Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ecobuusteri kirjoitti:
Tosiaan en tuota tehdastakuun sisältöä löytänyt, mutta kuvitellaan tilanne että 6kk vanhan auton sisälle alkaa tulemaan alustan tiivisteiden takia vettä kastellen verhoilun. Oletan että tehdastakuu (2v/rajattomat km) hoitaa tuon asian kuntoon.
Entä jos tuo tapahtuu 3½v vanhalle autolle missä on tämä markkinoitu 5v Ford takuu (2+3v)
Ehdoissa lukee Seuraavat osat eivät kuulu FordProtect- laajennetun
takuun piiriin:
KORI JA SISUSTUS - Sisäverhous, lasit
(lämmityselementit korvataan), istuinverhoukset
ja tyynyt, puskurit, listat, maalaus, peltiosat, vesivuodot, tiivistenauhat ja korin tiivisteet,
antennit ja pyörät.
Samaa mieltä tästä.
Jos auto kaasuttelee itsestään, niin silloin Protect korvaa vaurioituneen osan. Tässä ilmeisesti ongelman ydin, kun vaurioitunutta osaa ei ole löydetty? Olisiko tehdastakuu pelastanut tässä tilanteessa?
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16
Arski54 kirjoitti:
Ratti maksoi muistaakseni 375 € + työt päälle. Oven maalaus liki tonnin. Jos on sinulle pikkurahoja niin annan tilinumeron
Häh, ratin ompeleet ja ovessa pikku myky.., sori en lukenut kaikkia..Ne on pikkurahoja mulle, mutta pidän pääni kiinni ja korjaan ite vastaavat viat, ei pidä olla niin perfektionisti vaan pikemminkinkin realisti...
Viimeksi muokannut tursas, 18 Loka 2018 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arski54 kirjoitti:
Et vastannut kysymykseeni.
Minulla esim. ratti hajosi ilman ulkoista aiheuttajaa. Ei mennyt takuuseen koska Protect
ei korvaa verhoiluja. Jos auto olisi ollut alle 2 v vanha, takuu olisi korvannut. Tämä oli Fordin päätös.
EDIT: Sama tuomio maalivaurion kohdalla.
Jos ratin pinta kuoriutuu se on ulkoisen aiheuttajan esim.käsirasvan tai sormusten vika mutta uusitaan jos täystakuu voimassa..protect antaa lisää turvaa oikeasti kalliiden korjausten varalta esim.moottori, vaihteisto ja sähkölaitteet..mulla hajos mondeosta xenonumpion korkeuden säätömoottori koko umpio vaihtoon 850e +työt kaikki protectin piikkiin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst kirjoitti:
Jos ratin pinta kuoriutuu se on ulkoisen aiheuttajan esim.käsirasvan tai sormusten vika mutta uusitaan jos täystakuu voimassa..protect antaa lisää turvaa oikeasti kalliiden korjausten varalta esim.moottori, vaihteisto ja sähkölaitteet..mulla hajos mondeosta xenonumpion korkeuden säätömoottori koko umpio vaihtoon 850e +työt kaikki protectin piikkiin..
Virheellisesti sitten mainostetaan 5v "tehdastakuuna", kun oikea on 2v tehdastakuu ilman kilometrirajoitusta ensirekisteröinnistä ja Protect lisäturva viidenteen vuoteen laajennettu/100 000 km asti. Tuon uuden Fiestan huoltokirjaa katsoin äsken, niin siellä lukee selvästin että takuu on 2v ilman km rajaa.
Sama homma on esim. Seatin kohdalla kun mainostaa myös 5v/100tkm
Pitipä itekkin kirjoittaa tähän, sen verran mielenkiintoinen keskustelu.
Elikkä mulla on tuo Fordin Grand Tourneo Connect, Ford Credit rahoituksella ja takuu on mallia 2+3/100 000km. Eli tehdas takuu on 2 vuotta ja Ford Protect on sitten 3 vuotta. Tehdastakuu umpeutuu ihan just, takuun alkamispäivä/ auton käyttöönotto oli 24.10.2016. Luin tuossa päivällä huolto-ja takuuvihkosta ja siellä oli ihan pitkä luettelo Ford-malleista ja muistaakseni kaikkien kohdalla oli tehdastakuu 2 vuotta ja 1 vuosi Protect. Ja takuutodistuksessa itseasiassa on Ford Protect-päättymispäivä merkitty, ei tehdastakuu.
