powershift
powershift
kyselisin kokemuksia ja fiiliksiä Powershift
vaihteistojen suhteen, kaksoiskytkin ja
momentinmuunnin mallien, kummankin.
otatteko powershiftin seuraavaan autoonne ?
itse olen tähän asti ajanut manuaalilla ja
alkanut ajatella josko seuraava olisi automaatti ?
vaihteistojen suhteen, kaksoiskytkin ja
momentinmuunnin mallien, kummankin.
otatteko powershiftin seuraavaan autoonne ?
itse olen tähän asti ajanut manuaalilla ja
alkanut ajatella josko seuraava olisi automaatti ?
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Re: powershift
PowerShift on se kaksoiskytkinmalli. Momentinmuunninmalli ei ole nimeltään PowerShift (en tiedä minkä niminen se on, luulen että DuraShift tai joku).
Omassa pirssissä 6-lovinen momentinmuunninmalli SelectShift-toiminnolla (peukkunappi vaihteiden valitsemiseen). Olen kyllä tyytyväinen. Ainakin verrattuna vanhan V6 Mondeon automaattiin, joka mielestäni luistatti liikaa koko ajan (oli vissiin sen boksin ominaisuus).
Omassa pirssissä 6-lovinen momentinmuunninmalli SelectShift-toiminnolla (peukkunappi vaihteiden valitsemiseen). Olen kyllä tyytyväinen. Ainakin verrattuna vanhan V6 Mondeon automaattiin, joka mielestäni luistatti liikaa koko ajan (oli vissiin sen boksin ominaisuus).
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: powershift
Onko sinulla kuiva versio vai kuten isommilla moottoreilla varustetuissa märkä versio ? Itselläni kokemusta yli miljoonan kilometrin edestä ps-vaihteistoista ja ensimmäinen on tämä nykyinen s-max josta on jouduttu kaksoismassavauhtipyörä vaihtamaan (180 tkm). Muuten pelanneet ongelmattomasti. Toki samaa kuin vaggineen dsg:ssä, että välillä nykäisee esim. start-stoppia käytettäessä.
Naapurilla on focus 1.6 l bensa ps-vaihteistolla ja laatikko meni vaihtoon 25 tkm kohdalla. Alkoi ravistamaan kun oli pienikin ylämäki.
Yllätyksekseni oli ns. kuiva malli kuten dsg:n pienemmillä moottoreilla varustetuissa autoissa.
Naapurilla on focus 1.6 l bensa ps-vaihteistolla ja laatikko meni vaihtoon 25 tkm kohdalla. Alkoi ravistamaan kun oli pienikin ylämäki.
Yllätyksekseni oli ns. kuiva malli kuten dsg:n pienemmillä moottoreilla varustetuissa autoissa.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Re: powershift
Minultako kysyit? Kuten tuossa edellä mainitsin, niin minulla ei ole PowerShiftiä, vaan perinteinen automaatti.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: powershift
Ajelin vuoden verran tuolla momentinmuunnilootalla ja koneena oli 1.0 ecoboost 125hp. En tiedä johtuiko koneen heikosta väännöstä vai onko tuo tomaatti vaan säädetty niin, mutta pidin sen käytöstä vähän ärsyttävänä. Vaihdot tapahtui selkeällä viiveellä ja kovin korkealle nosti aina kierroksia ennen vaihtoa. Tämä sitten heijastui kulutukseen. Kaupunkipyörityksessä tuntui välillä arpovan sopivaa vaihdetta ja vähän sellainen nypyttäjä se oli. Automyyjä meinasi, että laatikko kestää paremmin kun se on ohjelmoitu vaihtamaan hiukan viiveellä ja korkeammilla kierroksilla, mutta enpä tiedä. Uuden auton valitsin manuaalina, vaikka silloin olisi saanut automaatin ilman lisämaksua.
Välillä olen kieltämättä kaipaillut sitä automaatilla ajamisen vaivattomuutta, mutta Ford osaa kyllä tehdä pehmeän ja tarkan manuaalin.
Suosittelen ehdottomasti koeajamaan automaatin kunnolla ennen ostopäätöstä, mielipiteitä nyt löytyy joka lähtöön.
Välillä olen kieltämättä kaipaillut sitä automaatilla ajamisen vaivattomuutta, mutta Ford osaa kyllä tehdä pehmeän ja tarkan manuaalin.
Suosittelen ehdottomasti koeajamaan automaatin kunnolla ennen ostopäätöstä, mielipiteitä nyt löytyy joka lähtöön.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Re: powershift
Oma loota (6F15) vaihtaa hyvinkin aikaisin. Pyrkii koko ajan pitämään moottorin kierrokset jossain 1500rpm. Erikseen on sitten S-asento, joka vaihtaa myöhemmin. Mutta vääntö riittää alhaisemmillakin kierroksilla (1.0 EB yllättävänkin vääntävä kone), joten ajan kaiken aikaa D:llä.
EDIT: Kylmänä sitten erikseen. Silloin vaihtaa paljonkin myöhemmin. Mutta se loppuu heti kun loota ja kone vähän lämpenevät.
