Ihan kuin rekkaa ajaisi, vaihtaminen välikaasulla

Päivityksestä oli kerrottu merkkihuoltoon vain että korjaa vakkariongelmat.
Itselle tuo päivitys autoon laitettiin kun vakkari ei toiminut ajoittain. Vakkari piti ottaa pois päältä ja laittaa takas että se alkoi taas toimia.
Siitä alkoi sitten ongelmat. Toki vakkari tuli kuntoon.
Vaihtaessa moottorin oikeasti pitäisi jättää pieni välikaasu päälle noin 3 sekunnin ajaksi. Fordin mukaan tämä pitäisi olla nimenomaan pieni välikaasu. Tosin ei se sitä aina jätä. Helpompi on voittaa lotossa 7 oikein kuin arvata jääkö välikaasu päälle vai ei. Mutta on aika villi peli ajella.
Vaihtaminen pitäisi myös onnistua niin ettei vakkari lähde pois päältä jos vaihtaa alle tuon 3 sekunnin. Ei muuten onnistu.
Itsellä kierrokset on jääneet korkeimmillaan yli 4000 rpm. Tämä on siis Fordin mukaan pieni välikaasu. Nykyisin auto on nostanut kierrokset 4000 rpm ihan itsekseen pari kertaa. Tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa kun auto liikkuu, saattaa kierrokset pompata 4000 rpm 3 sekunniksi vaikka kaasuun ei koske.
Moottorijarrutus on sitten ihan oma maailmansa, kun veto päällä vapauttaa kaasupolkimen.
Vaihtoehto 1: Kaasu pysyy vielä tuon 3 sekuntia siinä missä on ja moottorijarrutus alkaa vasta tuon 3 sek. jälkeen.
3 sekuntia on pitkä aika, olen sen liikenteessä huomannut.
Vaihtoehto 2: Kaasu laskee tähän Fordin välikaasuun (vaihtaessa kierrokset putoaa usein 1750-2500 rpm joten se lienee se oikea pieni) 3 sekunniksi ja sen jälkeen alkaa vasta normaali moottorijarrutus.
Vaihtoehto 3: Moottorijarrutus alkaa heti niin kuin normaalissa autossa pitääkin.
Auto oli merkkihuollossa, sitä tutki myös Fordin ammattilaiset ruotsista käsin. Fordin ammattilaiset tuomio oli ettei voi johtua tuosta päivtyksestä.
Parin kuukauden päästä Ford kertoi tuon olevankin uusi ominaisuus. Tosi salainen ominaisuus kun ei oma henkilökuntakaan siitä tiedä.
Päivitystä ei voi perua, eikä Ford suostu korjaamaan autoa, koska siinä ei heidän mielestä ole mitään vikaa. 4000 rpm ilman kaasun painamista on Fordin mielestä normaalia.
Sama päivitys sotki kulutusmittarin ja auton bensankulutus on myös noussut. Tarkkailut olen kulutusta 40 tkm joten tiedän että se on noussut.
Autossa on takuu mutta mitä takuulla tekee kun takuunmyöntäjä ei korjaa omia virityksiään.
Oli muuten sitten tämän perheen viimeinen Ford.