Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Vaihtaisin tehostimen öljyt .
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Yksi vaihtoehto on iskarin yläpään laakeri.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Tälle ääni, varsinkin jos myös vähänkään kolahtelee. Iskarin yläpään laakeri jumittaa, vastustaen jousen kääntymistä paikallaan.Ganiateri kirjoitti:Yksi vaihtoehto on iskarin yläpään laakeri.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Tämä ei tullut itsellä mieleen. Pitääpä tutkia tuo.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Pakko ottaa tähänkin kantaa. Kun ei parkkipaikalla pidä pyöritellä varsinkaan paikallaan, "ostinpa juuri leveämmät renkaat", pykäliä sieltä tulee ennemmin tai myöhemmin, kun etupyörät on hieman eri suunnassa ohjausgeometrian vuoksi ja toinen pyörä joutuu aina pykäsemään väkisinkin ääriasennossa, huoh, ...missä se päähän lyönti hymiö on..no olkoon sitten tää..Pantse kirjoitti:Mistä mahtaa johtua ohjauksessa tuntuva "pykälä"
Esim. parkkipaikalla kun pyörittelee, niin tuntuu välillä sellaista jumitusta - ihan kuin jokin vastustaisi ohjauksessa. Tehostimessa kenties jotain ongelmaa?

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Tänään parkkipaikalla jumittikin sitten ihan tosissaan. Ääriasennossa vasemmalla tehostus ei toiminut ollenkaan mutta heti kun sai auton rullaamaan niin tehostus palasi. Voiko tosiaan laakeri aiheuttaa tuon vai olisiko kuitenkin jotain muuta?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Mulla oli V70:ssä vastaavia oireita, kun hammastanko alkoi vuotamaan.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Itsekseen pohdiskelua ylempään: tuulilasin käyttöönottoon tarvitsee seuraavat ainakin: liittimet kiinni tuulilasiin, sulakkeet, maadoitus antennin viereen. Antennin maadoitusta ei voi käyttää koska lamauttaa kuuluvuuden. Tämän oppi heti kun lähti lasi liikkeestä. Lopuksi tietenkin nappula mistä löytyy etu- sekä takalasin kytkimet.
Tuleeko muuta mieleen? Tarviiko koneella käydä näpäyttämässä ominaisuuksia päälle? CAN väylällä ilmeisesti toimii niinkuin kaikki nykyään.
Tuleeko muuta mieleen? Tarviiko koneella käydä näpäyttämässä ominaisuuksia päälle? CAN väylällä ilmeisesti toimii niinkuin kaikki nykyään.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Olisiko öljysuositusta ohjaustehostimeen? Motonet tarjoaa kaksi vaihtoehtoa (Liqui Moly ja Comma), Mobilin, Nesteen ja Teboilin valikoimista ei sopivaa löytynyt.
Onko kokemuksia 1.8 TDCi teholastuista/ohjelmoinnista?
Onko kokemuksia 1.8 TDCi teholastuista/ohjelmoinnista?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Ohjaustehostimen öljyspeksi taitaa olla Ford WSS-M2C204-A2, eli sen mukaan kannattaa öljy valita. Laitoin viimeks Liqui Moly Central Hydraulic System Oil mikä oli Motonetin ehdottama. Ohjaustehostin on toiminut ongelmitta tuolla(kin) öljyllä, en edes tiedä mitä siellä aiemmin oli oliko alkuperäiset.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Hain purkin Liqui Molya. Luulisi että yksi purkki riittää varsinkin jos en saa ihan koko järjestelmää tyhjäksi ennen vaihtoa. Vai olisko jollain tietoa koko ohjaustehostinjärjestelmän öljytilavuudesta, tyhjensitkö foop koko järjestelmän?
Alkuperäinen? öljy näyttää muuten ennemminkin punertavalta/ruskealta kuin tuo uusi, joka on väriltään vihreää. Muuttuuko tuo vihreä ajan kanssa tuon väriseksi vai onkohan siellä nyt ihan eri öljyt sisässä?
Alkuperäinen? öljy näyttää muuten ennemminkin punertavalta/ruskealta kuin tuo uusi, joka on väriltään vihreää. Muuttuuko tuo vihreä ajan kanssa tuon väriseksi vai onkohan siellä nyt ihan eri öljyt sisässä?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
En tyhjentänyt koko järjestelmää, vaihdoin vain litran öljyä säiliöön päin. Kokonaistilavuudesta ei ole minulla tietoa, enkä enää muista minkälaista vanha öljy oli. Luokituksen katsoin silloin auton ohjekirjasta ja sen mukaan etsin sopivan öljyn.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Marmoritiskiltä saa oikeaa tavaraa Fordin kannussa, ja hinta on käytännössä sama kuin Liqui Molyn Motonetissä. Liqui Molyn luokitus päättyy - A ja vaatimus on A2, mikä käsittääkseni Volvo-foorumeilta tarkoittaa parempaa soveltuvuutta kylmiin olosuhteisiin (A2). Oma öljyni oli 180tkm kohdalla muuttunut säiliöön katsoessa mustaksi/ruskeaksi, mutta poistettaessa paljastui vihertävä sävy. Uusi neste Fordin pullosta toki myös vihreää. Tilavuus on alle litran, mutta vaihto metodista riippuen sitä kuluu/kannattaa varata vähintään se litra.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onko tuosta säiliöllisen vaihtamisesta hyötyä vain kauppiaalle? Ainakin se olis helppo tehdä ja jos öljy sekaantuu vanhaan, vaihtaa vuoden päästä samalla tavalla uudestaan. Ei se ainakaan huonoa tekisi?foop kirjoitti:En tyhjentänyt koko järjestelmää, vaihdoin vain litran öljyä säiliöön päin. Kokonaistilavuudesta ei ole minulla tietoa, enkä enää muista minkälaista vanha öljy oli. Luokituksen katsoin silloin auton ohjekirjasta ja sen mukaan etsin sopivan öljyn.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Veikkaisin säiliöön päin vaihtamisen olevan parempi kuin se ettei vaihtaisi tehostinöljyä koskaan. Ja ennemmin se hajoaa niillä ikuisuuden vanhoilla öljyillä kuin sillä että sinne laittaa uutta sekaan. Vaihtelen jonkin vuoden välein säiliöön päin niin tulee öljy hieman "tuoreemmaksi". Onhan tämä sellainen helppo keino, vaikkei se kaikista paras olekaan.
