Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Re: Lisävalo keskustelua
Pari vaihtoehtoa joissa ei tarvitse johtoja kuoria. Mahtaako jompi kumpi olla se millä Perzack on toteutuksensa tehnyt?
1) XBB kytkentärele toimii hienosti jos löytää hall -anturille sellaisen piuhan jossa kaukovalojen syttyessä virta kulkee. Olettaisin että tässä tapauksessa kun autossa on bixenon ja vaikka mitä adaptiikkaa tätä on hankala hyödyntää ellei ihan munkilla löydy jokin johdin jossa riittävä kuorma menee aina kaukovalojen palaessa.
2)CanM8 higbeam on sitten CAN väylästä lukeva laite joka vaatii ihan normaalit relekytkennät jatkokseen. Tässä vaihtoehdossa JOS autosta ei löydy CAN jakotukkia joutuu kaivamaan piuhat ECU:lta ja pahimmillaan joutua johtohommiin. Riskit ovat melkoiset. Tämän perään saa niin ikään hall-anturin joka voi induktiiviesesti lukea CAN väylän signaalia jolloin takuukysymykset eivät ole ongelma. Olettaisin olevan _erittäin_ häiriöherkkä kapistus jos bittejä pitää lukea induktiivisesti.
1) XBB kytkentärele toimii hienosti jos löytää hall -anturille sellaisen piuhan jossa kaukovalojen syttyessä virta kulkee. Olettaisin että tässä tapauksessa kun autossa on bixenon ja vaikka mitä adaptiikkaa tätä on hankala hyödyntää ellei ihan munkilla löydy jokin johdin jossa riittävä kuorma menee aina kaukovalojen palaessa.
2)CanM8 higbeam on sitten CAN väylästä lukeva laite joka vaatii ihan normaalit relekytkennät jatkokseen. Tässä vaihtoehdossa JOS autosta ei löydy CAN jakotukkia joutuu kaivamaan piuhat ECU:lta ja pahimmillaan joutua johtohommiin. Riskit ovat melkoiset. Tämän perään saa niin ikään hall-anturin joka voi induktiiviesesti lukea CAN väylän signaalia jolloin takuukysymykset eivät ole ongelma. Olettaisin olevan _erittäin_ häiriöherkkä kapistus jos bittejä pitää lukea induktiivisesti.
Re: Lisävalo keskustelua
Eikös noissa bi-xenon umpioissa yleensä ole ns. "Apupitkä" joka on normi halogeeni? Mites sen johdot? Ainakin mk4.5 mondeossa on xenonien kaverina normi h1.Generig kirjoitti: Tuleehan sinne, joskaan tilanne ei ole ihan näin yksinkertainen. Koska polttimoja ei ole kuin 1 kpl joka hoitaa samalla sekä lyhyen että pitkän, ei tuota "pitkän sähköä" tietenkään voi käyttää. Sen varjostimen ohjauksesta kenties voisi napata - jos vain tietäisi missä se on. Pahassa tapauksessahan varjostimelle menee vain ATK käsky että "pitkät päälle"CAN väylää pitkin jonka jälkeen sisäänrakennettu elektroniikka hoitaa homman. Näin ollen tätäkään vaihtoehtoa ei voi käyttää. Eipä ole tullut itsekkään vielä konepellin alle niin pitkälle päässyt että asiaan olisi tutustunut.
Ohjaus signaalin voisi varmasti lukea väylästä, se olisi se oikea tapa. Se toki vaatii can väylään oikealla osoitteella määritellyn lukijan jota voi sitten rele ohjaukseen käyttää.

