Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Moikka,
Osaisko joku sanoa mistä mahtaa moinen honotus kuulua? videossa autolla ajettu noin 40 kilometria jonka jälkeen honotus kuuluu jo selvästi. Kylmänä honotus on hyvin pientä jos ollenkaan. Ääni kuuluu selvästi vasemmasta moottoripuolen alueelta.
Lähtee liikkelle niin ääni katoaa. Kierrokset ei heittele tyhjäkäynnillä eikä vaikuta ajoon.
Kone 1.6 tdci 2011 malli.
https://drive.google.com/file/d/1R1NG_s ... sp=sharing
Voiko tuo olla egr johtuva ääni?
-D
Osaisko joku sanoa mistä mahtaa moinen honotus kuulua? videossa autolla ajettu noin 40 kilometria jonka jälkeen honotus kuuluu jo selvästi. Kylmänä honotus on hyvin pientä jos ollenkaan. Ääni kuuluu selvästi vasemmasta moottoripuolen alueelta.
Lähtee liikkelle niin ääni katoaa. Kierrokset ei heittele tyhjäkäynnillä eikä vaikuta ajoon.
Kone 1.6 tdci 2011 malli.
https://drive.google.com/file/d/1R1NG_s ... sp=sharing
Voiko tuo olla egr johtuva ääni?
-D
-
- Viestit: 1218
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Mun korvaan tuo kuulostaa kuivalta laakerilta tai vastaavalta.
Yksi vaihtoehto on laturin vapaakytkin.
Toinen on apulaitehihnan tai jakohihnan kiristäjän laakeri.
Onhan noita vaihtoehtoja.
Yksi vaihtoehto on laturin vapaakytkin.
Toinen on apulaitehihnan tai jakohihnan kiristäjän laakeri.
Onhan noita vaihtoehtoja.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Jakopää on tehty parivuotta sitten ja ei paljoa ajettu. Omituista etei tota ääntä aina tule. Heitin samanpituisen lenkin hieman kovemmalla nopeudella ja kun auto oli pysäköity paikoilleen eise pitänyt mitään ääntä. Ainoa ero oli että tona päivänä ku piti meteliä niin satoi vettä. Toi laturi se voisi kyllä myös olla, jos se vapaa kykä toimii silloin tällöin.
-
- Viestit: 1218
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Laturin vapaakytkin on siinä hihnapyörän yhteydessä. Tai oikeastaan sen sisällä.
Se oireilee aluksi nimenomaan tyhjäkäynnillä kun käynti on ravistavaa.
Minulla se oireili viikkoja satunnaisesti ennen kuin antautui lopullisesti.
Alkoi pitämään kunnon rutinaa ja luisti molemiin suuntiin.
Mulla tosin 1.8tdci mutta eiköhän tuossa 1,6:ssakin ole sama periaate.
Se oireilee aluksi nimenomaan tyhjäkäynnillä kun käynti on ravistavaa.
Minulla se oireili viikkoja satunnaisesti ennen kuin antautui lopullisesti.
Alkoi pitämään kunnon rutinaa ja luisti molemiin suuntiin.
Mulla tosin 1.8tdci mutta eiköhän tuossa 1,6:ssakin ole sama periaate.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Joo kattelin et noita kykiä on melko erihintasta. Paras varmaa olis skf tai ina. Pystyykö tota testaa mitenkää? Lämpenikö se laakerin keskiosa kun se piti ääntä sulla? Entä vaikuttaako se laturin lataamiseen mitenkää?
Näyttäs siltä että jos tuota lähtee ottaa irti siihen tarvii erikoistyökaluja, miten otit ite tuon ite irti?
Näyttäs siltä että jos tuota lähtee ottaa irti siihen tarvii erikoistyökaluja, miten otit ite tuon ite irti?
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Väpättääkö se laturin remmi tyhjäkäynnillä? Siitä yleensä huomaa ekana että se vapaapyörä on jumissa. Omien kokemusten perusteella se menee yleensä jumiin.
