Nyt täytyy ottaa aikalisä tuon nykyisen exiden moittimisessa.
Ihmettelin eilen, että ajosta tullessa tyhjäkäynnillä jännitteet normaalit 14.2V.
Sammutuksen jälkeen jäi keikkumaan 13,5V tienoille mutta yön jälkeen jännite oli pudonnut 12,3V:iin.
Mittasin lepovirran ja aluksi se oli 1,48A. Muutaman minuutin jälkeen putosi 0.75A:iin ja asettui lopulta puoleen amppeeriin.
Kiinnitin sitten huomion mittaristoon, joka ei puolen tunnin jälkeenkään ollut pimentynyt vaan kellot ja matkamittari olivat edelleen näkyvillä.
Ovet lukittuna ja avaimet taskussa.
Irroitin akun navan hetkeksi. Uudelleen kykemisen jälkeen kello aikaan ja radioon turvakoodi.
Uusi lepovirran mittaus ja nyt mittaristokin pimeni vartin jälkeen, jolloin lepovirta jäi heilumaan 10mA huitteille ja allekin.
Olisikohan aivoissa ollut joku bitti poikittain joka aiheutti mittariston päällejäämisen ja sitäkautta purki aukkua.
Puolen ampeerin lepovirralla akku tyhjenee parissa ajamattomassa päivässä.
Seuraillaan nyt tilannetta ennen aukkukaupoille menoa.
ps.
Don MC kirjoitti:Fordin tehdasasennetut akut ovat ainakin ennen olleet uudelleenbrändättyjä Vartan akkuja. Ja Varta sekä Bosch ovat samoja akkuja. Valmistaja on Johnson Controls.
Tämä onkin mielenkiintoinen tieto.
Mutta ainakin ulkoisesti tuo focuksen alkuperäisakku oli ihan eri näköinen kuin saman aikakauden Varta.
Varta ja Bosch ovat keskenään melkein saman näköisiäkin.