Aikanaan mulle kyllä myyjä selitti tuon takuuasian, eli takuu on mallia 2+3 vaikka silloin Grand Tourneo Connectiinkin "myytiin 5 vuoden takuuta". Kyllä minusta tuo Protectkin kattaa ihan mukavasti. Mutta ääni täältä myös sille, että virheellinen ja harhaanjohtava on tuo Fordin takuuaika mainonta.
Nyk:
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI 120hv M6 vm. 2016
Jhy80 kirjoitti:Tämä minulle myös uutta tietoa. Omani käyttöönotettu kesäkuu 2016. Sain silloin 5 vuoden takuun. Puhetta ei tosiaankaan ollut mistään suppeammasta 3 vuodesta. Kyllähän tämä aina jäljen jättää luottamukseen. No ei kai kauppiaihin voi ikinä täysin luottaa. Pitää vaan itsekkin tarkemmin lukea sopparit. Jotenkin aina pessimisti takuuasioiden kanssa, aina yritetään vääntää joku ässä hihasta ja sanotaan " ....mutta tämä ei kuulu takuun piiriin..."
Sehän tässä juuri ongelmana on kun asiaa ei kerrota missään papereissa eikä edes Fordin nettisivuilla.Tässä vaan aivan pokkana kusetaan ostajia.Ei auta vaikka olisit kaiken lukenut moneen kertaan läpi.
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Arski54 kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, minkä ikäinen ja paljonko ajettu auto?
Pitä on tie. Itsellä prosessi on kestänyt nyt kaikkiaan 14 kuukautta. Kaupan purku 8 kuukautta. Vielä kun odottaa noin vuoden niin saattaisi olla
kuluttajariitalautakunnan päätös käsissä. Tosin tuskin sitäkään Ford/ Laakkonen noudattaa.
Lisähuomautuksena muuten se, että monessa autossa varaosien takuu on lyhyempi. Näin myös esim. Fordilla (ja Kialla). Eli autossa 5 vuoden takuu mistä jäljellä 4 vuotta. Vaihdetaan varaosa niin tältä osin takuu voikin olla enää 1 vuosi.
Viimeksi muokannut 69dude, 22 Loka 2018 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Arski54 kirjoitti:Saksan sivuilla tosiaan rehellisesti kerrotaan että 2 vuoden tehdastakuun jatkoksi voit ... Protect...
Suomessa tämä on vähemmän yllätten "unohtunut".
Aina takuun joku maksaa ja se on leivottu auton hintaan. Vitutuksen tässä aiheuttaakin se, että markkinoidaan
yhtä ja saat vain osan siitä. Ostat talvirengaspaketin 1500 € ja huomaat saaneesi vain renkaat ilman vanteita.
Oletko Focus_2.0 ihan varma, että sinulla on 5 vuoden täystehdastakuu kun se on Ford Creditin kautta?
Meilläkin vaimon Fiesta on siellä rahoituksessa ja 5 vuoden takuu on kuitenkin 2 v + 3 v Protect.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.
Aluksi olin autoa ostettaessa siinä uskossa, että autossa on 5 vuoden täystakuu. Sillä sitä markkinoitiin. Nyt en enää tähän usko vaan alan käätymään 2+3 malliin. Täytyy vielä tarkistaa auton dokumenteista. En ole lukenut takuuehtoja niin tarkasti läpi. Mitään Protect-sopimusta en ole tehnyt. Takuu oli myös vaikuttava tekijä Focukseen päätymisessä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Että näin. Suurimmalle osalle auto on myyty niin että ostaja ymmärtää takuun olevan 5 v täystakuu. Sanallakaan ei missään mainita että 3 viimeistä vuotta on rajoitettu Protect. Ei papereissa eikä myyjän suusta. Pari hyvää ja rehellistä myyjää Suomeen kuitenkin mahtuu.