Kun otat remmin irti ja pyörittelet laturia edestakaisin, niin toiseen suuntaan sen pitäisi luistaa, mutta toiseen ei, mikäli siellä vapaakytkin on.
Toinen vaihtoehto on kampiakselin hihnapyörä/värinänvaimennin. Jos sieltä alkaa kummit perstua välistä pois niin se pitää kans tuon tapaista ääntä.
Itse otan yleensä ensin remmin irti, ja kuuntelen katosiko ääni, ja jatkan sen tiedon pohjalta. Toinen vaihtoehto on suihkutella siihen remmiin silikonispraytä silloin kun ääni kuuluu ja kuunnella katoaako/muuttuuko ääni. Jos muuttuu niin sitten tietää että ääni kuuluu jostain ulkopuolisesta remmistä tai sen pyörittämistä jutuista.
Kun otat remmin irti ja pyörittelet laturia edestakaisin, niin toiseen suuntaan sen pitäisi luistaa, mutta toiseen ei, mikäli siellä vapaakytkin on.
Toinen vaihtoehto on kampiakselin hihnapyörä/värinänvaimennin. Jos sieltä alkaa kummit perstua välistä pois niin se pitää kans tuon tapaista ääntä.
Itse otan yleensä ensin remmin irti, ja kuuntelen katosiko ääni, ja jatkan sen tiedon pohjalta. Toinen vaihtoehto on suihkutella siihen remmiin silikonispraytä silloin kun ääni kuuluu ja kuunnella katoaako/muuttuuko ääni. Jos muuttuu niin sitten tietää että ääni kuuluu jostain ulkopuolisesta remmistä tai sen pyörittämistä jutuista.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Suomenkieli on kumma, ei toi ole honotus (=nenään puhuminen) vaan räpätys..
....osaamista löytyy videoihin, mutta on mahdotonta ottaa korva käteen ja kattoa mistä se ääni tulee..se on tavallinen loppuunkuluneen diiselin tärryytys ja kolkotus.. 


Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Joo pitää ottaa remmi irti sruraavan kerran ku alkaa metelöimään. Missä tossa mallissa on se egr venttiili? Voisin sen kattoo ja puhdistella jokatapauksessa 

Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
EGR:stä tuo ääni ei johdu.
En tiedä missä se tarkalleen on tuossa koneessa. Jossain pakopuolen ja imupuolen yhdistävän putken/kanavan välissä.
En tiedä missä se tarkalleen on tuossa koneessa. Jossain pakopuolen ja imupuolen yhdistävän putken/kanavan välissä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 29 Heinä 2018 12:30
Re: Fiesta 2011 diesel outo honotus tyhjäkäynnillä
Mulla 2007 1.4 tdci ja oli huoltokirjan mukaan kans jakopää sekä apulaitepuoli olisi ”tehty” 131tkm kohdalla 3v sitten ja nyt ajettu 167 tkm ja samanlainen ääni kuului koneen jakopään puoleisesta päästä. Purin hieman suojuksia ja totesin että ainakin apulaitehihna oli ihan palsaina ja käydessä kuului selvästi että toinen apulaijihnan ohjari/kiristäjä rullista oli tiensä päässä. Laitatin kokonaan uudelleen koko saman paketin ja nyt käy kuin kello nätisti.
Aina ei kannata huoltokirjaan uskoa.
Jako hihnan ja vesipumpun vaihtoväli on tosiaan niinkin pitkä kuin 200-240tkm tai 10v ilmeisesti apulaitehihnaa vaihdellaan tiheemmin.
Aina ei kannata huoltokirjaan uskoa.
Jako hihnan ja vesipumpun vaihtoväli on tosiaan niinkin pitkä kuin 200-240tkm tai 10v ilmeisesti apulaitehihnaa vaihdellaan tiheemmin.