Mk3Mondeo kirjoitti:
Jonkinlainen moottorinohjaukseen liittyvä juttu tuo on. Jossakin vaiheessa sellainen roklatus kuului lämpenemisvaiheessa mutta lämmettyään loppui
kerrasta. Kuten myös tosiaan loppuu esim. noin 2500rpm - 3000rpm kohdilla tai kovenee kuormitettaessa kovasti. Tänään 100km/h ajettaessa kuuntelin sitä ääntä yli 200km.
Samanlainen ääni on kuulunut siitä asti kun laitoin uuden korkeapainepumpun sekä Delphi-tehdaskorjatut suuttimet. Tuota äänimaailmaa on nyt kuunneltu noin 30 000km eikä ole hiljentynyt tai pahentunut.
Moottori on 96KW/130hp -versio euro3 -luokituksella eli alipainesäätöisillä turbon siivillä.
Joo, tosiaan liittyy jotenkin moottorin ohjaukseen. Tässä hieman tarinaa kuinka se tuli todettua.....
Eli rupesin mittaamaan suuttimien ohivuotoja, paluuletkut irti, letkut suuttimista pullohin ja sitä rataa.
Ohivuoto oli todella pientä mutta pumppu vissiin päätti vetäistä ilmat paluulinjan kautta ja siitä se show alkoi.
Ei kun pumppua ilmaamaan starttaamalla ja suutinputkia raottamalla, no akkuhan siinä rytäkässä meni tyhjäksi.
Akun latauksen jälkeen jatkettiin ilmausta imupumpulla syöttöpumpun paluupuolelta (kuten tekevät liikkeessäkin) ja johan saatiin paine nousemaan jakotukilla 300 baariin, ruikkasi iloisesti polttoainetta suutinputkilta..... vaan käyntiin ei lähde ei ampumallakaan.
Saa...na!!!!!
Lupaa lupaa vaan ei käynnisty, no sitten lämpöanturin johdon irroittamalla kone lähti vaivoin käymään, melkoisen kalkatuksen säestämänä.
Pyörii juuri ja juuri, ei vastaa kaasuun jne.... no sitten tuli mieleen insinööri reset eli akunkenkä irti pariksi tunniksi kun kävin emännän töistä.
Kotiin tultua auto käynnistyi mutta alkuun ei ollut tyhjäkäyntiä ja kävi muutenkin aika huonosti, röpötti kaasua painaessa.
Aikansa kun sitä piti käynnissä niin tyhjäkäynti palasi ja alkoi vastaamaan kaasuun normaalisti, no eikun ajelemaan ja jonkin ajan kuluttua auto pelasi normaalisti tai oikeastaan paremmin kuin koskaan.
Esim. se mainitsemani terävä nakutus loistaa edelleen poissaolollaan.
Eli johtopäätös oli se, että akun kyykähtäminen täysin startatessa pisti bitit poikittain ECU:ssa ja "resetin" jälkeen ECU on nyt opetellut uudet arvot.
Voin tietysti olla väärässäkin mutta tämmöinen tuli mieleen ja sen opin ettei tuosta kyllä ainakaan päästetä tankkia koskaan tyhjäksi