EDIT: Kylmänä sitten erikseen. Silloin vaihtaa paljonkin myöhemmin. Mutta se loppuu heti kun loota ja kone vähän lämpenevät.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: powershift
Itselläni Fiesta manuaalilootalla ja kun se oli huollossa, niin myyjä antoi sillä aikaa koeajolle Fiestan tuolla powershift-vaihteistolla, joka siis lienee kaksoiskytkentäloota. Auto oli ihan samanlainen kuin omani, vain vahdelaatikossa oli eroa. Kyllä täytyy sanoa, että ainakin Fiesta on auto, jota on ihan hauska ajaa manuaalilootalla, jotenkin automaatin veto on turhan "löysää". No minä olen ikäni ajanut manuaalilootalla(45 vuotta), joten vaihteiden käyttö on mennyt takaraivoon, enkä edes kaipaa automaattia.
Re: powershift
Jep. Välillä vain tämä puusilmä ei ymmärrä lukemaansa.....Don MC kirjoitti:Minultako kysyit? Kuten tuossa edellä mainitsin, niin minulla ei ole PowerShiftiä, vaan perinteinen automaatti.
Tuli vain mieleen, että onko tätä kuivaa ps-vaihteistoa ollut kuin kyseisessä 1,6 l vaparibensassa ? Litraisissa tuboissa kun taitaa järjestäen olla perinteisen ratkaisu.
Toisaalta, jos ja kun perinteinen automaatti on tehty hyvin niin ei se käytettävyydeltään juurikaan eroa parhaisiin kaksoiskytkinlaattikoihin.
Omassa uudessa astrassa on taas laatikko sellainen, että luistaminen on suorastaan ärsyttävää vaikka teho-/vääntölukemat ovat kuitenkin kohtuulliset.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Re: powershift
Fiestassa 1.0 100hv ecoboostilla on kait kuiva powershift.jjjj kirjoitti:Tuli vain mieleen, että onko tätä kuivaa ps-vaihteistoa ollut kuin kyseisessä 1,6 l vaparibensassa ? Litraisissa tuboissa kun taitaa järjestäen olla perinteisen ratkaisu.
Mondeo 1.5 ecobeast trend m6 5D
Ex:Focus 1.5 ecobeast m6 titanium wagon -16
Ex:Focus 1.5 ecobeast m6 titanium wagon -16
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 09 Syys 2017 20:37
Re: powershift
Vanhassa fiestas powershift eli kaksoiskytkin. Uudessa A6 momentti loota.
Fiesta A6 Titanium 2018
Re: powershift
"Märästä" Powershiftistä (eli Getragin 6DCT450) kokemuksia nyt n. 30tkm ajalta 2.0 TDCI (140hp) 2012 Mondeossa.
+ Vaihdot pääsääntöisesti huomaamattomia
+ Ei juurikaan arvo vaihteita edes hitaassa ajossa
+ Vaihtaa nopeasti ja ajo parhaimmillaan jopa sporttista (hauska lyödy vaihteita itse kepistä nykäisemällä silmään)
- Kylmällä laatikolla 1. ja 2. vaihteen vaihto karkeahko (lähinnä pakkasella, laatikko "lämpenee n. 5min ajon jälkeen)
- Kierrättää 1. ja 2. vaihteella joskus ainakin omasta mielestäni tarpeettoman korkealle, vaikka laatikko D:llä
Kokemuksia myös VAG:n DSG7:sta ja muutamasta perinteisestä automaatista. DSG ehkä vaihtaa hieman sulavammin, mutta arpoo hitaassa/töksähtelevässä ajossa enemmän (saattoi johtua myös nuhapumppu 1.6 TDI:stä). Perinteiset automaatit ovat tietenkin vaihdon pehmeydessä omaa luokkaansa verrattuna näihin Dual Clutch-lootiin, mutta muuten laiskan oloisia Powershiftiin verrattuna.
Summa summarum, ihan hyvä loota, ottaisin seuraavaankin autoon (sillä ehdolla, että öljyt vaihdettu ajallaan). Öljyvaihdot tulee siis tosiaan hoitaa ajallaan (vaihtoväli 60tkm.) niin ei tule ongelmia kestävyyden kanssa.
+ Vaihdot pääsääntöisesti huomaamattomia
+ Ei juurikaan arvo vaihteita edes hitaassa ajossa
+ Vaihtaa nopeasti ja ajo parhaimmillaan jopa sporttista (hauska lyödy vaihteita itse kepistä nykäisemällä silmään)
- Kylmällä laatikolla 1. ja 2. vaihteen vaihto karkeahko (lähinnä pakkasella, laatikko "lämpenee n. 5min ajon jälkeen)
- Kierrättää 1. ja 2. vaihteella joskus ainakin omasta mielestäni tarpeettoman korkealle, vaikka laatikko D:llä
Kokemuksia myös VAG:n DSG7:sta ja muutamasta perinteisestä automaatista. DSG ehkä vaihtaa hieman sulavammin, mutta arpoo hitaassa/töksähtelevässä ajossa enemmän (saattoi johtua myös nuhapumppu 1.6 TDI:stä). Perinteiset automaatit ovat tietenkin vaihdon pehmeydessä omaa luokkaansa verrattuna näihin Dual Clutch-lootiin, mutta muuten laiskan oloisia Powershiftiin verrattuna.
Summa summarum, ihan hyvä loota, ottaisin seuraavaankin autoon (sillä ehdolla, että öljyt vaihdettu ajallaan). Öljyvaihdot tulee siis tosiaan hoitaa ajallaan (vaihtoväli 60tkm.) niin ei tule ongelmia kestävyyden kanssa.
ex. Mondeo MK4.5 '12 2.0 TDCI 140hp PS Titanium
ex. Focus MK1.5 '03 1.8 TDDi 90hp paku man. Trend
S-Max 2.0 MK1.5 '12 2.0 Ecoboost 240hp PS Titanium X Sport