Sama asia nettisivujen suhteen. Niistä ei millään muotoa voi olettaa takuun olevan loppuaikana rajoitettu. Varsinkin kun takuu ehtoja ei ole missään.
Tähän kun vielä lisää sen, että saksalaisilla sivuilla kerrotaan asia rehellisesti. Todella epärehellistä markkinointia. Enkä usko että on vahinko.
Ja kun joku kirjoitteli minun automaattikaasusta niin selvennän vielä ettei tätä vikaa ole kieltäydytty korjaamasta vetoamalla Protectiin. Sitä vaan ei osata korjata. Tämä on siis kaupan purkamisen peruste valituksessa.
Takuuasia on toisena asiana sen vuoksi, että ratin ja maalipinnan korjauksesta kieltäydyttiin vedoten Protectiin.
Jaahas, katsoin kännykän Ford pass sovelluksella niin auton tiedoissa tosiaan on perustakuu 2v/rajoittamaton km ja lisäksi Ford protect laajennettu takuu mikä omassa tapauksessa loppuu 28.8 2015/140 000.
Kyllä meillekin myyjä puhui 5 vuoden takuusta kun viime vuoden marraskuussa Fiesta ostettiin. ”Lisävaruste erittely” lapussa mainitaan että takuu on 5 v / 100 000 km. Mistään protectorista ei puhuta. Nyt kun otin käyttöön tuon Fordpass appsin, niin siinä ilmoitetaan että autossa on 5 vuoden laajennettu protector takuu. Ei tämä nyt ihan selvä ole, toki tuo suojannee nyt kalleimmilta remonteilta sen 5 vuoden ajan.
Varmaakin noin Fordin Suomen sivut tehnyt sama kääntäjä joka Mondeon omistajan käsikirjaan on kirjoittanut, että takasumun valon käyttö kielletty vesi /lumisateen aikana. Väärinkäyttö varmaakin vaikuttaa että takuu raukeaa.
Topicia luettuani tutustuin meidän Fiestojen takuuehtoihin. Autoina keväällä -16 rekisteröity ST ja keväällä -18 rekisteröity 100 heppainen Titanium. Molemmissa on 2 vuotta tehtaan takuu ilman rajoituksia ja lisäksi 3 vuotta Protect joka päättyy 100 000 km. ST:n ei olisi voinut ostaa lisäaikaa, mutta Titaniumiin olisi voinut ostaa 3 kuukautta rekisteröinnistä tai sitä ennen 7 vuotta/140 000km.
Muuten 3:n vuoden takuun ehdot ovat ihan järkeenkäyvät kuluvien osien kohdalta mutta kytkinpinnat ja iskunvaimennus, joissa on siis 2 vuoden takuu.
Menisihän se sitten virhevastuuseen, mutta hullua jos iskari hajoaa 10 000 ajetusta autosta, niin muka jouluisit maksamaan itse osan osasta ja työstä.
Onhan 2 + 3 vuotta protecina/100 000 kuitenkin parempi takuu kuin vain 2 vuotta.
Myös Ruotsin Fordin sivuilla (https://www.ford.se/kopa/extra/garantier) mainitaan selkeästi tämä 2 + x vuotta Protect- malli. Jännää, miten juuri Suomen Fordin sivuilta tämä jäänyt pois.. Sattumaa vai tarkoituksenmukaista..
Huomatkaa myös, että: ”Sopimus (Protect) päättyy, jos auton rakennetta on muutettu, auton kesä- tai talvirenkaiden vanteet eivät ole alkuperäistä vastaavat tyyppihyväksynnän mittojen mukaisia tai autoa on käytetty kilpailuissa tai sitä ei ole huollettu Ford- huoltostandardien (Ford-huolto-ohjelman) mukaisesti.”
Viimeksi muokannut Focus_2.0, 18 Loka 2018 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Onkohan kukaan ajannut 2 vuodessa noitaa kilometrejä kuinka paljon. Taksit mikä käytäntö niillä on kun raviohjastakin ajaa 120-140tkm/v.
