Imusarjassa öljyä
Imusarjassa öljyä
Ilmeni huollossa kaasuläpän ja map-anturin puhdistuksen yhteydessä että imusarjan pohjalla oli ollut öljyä. Auto Focus Duratec He 1.8 - 09 ajettu 112000km. Olen tietämätön näissä asioissa joten osaatteko sanoa mistä tämä öljy on imusarjaan päässyt? Kiitosta.
Re: Imusarjassa öljyä
Turbo todennäköisin voi olla myös huohotus.
Re: Imusarjassa öljyä
Jos ei öljy muuten erityisemmin maistu, niin ei hätää. Anna välillä kunnolla kenkää, niin lähtee ylimääräiset öljyt imusarjasta.
Re: Imusarjassa öljyä
Moottorin huohotusjärjestelmä poistaa moottoriin kertyneet kaasut/öljysumun imusarjan kautta josta ne kulkeutuvat sylintereihin ja palavat polttoaineen kanssa jonka jälkeen pakokaasut puhdistuvat katalysaattorissa. Joten se imusarja on oikea paikka sille öljylle.Serq kirjoitti:Ilmeni huollossa kaasuläpän ja map-anturin puhdistuksen yhteydessä että imusarjan pohjalla oli ollut öljyä. Auto Focus Duratec He 1.8 - 09 ajettu 112000km. Olen tietämätön näissä asioissa joten osaatteko sanoa mistä tämä öljy on imusarjaan päässyt? Kiitosta.
Kyseessä on varsin tavanomainen ilmiö jos sitä öljyä ei ole litrakaupalla.
Turboa ei minun käsittääkseni Focuksen Duratec HE -moottoreissa ole.
Re: Imusarjassa öljyä
Niin siis normaalisti turboton peli kun rupeaa hönkimään enemälti(suhteellinen käsite tiedän) niin sillon kone vuotaa liika ohi männistä eli esim männän renkaat jumissa. Mutta jos määrät on pieniä se on normaalia. Jos kone käy nätisti ja vetää hyvin en turbotomassa pelissä ressais, ellei sitten ole jokin reklamointi myyjälle mahdolinen. sillon testaisin puristukset mielen rauhan takia. Jos turbollinen mikä toi kai sitten ei ole mutta jos olisi niin turbon putki irti ja kokeilee onko väljää jos turbon akselissa on välystä niin se on se toinen pää syylnen tuhon ongelmaan.
Re: Imusarjassa öljyä
Ei ole turboa 1.8 duratec he koneessa..TF_Osku kirjoitti:Niin siis normaalisti turboton peli kun rupeaa hönkimään enemälti(suhteellinen käsite tiedän) niin sillon kone vuotaa liika ohi männistä eli esim männän renkaat jumissa. Mutta jos määrät on pieniä se on normaalia. Jos kone käy nätisti ja vetää hyvin en turbotomassa pelissä ressais, ellei sitten ole jokin reklamointi myyjälle mahdolinen. sillon testaisin puristukset mielen rauhan takia. Jos turbollinen mikä toi kai sitten ei ole mutta jos olisi niin turbon putki irti ja kokeilee onko väljää jos turbon akselissa on välystä niin se on se toinen pää syylnen tuhon ongelmaan.
On ihan normaalia että imusarjassa on jonkin verran öljyä varsinkin jos ajaa paljon pätkäajoa jota kyseisellä autolla varmaan on kilometrien perusteella pääasiassa ajettu (112 000/9 vuodella = 12 444 km/vuoteen)
Jos epäilyttää että huohottaa liikaa niin suunnittelee itselle pitkän ajomatkan ja laittaa tankkiin jonkin puhdistusaineen (forte/stp) ja ajaa tankin tyhjäksi jonka jälkeen vie auton öljyjen vaihtoon.
"harder" is not a very good safeword
Re: Imusarjassa öljyä
Tuo on hyvä suunnitelma.saksoboy kirjoitti: Ei ole turboa 1.8 duratec he koneessa..
On ihan normaalia että imusarjassa on jonkin verran öljyä varsinkin jos ajaa paljon pätkäajoa jota kyseisellä autolla varmaan on kilometrien perusteella pääasiassa ajettu (112 000/9 vuodella = 12 444 km/vuoteen)
Jos epäilyttää että huohottaa liikaa niin suunnittelee itselle pitkän ajomatkan ja laittaa tankkiin jonkin puhdistusaineen (forte/stp) ja ajaa tankin tyhjäksi jonka jälkeen vie auton öljyjen vaihtoon.
Olen parista Duratec:sta (2.0L) irroittanut imusarjan ja molemmissa on ollut öljyä jonkinverran vaikkei mitään varsinaista vikaa ole ollutkaan. Se imusarja on aikamoinen sykkyrä ja vielä syvällä alaviistossa imukanaviin nähden joten ihan helpolla sinne kertynyt öljy ei poistu mutta toisaalta ei haittaakaan.
Re: Imusarjassa öljyä
Kiitoksia vastauksista. Kyselen hieman lisää, mistä voisi johtua kun auto käynnistäessä kylmänä tahtoo sammua ensi käynnistyksellä. Laskee kierrokset alas ja sammuu, kierrokset myös hummaa 1100-500rpm väliä kun esim. hiljentää ja pysähtyy risteykseen. Moottori kun ajettu kunnolla lämpimäksi niin hummaus vähenee/loppuu. Myöskään käynnistäessä koneen ollessa lämmin ei sammumis ongelmaa. Ei auttanut tähän kaasuläpän ja map-anturin puhdistus.
Re: Imusarjassa öljyä
Nyt kun läppä on putsattu, niin ota akusta - kaapeli yöksi irti ja kun laitat takasin niin anna auton käydä 10 minuuttia tyhjäkäyntiä, älä koske kaasuun. Täten oppii uudet arvot ja ongelmasi saattaa hyvinkin poistua.
Re: Imusarjassa öljyä
Kokeilin tuon akunkengän irroituksen. Vaan sammui taas ensikäynnistyksellä sekä kierrosten hummausta liikennevaloissa, kävi ensin 1000rpm ja tippui 500rpm ja siitä normaaleille kierroksille.
Re: Imusarjassa öljyä
Annoitko käydä tyhjää lämpimäksi asti?
Re: Imusarjassa öljyä
Kyllä kone kävi sen 10min ainakin lämpimäksi asti, pakkastakin sattui aamulle jo - 5.
Re: Imusarjassa öljyä
Ainakin vaimon entisessä 1.8 C-Maxissa oli aikoinaan jotain tyhjäkäyntiin liittyvää häikkää. Ei välillä halunnut käynnistyä ja/tai sammuili tyhjäkäynnistä. Kun vika iski, niin virta pois, virta päälle (älä käynnistä), paina kaasupoljin kerran pohjaan ja päästä irti, käynnistä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Imusarjassa öljyä
Kuinkas tuon puhdistetun kaasuläpän oikeaoppinen sopeutus tapahtuu, vai onko tuo ylhäällä mainittu akunkengän irroitus oikea? Huollossa tuon puhdistuksen jälkeen ei ole sopeutusta tehty.