Tuli ostettua toinen focus perheeseen, halpa kun oli. Ostaessa oli vikana nykiminen, alustan kolina ja vuotava pakoputki. Vähän mustaa savutti välillä koeajolla kiihdytyksessä. Mutta ei sinistä.
Vuotava pakoputki korjattiin (Uusi jousto-osa)
Kolina (oikea etu koiranluu) Vaihdettiin varmuuden vuoksi molemmat.
Nykiminen parantui uusien sytkäosien (puola,johdot ja tulpat) vaihdolla. Myöskin rikkinäinen alapään huohottimen letkusto uusittiin.
Öljyt vaihdettiin Ford Formula F 5w30 + suodatin
Sytytyksen parantamisen jälkeen alkoi vain todella pahasti savuttamaan siniharmaata savua kiihdyttyäessä. Ajattelin sen olevan vain karstasta johtuvaa, jota olikin todella paljon tulpissa. Noh savutus vähentyikin 300km aikana kyllä huomattavasti. Savutteli enään vain silloin tällöin ja oikeastaan aina lämpimänä. Vika korostuu kun päästi jalan kaasulta ja alkoi kiihdyttää, kone pätki hetken ja lähti kiihtymään savupilven saattelemana.
Öljyä kuluu sadan kilometrin matkalla noin Max merkistä minimiin! Eli ilmeisesti 0.7L? Eli koneen pätkiminen johtuu ilmeisesti öljyn pääsystä palotilaan.
Kolmen sadan kilometrin jälkeen auto otettiin uudestaan laitolle. Puristukset mitattiin, Kolmessa sylinterissä 13.5 ja yhdessä 14.7. Ajattelin kuitenkin laittaa sylinterit liuotukseen. Polttoöljyä kaikkiin pyttyihin 80ml ja annoin olla yön yli. Kaikki pytyt pitivät löböt männän päällä klo: 16.00-23.00. Seuraavana aamuna mäntien päällä ei ollut enään ainetta. No pari kertaa startilla pyörittämistä että kaikki neste varmasti on poistunut. Sitten tulpat kiinni ja kone käyntiin noin 7min ajaksi. Öljyt pois, ja uudet halvat öljyt koneeseen. noin 50km testilenkki. (Auto pelasi kuin unelma 15km kunnes alkoi taas hieman pätkimään ja savutti vähän. Takaisin tallille ja uudet Fordöljyt koneeseen ja uusi suodatin.
Autolla on sen jälkeen pakon sanelemana ajettua työmatkaa. Öljyä kuluu, savuttaa silloin tällöin. Aina lämpimänä. Kylmänä voi kiihdyttää vaikka kaasupohjassa eikä savuta. Kone ei kalkata ja käy todella nätisti jos vertaa pihassa olevaan 03 focukseen 1.4zetecillä, joka ei polta öljyä.
Jos venttiilinvarrenkumit olisivat sököt, luulisi savuttavan kylmänä eikä lämpimänä, samoin kuin jos olisi mäntien öljyrenkaissa jotain vikaa?
Teksti on pitkä, kiitos jo etukäteen jos joku jaksoi lukea loppuun asti ja pystyisi auttamaan. Alkaa konstit loppumaan auton kanssa. Hyvä ajaa ja siistihkö peli. Koneen kun vain saisi kuntoon