Joskin niillä toi Volvo/Mersu kanta on
Focus_2.0 kirjoitti:Myös Ruotsin Fordin sivuilla (https://www.ford.se/kopa/extra/garantier) mainitaan selkeästi tämä 2 + x vuotta Protect- malli. Jännää, miten juuri Suomen Fordin sivuilta tämä jäänyt pois.. Sattumaa vai tarkoituksenmukaista..
Huomatkaa myös, että: ”Sopimus (Protect) päättyy, jos auton rakennetta on muutettu, auton kesä- tai talvirenkaiden vanteet eivät ole alkuperäistä vastaavat tyyppihyväksynnän mittojen mukaisia tai autoa on käytetty kilpailuissa tai sitä ei ole huollettu Ford- huoltostandardien (Ford-huolto-ohjelman) mukaisesti.”
Eli jos on tarvikevanteet niin koko protect sopimus raukeaa? Eli jos kone laukeaa, niin ei korvata mitään koska vanteet ei ole alkuperäistä vastaavat?
Jap3 kirjoitti:
Eli jos on tarvikevanteet niin koko protect sopimus raukeaa? Eli jos kone laukeaa, niin ei korvata mitään koska vanteet ei ole alkuperäistä vastaavat?
Ei se moottorin takuuseen vaikuta..vaan alustan lähinnä pyöränlaakerit ja nivelet..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
^ Edelliseen fiestaan vaihdettiin jotkut nivelet eteen ”takuuseen”, vaikka varsinainen takuuaika oli jo ummessa. En tiedä onko ollut peräti goodwilliä vai mitä ...
Arski54 kirjoitti:
Ja kun joku kirjoitteli minun automaattikaasusta niin selvennän vielä ettei tätä vikaa ole kieltäydytty korjaamasta vetoamalla Protectiin. Sitä vaan ei osata korjata. Tämä on siis kaupan purkamisen peruste valituksessa.
Jep, ei löytynyt sitä viallista osaa, joka olisi voitu vaihtaa takuuseen. Tämä ei kuitenkaan vapauta myyjää vastuusta, auto ei ole kunnossa, pitää toimittaa ostajalle korvaava tuote tai purkaa kauppa. Ja muistahan lätkäistä kunnon vahingonkorvausvaatimus!
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16
Ekopuusti kirjoitti:
Jep, ei löytynyt sitä viallista osaa, joka olisi voitu vaihtaa takuuseen. Tämä ei kuitenkaan vapauta myyjää vastuusta, auto ei ole kunnossa, pitää toimittaa ostajalle korvaava tuote tai purkaa kauppa. Ja muistahan lätkäistä kunnon vahingonkorvausvaatimus!
Eiköhän se vika sieltä elektroniikasta tai ohjelmistoista löydy. Minä olen sitä mieltä, merkkihuolto oli sitä mieltä. Maahantuoja vaan ei sitä tiedä/ löydä koska itse sanoivat ettei tehdas heille kerro mitä kaikkea päivitykset sisältää. Tätä ajatusta vahvistaa myös se, että kun tehtiin tämä kytkinpäivitys, ongelmat muuttuivat, erilaiseksi ja siis pahemmaksi.
Kyllä vaatimus on riittävä mutta kuitenkin ihan perusteltava. Ei siinä ole mitään "vittumainen maahantuoja" lisää vaikka mieli tekisi.
Suomessa sellainen ei vaan mene läpi.
Jap3 kirjoitti:
Eli jos on tarvikevanteet niin koko protect sopimus raukeaa? Eli jos kone laukeaa, niin ei korvata mitään koska vanteet ei ole alkuperäistä vastaavat?
Järki sanoisi että tuskin vanteet vaikuttaa esim. moottorin takuuseen, mutta kun kyseessä on Ford ja takuuehdoissa todellakin lukee että sopimus päättyy niin miksi he eivät sitä käyttäisi? Kun käyttävät niitä näkymättömällä musteellakin kirjoitettuja lauseita.
Arski54 kirjoitti:
Järki sanoisi että tuskin vanteet vaikuttaa esim. moottorin takuuseen, mutta kun kyseessä on Ford ja takuuehdoissa todellakin lukee että sopimus päättyy niin miksi he eivät sitä käyttäisi? Kun käyttävät niitä näkymättömällä musteellakin kirjoitettuja lauseita.