Entiset




Re: Lisävalo keskustelua
Aikaisemmin niitä näki, nykyään led ja xenon aikakaudella niitä ei enää taida juuri esiintyä tai ainakin ovat harventuneet. Tässä tapauksessa xenon lisäksi ei ole muuta kaukovaloa. Jos apupitkä olisi halogenilla, tulisi myös REF rajat vastaan nopeammin - ja kenties valaisinten lukumääräkin tulisi rajoittamaan. Mutta tämän herätehaasteen se kyllä ratkaisisi helposti.Hampered kirjoitti: Eikös noissa bi-xenon umpioissa yleensä ole ns. "Apupitkä" joka on normi halogeeni? Mites sen johdot? Ainakin mk4.5 mondeossa on xenonien kaverina normi h1.
Edit:
tietämättä mitään mondeo valoista niin onko sen xenon pelkkä lyhyt valo ja sen lisäksi kaukovalona halogen? Tässä tapauksessa se ei olisi bixenon. Ja siis xenon jää aina palamaan vaikka pitkille vaihtaisi?
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Mitenkäs käy, jos yrittää laittaa lisäpitkät autoon, jossa on ns. adaptiiviset, häikäisemättömät pitkät? Löytyykö sellaiseen ratkaisua aoolenkaan?
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Hmm. Jos oikein ajattelee niin tollaisessa autossa ei varsinaisesti ole pitkiä valoja ollenkaan vaan siinä on vain valot jotka mukautuvat tilanteeseen. Näinpä "high beam" signaalia ei välttämättä ole.Freeze kirjoitti:Mitenkäs käy, jos yrittää laittaa lisäpitkät autoon, jossa on ns. adaptiiviset, häikäisemättömät pitkät? Löytyykö sellaiseen ratkaisua aoolenkaan?
Mutta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin niissä on aina (?) valittavissa joko full automatic tai tarpeen tullen täysin manuaalinen tapa. Tällöin on todennäköistä että manuaalille joutuu menemään.
Tuntuu kyllä että autovalmistajat (paitsi volvo) eivät ole lisäkaukovalojen osalta panostaneet yhtään. Heille tarpeeton asia.
Re: Lisävalo keskustelua
Ainakin isäpuolen mondeossa (vm. -13) on käsittääkseni bi-xenon ja lisäksi samassa umpiossa h1 joka syttyy kun pitkät laittaa päälle...Lisäksi xenonin kuvio muuttuu. näiden lisäksi parkki, vilkku ja kääntymisvalo (myös h1) samassa umpiossa. Lyhyenä kuvio on kuin veitsellä leikattu kuten yleensäkin lyhyillä projektoriumpiossa.. ja kyllä. Xenonit palavat lyhyinä sekä pitkinä..Generig kirjoitti:
Aikaisemmin niitä näki, nykyään led ja xenon aikakaudella niitä ei enää taida juuri esiintyä tai ainakin ovat harventuneet. Tässä tapauksessa xenon lisäksi ei ole muuta kaukovaloa. Jos apupitkä olisi halogenilla, tulisi myös REF rajat vastaan nopeammin - ja kenties valaisinten lukumääräkin tulisi rajoittamaan. Mutta tämän herätehaasteen se kyllä ratkaisisi helposti.
Edit:
tietämättä mitään mondeo valoista niin onko sen xenon pelkkä lyhyt valo ja sen lisäksi kaukovalona halogen? Tässä tapauksessa se ei olisi bixenon. Ja siis xenon jää aina palamaan vaikka pitkille vaihtaisi?
Jäi vain itselle mieleen kun autoliikkeen pihalla ihmettelin polttimoiden määrää...

Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Noinpäin se toki menisi, mutta ei varmaankaan ole valaistuksen kannalta ideaali ratkaisu, aika alas jäisi valaisin. Ja kuten sanoit, aika arka paikka penkkojen kannalta. Hmm, tulikos kattoasennus etuakselin takapuolelle lailliseksi? Farkussahan on kattokaiteet...?Hampered kirjoitti:Onnistuisiko niin että asennat telineen ns. "Ylösalaisin"? Näin paneeli ei olisi maskin edessä vaan rekisterikilven alla. Toki on alttiimpi rikkoutumaan esim. Mentäessä penkkaan talven yllättäessä autoilijan...
___________
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
"Valon saa asentaa katolle, mutta se ei saa valaista auton konepeltiä ja näin häikäistä kyseisen auton kuljettajaa."kromo kirjoitti: Noinpäin se toki menisi, mutta ei varmaankaan ole valaistuksen kannalta ideaali ratkaisu, aika alas jäisi valaisin. Ja kuten sanoit, aika arka paikka penkkojen kannalta. Hmm, tulikos kattoasennus etuakselin takapuolelle lailliseksi? Farkussahan on kattokaiteet...?
Tuollaisen ohjeistuksen löysin... Tosiaan katto olisi näkyvyyden kannalta parempi kuin rekisterikilven alapuolella. Ja myöskään ei niin helpolla mene päreiksi pikkupusuista


Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Tuli lailliseksi. Lakipyläkä sanoo jotenkin siten että valo ei saa aiheuttaa heijastumia tai valaista autoa. Ts. suuntaus pitää olla niin että konepelti ei valossa kylve.kromo kirjoitti:
Hmm, tulikos kattoasennus etuakselin takapuolelle lailliseksi? Farkussahan on kattokaiteet...?
Re: Lisävalo keskustelua
Hampered kirjoitti: Ainakin isäpuolen mondeossa (vm. -13) on käsittääkseni bi-xenon ja lisäksi samassa umpiossa h1 joka syttyy kun pitkät laittaa päälle...Lisäksi xenonin kuvio muuttuu. näiden lisäksi parkki, vilkku ja kääntymisvalo (myös h1) samassa umpiossa. Lyhyenä kuvio on kuin veitsellä leikattu kuten yleensäkin lyhyillä projektoriumpiossa.. ja kyllä. Xenonit palavat lyhyinä sekä pitkinä..
Jäi vain itselle mieleen kun autoliikkeen pihalla ihmettelin polttimoiden määrää...

Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Noniin. Tänään tuli haettua 1.6tdci econetic wagon focus... Huomenna sitten ledipaneelin ja mahdollisesti xenonien asennus pitkiin 


Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Onko kokemuksia H7r xenon muutossarjoista? Sanovat että heijastinumpioon suunniteltu sarja jossa hajavaloa ylöspäin vähennetty... Lisä valoteho on aina tervetullutta, mutta tarkoitus ei ole kuitenkaan sokaista vastaantulijoita joten siksi kyselen... 


Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Nyt on taas paneeli paikallaan syksyn pimeille... Mutta nuo xenonit jäi nyt odottelemaan... Enpä tiennyt että tähän malliin tarvitaan jo xenoneillekkin omat adapterit... Ei ollutkaan enää perinteinen jousikiinnitys polttimolla 


Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Kaikki alkaa viittaamaan siihen että järkevää kohtaa löytää CAN väylän liitospistettä ei ole. CAN väylän älykkäälle purkille tarvitaan 2 johdinta jotka vastaavat OBD2 liittimessä pinnejä 6 ja 14. Näistä 6 on CAN-hi ja 14 CAN-lo. Ja joku toinen dokkari väittää että nastat 4 ja 11. Eli tarkistettava on. Yhtäkaikki, näiden signaalit luetaan maata vasten jolloin CAN highbeam purkille pitää olla hyvä maa tai sitten ottaa senkin OBD2 nastoilta. Can väyliä on siis itse asiassa 2 kpl joista toinen on "nopea" ja toinen "hidas" (high ja low). Nämä ovat siis väyliä joiden signaali siis tulee maata vasten.
Järkevin tapa niin että galvaaninen yhteys säilyy voisi olla esim OBD2 pass throug liitin josta voi sitten napsaista sivusta ne signaalit mitä tarvitsee mutta OBD2 liittimen toiminta jatkuu kuten ei mitään ja samalla käytöstä poisto tapahtuu liitin irroittamalla. Esim tälläinen tuli googlella vastaan:

Annetaan asian hautua vielä.
Järkevin tapa niin että galvaaninen yhteys säilyy voisi olla esim OBD2 pass throug liitin josta voi sitten napsaista sivusta ne signaalit mitä tarvitsee mutta OBD2 liittimen toiminta jatkuu kuten ei mitään ja samalla käytöstä poisto tapahtuu liitin irroittamalla. Esim tälläinen tuli googlella vastaan:

