Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Oletko ilmannut tuon kuinka suutinten vaihdon jälkeen?
Itsellä tuli edellisessä kulkineessa ongelmia tuon ilmauksen kanssa suutinten vaihdon jälkeen. Vaihdoin suuttimet ja koodasin => kaikki meni hienosti, mutta ei kirveelläkään käyntiin. Pyöritteli hienosti, mutta ei luvannut millään.
Löysin sitten tiedon, että kun suuttimet ottaa irti, niin polttoaine alkaa valua pikkuhiljaa takaisin tankkiinpäin ja pumppu ei osaa ilmata tuota.
Ratkaisuna oli itsellä avata suutinputkia jonkin verran ja muutama starttaus, että poistaa ilmat. Putket takaisin kireälle ja auto starttasi melkein samantien.
Kannattaa ainakin kokeilla, jossei ole jo kokeiltu...
Itsellä tuli edellisessä kulkineessa ongelmia tuon ilmauksen kanssa suutinten vaihdon jälkeen. Vaihdoin suuttimet ja koodasin => kaikki meni hienosti, mutta ei kirveelläkään käyntiin. Pyöritteli hienosti, mutta ei luvannut millään.
Löysin sitten tiedon, että kun suuttimet ottaa irti, niin polttoaine alkaa valua pikkuhiljaa takaisin tankkiinpäin ja pumppu ei osaa ilmata tuota.
Ratkaisuna oli itsellä avata suutinputkia jonkin verran ja muutama starttaus, että poistaa ilmat. Putket takaisin kireälle ja auto starttasi melkein samantien.
Kannattaa ainakin kokeilla, jossei ole jo kokeiltu...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Joo on tähän nyt sen verran tullut tosissaan perehdyttyä että seuraava menopeli on edeleen foorti mutta just tolla pösön kakslitrasella. Ei 1,8 eikä 2,2 jokka foortin tekeleitä...Mk2Cortina kirjoitti: Kansainvälisillä foorumeilla näiden ko. TDCI-moottoreiden v-mäinen luonne tunnetaan koska toimiessaan ovat jopa luotettavia mutta vikaantuessaan voivat särkyä niin ettei oikein kukaan saa selvillä missä vika on.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_D ... _-moottori
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Eli EPS:n suuttimilla pääsi 45 tkm. Hyvä tietää
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Ei voi silti ihan noin yks oikoisesti sanoa. Huonoimmilla kunnostetuilla pääsi tuon matkan. Kakshan niistä oli täysin kunnossa vielä tossa vaiheessa, tiedä kuinka kauan vielä menevät. Eli vaihteluväliä on kunnostetuilla. Tietysti. Eihän nimittäin voida tietää mitä kullekin suuttimelle on tehty ja minä verran käytettyjä olleet kunnostukseen mennessä. Luulisin nimittäin ettei niihin kaikki osia aina vaihdeta, ainoastaan ne jotka testipenkissä vaativat vaihtoa. Eli kunhan kunnostuksen jälkeen testi menee läpi mahdollisimman vähällä osien vaihdolla, niin se riittää. Sehän niiden pisnes on, kunnostaa suuttimet mahdollisimman halvalla käyttökuntoon.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Näinhän se on. Tänne tuli Diesel Technik Biberachin suuttimet juuri sen takia kun aika monta tapausta löyty EPS:n suuttimista jotka ei ollu kovin pitkää kestäneet. Saa nähä miten noi kestää. Tiedä sitten onko heidän huoltoproseduurissa/varaosien laadussa mitään eroa..
Tietäisköhän joku, kuinka kotimaiset laatudieselkorjaamot noita huoltaa? Koska Biberach sanoo suoraan, että heidän huoltamansa on korjattu aftermarket osilla ja suuttimet kestää max 90 tkm yleensä. Ja että ei ole siihen hintaan mahdollista huoltaa oem osilla.
Tietäisköhän joku, kuinka kotimaiset laatudieselkorjaamot noita huoltaa? Koska Biberach sanoo suoraan, että heidän huoltamansa on korjattu aftermarket osilla ja suuttimet kestää max 90 tkm yleensä. Ja että ei ole siihen hintaan mahdollista huoltaa oem osilla.
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Oisko hyviä arvauksia mikä tälle tuli? Mondeo 2002 2.0 tdci 130 hv, 450 tkm aj, juuri vaihdettu uudet huolletut suuttimet (Diesel Technik Biberach), ajettu noilla nyt noin 500 km. Hyyty ajossa, hieman ennen lopullista kuolemista vähän nyki. Sen jälkee ei ole luvannutkaan. Paineet startissa näkyy kuvassa, max piikki 8300 kpa eli 83 bar. Vetämällä rajusti tais max paine olla 110 bar. Suuttimen ohivuodon mielestäni suljettu pois (tulppasin kerralla pari suutin lähtöä - > ei vaikutusta paineeseen)
Paineensäätöventtiilin siitä pumpun päästä käytin irrallaan kun mietin jos sihti tukossa tms, mut siellä ei mitään ihmeellistä ehkä näkyny. Pieniä ruostetäpliä ehkä sihdissä havaittavissa jotka tais paineilmalla lähtee.
Uusien suuttimen vaihdon jälkeen vähän haki tyhjäkäyntiä kun esim olit kaasutellu paikallaan. Ennen suuttimien vaihtoa auto siis ei enää toiminut ollenkaan koska kaikki suuttimet olivat jo niin huonoja. Ja aikaa myöten toiminta oli kokoajan huonontunut ja huonontunut.
Harmi kun kerkesin toisen smanlaisen auton jo hävittää, ois ollu kiva testata toisella paineensäätöventtiilillä ennen pumpun irroitusta.

