Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Ovatko manuaalivaihteisen Ecoboost-Fiestan (vm. 2013) vaihdenuoliopastutkset "järkeviä"? Hiukan ihmetyttää se kuinka matalia kierroksia tuo automatiikka ehdottaa käytettäväksi. Jotenkin tuntuu pahalta ajella 3-sylinterisellä pikkumoottorisella autolla alle 2000 rpm lukemilla.
Eikö kovin matala moottorin pyörintänopeus rasita ja kuluta myöskin vaihteistoa enneaikaisesti?
Pitäisikö tuo nuoli teipata piiloon...?
Eikö kovin matala moottorin pyörintänopeus rasita ja kuluta myöskin vaihteistoa enneaikaisesti?
Pitäisikö tuo nuoli teipata piiloon...?
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Kuten tiedät vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen että vaihderattaat pyörivät ja niistä roiskuva öljy voitelee myös ylhäällä olevia rattaita jotka eivät ole öljykylvyssä. Onhan näitä tapauksia vääntävä moottori ajellaan 5 vaihteella 50km/h säästetään ja samalla menee vaihdelaatikko rikki .Unohda nuolet ja kuuntelee korvalla moottoria vaihtelee silloin sopivaa pykälää silmään. Muistuu mieleen vm73 Datsun 100A hommasin kierroslukumittarin ettei mennyt aina punarajalle niin ajaminen oli lystiä ja se kulutus oli 5litraa/100km.Kukahan tonkin nuoli homman keksinyt?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena..nestori2 kirjoitti:Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena.. 
Kun ajaa kutosvvaihteella 80km/h, niin moottori kiertää silloin 1762 r/min. Että minä en ainakaan viitsi sitä jurinaa kuunnella, satasessa sentään kiertää jo 2200 r/min.

Kun ajaa kutosvvaihteella 80km/h, niin moottori kiertää silloin 1762 r/min. Että minä en ainakaan viitsi sitä jurinaa kuunnella, satasessa sentään kiertää jo 2200 r/min.
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Moro!
ST menee mukisematta 60-65 kutosella,en sitten tiedä onko hyväksi?
Harri
ST menee mukisematta 60-65 kutosella,en sitten tiedä onko hyväksi?
Harri

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Sitten on eksynyt laatikkoon liian pitkä 6 vaihde..mulla voi molemmissa laittaa 6 päälle jo 65 nopeudessa eikä jurruuta..olet siinä oikeassa että ei sitä jaksa kuunnella.nestori2 kirjoitti:Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena..
Kun ajaa kutosvvaihteella 80km/h, niin moottori kiertää silloin 1762 r/min. Että minä en ainakaan viitsi sitä jurinaa kuunnella, satasessa sentään kiertää jo 2200 r/min.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Vääntömomentti alkaa laskea alle 18oo kierrosluvun, siinä yksi syy, miksi ei kannata vedättää alle tuon kierrosluvun. Yksi sääntö myös on, että kone on taloudellisimmillaan korkeimman vääntömomentin alueella, joka tuossa ecoboostissa on välillä 1800-4000. Jotenkin on perstuntuma, että alle kahdentuhannen kierroksen ei kannata ajaa, sillloin kutosella auto kulkee yhdeksääkymppiä. Tasaisella nopeudella ja tasamaalla voi toki ilman jurinaa ajaa tuolla kutosella kahdeksaakymppiä, mutta ylämäessä kyllä kone ääntelee.
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Ei näillä ompelukoneisilla voi ajella alle 2000 r/rpm, ja kutosta turha tyrkyttää alle 100 vauhissa 6v manuaali titaniumi täällä.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Ei kyllä uudessa litrasessa Fiestassa. Tai kyllä kai sen voi laittaa jo 40km/h jos siltä tuntuu, mutta sitten on turha vedota Fordin ”5v” takuuseenfocst kirjoitti: Sitten on eksynyt laatikkoon liian pitkä 6 vaihde..mulla voi molemmissa laittaa 6 päälle jo 65 nopeudessa eikä jurruuta..olet siinä oikeassa että ei sitä jaksa kuunnella.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line 

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
Ketjua kiinnostuksella seuranneena halusin vain todeta, että eri moottoreissa on eroa ominaisuuksissa...
Mitä nyt vähän vääntökäppyröitä netistä katselin, niin nelimukisen 1.6 Ecoboostin maksimivääntöalue
alkaa 200-300 RPM alempaa kuin 1.0 kolmisylinterisen. Eli ei voi vertailla vaihteiden käyttöä,
kun vielä välityksissäkin on eroa.
Mitä nyt vähän vääntökäppyröitä netistä katselin, niin nelimukisen 1.6 Ecoboostin maksimivääntöalue
alkaa 200-300 RPM alempaa kuin 1.0 kolmisylinterisen. Eli ei voi vertailla vaihteiden käyttöä,
kun vielä välityksissäkin on eroa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli
nestori2 kirjoitti:Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.
Komppaan. Käydessämme Lahdessa oli nopeusrajoitus poikkeuksetta 80. Siinä ei voinut käyttää kutosta. Kyllä täytyy olla reilusti yli 90 vauhtia, että voi laittaa kutosen.
Mun 16 mallin ST.llä voi ajella huoletta 1-2 pykälää suuremmalla vaihteella samaa nopeutta kun uudella 1,0 3 sylinterisellä.