Vanhempaan autooni vaihdoin säiliöön päin useamman litran (vanha öljy oli pikimustaa ja käryltä haisevaa). Oli kaiketi yli 10v vanhat alkuperäiset öljyt. Ensin litra vaihtoon säiliöön päin ja muutama päivä ajelua perään että öljy sekoittuu kunnolla. Sitten vielä kaksi litraa vaihtoon säiliöön päin. Kyllä siitä puhtaamman näköistä tuli ja ohjauskin keveni hieman.
Vanhempaan autooni vaihdoin säiliöön päin useamman litran (vanha öljy oli pikimustaa ja käryltä haisevaa). Oli kaiketi yli 10v vanhat alkuperäiset öljyt. Ensin litra vaihtoon säiliöön päin ja muutama päivä ajelua perään että öljy sekoittuu kunnolla. Sitten vielä kaksi litraa vaihtoon säiliöön päin. Kyllä siitä puhtaamman näköistä tuli ja ohjauskin keveni hieman.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Pitääpä koittaa vaihtaa säiliöllinen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Taidan kokeilla samaa, tai ainakin saada tuon ostamani litran purkin verran vaihdettua järjestelmään. On varmasti parempi jo tämäkin kuin ajella vanhoilla öljyillä.ynjevi kirjoitti:Pitääpä koittaa vaihtaa säiliöllinen.
Ilmeisesti mullakin tuo öljy on ollut vihreää, vaihdosta kun ei tietoa ole ja kun muillakin on vihreää ollut. Punertavaa ATF ja tätä vihreää kun ei saisi sekoitella keskenään, niin sen takia tuota väriä mietin.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onkos vm-13 1.6Tdci Mondeossa vielä turbon poksahtelu ongelmaa tai muita huolia mitä tulisi ottaa huomioon autoa ostettaessa?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Moro!Dynojet kirjoitti:Onkos vm-13 1.6Tdci Mondeossa vielä turbon poksahtelu ongelmaa tai muita huolia mitä tulisi ottaa huomioon autoa ostettaessa?
Tuohon poksahteluun en osaa ottaa kantaa...jo -82 Nissan Turbo Cherryn(N12) kanssa oli ongelmia ettei osata käyttää!
Suht kovaa ajoa ja ne viimeiset raplatukset pitää ottaa irti ennen kuin stumppaa koneen,ahtimen akselihan "kelluu" öljyssä(öljy keskittää turbon akselin)
Revitystä ko. tai yleensäkin ahdetulla vehkeellä ajon jälkeen se min.1min tyhjäkäyntia,muutoin tulikuuma akseli putoaa suoraan metalli vasten metallia...
Suurin osa ahtimen ongelmista johtuu juuri näistä asioista...
En ole guru mutta "jonkin" verran noita purkanut...
Anteeksi vuodatukseni,kuulun tuohon ST-Fiesta keskusteluun!
Harri

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Oletteko käyttäneet talvisin maskissa viimasuojaa diesel-Mondeoissa? Varsinkin 1.8 TDCi:n osalta kiinnostaa. Pärjääkö ilmankin?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Olen käyttänyt ja kyllä se auttaa jo ennen pakkasiakin, riippuu ajosta. Tuo kone ei kaupunkiajossa talvella lämpene (mittarin mukaan) koskaan riittävästi, vasta maantieajo nostaa lämmöt. Ilmankin kone käy. Haittapuoli on harjapesussa mahdollisesti irtoavat kiinnikkeet.Ergo kirjoitti:Oletteko käyttäneet talvisin maskissa viimasuojaa diesel-Mondeoissa? Varsinkin 1.8 TDCi:n osalta kiinnostaa. Pärjääkö ilmankin?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Täytyypä siis hankkia/askarrella itse tuollainen.ynjevi kirjoitti: Olen käyttänyt ja kyllä se auttaa jo ennen pakkasiakin, riippuu ajosta. Tuo kone ei kaupunkiajossa talvella lämpene (mittarin mukaan) koskaan riittävästi, vasta maantieajo nostaa lämmöt. Ilmankin kone käy. Haittapuoli on harjapesussa mahdollisesti irtoavat kiinnikkeet.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Motonet esim myy näitä mallikohtaisesti muotoonleikattuja: Maskisuoja Ford Mondeo 07->10 - hintaa mukavat 55 euroo. Halvemmallahan tuon värkkää itse jumppamatosta + nippusiteistä jos on intoa askarrella hieman.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onko webastossa jokin minimiaika ennen kuin lähtee ajastettuna lämmittämään? Ohjekirjan mukaan 70 min, mutta oliko tämän osalta kirjassa painovirhe? Jonkin webastoon liittyvän ajan osalta muistan näin lukeneeni että kirjassa olisi virhe. Ainakaan 40 min ennalta ajastettuna ei lämmittänyt.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Eihän sen pitäisikään 40 minuutin päähän toimia, vaan sinun tulee ajastaa se vähintään 70 minuuttia ennalta jotta toimii (olettaen että käyttöopas pitää paikkansa). Kokeile pelittääkö siten?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)