Paineensäätöventtiilin siitä pumpun päästä käytin irrallaan kun mietin jos sihti tukossa tms, mut siellä ei mitään ihmeellistä ehkä näkyny. Pieniä ruostetäpliä ehkä sihdissä havaittavissa jotka tais paineilmalla lähtee.
Uusien suuttimen vaihdon jälkeen vähän haki tyhjäkäyntiä kun esim olit kaasutellu paikallaan. Ennen suuttimien vaihtoa auto siis ei enää toiminut ollenkaan koska kaikki suuttimet olivat jo niin huonoja. Ja aikaa myöten toiminta oli kokoajan huonontunut ja huonontunut.
Harmi kun kerkesin toisen smanlaisen auton jo hävittää, ois ollu kiva testata toisella paineensäätöventtiilillä ennen pumpun irroitusta.
Viimeksi muokannut -Markus-, 25 Syys 2018 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Löytyhän se syy
Isäukolta jääny aikoinaan varmaan syöttöpumpun rattaan pultit kiristämättä ni olikin menny pultit poikki
Kuvassa siis nostettu ratas jo pois edestä.


Isäukolta jääny aikoinaan varmaan syöttöpumpun rattaan pultit kiristämättä ni olikin menny pultit poikki

Kuvassa siis nostettu ratas jo pois edestä.
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Mistä johtuu noin reilu paineen sahaaminen tyhjäkäynnillä? Min 195 bar ja max 261 bar. Voiko paineensäätöventtiili aiheuttaa tuon vai veteleekö pumppu viimeisiä? Ei meinaa lähteä käyntii jos ei paina kaasua. Vähän kun antaa kaasua kierokset jossain 1500 rpm niin paine paljon tasasempi. Ja lisäksi kun kierroksilta puottaa tyhjäkäynnille meinaa sammua. Ja vetää vikatilaan ja sammuu reilummassa kiihdytyksessä.

Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Sen omani mondeon perusteella sanoisin että ohivuotoa suuttimissa. Tee ohivuotomittaustesti, sillä se selviää. Sitten jos ne ei vuoda liikaa niin sitten saattaa se venttiili olla resu.
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... k-Off_Test
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... k-Off_Test
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Mitäköhän noi ohivuodot saa olla? Tein karkeen testin niin, että otin aikaa kauan meni että 10 ml tuli pihalle. Tässä tulokset muutettu muotoon ml/2min:
1. 10.9 ml
2. 7.3 ml
3. 7.5 ml
4. 15 ml
Moottoria en ajanut lämmäksi, ja kone kävi tyhjäkäyntiä mittauksen ajan. Varmaankin kannattas ekaks tolle 4. sylinterin suuttimelle jotain tehdä ja kattoo muuttuuko mikään... ?
1. 10.9 ml
2. 7.3 ml
3. 7.5 ml
4. 15 ml
Moottoria en ajanut lämmäksi, ja kone kävi tyhjäkäyntiä mittauksen ajan. Varmaankin kannattas ekaks tolle 4. sylinterin suuttimelle jotain tehdä ja kattoo muuttuuko mikään... ?
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Ohjeen mukaanhan olis tarkotus käyttää välillä isommilla kierroksilla, mutta jotenkin vaikuttais ettei sulla sitä ohivuotoa ole liikaa. Kaikki vieläpä suht tasasia. Toki jos kokeilet ton nelosen vuotoa myös kierroksilla lisääntyykö niin sitten sen vaihtoa voi harkita mutta tuskin tarvii, jos jää alle ton 25ml. Meinaan kun itellä oli sitä ohivuotoa parissa suuttimessa niin sitä tulikin sitten reippaasti, 50ml alle minuutissa.
The Test
The test that I used starts with 2 minutes running at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle.
Delphi state that the fuel temperature should be no less than 50C so hot engine for this test.
Good injectors should not leak more than 25ml in this test.
The Test
The test that I used starts with 2 minutes running at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle followed by:
30 seconds with the accelerator held at 3800 rpm followed by:
30 seconds at idle.
Delphi state that the fuel temperature should be no less than 50C so hot engine for this test.
Good injectors should not leak more than 25ml in this test.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Täytyy koittaa vielä tehdä ton ohjeen mukaan tuo testi ja katsoa mikä tulos on. Tosin mietin, että vois yhden vaikka ihan uuden suuttimen ottaa varalle ja laittaa huonoimman paikalle ja katsoa mitä auttaa. EI se suutin kuitenkaan hukkaan mene, kuitenkin joskus tarvii niitä taas vaihtaa 

Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Tulikin hommattua samanlainen varaosa-auto kun sopivasti sattu kohalle. Muuten toimiva, mutta pakki ei toimi (automaatti). Vaihdoin tästä sen paineensäätöventtiilin tuohon ja alkoi pelaamaan!-Markus- kirjoitti:Mistä johtuu noin reilu paineen sahaaminen tyhjäkäynnillä? Min 195 bar ja max 261 bar. Voiko paineensäätöventtiili aiheuttaa tuon vai veteleekö pumppu viimeisiä? Ei meinaa lähteä käyntii jos ei paina kaasua. Vähän kun antaa kaasua kierokset jossain 1500 rpm niin paine paljon tasasempi. Ja lisäksi kun kierroksilta puottaa tyhjäkäynnille meinaa sammua. Ja vetää vikatilaan ja sammuu reilummassa kiihdytyksessä.

Varaosa-autoon laitoin vanhan osan ja se toimii kyllä sillä muuten, mutta vähän heijaa tyhjäkäynti hetkellisesti kun puottaa kierroksilta.
"Viallisen" paineensäätöventtiilin sihdissä oli pieniä ruostetäpliä ja sihti oli hieman rutussa.
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Jaaha, ensimmäinen Biberachin suutin teki tenän sit 5 tkm jälkeen
. Vikatila päälle eikä saa koodia kuitattua pois, P2337, sylinterin 2 nakutuksen raja-arvo saavutettu. Käyntiääni ei äkkiseltään ollut vielä paha, melko normaali. Suutin vaihtoon varaosa-autosta ja koodaus ja taas rokkaa. Täytyy alkaa reklamaatiota väsää Saksan suuntaan.
E: Vähän Saksan kesälomat sotki uuden suuttimen saantia, mutta kunhan lomat oli pidetty ja Suomen posti vihdoin sai suuttimen kiikutettua Saksaan niin viikko siitä mulla oli uusi huollettu suutin käsissä. Koodit hävis suuttimen asentamisen jälkeen samantien ja auto toimii taas normaalisti.

E: Vähän Saksan kesälomat sotki uuden suuttimen saantia, mutta kunhan lomat oli pidetty ja Suomen posti vihdoin sai suuttimen kiikutettua Saksaan niin viikko siitä mulla oli uusi huollettu suutin käsissä. Koodit hävis suuttimen asentamisen jälkeen samantien ja auto toimii taas normaalisti.
Viimeksi muokannut -Markus-, 15 Syys 2018 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Mondeo MK3 TDCI sammuu vaihteen vaihdossa
Vaihteeks hehkuvalot vilkkumaan tästä potilaasta ja yhtään ei kestä vedättää kun sammuu... Vikakoodit P1211 ja P0251. Syy: polttoainesuodatin tukkeessa
. Suodattimella ajettu joku 6 tkm, että ei taida nuo vanhat polttoainejämät olla ihan puhtainta
. Heitin jonkun vanhan suodattimen hyllystä ni nyt kärsii taas runtata kaasun pohjaan ja pitää siellä!