Annetaan asian hautua vielä.
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Vaikeaksi näyttää tosiaan menevän. Kannattaa varmaan rauhassa testailla Kugan xenonit ennen kuin alkaa tuohon hommaan 


Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Heh juu, aikaisemmin taisin jo sanoakkin että tästä tuli vähän henkilökohtaistaHampered kirjoitti:Vaikeaksi näyttää tosiaan menevän. Kannattaa varmaan rauhassa testailla Kugan xenonit ennen kuin alkaa tuohon hommaan

Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Vaan mitäpä jos rekisterikilven siirtäisikin alas (puskurin ritilä on joka tapauksessa menossa maskipeitolla umpeen talveksi) ja virittäisi ledipaneelin rekisterikilven alkuperäiselle paikalle...? No eihän se ideaali paikka olisi vieläkään, mutta jollain tapaa toimiva ehkä, toki penkkoja varottava silti. Matala paneeli voisi mahtua ilman että tutka häiriintyy. Pitääkin testata...kromo kirjoitti: Noinpäin se toki menisi, mutta ei varmaankaan ole valaistuksen kannalta ideaali ratkaisu, aika alas jäisi valaisin. Ja kuten sanoit, aika arka paikka penkkojen kannalta. Hmm, tulikos kattoasennus etuakselin takapuolelle lailliseksi? Farkussahan on kattokaiteet...?

___________
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Itsekin laskin rekisterikilpeä pari senttiä alemmas jotta paneeli ei peittänytkromo kirjoitti: Vaan mitäpä jos rekisterikilven siirtäisikin alas (puskurin ritilä on joka tapauksessa menossa maskipeitolla umpeen talveksi) ja virittäisi ledipaneelin rekisterikilven alkuperäiselle paikalle...? No eihän se ideaali paikka olisi vieläkään, mutta jollain tapaa toimiva ehkä, toki penkkoja varottava silti. Matala paneeli voisi mahtua ilman että tutka häiriintyy. Pitääkin testata...



Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Kyllästyin suurien lisäpitkien ulkonäköön ja nostin ne jo keväällä varastoon odottamaan. Mondeossa kun on surkeat pitkät, niin kokeillaan niihin ledejä. Toiminta täysi kysymysmerkki, mutta kun näkyivät olevan alennuksessa ja kotimaassa samaa merkkiä myydään melkoisen kalliiilla, niin uskaltaa ottaa kokeiluun. Eikä se ole kuin parikymppiä jos ...kaa ovat.
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Voin kokemuksesta kertoa että varsinkin halvemmat ledit pitkissä on sama kuin ajaisi lyhkäisillä... Koitin focukseen ledejä alkuvuodesta ja lyhkäisissä häikäisivät vastaantulijoita (vaikkakin itse näki hyvincaddy kirjoitti:Kyllästyin suurien lisäpitkien ulkonäköön ja nostin ne jo keväällä varastoon odottamaan. Mondeossa kun on surkeat pitkät, niin kokeillaan niihin ledejä. Toiminta täysi kysymysmerkki, mutta kun näkyivät olevan alennuksessa ja kotimaassa samaa merkkiä myydään melkoisen kalliiilla, niin uskaltaa ottaa kokeiluun. Eikä se ole kuin parikymppiä jos ...kaa ovat.

Xenonit pitkissä taas ovat hyvät kunhan kirkastuvat täyteen kirkkauteensa. Noitakin saa kiinasta parilla kympillä (näissä toki voi olla ongelmia syttymisissä) ja esim. Luminalightsilta n. 100e todella laadukkaan sarjan.

