Itselle tuli muutama intressantti muuttuja koskien lisälämmitintä. Jaetaan josko joku muu tuskailee myös?
Taustaa:
vm 6/2013 focus 1.6 tdci 115hv. Manual, nyt 113tkm, aina merkkihuollettu, 60tkm ajettuna/1,5v vanhana ostettu merkkiliikkeestä, 2. om olen.

No: Siihen asti hyvin toiminut lämmitin halvaantui nyt kovilla pakkasilla tammikuussa (33ast).
Alkoi savuttaa ja ei liekki syttynyt. Meni lukkoonkin, vaan avasin forscanilla sulatuksen jälkeen, -> uudelleen lukkoon, savu aivan kamala...
Antoi vikakoodin "liekki ei syty, edes uudelleenkäynnistyksen yhteydessä."
-No huoltoaikaa varaamaan merkkiliikkeeseen kun ei ois millään itte vihtiny ruveta putsaamaan, (sama oire oli entisessä 2008 focuksessa kun meni sihti tukkoon, 380e) -> pitkä jono(vkoa) ja lopulta kun pääsi huoltoon niin soittelivat vaan takaisin tunnin päästä että missä kake? ( on laitettu mm. R-kauko-ohjain merkkiliikkeessä) jne... Ihmettelin ääneen että mitä sillä tekevät kun ei ole muutenkaan sillä käynnistynyt jos ei auto halua. (Esim jos liian lämmintä muka.)
Sitten kertoi että ei kuulemma ole vikakoodia. Selitin että kyllä on kun just eilen sen tarkistin ja EN nollannut. (mikähän hondan huoltomies siellä taas on asialla?) No kuulemma jatkavat ihmettelyä.
Menin takaisin liikkeelle niin siellähän se seisoo auto parkissa eikä mitään ole soiteltu. Kysyin tiskiltä -> vastaus : moduulivika
Hieman epäilytti, viitaten edelliseen soittoon kaukosta ja vikakoodista, joten sitten 10min odottelun jälkeen kuulemma syy moduulivika-diagnoosiin oli 14v napajännite ja testerin antama 7v? eberiltä.
No tilattiin uusi moduuli (312e) ja jäätiin odottelemaan 2vko taas.
Juuri ennen huoltoa soitettiin... ->ei moduli sulle, -> odoteltiin taas 4vkoa -> moduli tullut.
Tässä vaiheessa oli jo sikseen tympiintynyt tuohon koko huollon hommaan että olin ajatellut ajaa tota omaa lämmitintä bensalla, ihan vaan josko ottasi tulille ja palaisi karstaa pois, (kaikki eberit kun pelaa ristiin polttoaineillaan noin niinkun pl. ääriolot.) Kun ei niin helposti ollutkaan pumppu saatavilla tankin luona että voisi laittaa imemään bensaa, niin ajattelin sitten ottaa koko kormootin irti ja putsata.
Tähän väliin irroitus ohje:
Ajotieturista täppä pois aux heater.
pelti auki
suojamuovi pois moottorin päältä
lämmitin ahtaahkosti vas takana, (toteamisen jälkeen 1.olut )
etsitään 2 letkunpuristinta vesiletkuille(ei valu nestettä tallin lattialle), 10mm/14mm lenkit, 7mm hylsy klemmareille, 19mm putki tms. (jolla yhdistää vesiletkut irroituksen jälkeen että ajokunto säilyy mikäli remppa pitkittyy.) ->2.olut
mulla edessä vielä DEFA-akkulaturi yms. mutta normisti ei,
irroitetaan eberin kiinnityspultti jolla samalla sähköliitin kiinni, piuha irti, liitin irti. Kirotaan hetki foortin insinöörejä.
ottoilmaletku irti eberi/konehuoneen vas reuna -> hyllylle.
vesiletkut irti, vas tuleva, oik lähtevä. etitään laastaria, 3.olut
pakoputki irti, siis löysälle. irti ei saa.
polttoaineletku irti, päällä on takana, näkyy paremmin kun ei letku/töpseli edessä. tulppa siihenkin, 6mm pultti.
hetkutusta ja ketkutusta kunnes lomps, lähtee tellingistä/pakoputkesta sen verran irti että huomaa vielä yhdellä johdolla olevan ´kiinni stana! -> vesipumpun johto.
johto on kiinni laitteen takana asennustelineessä nipparilla tms. naps. 4.olut
laite vinottain sen minkä mahtuu, kädet kohti syvällä olevaa liitintä että saisi lukon avattua ja samalla vedettyä johdosta liitintä irti ilman että vioittuu.
5. 6. 7. olut ja laastaria. muutama kirosana. hetki taukoa. miettimistä olisiko pienempikätistä tuttua tarjolla, radio/musa päälle.
-> liitin lähtee vastoin odotuksia ehjänä irti ja laite tulee nätisti pois pitkittäin.
Tuuletusta voittajan malliin ja 8. olut.
valokuvataan tarrat ja liittimet jatkoa varten.
liitetään letkut yhteen autossa, suojataan liittimet pussille ja nipparilla, laitetaan suojamuovi takaisin, pelti kiinni.
saunaan -> loput oluet.
(ps. ajotieturin keskikulutus ei toimi ja siten myöskään dist to empty kun ei ole eberi paikoillaan -> älä säikähdä, hetkellinen kulutus toimii ja muut inkeet)
Takaisin tarinaan:
No irroitetussa eberissähän lukee tarrassa että type: BE5WS, fuel: benzin/re85!!!? Mitä F**ttua! Pari talvea ajeltu ja hyvin pelannut eberi onkin bensavehje, ->dieselautossa! (kuten sanottua -toimiihan ne mutta selittäis miksi halvasi 33 ast pakkasessa.)
Outoahan on siis se että miksi olisi ennen minua vaihdettu takuuaikana/alle 60 ajettuna väärä vehe? Todnäk siis jo tehtaalta väärä ->
Merkkiliike jäi maahantuojan kanssa "selvittämään" missä vaiheessa vaihtunut. Koska ei se tilattu moduli käy? (luulisin että käy se, olen ite vaihtanut 5kW laitteisiin 4kW älyjä ja ei se siitä ole moksiskaan jos perustyypiltään sama, muuttuu vaan teho. Lisäksi tuokin entinen kävi auton can-väylään niin miksei toinenkin, toki palopesä voi olla eri/hehkusta puuttua sukka)
Eli luulisin että tulee vaan ilmo joskus juhannuksena että maksa itse ja hommaa lämmittimes. -kele.
Jäädään ihmettelemän ja lisää infoa /asennus kokemuksia tulossa jatkossa.
Kysykää jos jotain jäi kiireessä kirjoittamatta/kuvat kiinnostaa. (c110kenmeri(a)gmail.com)
anteeksi kirotusvirheet ja ajatuskatkot.
-J-