korkeella 1100-1200 ja ihan muuten vaan kattoin öljyt vaik edellinen omistaja sano et just vaihdettu. Nooh tikku aivan kuivalisää öljyä ja nyt savuttaa valkosta aika reippaasti ja näköjään nesteetkin vähentyny. Olisko kansipahvi sitten syy? Tehny myös semmosta ku nopeesti painaa kaasua niin pätkäsee mut tasasella kaasulla toimii ihan normaalisti. Kyl mukavaa ku kusetetaan auto kaupoissa.. onnesta helppo remppaa tehdä tämmösiin vanhoihin pa#koihin
Re: Sierran lämmöt
Kansipuolella ongelmia onko kannentiiviste vai kansi halki.
Kun otit auton käyttöön oliko mittatikussa öljyä ylärajassa.
Nousiko ne lämmöt niin korkeelle että kansi meni.
Jotain häikkää tuossa autossa alkujaan on kun ilman termariaa ajellaan.Joskus 80 luvullaa noi asuntovaunujen vetäjät ottivat autoista termarit pois jos lämmöt meinasi nousta.
Kurja homma sinulle on sattunut
Kun otit auton käyttöön oliko mittatikussa öljyä ylärajassa.
Nousiko ne lämmöt niin korkeelle että kansi meni.
Jotain häikkää tuossa autossa alkujaan on kun ilman termariaa ajellaan.Joskus 80 luvullaa noi asuntovaunujen vetäjät ottivat autoista termarit pois jos lämmöt meinasi nousta.
Kurja homma sinulle on sattunut
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Sierran lämmöt
Sehän tässä huono onkin että en tyhmänä kattonut sillon. Tuotiin pihaan asti kun olin vähän juopotelluRenee kirjoitti:Kansipuolella ongelmia onko kannentiiviste vai kansi halki.
Kun otit auton käyttöön oliko mittatikussa öljyä ylärajassa.
Nousiko ne lämmöt niin korkeelle että kansi meni.
Jotain häikkää tuossa autossa alkujaan on kun ilman termariaa ajellaan.Joskus 80 luvullaa noi asuntovaunujen vetäjät ottivat autoista termarit pois jos lämmöt meinasi nousta.
Kurja homma sinulle on sattunut

Seuraavana päivänä päivänvalossa kävi kyl ilmi että aika räpellys on. Miksei voi kunnolla tehdä jos lähtee tekeen :/ alussahan lämmöt ei noussu juuri yhtään. Ja nyt kun mittari näyttäny sitä 80-100c niin ei oo ajettu ku 120km ja kyllä vesi kiertäny eikä keittäny ole, mutta onko sit valmiiks ollu rikki.
Ei auta kun ottaa kansi irti ja jos pahvi ehjä niin eikös viittaa sit että olis kansi halki?
Re: Sierran lämmöt
Jompi kumpi on mennyt pahvi tai kansi halki. Toiseksi se öljykulutus onko laakerit menneet kun voitelua ei ole saanut tai onko moottori väljä että nostaa öljyä sylinteriin ja pakoputken kautta ulkoilmaan.
Pitää miettiä kannattaako ruveta korjaamaan?
Pitää miettiä kannattaako ruveta korjaamaan?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Sierran lämmöt
Kansi irti, siitä se lähtee. 

Re: Sierran lämmöt
Noniin kansi on irti ja pahvi näyttää kyllä ihan ehjältä mitä ny sylinterien välit vähän siltä et olis vuotanu. Ilmeisesti joskus venttiili kolahtanu mäntään kun yhdessä muutama pieni kolhu.
Yks tulppa haljennut se posliini osa. Pakosarja ja imusarjan mutterit oli aika löysällä samoin venttiilikoppa. Venttiilin nostajan jousi? Tai vastaava oli hieman pois paikaltaan. Mitään näkyvää halkeemaa ei havaittavissa. Missähän Pirkanmaalla olis joku mesta missä sais tarkistettua ton kannen suht edullisesti. En kyllä osaa yhtään sanoo onko kuinka kulunu.
Yks tulppa haljennut se posliini osa. Pakosarja ja imusarjan mutterit oli aika löysällä samoin venttiilikoppa. Venttiilin nostajan jousi? Tai vastaava oli hieman pois paikaltaan. Mitään näkyvää halkeemaa ei havaittavissa. Missähän Pirkanmaalla olis joku mesta missä sais tarkistettua ton kannen suht edullisesti. En kyllä osaa yhtään sanoo onko kuinka kulunu.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 02 Elo 2011 12:41
Re: Sierran lämmöt
Pirkanmalla tekee hyvää ja laadukasta kansityötä Tammer Diesel.Toimipiste Tampereen Nekalassa!Suosittelen.
Laittoivat mun dokkilaisen kannen niin hyvään iskuun 14 vuotta sitten ettei paremmasta väliä.
Laittoivat mun dokkilaisen kannen niin hyvään iskuun 14 vuotta sitten ettei paremmasta väliä.