Entiset




Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Selitystä kaivataan, miksi releen 87 nastaan tulee vain 6,7 volttia? Akussa on 12 ja risat ja se tulee napaan 30. Rele vetää herätteellä ja tuloksena on tuo 6,8V. Kolmella eri releellä kokeiltu, ei kaikki voi olla viallisia. Focus 2008 kyseessä.
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
Osaisiko joku kertoa mistä saisi sopivat adapteri että saisi asennettua Focus MK3.5 -16 pirssiin xenon muutossarjan.
On meinaan noi alkuperäiset halogeenit aivan kuin olisi kaksi kynttilää nokalla.
On meinaan noi alkuperäiset halogeenit aivan kuin olisi kaksi kynttilää nokalla.
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
AArgh!!!
Ostan kohta vanhan terroristiTransitin.
Hommasin Wurthilta lisävalon Transistorin keulalle(oli todella edullinen), tiesin kyllä että sähköjen kytkeminen ei ole ihan niin kuin vuonna miekka ja kirves.
Mutta on tuosta tehty melkoista salatiedettä...
Auto on Transit Connect -18, kauppoja tehdessä, tarjottiin lisävaloa vaatimattomaan 2000€ hintaan...en ottanut. Ja jos valo olisi samaa luokkaa kuin tavaratilan huippulaadukkaat ledivalot, niin ei oikein vakuuta.
Mutta varsinaiseen asiaan, tai pariinkin asiaan.
Onko siis tosi että lisävalojen releen herätettä ei saa kytkettyä johtimien kuorta rikkomatta, tai että tarvii käydä marmorille maksamassa 400€ kytkentätöistä.
Luulisi että 2019 vuonna olisi jo olemassa tekniikkaa jolla saadaan moinen asia hoidettua, ilman että tarvitsee sotkeutua auton CAN-väylään.
Nim. Lapissa on kohta pimeää...
Ostan kohta vanhan terroristiTransitin.
Hommasin Wurthilta lisävalon Transistorin keulalle(oli todella edullinen), tiesin kyllä että sähköjen kytkeminen ei ole ihan niin kuin vuonna miekka ja kirves.
Mutta on tuosta tehty melkoista salatiedettä...
Auto on Transit Connect -18, kauppoja tehdessä, tarjottiin lisävaloa vaatimattomaan 2000€ hintaan...en ottanut. Ja jos valo olisi samaa luokkaa kuin tavaratilan huippulaadukkaat ledivalot, niin ei oikein vakuuta.
Mutta varsinaiseen asiaan, tai pariinkin asiaan.
Onko siis tosi että lisävalojen releen herätettä ei saa kytkettyä johtimien kuorta rikkomatta, tai että tarvii käydä marmorille maksamassa 400€ kytkentätöistä.
Luulisi että 2019 vuonna olisi jo olemassa tekniikkaa jolla saadaan moinen asia hoidettua, ilman että tarvitsee sotkeutua auton CAN-väylään.
Nim. Lapissa on kohta pimeää...
Re: Lisävalo, led-, xenon-muutos keskustelua
2011 Grand C-Maxiin koitan kytkeä led-lisäpitkää. Herätepihalle jännite suoraan akulta niin syttyy nätisti, mutta valaisinpistokkeen pitkien herätejännite ei vaikuta kelpaavan. Osaako joku jeesiä?
Edit. Mittailin ja testailin ja löysin virheen. Ei muuta kuin heräte toisesta piuhasta. Ja taas väärin. Nyt palaa lisävalo ajovalojen ollessa päällä. Oispa sähkökuvat...
Edit 2. Homma selvä. Merkkiliikkeestä sain tiedon oikeasta herätteen rosvoamispaikasta, joka tässä mallissa on ainakin kuskin puolella olevalle umpiolle tulevan johtosarjan pinni 5.
Edit. Mittailin ja testailin ja löysin virheen. Ei muuta kuin heräte toisesta piuhasta. Ja taas väärin. Nyt palaa lisävalo ajovalojen ollessa päällä. Oispa sähkökuvat...

Edit 2. Homma selvä. Merkkiliikkeestä sain tiedon oikeasta herätteen rosvoamispaikasta, joka tässä mallissa on ainakin kuskin puolella olevalle umpiolle tulevan johtosarjan pinni 5.